Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2747 ggr
[oroligkaninägare]
2014-09-22 18:15

Mitt nya hål i örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog nyss hål i örat själv är van att sköta hål då jag har ett innan jag kom åt en liten blodåder så de blöder lite :) kommer vrida på örhänget och tvätta två gånger per dag blir de bra ? Eller blir de för ofta ? De är rött aa då de är färskt :) Kokade nålen och örhänget i koksalt lösning så de är rena kokade även till mitt gamla hål som jag tog med pistol ( gör aldrig om de mycket problem med de över tre år :( )

Annons:
Lia
2014-09-22 18:18
#1

Vrid inte. Låt det vara. Sånt brukar bli rent i duschen. Om du ändå vill rengöra, eller om du kommit åt med fingrarna, så använd koksaltlösning max en gång om dagen.

[oroligkaninägare]
2014-09-22 18:54
#2

Ok då gör jag de på kvällarna :)

[oroligkaninägare]
2014-09-22 18:56
#3

Hur långtid tar de att läka? Mitt första tog lång tid pga krångel med flärp. Kommer detta se bättre ut via inte pistol ?

Lia
2014-09-22 19:01
#4

Jag har tagit alla mina hål med pistol. Det var 6 år sen jag tog mitt senaste, men jag har fortfarande problem med alla. Så jag tror att det kommer vara bättre än pistol. Dock ska man aldrig göra hålen själv, så jag kan inte garantera att det kommer läka fint. Tar man hålet i studio kan man räkna med 6 veckors läktid ca. Så minst den tiden skulle jag gissa.

IceTee
2014-09-22 19:55
#5

Det hålet kommer antagligen krångla lika mycket som en pistol då vanliga nålar faktiskt är lika trubbiga. Antagligen körde du bara igenom den, och därmed krossade lite vävnad också! Rör inte på smycket alls, och hoppas på det bästa, om du nu tvunget ska ha kvar hålet

Medarbetare på Skor iFokus

youandyou
2014-09-23 01:28
#6

Då har de blivit fel på er som de använt pistol på. vet ingen som de tagit lång tid att läka på. Och har heller aldrig haft problem med mina.Tog första hålen (1 i var öra) när jag var 9 månader gammal, och de andra två hålen ( ett i var öra) när jag var 9. 

PILLA INTE PÅ DE. Och tvätta inte mer än nödvändigt. Alla säger du ska tvätta med de och de. Har haft piercingar i naveln, läppen och näsan. Tvättade dem i duschen. Alla andra som tvättade 2ggr/dag stötte ut sina/rörde för mycket så de blev inflamation.

Annons:
youandyou
2014-09-23 01:39
#7

tog pistol i öronen och 2ggr i näsan. Inga problem alls.

[oroligkaninägare]
2014-09-23 07:17
#8

Tack för god info de ser jätte bra ut blöder inte alls nu mera kom ju i mot en blodåder.

[oroligkaninägare]
2014-09-23 07:22
#9

Jag tog en rätt spetsig nål som var bra ända på :) Rätt tjock nål inte jätte tjock men lagom tjock ska göra allt för detta hål för att de ska läka bra. Kommer ta tid aa men de är värt de ska senare ta ett hål uppe i kanten vid örat. Dock inte själv :) Nu är de ända som fattas min percing som kommer på lördag ;)

IceTee
2014-09-23 10:51
#10

#9 alla nålar är mindre vassa än en kanyl, men det måste man se uppförstorat (och ja, det spelar stor roll). Jag tycker att du ska dränka det i koksaltlösning 2 gånger om dagen och INTE pillat på det annars. Snurra definitivt inte på smycket när du tvättar heller!

#6 ja, felet var att vi hade pistol. Det är otroligt dåligt och du och dina vänner hade tur. Man bör tvätta ett sår 2 gånger om dagen med koksaltlösning, och inte bara i duschen då vatten inte är i närheten av lika bra. Pistol är otroligt dåligt och krånglar för nästan alla, och för ALLA är hålet inte lika fint som om det är taget med kanyl. Tar man sedan ut det blir den ett ärr med en kula under, pga av att man förstör vävnaden. Ska vi räkna upp piercingar har jag 2 i örat med pistol, en med kanyl, fått ta näsan 2 gånger pga krångel (pistol), har även tungan och har haft 3 olika piercingar i läppen, har kvar en medusa nu.  Kan även erbjuda flera länkar om du vill veta varför det är sämre att pierca med pistol! (hoppas innerligt att du bara tog öronen med pistol… Anledningen till att vi säger att TS ska tvätta med" de och de" är för att det är sant. Jag har heller aldrig haft problem (de med kanyler) trots flera piercingar.

Medarbetare på Skor iFokus

youandyou
2014-09-23 14:05
#11

Nope. Läs #7 :)

IceTee
2014-09-23 14:13
#12

Okej, och jag tog med pistol 2 gånger i näsan och fick jätte problem trots att jag följt alla råd? Du gör precis vad du vill med din kropp, men påstå inte att någon annan ska göra samma trots att det finns fullt av bevis mot dig

Medarbetare på Skor iFokus

youandyou
2014-09-23 14:29
#13

Har inte påstått att någon annan ska göra de? lugna ner dig herregud. Jag skrev mina erfarenheter.  ALLA som jag känner som har håll i öronen har gjort med pistol, utan problem!  De som gjort i naveln, och sen behållt de plåstert på i 1dygn (som piercare vill) och sen tvätta med de medlet de får där, alla har fått inflamation eller kroppen stött bort. jag har ALDRIG haft problem med någon utav mina hål. Och jag har tagit 1 m nåli naveln (2010), 2 m nål, i underläppen, 1 m nål i överläppen, 2 m pistol i var öra, 1 i övre örat med pistol, igång i underläppen med säkerhetsnål, 1gång med öronhände i näsan, 2gånger m pistol, 1 gång med nål hos piercare. Och ingen av dem har jag tvättat annorlunda. Heller ingen av de jag känner som har sina kvar!

Annons:
IceTee
2014-09-23 14:43
#14

#13 Jag är lugn? 

Ts, du gör som du vill med tvätt och så vidare, men i framtiden rekomenderar jag att du tar dig till en utbildad piercare, då det faktiskt inte räcker att koka smycket, det blir inte sterilt av det. Dock tycker jag du ska tvätta med koksalt 2 gånger om dagen (blöt en bomullstuss med koksaltlösning och håll det över piercingen, låt mycket vara kvar och vrid inte på det) för att motverka infetion som du löper stor risk att dra på dig. Du kan alltid vända dig till http://bodyart.ifokus.se/ för att få mer hjälp och råd!

Medarbetare på Skor iFokus

Portie
2014-09-23 15:47
#15

Jag har tagit hål i öronen två gånger med pistol och aldrig mer säger jag! Första gången svullnade det upp och blev kraftigt inflammerat länge, tog väldigt lång tid för det att läka. Sen hände en liten olycka (pluppen på örhängena jag hade i åkte in i örsnibben så fick skära ut dom) som gjorde att jag var tvungen att vänta ett bra tag med att ta hål i öronen. Och dum som jag var så gick jag till en frisörsalong och tog mina nuvarande hål med pistol. Även dessa hål har det varit problem med, dom har tagit lång tid att läka och blev lätt inflammerade. Nästa hål tar jag på en tatuering/piercing studio.

Så enligt mina erfarenheter så är pistol inte särskilt bra!

[oroligkaninägare]
2014-09-23 15:52
#16

Håller med oj jobbigt med hålen :/ De verkar vara många som har sådan erfarenheter som jag med pistol :/

[oroligkaninägare]
2014-09-23 18:24
#17

Jag tog ut de då de gjorde as ont idag

IceTee
2014-09-23 18:47
#18

Det är inte bra, har du otur kan du kaplsa in infektionen! Men tvätta bara nu, morgon och kväll!

Medarbetare på Skor iFokus

[oroligkaninägare]
2014-09-23 20:49
#19

Ok lovar :) Jag skrek nästan idag rakt ut av smärtan så får klara mej med mitt hål och ta ett nytt sen i veckan väntar på ett hål kit som jag beställt :)

IceTee
2014-09-23 21:04
#20

Jag tycker dock verkligen du ska göra det hos någon som är utbildad! Du riskerar fortfarande infektion när du gör det hemma…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lia
2014-09-23 22:53
#21

Det kommer antagligen sluta lika illa denna gång. Gå till någon utbildad och betala den där hundringen (eller nåt). Det är det verkligen värt!

[oroligkaninägare]
2014-09-24 07:21
#22

Men detta kit får man med rengöring och vidare de är en pistol men för hemma bruk. Plus att min bror ska få bära handskar och så sprita allt han får med. De är läknings örhänge med de blir som att jag skulle gå och ta de. Sen kommer jag tänka på hög hygien. Ska ta de uppe i bråsket igen då kanten ska jag avbetala något som ligger ? Nä då är de onödigt att jag tog de ens

[rumelle]
2014-09-24 07:40
#23

Varför går du inte till en riktig piercare istället för att riskera att faktiskt förstöra örat?

[oroligkaninägare]
2014-09-24 10:34
#24

Hur kan en pistol paja mitt öra? Jag vet att de kommer bli krångel men jag tar smällen att vänta i några år på ett fint hål

[rumelle]
2014-09-24 10:54
#25

En pistol gör att smycket krossar vävnaden på sin väg igenom. Om du använder en sådan i brosket kan du faktiskt spräcka brosket om det vill sig illa. Risken för överdriven ärrbildning och/eller keloider är också stor (googla på "keloid piercing"). Det kan bli betydligt värre än bare lite "krångel". 

Läs igenom detta innan du överväger att pierca dig med pistol: 
http://www.safepiercing.se/piercing/faq/haltagningspistoler

MsSofieG
2014-09-24 14:59
#26

Gå till någon som kan sin grej, blir mycket lättare och skulle det nu hända något är det bara att gå tillbaka och få massvis med tips och hjälp av riktiga proffs som hållt på i åratal! Lätt värt det att slänga ut en hundralapp eller två på att få det ordentligt gjort från början istället för att riskera ruskigt elaka infektioner.

IceTee
2014-09-24 18:24
#27

Använd ABSOLUT inte pistol i brosket i örat, har du riktig otur kan du faktiskt paja en nerv! Det kostar väl max 200kr att få örat piercat hos ett proffs, spara och gå dit istället

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[oroligkaninägare]
2014-09-24 22:14
#28

Lovar :) Mitt andra hål har inte växt igen så kämpar med de hållet tills de blir bra ! Har bytt till äkta silver och gör rent en gång om dagen ska jag öka till två ?

jenmjao
2014-09-24 22:21
#29

Min föredetta lärare i min grundskola hade tagit hål i öronen och det hade blivit så illa så hon fick operera bort öronsnibbarna. Enda gången jag hört något liknande, men ändå en varning.

IceTee
2014-09-25 10:48
#30

Ja, dränk en bomullstuss med koksaltlösning och håll emot hålet 2 gånger om dagen! Pilla aldrig annars, och sätt INTE i några smycken! Sen går du till en piercing studio och betalar en utbildad människa för att ta ett snyggt hål! Tro mig- du tjänar på det i längden!

Medarbetare på Skor iFokus

[oroligkaninägare]
2014-09-25 16:40
#31

Jag satt i ett läknings smycke i kirurgisk stål köpte en pistol men tog bara örhänget :) känns bättre nu redan med de

Nelley
2014-09-25 17:08
#32

Du är så jobbig

[oroligkaninägare]
2014-09-25 18:01
#33

Nä tog ute faktiskt

Fridaaaa
2014-09-25 18:24
#34

#33 ?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
IceTee
2014-09-25 18:41
#35

Det smycket är dock inget att ha kvar sen! Dessutom lär du ha irriterat såret rejält nu.

Medarbetare på Skor iFokus

[oroligkaninägare]
2014-09-25 18:48
#36

De är inte irriterat än som tur är jag har dock en brosk kula där nu :/

IceTee
2014-09-25 19:17
#37

Jag tror dock det är väldigt irriterat utan att du tänker på det. Klart du har, det är ärrvävnad från att du stört hålet så mycket, och dessutom piercat det med en trubbig nål (alla nålar är för trubbiga för att pierca med)

Medarbetare på Skor iFokus

[oroligkaninägare]
2014-09-25 21:49
#38

Aa så kan de vara :) Kommer jag kunna ta min percing då i läppen ? Blir ledsen i fall den inte blir av

IceTee
2014-09-25 21:52
#39

Nej, jag rekomenderar inte att du gör den än på ett par månader, så kan kroppen läka såret du gjort. Och nej, det kommer INTE hjälpa att plocka ur smycket, det kommer bara ta längre tid att läka då.

Medarbetare på Skor iFokus

[oroligkaninägare]
2014-09-25 21:55
#40

Ok så jag kommer inte kunna ta den :,,(

IceTee
2014-09-25 22:00
#41

Nej, det rekommenderar jag verkligen inte att du gör!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[oroligkaninägare]
2014-09-25 22:05
#42

De var de ända roliga jag har längtat efter sen min depriton :(

Lia
2014-09-25 22:13
#43

Gå till en piercare om du ska ha läppiercing. Punkt.

[oroligkaninägare]
2014-09-25 22:15
#44

Ja de ska jag göra aldrig själv

Upp till toppen
Annons: