Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2986 ggr
AAmandaVLarsson
2014-09-20 19:02

Varför p-piller/p-stav osv?

Halloj!

Ni som tar p-piller eller liknande, varför gör ni det?

Frågar BARA utav nyfikenhet. Själv vill jag sätta in en p-stav för att jag inte kan ta tabletter så jag vill höra era tankar och åsikter om ämnet!

Annons:
Varga
2014-09-20 19:13
#1

Jag har haft p-stav sen jag var 15 och tycker att det funkar väldigt bra - MEN det är väldigt individuellt. Personligen så har jag sluppit mens helt och hållet och har väldigt, väldigt få andra biverkningar. De biverkningar på humöret jag fått har faktiskt kommit lite mer efter att jag fyllde 18, men jag är osäker på om det faktiskt är p-stavens fel eller inte.

Däremot så känner jag folk som haft mens 3 veckor i månaden (eller mer) efter att de satt in sin p-stav och mått Väldigt psykiskt dåligt. Men det är absolut värt att testa tycker jag, med råd och vägledning av föräldrar och vårdcentral :)

AAmandaVLarsson
2014-09-20 19:31
#2

#1 Varför satte du in den? Hur såg ditt liv ut just då? 

Jag vill ha den mest för att jag inte vill ha mens. Och just nu(och 3 år framåt som den verkar i) vill jag inte bli gravid och sätter jag in den nu så finns den redan där då.

MsSofieG
2014-09-20 19:38
#3

Jag har haft p-stav men det funkade inte för mig och går nu på p-piller för jag vill inte ha mens varje månad och för att jag inte vill bli gravid :)

[Tuulikki]
2014-09-20 21:16
#4

Jag har pojkvän och efter att ha gjort en abort i somras började jag med minipiller. Har ätit dem i några månader nu och ska ta ut sista uttaget (3 månader), sen när jag är klar med de kartorna tänkte jag sätta in en p-stav. Kommer då slippa mens, slippa hålla koll på tabletter och tider, och förhoppningsvis slippa graviditet de kommande tre åren eller hur länge den nu ska sitta inne :)

Turast
2014-09-20 21:32
#5

Har p-piller för jag fick så svåra problem vid mens, fick vara hemma från skolan 2-3 dagar varje månad för att jag hade så ont att jag spydde. De sa att jag skulle pröva p-piller och det hjälpte :) så nu har jag varken mens eller ont längre :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Varga
2014-09-20 22:14
#6

Alltså, personligen så tycker jag att ingen mens-prylen mest är en bonus, och det ska inte vara Anledningen. Inte om man inte är sexuellt aktiv i alla fall. Jag blev tillsammans med min dåvarande pojkvän 3 månader innan jag satte i staven (sen var vi tillsammans i 4 år) och min mamma tyckte att p-stav skulle vara ett smidigt alternativ för mig. Men det ÄR en risk med alla preventivmedel så man ska tänka efter både en och tre gånger innan man sätter i dem, känner jag. Det finns alltid en massa risker förutom en massa läskiga biverkningar som vissa får… Är du inte sexuellt aktiv så skulle jag råda dig att vänta till dess att du faktiskt har ett stadigt sexliv - man ska oavsett p-stav/-piller aldrig, aldrig ha sex utan kondom med en person man inte är helt säker på. Det finns många könssjukdomar som inte är synliga med blotta ögat, och det är verkligen inte värt det att få dem.

Nu låter jag som världens buzzkill, och jag Tycker att p-stav är jättebra - när man är sexuellt aktiv med en och samma partner. Använder alltid kondom någon/några gånger när jag byter sexpartner även om jag har staven, och även om de säger att de har kollat sig. För (tyvärr) så kan man inte alltid lita på människor…

Annons:
Nelley
2014-09-21 01:48
#7

#6 Om personen ifråga har så mycket mensvärk så att man spyr (även fast det bara är en dag eller tom en vecka) så tycker jag du inte har så mycket att säja emot. För många är "graviditet-prylen" bara är en bonus, vissa har anledningar och som enligt mej är större (och bättre) än själva "gravid immuniteten".

Turast
2014-09-21 07:03
#8

Kan tillägga att jag fick tabletter mot mensvärken utskrivna först men det hjälpte inte, det enda som hjälper är p-piller :I sen är det ju ett plus att de skyddar mot graviditet, när jag väl har förhållanden

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[oroligkaninägare]
2014-09-21 08:30
#9

Jag har p-stav den har gjort så jag blöder jämt :/ men glömmer piller så sjukt lätt så staven är mitt bästa val .

[SisselaJ]
2014-09-21 12:47
#10

Jag tar p-piller. Fanns två anledningar till att jag började med dem: 1. Fick pojkvän 2. Problem med acne. (Som gick bort med p-piller)

Varga
2014-09-21 14:26
#11

#7 Jag vet inte hur du utläste att trådskaparen har mensvärk så att hon spyr, det jag ser är "Jag vill ha den mest för att jag inte vill ha mens […]". Dels så är det inte säkert att man får "bonusen" att inte få mens - vissa har mens som vanligt och vissa får MER mens av p-stav. Vissa får sjukt oregelbunden mens (det har jag nu med min tredje stav) vilket nästan är värre, för att man måste hela tiden gå och vara konstant oroad över ifall att man kommer få mens och hela tiden ha med sig extra trosskydd ifall att. Så vill man bara slippa mensen och få "bonusen" att man har konstant skydd så tycker jag inte att det är en bra idé. Och om man faktiskt har problem med överjävlig mensvärk så ska man konsultera med sin ungdomsmottagning om detta. Det finns Många steg man kan och bör ta innan man sätter in en massa hormoner och grejer i kroppen. Speciellt om man är under 18 år (eller egentligen typ 20 minst) då kroppen inte växt färdigt.

Jag fick faktiskt inte sätta in min p-stav för ungdomsmottagningen innan jag hade kört med minipiller i tre månader, för att de vill se hur kroppen reagerar på just det speciella hormonet som finns i staven. Det finns nämligen olika sorters hormon som man kan tillsätta.

Må vara att jag satte i min stav redan när jag var 15, men det var för det första min mammas förslag (alltså var mina föräldrar helt införstådda med det), vi diskuterade fram vad som skulle passa bäst för mig personligen med en ungdomsmottagning samt att jag hade ett fast förhållande. Jag är absolut inte emot att sätta i p-stav när man är runt 15 år men jag tycker att man ska ha en lite bättre anledning än att "jag hoppas slippa mensen" för att det är färre än hälften av de som sätter i en stav som faktiskt slipper eller bara har måttlig mens.

En liten PS-grej också - jag har fortfarande mensvärk och humörsvängningar ibland, trots att jag inte blöder. Överjävlig mensvärk får jag någon gång om året, så där så att man typ ligger och vrider sig i sängen och inte kan röra på sig annat än att gå på toa. Det är tyvärr "kvinnans lott i livet" så att säga, och det enda som Egentligen funkar för att få bort allt sånt helt är att operera bort livmodern.

Nelley
2014-09-21 16:17
#12

#11 Du skrev att "mens-prylen" inte ska vara anledningen enligt dej. Jag skrev "personen ifråga", alltså vem som helst i sammanhanget och inte just ts. Eftersom att du skrev igen efter turast så tänkte jag att du delvis menade henne. Men jag tycker visst det finns anledningar där man kan prioritera mensen och smärtan, eller jag kanske missförstod? Tycker du det, eller tycker du inte det? 🙂

Varga
2014-09-21 16:28
#13

#12 Jag tycker inte att man ska hoppa direkt till p-stav om det bara handlar om att man vill slippa ha mens och mensvärk - just för att det är mindre än 50% chans att det faktiskt fungerar och det är ett hormonpreparat som kan vara skadligt för vissa. Därför ska man alltid samråda med en ungdomsmottagning/gynekolog om man vill slippa mens och mensvärk för att komma fram till vad som passar en bäst personligen. Sedan kan man absolut komma fram till att p-stav är det bästa för just dig (inte Nelley utan vem som helst som kollar alltså :) )så är det ju så klart bara att sätta in den. Men jag tycker att det är en dum idé att gå till ungdomsmottagningen/gynekologen och säga "jag vill sätta i en p-stav" - säg hellre "jag har det här problemet (riklig mens, mycket mensvärk etc). Vad kan man göra åt det? Jag har hört att p-stav kan hjälpa?" och sen får man diskutera fram en bra lösning.

Det är så dumt ibland med såna här internetforum för att det blir lätt "jo men alla på internet sa att p-stav är rätt för mig så därför ska jag ha det" eller "men det funkar ju för andra!". Men just såna här hormonbaserade preparat är verkligen SJUKT individuella, så man måste vara försiktig med dem. Det är inte heller speciellt mysigt att sätta in en stav - speciellt inte om man är spruträdd som jag är. Nålen är sjukt tjock i och med att man ska få in hela staven, och när man tar ut den den så skär de upp ett snitt i armen så man får ett ärr resten av livet. Det är litet men ja, det är också något att ta med i beräkningen.

Annons:
Scorpio97
2014-09-21 17:18
#14

Äter piller, har gjort dte i snart ett år. Jag har det för att jag vill kunna hoppa över mensen då och då, eller i alla fall skjuta på den. Jag simmar några gånger i veckan, och det förstör min träning om jag måste skippa en vecka varje månad (och jag kan inte simma med mensen).

Dessutom har jag i princip konstant järnbrist, så det är bra för mig att få mindre mens vilket jag får med piller.


//Jessie

IceTee
2014-09-21 18:33
#15

Började med p-piller för att få mindre mensvärk, faktiskt. Minipiller först, sen kombinerade p-piller, sen blev det p-stav, sen tillbaka till p-piller och nu har jag p-ring. Från början var det för att slippa mensvärken, nu är det för både mensvärk och graviditet! Haft preventivmedel sen jag var 14

Medarbetare på Skor iFokus

Portie
2014-09-21 19:24
#16

Jag satte in en p-stav efter några års användande av p-piller. Det funkade bra med den sorten jag hade så frågade om stav när jag ändå skulle förnya recept och jag tyckte stav lät mycket bättre, jag ville slippa ta piller och behöva tänka på det. Och ja mycket riktigt så har det passat mig väldigt bra. Har haft den i ett halvår nu och har haft en liten blödning men inte mer än så. Inga andra direkta biverkningar heller.

[Tilde]
2014-09-21 19:29
#17

Äter östrogenfria piller för jag har det mycket bättre med dem :) Fick hemsk mensvärk varje månad som jag nu slipper (får inte mens alls). Har ätit Cerazette - nu Diamilla som är samma sak men billigare - i 3,5 år. 🙂

Miniland
2014-09-21 23:00
#18

Jag började med p-piller när jag träffade min pojkvän . Kondom funkar inte då det bara gör ont för mig :/  Sen så är det skönt att slippa  den hemska mensvärken jag hade innan tabletterna.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Honestyisdead
2014-09-22 13:36
#19

Började med diane i tonåren eftersom jag hade acne. Sedan testade jag någon annan sort. Sedan p plåster och nu har jag p ringar. Absolut det bästa jag har haft. Har dom för att slippa barn och för att slippa mensvärk och mens.

neasfotografier
2014-09-24 18:13
#20

Jag äter Cerazette och har gjort i 3, snart 4 år.
De är östrogenfria och de enda p-pillerna som jag kan äta eftersom jag har hjärt/kärl-sjukdomar nära i släkten.
Började med dem för att jag fick pojkvän och min mamma ville att jag skulle testa det.

För mig har de funkat jättebra, inte haft mens på 2 år eller mer. Vet dock flera som Cerazette inte funkar lika bra på och som inte slipper mensen, så det är ingen garanti att man slipper mensen oavsett vilket medel man använder.

Har fortsatt äta dem även fast det tog slut mellan mig och killen för ett tag sen nu, mest för att jag inte har några biverkningar och att jag byter sexpartner då och då till och från.

Men, det är som sagt oerhört viktigt att använda kondom ändå. Man kan använda båda. Särskilt när man träffar någon ny.

Jag tycker att man ska vänta med hormoner och diverse tills kroppen vuxit klart mer eller mindre.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
[Tilde]
2014-09-24 18:59
#21

#20 Tror dock att det är en av de vanligaste bieffekterna, att man får minskad eller utesluten mens. Förekommer nog hos fler än 1 av 10 i alla fall. :) Men självklart är det ingen garanti.

MsSofieG
2014-09-24 19:14
#22

#21 Så här står det på 1177 hemsida ^^ "De flesta kvinnor som använder Cerazette får oregelbundna blödningar från underlivet. Det vanligaste är att mensen kommer mera glest än tidigare, men var femte kvinna får täta och/eller långdragna blödningar."

Wellcraft
2014-09-24 21:18
#23

Vill inte bli gravid, simple as that.
Funderar på o sluta o enbart köra med kondom, tycker mannen ska ta sitt lilla ansvar också haha.
Väntar med spänning på manliga p-piller, så jag slipper detta i resten av mitt liv 😇

Biverkningarna är många & allvarliga, helt sjukt att jag ens går med på att ta dessa piller. Men som sagt, ska förmodligen sluta när som.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
2014-09-24 22:31
#24

#22 Ja det står något liknande på bipacksedeln, men där nämner de också att det är vanligt med utebliven mens :)

Honestyisdead
2014-09-25 01:43
#25

#24 men redogör gärna för din "statistik".

"Förekommer nog hos fler än 1 av 10 i alla fall. :) "

Den finns ju inte att hitta vad jag kan se på nätet.

[Tilde]
2014-09-25 10:10
#26

#25 Umm ja ok, sure. Det står på bipacksedeln om vanliga bieffekter.

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 kvinnor)

  • humörsvängningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust (libido)

  • huvudvärk,

  • illamående,

  • akne

  • bröstspänningar, oregelbunden eller utebliven menstruation

  • viktökning

Varga
2014-09-25 10:43
#27

#26 Vad jag förstår av den bipacksedeln så är det ca 10% av alla kvinnor som använder dem som får oregelbunden eller utebliven mens, resten märker antingen inga biverkningar eller så får de mer mens än vanligt… Eller, tänker jag fel nu?

Annons:
Nelley
2014-09-25 12:29
#28

#26 Upp till 10%, du sa minst 10%.

Honestyisdead
2014-09-25 13:37
#29

#26 aöltså inte fler än en av 10 som blir utan mens. Däremot upp till en av 10 spm får OREGELBUNDEN  eller utebliven mens.

[Tilde]
2014-09-25 14:04
#30

#26 Lol ja det var min uppfattning :) Mer än hälften av de jag känner som äter Cerazette slipper mens och hade för mig att jag hade läst det på förpackningen. Men det låg i alla fall på 1 av 10, så det är ungefär vad jag sa.

#29 Som sagt, över hälften av de jag känner till som äter Cerazette får utebliven mens eller mens några få gånger per år (vilket då blir oregelbunden). Fick alltså den uppfattningen och nära var det i alla fall.

Sweety
2014-09-25 18:12
#31

Jag äter p-piller dels för att jag vill kunna kontrollera när jag får min mens men största anledningen är för att jag har en KK och det känns säkrare än kondom helt enkelt. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Nelley
2014-09-25 18:51
#32

#31 Säkrare än kondom?

teddykaniner
2014-09-25 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Tydligen :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Varga
2014-09-25 22:57
#34

Det Kan faktiskt stämma, jag har för mig att det är typ… Runt 70% säkert med kondom medan hormonella preventivmedel ligger runt 90% faktiskt… Men ja, det är ju endast när man väl är säker på den andra parten och man faktiskt har en stadig relation, KK eller någon annan typ av förhållande liksom.

Sen beror det ju på vad man tycker är viktigast att skydda sig mot när man säger "säkert" - hormonella preventivmedel så som p-stav och p-piller skyddar ju inte alls mot könssjukdomar medan kondom gör det, så det beror ju på vad man letar efter. :)

Annons:
Sweety
2014-09-26 19:05
#35

#32 Ja, säkrare än kondom. Min kille behöver King Size kondomer och även dom sitter rätt tight. Det har hänt flera gånger att kondomen spruckit vilket är  irriterande både i stunden och ett par veckor senare då jag behövt ta dagen efter piller och gått runt och varit allmänt nojig. 

#34 Precis som du säger skyddar p-piller inte mot könssjukdomar men har man en stadig relation eller som i mitt fall, ett KK förhållande där ingen av parterna ligger runt med andra känns det säkrare helt enkelt.  :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Upp till toppen
Annons: