Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1340 ggr
IceTee
2014-09-23 21:10

Nykärlek?

Hur länge varar egentligen nykärleken? Den där bubbliga, varma, "åh-vad-jag-saknar-honom/henne"-känslan? Så fort jag är ensam om nätterna (vi bor i olika län) saknar jag honom enormt, jag kan helt plötsligt börja tänka på honom utan anledning och helt ärligt är det rätt trist när han inte är här… vi har varit tillsammans 1 år (och en månad) och det börjar bli jobgigt att sakna honom så mycket…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Gladasvampen
2014-09-23 22:47
#1

Jag tror att det är väldigt individuellt. Känner ett par som fortfarande är i "nykärleksbublan" trots att dem är tillsammans i snart tre år. Samtidigt vet jag att för vissa går det över på baa någon månad. Så det är nog svårt att säga, du får hålla ut eller träffa din pojkvän oftare helt enkelt :)

MsSofieG
2014-09-23 23:41
#2

Jag har det fortfarande med min sambo och vi har bott med varandra i ett och ett halft år nu. Blir såklart alltid mycket värre när man är ifrån varandra men tycker ändå att vi börjar lugna ner oss liiite iaf från vår nykära-kan-inte-sluta-vara-som-magneter-på-varandra period. Men jag tror vi båda är väldigt nära som människor från början, så turligt nog är det ingen av oss som krävt mer space än vad som getts så länge :)

Evilina
2014-09-24 11:23
#3

Jag och min sambo har varit tillsammans i tre och ett halvt år, jag saknar honom fortfarande när vi inte är tillsammans och jag blir alltid lika lycklig när jag ser honom. Så vet inte riktigt om just saknaden är något som försvinner. Däremot klängandet på varandra och inte kunna låta varandra vara som #2 pratar om är något som oftast försvinner efter några månader. Men saknaden skulle iallafall inte jag vilja bli av med, den visar ju att man mår bättre av att ha sin partner nära ^^

[rumelle]
2014-09-24 12:09
#4

Jag har varit i samma relation i tio år och jag saknar fortfarande honom när han inte är hemma och blir jätteglad när han kommer hem. Känner mig alldeles rastlös om dagarna när han inte är här och vi smsar varandra ofta under dagen. Vi går fortfarande alltid hand-i-hand när vi går på stan och gör nästan allting tillsammans. Kan knappt minnas när jag gick och handlade själv. Ibland går vi tillsammans ut bara för att plocka in gräs åt marsvinen. Så nja, jag vet inte om "nykärheten" är övergående, men jag antar att det är individuellt.  :P

MynonaE
2014-09-26 00:21
#5

Min farmor & farmor har varit tillsammans sedan de var 15 år och nu är de runt 70. Fortfarande nykära typ,  deras kärlek är så fin :')

Lia
2014-09-26 01:54
#6

Om man går in på ren kemi (och lägger hollywood åt sidan en stund) så borde det ta slut snart. När man blir kär frisätts hormoner och substanser som gör att man blir lycklig och känner sig euforisk. Samtidigt sänks serotoninhalten och kroppen frisätter massor av stresshormoner. Vid stress minskar testosteronhalten hos män, men ökar hon kvinnor - vilket gör kvinnor mer sexintresserade de första 1-2 åren. Efter denna period har även substanserna återgått till sina normala nivåer, och förälskelsen upphör. För hur ska kroppen orka vara stressad och smådeppig hela tiden? Plötsligt börjar man se brister man inte visste fanns. Ofta är det här folk göra slut, de tror att det inte blir bättre än så.

Har man tur sen kan hypofysen istället börja producera oxytocin eller vasopressin. Det är lugnande och minskar stress. Man kan alltså börja fungera normalt igen, och bygga upp en mer stabil relation.  Oxytocin är även det som knyter samman mor och barn. Bara man så kramas ökar nivåerna, så det är viktigt att vara nära i en relation för att den ska fungera. Men man måste alltså inte ha sex (så att ingen missuppfattar).

Men sen är det ju faktiskt så att om man umgås väldigt mycket så blir det tomt om man är ifrån varandra. Så den känslan kanske aldrig upphör. Jag har varit ihop med min kille i 4 år nu, och på skolveckor går det bra, för då är vi vana vid att bara träffas på helger. Men under lov blir det ensamt och tomt om vi inte träffas varje dag.

Annons:
Fridaaaa
2014-09-26 09:00
#7

Jag & sambon har varit tillsammans i 7 år nu och jag får fortfarande den känslan ibland 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: