Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1752 ggr
[AnimalLover1]
2014-09-28 21:38

Plugga glosor?

Skapade en tråd om matten men den blev relativt lång så jag skapar en tråd till att fråga hur ni pluggar glosor? Engelskan och tyskan klarar jag lätt på typ 10 min och kommer ihåg de men kinesiskan (hemspråk)… Har läst det sen 6-årsgruppen alltså i 7 år och jag kan fortfarande inte de glosor jag fick i 3:an… Känns på riktigt som om jag har dyslexi i det… Glömmer allt, jag verkligen vill lära mig men det är så tråkigt men jag försöker men jag kan inte.. Hur lär ni er? När ni verkligen inte kan? Alltså problemet är att jag läst det i 7 år och jag pratar kinesiska hemma osv men kan inte skriva och knappt läsa…. Hur lätt är det är lära sig tecken? Svårt! 歡 謝 候 没 應 osv. Kanske lite onödigt att be om råd här men kan ändå inte be nån annan om hjälp med att plugga så bättre än inget.

Annons:
Cahira
2014-09-28 21:42
#1

Jag har också svårt att lära mig saker jag finner tråkiga. Kanske du kan plugga med din familj och göra det roligare på nåt vis?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[AnimalLover1]
2014-09-28 21:49
#2

Hur? :/

:holmgreen:
2014-09-28 21:51
#3

Nu verkar det inte vara orden i sig som du har problem med, men genom att involvera orden i vardagen så kan de fastna lättare.

Jag förstår hur du menar med att skriften är det knepiga, jag vill tipsa om att kolla på filmer med kinesiskt tal + kinesisk text. Det är något som hjälper mig mycket när jag pluggar Hindi.


PttCherie
2014-09-28 21:52
#4

Jag har i princip aldrig riktigt klarat av att plugga till glosorna när jag gick i skolan. Ibland när intresset fanns så gick det galant och man kom ihåg mer eller mindre bra. Jag pratar 4 språk flytande och läste totalt 6 språk samtidigt, under gymnasium-tiden.  Det gick bra, för jag var så intresserad men.. dock så kan jag ingeting om grammatik och skriva i allmänhet blir ofta fel, i alla språk som jag talar. Men eftersom jag var så bra på att prata och lärde mig snabbt (vid intresse) så ville inte lärare tro att jag hade dyslexi. Vilket jag efter gymnasium fick diagnos på och även adhd. 

d som jag skrev kanske inte var till någon nytta, men ville bara säga att, man kan prata flera språk och ändå har svårigheter som t.ex dyslexi! Lyckatill :)

Cahira
2014-09-28 22:00
#5

Som #3 säger, få in orden i sammanhang, typ meningar osv. Kanske sammanknippa ord med något. Kanske göra det till pictionary eller skriva ned tecknen på lappar och låta föräldrarna dra upp nån och du ska försöka koppla ihop dom. Börja med 3 t.ex. tills du kan dom, dra in en ny och fortsätt så, typ. Rätt svar kan stå på baksidan om det gör det enklare om du vill plugga lappar själv. Tecken på ena sidan, vänd och se om det var rätt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

PttCherie
2014-09-28 22:01
#6

Bästa och snabbaste sättet att lära sig ett språk är:r

°. När man är intresserad! (Man fokuserar och därmed spresterar bättre.)

°. Roligt lärosätt, som att titta på film eller lyssna på musik, chatta på internet.

°. Prata med personner som har språket som modersmål. 

°. Bo en tid i landet där språket talas.

°. När viljan tar över tvånget…

Tvång -> åh.. måste jag lära mig det är?!"  Viljan -> "åh så kul det här kommer att vara, det här kommer att gå hur enkelt och snabbt som helst".

=) hihhiih..

Annons:
Cahira
2014-09-28 22:11
#7

Du kan även plugga på bussen när du inte har annat att göra. Ha papper med dig och bara nöt. Ju mer man nöter desto mer fastnar det i långtidsminnet. Snabbinlärning sitter i korttidsminnet och försvinner snabbt sen. Typ som kakor i webbläsaren kan snabbt städas, medans favoriter stannar kvar. Ungefär. ^_^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

J0554N
2014-09-29 15:17
#8

har du släktingar i kina? eller om du är medlem på t.ex facebook, sök upp någon snygg kines och börja chatta, ju mer du skriver desto mer lär du dig ;)

Strong people don't put others down, they lift them up. 


hannalh
2014-09-29 16:13
#9

Det finns en sida som heter Glosboken.se, där man lägger in sina glosor på svenska och det andra på kinesiska då, sen när man övar så kommer glosorna i blandad ordning

[AnimalLover1]
2014-10-01 19:36
#10

Tack sä jättemycket för svaren alla. Jo på hemspråken brukar jag få kort med bild där bak och tecken där fram men jag lär mig inte utan är alltid tvungen att titta på bilden eller det engelska ordet. Att chatta med släktingar kan jag ju göra kanske :) Och speciellt tack #7 som räddade mig! Tack, övade på glosboken.se och nu kan jag de, den sidan är ju skitbra! Tack tack tack :D

mlina
2014-10-01 20:40
#11

jag brukar lägga in mina  glosor på http://glosor.eu/  och öva lite varje dag, då lär jag mig bäst😃

Upp till toppen
Annons: