Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 4763 ggr
beaast
2014-10-03 12:21

Kalla den vad du vill?

Är det okey att säga 

**

"negerboll"?

**

_så vad säger ni?

_säger du chokladboll elr negerboll?

Annons:
Sugar Mist
2014-10-03 12:22
#1

Jag förstår inte hysterin över att man kallar en dessert för negerboll, shit, vita människor blir nog mer upprörda över det än vad mörkhyade blir, jösses.

-

Calcifer
2014-10-03 12:26
#2

Jag förstår inte hysterin med att man bestämt måste använda ett uttryck som i dagens samhälle är rejält rasistiskt och jo, mörkhyade blir kränkta av det eftersom ordet "neger" har en negativ klang till det, och används för att beskriva ett folkslag som är mindre värda än övrig befolkning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sugar Mist
2014-10-03 12:28
#3

Fast jag säger inte direkt negerboll varje dag, till alla jag möter, eller ens när jag ska köpa någon, jag kallar den kokosboll :') 
Nej men helt ärligt, folk blossar upp så små saker och drar allt över en kam och helt plötsligt bryter tredje världskriget ut på sociala medier- pga att man kallar en chokladboll för negerboll.

-

[[Rosmarmelad]]
2014-10-03 12:30
#4

#3 Varför har du ett behov av att kalla chokladbollen för negerboll?

Sugar Mist
2014-10-03 12:34
#5

#4 Läs om läs rätt, jag har inget behov av det men jag tycker det är extremt fånigt att bryta ut ett tredje världskrig på sociala medier för att man väljer att kalla en dessert för något man kan tolka rasistisk.

-

youandyou
2014-10-03 12:34
#6

Har hetat negerboll alltid för mig. Har sagt de sen jag var liten. Och mina föräldrar har ochså sagt så. Jag säger inte de för att kräka någon. Min styvfarmor jobbar på bageri. Säger alltid negerboll när jag ska handla där.

Annons:
[[Rosmarmelad]]
2014-10-03 12:35
#7

#5 Kan tolka rasistiskt? Neger används som ett nedsättande ord för färgade människor.

Sugar Mist
2014-10-03 12:36
#8

#7 Jösses alltså… 😴

-

Saffran0Spice
2014-10-03 12:38
#9

Säger inte Negerboll - utan Negroboll, då Negro betyder svart och inte har någonting med mörkhyade personer att göra, utan färgen svart och därför finns inget rasistiskt med ordet Negroboll.
Sedan att folk valde att använda ordet Neger som en rasistisk och nedvärderande variant av ordet Negro på mörkhyade människor är hemskt- men det har ingenting med Chokladbollen/Negerbollen/Negrobollen att göra, förutom för dem som fortfarande väljer att se det som rasism.

[[Rosmarmelad]]
2014-10-03 12:38
#10

#8 Ah, du visste inte det alltså. Men nu vet du, nu kan du sluta använda dig av ordet.

[MikaelaR]
2014-10-03 12:38
#11

Jag känner inget behov att kalla chokladboll annat än chokladboll och det har jag alltid gjort.

Och Sugar Mist folk kan visst känna sig förnedrade av ordet varför då känna sig tvungen att använda det?

[rumelle]
2014-10-03 12:40
#12

Jag säger chokladboll. Som barn fick jag lära mig att det hette negerboll och började inte reflektera över det förrän jag var 12-13 år. Då tyckte jag att det lät som att man skulle äta bruna ballar och jag började säga chokladboll istället.

[[Rosmarmelad]]
2014-10-03 12:40
#13

#9 Det borde snarare vara en lakritsboll du äter, jag har aldrig sett en svart chokladboll.

Annons:
Saffran0Spice
2014-10-03 12:42
#14

#13 de som är av mörkchoklad - som jag äter - är mer svarta än bruna.

Angelfish
2014-10-03 12:43
#15

#9 Varför säger du inte svartboll då?

Nelley
2014-10-03 12:44
#16

Negro betyder mörk

Saffran0Spice
2014-10-03 12:45
#17

#15 Varför inte säga Negroboll?
Samma innebörd av ordet, så spelar ingen roll vilket man använder - och jag har valt att använda Negroboll

Nelley
2014-10-03 12:47
#18

Jag tog båda för jag bryr mej inte, håller med sugar mist. Neger ordet är överspelat, sagt och gjort liksom. Kalla det vad du vill.

[rumelle]
2014-10-03 12:47
#19

#16 Det betyder svart på spanska

Angelfish
2014-10-03 12:49
#20

#17 Så du använder ordet Negro istället för ordet svart, i alla sammanhang?

Annons:
Fridaaaa
2014-10-03 12:52
#21

Jag säger negerboll, sällan chokladboll. Kommer rent automatiskt då jag är uppväxt med det.

En gång när jag skulle köpa det på kontan när jag gick på högstadiet, så sa jag "en sån där" och pekade, då säger personalen "menar du negerboll?", kan tillägga att personen var inte ljushyad. 

Jag tycker det är för mycket hysteri om det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-10-03 12:56
#22

#20 i många fall, men inte alla.
Förstår inte hysterin över ett ord som inte är rasistisk eller ens har sin grund i rasismen att göra.

[rumelle]
2014-10-03 13:02
#23

Jag tror att vi i Sveriga är ganska förskonade från att ha upplevt hur starkt ordet neger är för vissa människor. I USA är debatter om ordet betyligt mer laddade och de flesta är överens om att det är ett helt oacceptabelt ord att använda. 
Själv är jag lite kluven, dels tycker jag att det vore bättre att acceptera ordet som vad det är, ett ord som betyder svart/mörk och att om alla gjorde det skulle den negativa laddningen försvinna. Men samtidigt tycker jag att det är respektlöst att gå runt och använda det hur som helst när det faktiskt finns så många människor som blivit utsatta för rasism och har förfäder som blivit behandlade som slavar pga deras hudfärg. Det är ju faktiskt inte så svårt att bara använda något annat ord som en större grupp människor inte tar illa av. 

Nu ska jag baka chokladbollar. Tack för mig.

Angelfish
2014-10-03 13:12
#24

#22 Och varför är det så väldigt viktigt för dig att säga Negroboll istället för chokladboll?

Läs den här artikeln om du törs:

http://www.arbetarbladet.se/kultur/darfor-ska-du-inte-saga-negerboll

Miniland
2014-10-03 13:16
#25

Chokladboll såklart! Förstår inte hur någon ens kan säga negerboll.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Saffran0Spice
2014-10-03 13:25
#26

#22 Och varför är det så viktigt för dig vad jag kallar ett bakverk?
Har läst artikeln och det ändrar ingenting, då jag påpekat flera gånger att ordet Negro inte är rasistiskt - mina mörkhyade vänner säger också Negroboll, de var de som berättade om det från början.

Så att du lägger energi på att försöka få mig ändra mitt ordval och få mig att tro att det jag säger är helt fel m.m. är bara slöseri med tid och helt enkelt din huvudvärk.

Jag kommer fortsätta att säga Negroboll, oavsett vilka artiklar, åsikter och annat som andra har om detta =)

Miniland
2014-10-03 13:27
#27

usch pinsamt.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Annons:
Fridaaaa
2014-10-03 13:31
#28

#27 Vad är pinsamt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

youandyou
2014-10-03 13:34
#29

27 De har hetat Negerboll tidigare. Och de kom inte på de som något rasistisk, när de döpte bollen. 

Jag har växt upp med att kalla de negeboll. och alla i min släkt. Känner till och med mörkhyade som säger negerboll själva. De är du som är pinsam.

Angelfish
2014-10-03 13:46
#30

#26 Hoppas du tar det lika coolt när folk säger kränkande saker om dig.  😴

Live long and prosper.

IDIC rules!

PS: Tack för att du bryr dig om min tid och mitt välmående men för att lugna dig; Jag har varken huvudvärk eller ont om tid.  😎

Scorpio97
2014-10-03 14:11
#31

Säger chokladboll. Mamma kan säga det andra ordet om det bara är vi.

Jag tycker det är okej i en sluten grupp, där man vet att ingen tar illa upp. Däremot är det ju ingenting man enligt mig ska säga på stan eller så, just för att någon kan känna sig kränkt/dylikt. Då säger man chokladboll.


//Jessie

[MikaelaR]
2014-10-03 14:12
#32

vad tycker du själv #0 ?

Saffran0Spice
2014-10-03 14:22
#33

#30 var bara lugn - hade jag varit ett bakverk utan känslor så hade jag nog inte reagerat särskilt mycket mer än de som är det gör nu 🤓
Och hade jag reagerat alls så hade det nog varit mer över att bli uppäten..

[[Rosmarmelad]]
2014-10-03 14:36
#34

#33 Du tror alltså det är av hänsyn till chokladbollen som man ska kalla den just för chokladboll? Så ytterst korkat.

Annons:
Sylwanin
2014-10-03 14:59
#35

Chokladboll, totalt onödigt och faktiskt respektlöst att säga negerboll. Tycker verkligen inte att det är ett acceptabelt ord, även fast personer som använder det inte menar något illa

Varma hälsningar

Wellcraft
2014-10-03 15:22
#36

Chokladboll säger jag, använder aldrig n-ordet. Helt fel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

missfantasy
2014-10-03 16:01
#37

Tycker inte att det finns någon som helst anledning att kalla det för negerboll, för den är väl gjord av choklad - hoppas jag? 🤔 
Så många människors sista ord de fick höra i livet var just "neger" innan de blev hängda eller på annat sätt avrättade/dog av andra skäl.  Tycker det är avskyvärt.

Whippet
2014-10-03 16:03
#39

Chokladboll, tycker det låter bättre i munnen, men har inget emot om man säger negerboll, tycker det börjar gå för långt! Nu för tiden får man ju kanppt göra pepparkakor (bruna) för att det är rastist, så ska vi göra vita istället?! Då är det väl lika rasistikt mot oss, fattar inte vad folk tänker med!

I'm out Vilar huvudet i handen

missfantasy
2014-10-03 16:04
#40

Att mörkhyade ibland kan kalla varandra för "negrer" tror jag beror på att dom har anpassat sig så mycket pga de vitas nedvärderande syn på dem, så att dom kallar varandra för detta i ett försök att passa in i "vitas värld". De är så vana att bli kallad för neger, så dom sätter sig liksom inte emot längre, eftersom de vet att det är lönlöst.

missfantasy
2014-10-03 16:10
#41

#39 Läs gärna på lite om vad skillnaden mellan vita och mörkhyade har varit/fortfarande är. De vita har alltid stått högre än vad de mörkhyade har gjort. Det är VITA som har haft mörkhyade som slavar, samt misshandlat/dödat dem pga "fel färg". De mörkhyade har för några hundra år sedan inte ens räknats till fullvärdiga människor, de var helt enkelt inte "riktiga" människor, utan de var DJUR som kunde användas lite hur som helst, för de vitas fördel. 
Därför kan inte exempelvis "vitlök" räknas som rasistiskt mot oss vita på samma sätt. Förstår du skillnaden? Att vara vit har aldrig varit nedvärderande om man jämför med hur det har varit att vara mörk.

Annons:
Whippet
2014-10-03 16:20
#42

#41 Det är ju nästan tvärt om nu…

I'm out Vilar huvudet i handen

missfantasy
2014-10-03 16:21
#43

#42 Hur då? Och vad tror du isåfall att det beror på?

Whippet
2014-10-03 16:22
#44

#43 Ja men det är väl inte vårt fel, vi som lever nu, att dom som tex levde på 1700 talet att dom använde de mörka som slavar?

I'm out Vilar huvudet i handen

missfantasy
2014-10-03 16:27
#45

#44 Nej, det är inte vårat fel. Däremot ska vi väl se till så det inte händer igen? 
Ser nu att du bara är 13 år, så jag rekommenderar dig att vara extra uppmärksam på kommande historielektioner i typ gymnasiet och så. De är väldigt nyttiga för ens personliga utveckling. 🙂
När jag var yngre och inte hade all kunskap som jag har nu så förstod inte jag heller riktigt vad rasism var för något och vad det innebär i ett samhälle.

Whippet
2014-10-03 16:29
#46

Så bara för att jag är 13 år, har du rätten att förolämpa mig och säga att jag inte kan det jag skriver? Man har sina egna åsikter, jag vill inte va mer Ot nu!

I'm out Vilar huvudet i handen

[MikaelaR]
2014-10-03 16:33
#47

Hon förolämpade inte ens dig man är oftast inte så mogen när man är 13 dem flesta blir mogen med åldern men det kan ta ett tag #46

missfantasy
2014-10-03 16:34
#48

#46 Jag har inte förolämpat dig? Önskar faktiskt att jag vore i din ålder igen, just för att slippa se riktigt hur jäklig denna värld kan vara… 
Tog du det som en förolämpning så ber jag genast om ursäkt! 🌺

Annons:
Whippet
2014-10-03 16:36
#49

#47 #47 Så det är ingen förolämpling och säga ''Ser nu att du bara är 13 år, så jag rekommenderar dig att vara extra uppmärksam på kommande historielektioner''

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
2014-10-03 16:37
#50

#48 Lugnt, men kanske var lite grov, är sjuk, så min hjärna funkar inte så bra, 🤢

I'm out Vilar huvudet i handen

Fridaaaa
2014-10-03 16:44
#51

Ens ålder har ingen betydelse.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-10-03 16:49
#52

#51 Jo om man är mogen eller ej kan bero på ålder ;)

Fridaaaa
2014-10-03 16:54
#53

#52 En 13 åring kan vara mer mogen än en 18 åring. Det beror helt på individen hur pass mogen man är, ens kunskaper osv.
Finns de som är 25 år som är mer mogen än en 50 åring tex.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-10-03 16:55
#54

#53 Därför skrev jag att det kan bero på åldern ;) men generellt sätt så kan man ju hoppas att en 18 åring är mer mogen än en 13 åring!

Fridaaaa
2014-10-03 16:56
#55

#54 Ja visst kan det men överlag kan man inte säga att man är mer mogen vid en viss ålder 😉 Sedan beror det ju såklart på vilken typ av mognad man tänker på också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Whippet
2014-10-03 16:57
#56

#54 Varför ska man ''hoppas'' på det? Det har ingen betydelse om man är 18 eller 13, 13 eller 50,

I'm out Vilar huvudet i handen

[MikaelaR]
2014-10-03 17:02
#57

#55 bra för det har jag inte heller sagt :)

#56 Missförstod du mig nu eller? Man mognar ju med åldern kanske inte alla men dem flesta är förhoppningsvis mer mogna som 18 än när dem var 13 och blir ännu mer mogen ju äldre dem blir, Så är det för mig iallafall.

jossan...
2014-10-03 17:05
#58

ja altså jag fattar att äldre som är vana vid att det är rätt kallar det för negerboll… Men det kan vara bra att säga chokladboll ändå ifall att någon är känslig/blir upprörd. En lite kul grej om det är att på ett ställe jag var på så var det ett förpackning med kyssar och så var det 2 kolsvarta tecknade människor på bilden:p menar inte att det är något fel med det eller så… men det är bara att om det hade varit 2 vita så hade ingen brytt sig så hur man än vrider och vänder på det så tycker jag att varannan sk man säger kan låta rasistisk i någons öron.

Gud vad bra jag stavar…

Rumblebee
2014-10-03 18:01
#59

Har alltid sagt chokladboll, det är ju gjort på kakao .. Är som att kalla chokladpudding för negerpudding. Låter bara dumt

Fridaaaa
2014-10-03 18:04
#60

#57 Hur menar du nu? Vad har du inte sagt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gladasvampen
2014-10-03 19:01
#61

Alltid kallat det för chokladboll, det var mest logiskt för mig. Men jag tycker att folk överreagerar lite när dem hör att andra säger negerboll, och oftast är det faktiskt vita som blir mer förolämpade än mörkhyade. Det är bara ett ord på en boll gjord av choklad och havregryn, varför gör man en så himla stor grej av det? Visst man bör ändra det till Chokladboll, kokosboll, pärlboll etc, men varför ska man skapa krig kring den stackars lilla chokladbollen?

[SisselaJ]
2014-10-03 19:08
#62

Tycker det är onödigt att använda kränkande ord om man kan undvika det. Men saker som är rotat långt bak i historien är svåra att ändra… Tydligen. Men jag skulle bli glad om någon förknippade mig med en chokladbolle för dom är ju himla goda. Det som är värre är när folk använder könsord och liknande som svordomar. då är det ju menat som en förolämpning.

Annons:
Molekylflickan
2014-10-03 20:03
#63

Jag säger negerboll hemma hos mig, inte för att kränka någon och vi använder inte ordet neger som något dåligt. Det finns allt för många på min skola som skriker neger och bög efter varandra. Jag vill kunna säga svart, neger, mörk, för mig är inte ordet neger "person som är dåligare för att han eller hon är mörk", det är väl samma sak som blek, enligt mig. Kanske inte riktigt så, klart att vi vita säger neger mer än vad lite mörkare personer säger… Men vad spelar det för roll om ordet neger inte är menat som något illa? Om man skriker neger efter någon är det ju illa menat, men om jag bara kallar en chokladboll negerboll… Det jag reagerat på bland min klasskamrater är att den enda riktigt mörka i min klass protesterat när de andra killarna i klassen ropat razist efter honom, han svarade att han inte kunde vara razist eftersom han var mörk. Enligt mig har det hela alltså gått överstyr. De i min klass kallar folk razister så fort ordet mörk hy nämns. Razist är man väl om man tycker att de med t ex vit hy, eller blå ögon, eller svart hy är bättre än alla andra? Eller dåligare? När man tycker att en "ras" är bättre än någon annan. Enligt mig överdriver vi svenskar med sånt och liknande, för det behöver inte vara en sån stor grej, det med negerboll eller chokladboll. Det är ett namn och sålänge man inte använder ordet på ett dåligt och kränkande sätt, tycker jag att man skå få säga negerboll. Hemma säger vi både och.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Cahira
2014-10-03 20:27
#64

Det hette negerboll när jag var liten och under lågstadiet började det pratas om att byta till chokladboll för "det låter bättre". Så jag lärde om mig och så var det med den saken. 

Jag bryr mig inte om vad andra kallar det, men efter jag blev omlärd så kommer det av sig själv. No big deal.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tilde]
2014-10-03 20:43
#65

Förstår inte riktigt varför neger är ett negativt laddat ord idag - neger betyder ju bara svart på latin. Vet att folk använder det ibland som något kränkande, men det borde det inte vara.

Jag säger hur som helst chokladboll, alltid gjort :)

jossan...
2014-10-03 21:30
#66

#65 jo men det har även blivit en benämning för slav

Gud vad bra jag stavar…

NordicSunset
2014-10-03 21:33
#67

Jag säger också chokladboll! Tycker det låter mycket finare liksom..

Be the best version of you.

  • Zoella
Molekylflickan
2014-10-03 21:37
#68

Håller med dig, Tilde

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[Tilde]
2014-10-03 21:48
#69

#66 Neger är ju inte samma sak som slav, däremot använde man exempelvis "negro" som benämning på de svarta slavarna i USA (fast det var väl inte ett negativt ord i sig i början utan det blev väl det för rasismen som fanns). Men ja,  det var så länge sedan nu, känns som ordet inte riktigt har samma negativa laddning längre. :/

Annons:
NordicSunset
2014-10-03 22:11
#70

Negro ärju svart på spanska.., xD

Be the best version of you.

  • Zoella
[Nothronychus]
2014-10-03 23:00
#71

Förstår inte varför man inte bara kan säga chokladboll, det är en boll på choklad och inte på nermalda mörkhyade människor. Det känns lite onödigt när människor fortfarande blir arga och envisas med att kalla det något annat då lösningen är ganska simpel.  Har en kompis som känner sig kränkt och mår dåligt varje gång hon hör begreppet "negerboll" och trodde Sverige kommit längre. Det här är min åsikt vill inte vara elak mot någon lr så.

[SisselaJ]
2014-10-04 08:51
#72

#69 det är som om folk skulle kalla dig "fitta". vore det helt ok? (Bara exempel nu alltså!)

Molekylflickan
2014-10-04 08:56
#73

Fast det beror ju på hur man säger ordet, #72

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[SisselaJ]
2014-10-04 08:57
#74

#73 hur menar du?

[Twiggys]
2014-10-04 10:43
#75

Hemma säger jag negerboll och med folk jag känner, när jag ska köpa det på konditoriet så säger jag chokladboll eller bara pekar på det jag vill ha. Jag är uppväxt med att göra negerbollar som fredagsmys( mest syrrorna som gjorde dem) och jag kan ärligt säga att jag inte tänker på en svart människa ( neger) när jag äter dem för va sjutton ska de isof symbolisera? Pungkulor eller vad? Eeeew!

Angelfish
2014-10-04 11:12
#76

#75 Det är faktiskt det dom ska föreställa vara.

På 1940-talet var det några människor som tyckte det skulle vara kul att döpa om chokladbollen (som den hade hetat innan och som den alltid hetat) till negerboll, och då åsyftades alltså dom svarta männens pungkulor.  Roligt skämt, eller hur? Och inte ett dugg rasistiskt, eller?

Chokladbollen har också hetat lite andra saker som, kakaoboll, havreboll, kokosboll.

Vad den däremot aldrig har hetat är svartboll eller brunboll, så att kalla den Negroboll är helt gripit ur luften.

Sen får väl folk kalla den vad dom vill, men man kan ju försöka tänka efter lite och fundera på om det verkligen är så viktigt att kalla en liten chokladboll något som kränker människor (se t.ex. inlägg #71) och man får nog vara beredd på att människor reagerar.

Men visst, det kan vara svårt att ändra nåt ord man är uppvuxen med, jag är också uppvuxen med och kallade den negerboll när jag var barn och tonåring men sen började jag fundera på det hela och kom fram till att för mig var det inte värt att få människor att må dåligt när det enda jag behövde göra var att kalla den chokladboll istället, som den egentligen också hette från början.

Sorry att jag skrev så långt och om ni har orkat läsa hela får ni här en ros 🌺  och en tårtbit 🎂

Live long and prosper.

IDIC rules!

Annons:
jossan...
2014-10-04 11:20
#77

#66 ok man ska inte lita fullt ut på lärare:p

Gud vad bra jag stavar…

molam
2014-10-04 11:44
#78

Jag Brukar alltid säga Chokladboll, men vet inte varför man inte ska få säga Negerboll, jag menar NEger kommer från Negro, som betyder mörk och choklad är mörkt.
Får mig att undra om man kommet Byta namn på Berget Monte NEgro med.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tilde]
2014-10-04 11:49
#79

Niger heter det faktiskt på latin. Negro kommer från latinska niger som betyder svart och mörk :) Sen har ordet neger/nigga allt vad det är kommit därifrån… Så tekniskt sett är det ju inte rasistiskt från början.

molam
2014-10-04 11:51
#80

DEt är ju inte det, och från början när Choklad bollar först gjorde stod det "Negerbollar" på Förpackningen enligt min morfar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Angelfish
2014-10-04 11:51
#81

#78 Nej, Negro är ett ord från spanskan som betyder svart.

Ordet neger härstammar från Niger, som i landet/floden Niger i betydelsen "person från Niger".

Angelfish
2014-10-04 11:55
#82

#80 Hur gammal är din morfar? Dom har alltid hetat chokladbollar, det är bara det att på 1940-talet var det några som tyckte det skulle vara kul att döpa om dom till negerbollar, vilket syftade på svarta mäns pungkulor.

[AnimalLover1]
2014-10-04 11:56
#83

Säger chokladboll och har alltid sagt det, känns konstigt för MIG att säga negerboll O.o

Annons:
molam
2014-10-04 12:19
#84

Han är väl 70+ nu men han bor i Norge också ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Nothronychus]
2014-10-04 12:40
#85

Neger är racistiskt för det var ett namn på en annan såkallad art. Man såg mörkhyade människor som djur, och neger var namnet på "djuret". Så i grund och botten finns ordet för att skilja på oss och dem, men nu vet vi att det inte är någon skillnad utan att vi alla är människor.

[SisselaJ]
2014-10-04 12:40
#86

I Sverige används inte ordet "negro", niger" eller liknande i vardagsspråket för att beskriva färgen svart. I Sverige användes ordet som en benämning på svarthyade personer, och i och med historien har ordet på så sätt fått en nedlåtande och ibland kränkande innebörd. Att ordet "neger" härstammar från ordet svart är ingen ursäkt, för den innebörden hade inte ens ordet förr. 
Ändå dras denna ursäkten om och om igen.

Mysan_
2014-10-04 12:41
#87

Chokladboll

Angelfish
2014-10-04 12:47
#88

#84 Så han var ung på 40- och 50-talet. Och det var då folk började kalla chokladbollar för negerbollar. Så det förklarar saken.

Off Topic: Om ni har femtioelvatusen bokhyllor fyllda med böcker så tänk er för en och två gånger innan ni får för er att möblera om vardagsrummet. Speciellt om ni bor själva och själv får flytta alla dessa myriader böcker fram och tillbaka… 😓

cookiedough101
2014-10-04 15:25
#89

Säger chockladboll då jag växt upp med det. Men om någon säger negerboll, fine för mig.

De som sa att man inte kan köpa lycka, glömde djuren.Glad

Splitter
2014-10-04 17:31
#90

Jag säger chokladboll. Ordet neger är ju sagt som något nedlåtande för mörkhyade människor, och även om ordet används för andra situationer också så är det fortfarande ett nedlåtande ord. Det kanske inte var det förut, men nu är det det, och då tycker jag att det är fel att kalla chokladboll för negerboll.

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Annons:
Sylwanin
2014-10-04 18:32
#91

Märkligt att så många inte ser felet i att använda ordet neger sådär

Varma hälsningar

[Twiggys]
2014-10-04 18:43
#92

Jag tycker att vitlök är kränkande, man kallar en ätbar lök som gör att man luktar illa för VITlök fy f#n. Luktar vita människor illa? Är det därför? Den skulle ju kunna kallas för ngt annat! Finska pinnar, en hård intetsägande kaka…. Snart stämmer Finland oss. Finnar, äckliga variga bölder som man kan tömma… Är det finskar som är så äckliga? Seriöst orka bry sig

Nelley
2014-10-04 18:57
#93

#81 Det spanska ordet kom från det latinska ordet negro vilket betyder svart/mörk.

Nelley
2014-10-04 19:01
#94

#93 Niger* blanda ihop. (;

Kadoor
2014-10-04 19:05
#95

Tycker att det är så otroligt sorgligt att folk inte funderar lite på hur det man säger kan tolkas.  Det verkar som att många inte tänker sig för. Är trött på folk som tror att de kan kasta ur sig vad som helst. Visst, vi har yttrande frihet. Men det betyder inte att det är okej att kränka någon på något sätt. Hade man inte använt ordet neger som ett skällsord förr hade det inte blivit en diskussion om det. Man borde egentligen inte ta illa upp för ett ord, dock är det tyvärr så att många gör det och det är därför som man borde tänka lite. Just ordet neger kopplar jag till dåliga saker, för att vi människor använder det på ett dåligt sätt. Men hade man inte börjat använda ordet på ett dåligt sätt hade man kanske inte tagit illa upp.

Man kan ju ta ordet bög också, som ett exempel. Jag ser inte det som ett kränkande ord, det är ju bara ett ord för en kille som tycker om killar på samma sätt som andra tycker om tjejer eller killar. Whatever, liksom. Men ordet har fått en negativ syn/klang, för att folk använder det på fel sätt. Vilket är så otroligt fel!
Själv säger jag chokladboll, just för att det ÄR en chokladboll. En bakelse, som innehåller choklad/kakao och råkar vara formad som en boll. Svårare än så är det inte.
Varför inte bara visa respekt till de som kan ta illa upp?

Hur svårt kan det vara, liksom.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Skogsraah
2014-10-12 01:58
#97

När jag växte upp sa vissa av mina kompisar negerboll. Mina föräldrar har dock aldrig använt det namnet, och jag tycker det säger en del om en persons intellekt - om personen ifråga har tänkt på vad namnet faktiskt betyder, gått "outside the box" och känt efter med sina värderingar. Ursäkta om jag låter provocerande

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Skogsraah
2014-10-12 02:00
#98

Samt: Vad spelar det för roll att mörk/svart heter negro på spanska? Gör det saken mer okej att säga negerboll i Sverige? Där neger klart och tydligt, i vårt land, är ett kränkande och rasistiskt ord? Så ser det inte ut överallt och går inte att jämföras på det sättet. Ord har olika innebörd i olika delar av världen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Twiggys]
2014-10-12 05:54
#99

#97 var vissa av dina vänner extra puckade ^^

Mollypierce
2014-10-12 10:21
#100

Jag säger mest chokladboll  men när jag pratar med familj/släkt så blir det oftast negerboll då dem också säger det. Anledningen varför dem säger det är för att min släkt är uppväxt med det. Det står i mormors, mammas och min mosters receptbok att bollen heter negerboll så när dem bakar heter det negerboll. Fattar inte varför folk ska göra en så stor sak av en bakelse.

Fridaaaa
2014-10-12 10:24
#101

#99 Faktiskt inte vidare snällt att skriva

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skogsraah
2014-10-12 10:56
#102

#99 Vet inte riktigt vad du menar med puckade. Men enligt många av de ordval de fick hemifrån så var det väl inte lika genomtänkt. Lite "såhär säger man, det har jag fått lära mig" istället för "det låter inte så snällt att använda ordet neger, så jag säger chokladboll, för det kan man också säga". 

Men de flesta av mina vänner sa chokladboll. Om det nu är intressant att veta.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2014-10-12 10:57
#103

Har aldrig sett något fik kalla en chokladboll för negerboll heller. Inte heller för femton år sedan.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Spöket
2014-10-12 11:17
#104

Oj, här i Skåne hette det Negerboll väldigt länge.

Jag kommer ihåg att jag trodde att det var arraksbollar som hette chokladbollar när ordet började börjades att användas här.

Jag tänker automatiskt fortfarande Negerboll men får hejda mig och säga Chokladboll när jag köper dem på kondis.

På mitt jobb säger de flesta fortfarande Negerboll, förutom några få.

Det är ibland svårt att lära gamla hundar nya trix, gamla vanor sitter stenhårt.

Multi vad?

Annons:
mikkan01
2014-10-12 11:53
#105

Såg denna text för någon dag sen och tycker att den passar in här:

"När folk säger "ah men jag tycker inte att det är rasistiskt att säga så".
Eh nej, jag tycker inte att det gör ont på MIG att sparka DIG på smalbenet men en av oss får likförbannat ont. Vilket verkar mest rimligt? Att du vänjer dig vid att jag sparkar eller att jag slutar sparka?"

Kan själv inte förstå varför man prompt måste fortsätta säga något som andra tar illa upp av.

~mikkan

[EmmiieErixon]
2014-10-12 12:24
#106

Säger Chokladboll! Tycker det låter mycket trevligare! 😐

[Twiggys]
2014-10-13 18:11
#107

Det finns inget mer lättkränkta folk än de som bor i Sverige, vi har det helt enkelt för bra… Btw Nu ska vi inte kalla de varfyllda bölderna för finnar! Har en kompis som är finsk fyyyy faaaan för oss som kallar bölderna för finnar . Nu får det bli ett slut på detta . Finländare är inte av samma ras som oss ( danskar/svenskar/norrmän) så vi är rasistiska mot finnarna ! Eller drabbar bara rasismen de med annan hudfärg?

mikkan01
2014-10-13 18:45
#108

#107 Varför skulle finnar ta illa upp av det när det är två helt skilda saker? 
Ordet negerboll uppkom uppenbarligen av en orsak och jag tror inte att den orsaken var fördomsfri. 
Har du någonsin hört en finne säga "kalla mig inte finne för jag vill inte bli förknippad med varfyllda bölder"?

~mikkan

[Twiggys]
2014-10-13 19:27
#109

Ordet finne är menat som nedlåtande för läääääänge sedan. ..kanske lika länge sen som Negerboll

[Twiggys]
2014-10-13 19:28
mikkan01
2014-10-13 20:24
#111

#109 Finnar kallar sig själva för finnar så jag förstår inte problemet? Jag själv är finne och skulle aldrig ta illa upp av det ordet då det är ett ord med olika meningar. 
Hade någon finne däremot tagit illa upp och faktiskt PÅ RIKTIGT mått dåligt över att bli kallad för finne (och inte bara sagt så för att förlöjliga  det faktum att andra mår dåligt över att höra ordet negerboll) så hade jag slutat med en gång. Varför är det inte så enkelt för andra?

~mikkan

Annons:
[Twiggys]
2014-10-13 20:45
#112

Finne har blivit socialt acceptabelt men många äldre 60+ gillar INTE ordet finne.

mikkan01
2014-10-13 20:50
#113

#112 Aldrig hört någon störa sig på just ordet finne, har heller aldrig hört någon använda ordet finne som något slags skällsord. Går inte ens att jämföra med ordet neger och hur det används idag som något förolämpande.

~mikkan

*~HamsterHamster~*
2014-10-13 20:57
#114

det är vi själva som bestämmer om något är nedlåtande eller inte. Det är ett ord som alla andra. Man kan kalla mig för Jätte, troll eller något annat det är personen som säger det och personen som hör det som bestämmer vad det ska betyda. Om de som säger negerboll  tänker de troligtvis inte på mörkhyade personer.

Min klasskamrat kallar sig själv för neger, det är hans ord för mörkhyad. Han tar inte alls illa upp då det inte är ett nedlåtande. 

Jag till exempel tycker att ordet Maximalpigmenterad är värre än neger, och det är jag som har gett ordetbetydelsen om jag tycker det är värre eller inte. När jag säger neger är det mörkhyad i mina öron när det kan  betyda något helt annat för en annan person.

om en person tar illa upp kommer jag sluta säga det till den personen, men olika personer ger ord olika betydelser.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Jessicahagstrom94
2014-10-13 21:46
#115

Jag säger chokladboll men ser inget fel med negerboll.

Frida B
2014-10-13 22:58
#116

Säger chokladboll, för är uppvuxen med det. Och om nu alla människor blir så himla hysteriska över ett namn på ett bakverk så kan man väl göra dom en tjänst och säga någonting annat än negerboll, krävs inte mycket ansträngning. Är inte alls emot att folk säger negerboll, det jag är emot är folk som envisas att kalla det för negerboll bara för att hetsa andra eller för att det finns folk som bryr sig och dom måste tvunget sätta sig upp emot dom.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2014-10-13 23:02
#117

#116 Fast ibland kommer det rent automatiskt att man säger/skriver ord man är van vid att höra/säger eller uppväxt med också 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2014-10-13 23:06
#118

#117 Citerar " Är inte alls emot att folk säger negerboll". Vad menar du? :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fridaaaa
2014-10-13 23:07
#119

#118 Va? Vad har det med det vi skrivit nu att göra?
Menar det jag skrivit där,vad är det som är oklart? 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia_N
2014-10-13 23:53
#120

Säger chokladboll. Jag tror inte att alla mörkhyade tar illa upp om man säger negerboll, det vet vi allihopa att dem inte gör. Men NÅGRA gör det, kanske till och med en hel del. Det kan nog de flesta förstå. Varför ska det då vara så svårt att låta bli att säga negerboll? Är det så viktigt att hålla på traditionen att man inte bryr sig om man kränker människor på vägen? Det är så enkelt att kalla det för chokladboll (och betydligt mer logiskt och trevligt), visst förstår jag att det är lätt att säga "fel" ibland, men det skadar inte att försöka ändra sig. Jag tror att de allra flesta inte menar något illa genom att säga negerboll. Men bara för att ordet neger inte har en rasistisk innebörd för DIG, kan det ändå ha det för andra. Tänk efter lite!

/Sofia

Cindy S
2014-10-14 01:10
#121

Jag har en generell regel;

Om det är lite besvär för mig att ändra beteende, men om mitt ändrade beteende hjälper andra mycket, då borde jag göra det.

Att lära sig säga chokladboll är inte så svårt, men att höra folk kalla en dessert samma namn man själv blir kallad, det låter svårt. Det vore som att någon kallade en dessert för feministjävel; det skulle inte göra mig glad.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Frida B
2014-10-14 10:03
#122

#119 jag svarade på TS fråga, förstod inte riktigt varför du skrev så till mig då jag inte sagt någonting angående just det du skrev :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2014-10-14 10:09
#123

#122 Vet att du skrev till TS men skrev bara mina tankar kring det 😉 Utgick från det du skrev dvs diskuterade bara 😉 Det jag inte fick ihop vad det du citerade från mig kom in i bilden 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2014-10-14 14:31
#124

Negerboll Tycker jag inte är fel det är liksom "varför bry sig" för om man inte får säga negerboll borde man heller inte få säga Vit kol eller vit Choklad  eller ens Blekmedel

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Frida B
2014-10-14 14:40
#125

#123 fast nu citerade jag inte från dig utan från mig…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
mikkan01
2014-10-14 17:19
#126

#124 Fast du inser väl själv att det ligger mer bakom ordet neger än ordet vit?

~mikkan

LajvKrattan
2014-10-14 17:41
#127

Om ordet "svartboll" skulle vara etablerat så skulle jag inte ha något problem med det ( förutom att "brunboll" skulle passa bättre) eftersom svart i första hand är en färg och inte ett uttryck för att markera etnicitet. Däremot så tycker jag att negerboll inte är okej efter som ordet neger i årtionden har använts som en nedsättande benämning på färgade människor.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

molam
2014-10-14 20:49
#128

MEn Neger var ju ett ord som Svarthyade Kallade sig själva för att dom ville bli inderade i Grupper, Asiater, Arier Europeer etc och nu kallar ju många oss Ljusa för Vita eller bleka OCh DE mörkhyade  VALDE att kalal sig för neger medan Viting är bara ett ord vi fått av Mörkhyade så EGENTLIGEn borde ju blekmedel och vitkol och vitchoklad även det vara rasistisk för vi ljusa blir ju ändå kallade för vita.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[EmmiieErixon]
2014-10-14 21:34
#129

tycker som #127 att ''brunboll'' låter helt utmärkt! 😃 Ska börja säga brunboll numera och se ifall dem runt mig fattar 😛

LajvKrattan
2014-10-14 22:57
#130

#128 Även om ditt påstående skulle stämma, vilket jag betvivlar, så klassas termen i dag som nedsättande av auktoriteter som språknämnden. Jag tycker därför att det är ganska säkert att säga att så är fallet. Dessutom tycker jag, som sagt, inte att man kan likställa "vit" och "blek" med "neger" eftersom de inte har samma historiska bakgrund.

#129 Bra idé! *high five*

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

molam
2014-10-14 23:49
#131

#130 Men varför kan inte likställa det? Dom har själv valt (för länge sedan) att kalla sig neger, men dom har givit oss namnen Viting eller  Blekansikte eller liknande, så då måste väl EGENTLIGEN Den vita benämningen vara värre eller?

Tycker folk gör för stor  Grej av Neger, Faktiskt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2014-10-15 00:19
#132

#131 källa på att alla människor av en mörkare hudfärg kallar sig för n-ordet? Jag känner flera som inte gör det och tar illa upp. Men så länge man inte behöver ändra på sig kan det väl kvitta om någon tar illa upp? Jag skulle väl kunna kalla dig vad jag vill, jag skulle inte ta illa upp? För då kvittar det väl? Eller? Exempel på varför ditt argument är dåligt: jag skadar mig själv. Får du då skada mig? Nej. Det finns många som mår dåligt av n-ordet, så varför är det viktigt för dig att få använda det, även fast du vet att det sårar? Ordet uppkom för att användas när man skulle tala om afrikaner, för att man inte ansåg att de kunde kallas människor. Det har ALDRIG använts för något annat! Ordet "vit" har använts för att benämna en färg (eller ah, vit är egentligen alla färger). Om du tar illa upp av det undrar jag vad du hade föredragit vi kallade allt med ordet vit? "Ljust gulaktig choklad"? "Ofärgad lök"? Vad ska vi kalla färgen? "Inte någon annan färg"? Negerboll kan kallas chokladboll utan några problem. Så varför skapa ett? Varför hålla fast så hårt i din rätt att få använda ett nedvärderande ord? För att svara på frågan säger jag uppenbarligen chokladboll. Förutom att folk inte tar illa upp så låter det otroligt mycket godare! Choklad liksom!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
molam
2014-10-15 00:24
#133

#132 Dom kallar sig inte det nu nej men det var dom som tog Fram just orted NEger och började kalla sig själva det, och japp kalla mig vad du vill jag bryr mig ejj ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2014-10-15 00:27
#134

#133 men om du vet att de inte ens kallar sig själva för det längre, varför ska du få göra det då?

Medarbetare på Skor iFokus

molam
2014-10-15 00:31
#135

Jo eftersom det var dom som "plockade fram" det

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IceTee
2014-10-15 00:35
#136

#135 fast nu var det ju inte så? Det var vi vita som plockade fram det för att slippa benämna dem som människor, då man ansåg att de inte var människor.

Medarbetare på Skor iFokus

molam
2014-10-15 00:42
#137

Nej det var dom som plockade fram att dom var "negrer" för att kunna benämna sig med nått eftersom andra hade Europeer, Arier, Asiater etc

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[EmmiieErixon]
2014-10-15 01:23
#138

Håller med #136 just sayin! 🤓

[SisselaJ]
2014-10-15 07:56
#139

#137 du pratar alltså om något som var för mer än typ 200 år sedan och ger det som ursäkt? Vilket nytänk!!

Annons:
molam
2014-10-15 08:50
#140

Nej men det jag säger är att det ordet inte ens använts om inte som själva plockat fram det, så Egentligen är det dom som satt sig själv i skiten (om dom nu tycker så)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[SisselaJ]
2014-10-15 09:17
#141

Jo då använder du ju det som ursäkt. något som var för mer än 200 år sedan. Du menar alltså att det är "deras eget fel" för att de som anser sig sitta över använder deras identitet som ett skällsord? gör det gärningen bättre för att det var de själv som kom på det? 

Om en flicka kallar sig för "fia", har jag rätt med att "alla som kallar sig fia är mindre värda. Men jag får säga så för hon själv kallar sig det."

[Lyckligsingel]
2014-10-15 09:24
#142

Har aldrig använt ordet negerboll säger chokladbollar :) Tycker att de är fel ord med negerboll då de kan kränka mörkhyade folk. Sen låter chokladbollar mysigare :)

LajvKrattan
2014-10-15 09:49
#143

Men Molam, även om det är så att "negrerna" själva tog fram och valde att använda ordet så måste det rimligtvis ha handlat om en grupp för länge sedan och du kan därför omöjligen kräva att alla ska stå fast vid det i dag. Det vore som att säga att alla vita människor ska kalla sig arier eftersom en grupp av dem kallade sig för det för några årtionden sedan. Att döma av det du skriver så verkar det som att du faktiskt tror på det resonemanget men jag tycker i alla fall att det är fel och jag tror att de flesta är villiga att hålla med.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

IceTee
2014-10-15 11:34
#144

#137 Jag skulle vilja ha en källa på det där? Och även om det skulle vara sant så kan du inte säga emot att ordet har använts för något negativt. Speciellt av oss européer (och nordamerikaner, men de kommer ju från Europa från början). Hakkorset är egentligen en symbol för solguden och styrka enligt vissa religioner. Sen tog nazisterna det, och vände på det och använde det som sitt märke. Från början betydde det egentligen inget hemskt, men du går väl likförbannat inte runt och ritar hakkors på väggarna?

Medarbetare på Skor iFokus

LajvKrattan
2014-10-15 12:03
#145

#144 Amen!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[RC1393]
2014-10-15 15:13
#146

Efter lite skumläsning i tråden ser jag att "neger-försvarare" hakar upp sig på slavtiden, well, under senare delen av 1900-talet kämpade mörkhyade fortfarande för att bli lagligt jämställda med vithyade medborgare, nu sker kampen på social nivå. En sak jag reagerar på nu när jag skriver är också att rättstavningsprogrammet accepterar "mörkhyade" som ett ord men inte "vithyade", hur kommer det sig…? Måste "mörkhyade" skrivas som en egen grupp och "vithyade" är resten som därför inte behöver skrivas ut och därför fanns inget behov av att ha "vithyade" som ett ord i programmet? 😛

Själv sa jag negerboll när jag var mindre men jag undviker ord som folk kan ta illa upp av. Jag har aldrig varit mörkhyad så jag kan inte sätta mig in i deras situation lika mycket som jag kan med vithyade, och som vithyad blir jag inte ledsen över att någon säger "vitlök" därför använder jag det ordet😉 "Vit" är ju dessutom mest förknippat med den färg som reflekterar allt ljus, medan "neger" associeras med rasism. Jag gör den kopplingen i alla fall och därför rättfärdigar jag mitt sätt att inte använda "neger" i något sammanhang, alla är inte medvetna om att jag menar väl och kan jag undvika att göra någon ledsen helt utan anledning så gör jag det.

Annons:
molam
2014-10-15 15:45
#147

Wow visste inte att Hitler och att kalla en folkgrupp "Negrer" När dom valt det själv var samma sak, men om det är så då får jag väl för runt och Rita Hakkors överallt då, För jag tycker att man ska kunna kalla folk NEgrer då dom har valt det själv det är samma ni får gärna KAlla mig Arie, eller Europe eller hur sjutton det blir i Singular,  Där för det är ord som valt av människorna själva att kalla sig själva och "negrer" kallar sig ju "Neger" Eller "nigga" sinsemellan hur kan det då va så himla fel om vi vill kalla dom "Negrer" bara för vi är vita? Tell me somebody please.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Dvärgis1234
2014-10-15 15:58
#148

Jag vet inte ibland säger jag båda men för det mesta choklad boll. Det är väldigt mycket prat om rasism nu och jag förstår inte varför det är sådant himla hysteri över allt jämt. Jag tycker isf att man kan ta bort eller lägga till fler vita praliner i aladdin asken ! :) Men man skall självklart ta hänsyn och inte använda ordet som något dåligt!


mikkan01
2014-10-15 16:05
#149

#146 Motsatsen till mörkhyad är ljushyad.

~mikkan

IceTee
2014-10-15 16:54
#150

#147 men snälla någon, är du verkligen så dum, eller vägrar du bara förstå för att du vet att jag har rätt? Du har inte kommit med ETT ENDA motargument, det säger mig rätt mycket. Har jag tillåtelse att kalla dig idiot? Inte för att det spelar någon roll dock

Medarbetare på Skor iFokus

MsSofieG
2014-10-15 17:09
#151
molam
2014-10-15 17:54
#152

#150 visst får du kalla mig idiot, för jag Bryr mig inte om småsaker som neger, Arie ol ol

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

LajvKrattan
2014-10-15 18:14
#153

#152 Det är tyvärr inte så kränkningar fungerar. Enligt lag avgörs kränkningens allvarlighet av hur den kränkte upplevde den, inte hur kränkaren upplevde det. Det är alltså inte okej att kalla andra neger för att du själv inte har någonting emot att bli kallad "[…] småsaker som neger, Arie ol ol". Det är bara okej att kalla folk neger om de själva samtycker till det.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
molam
2014-10-15 18:25
#154

MEn svara då, varför är det okej för NEgrer att säga till varann "Eyyyy Nigga" MEn kommer en Vit och säger Till en Neger "Eyyyy Nigga" då är det en kränkning helt plötslig och blir ett jävla liv, Hur kommer det sig. Får Negrer "kränka" andra med Inte de vita?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

jossan...
2014-10-15 18:41
#155

#154 det bestämmer väl den som blir kallad det, det är inte så att alla som blir kallade det av en annan mörkhyad tycker att det är ok. Men dock så kan det utifrån tolkas som mindre rasistiskt eftersom många kan ta förgivet att det då inte handlar om rasism.

Gud vad bra jag stavar…

LajvKrattan
2014-10-15 19:21
#156

#154 Det handlar förmodligen inte om att personerna har samma hudfärg utan om att de är vänner och därför väljer att kalla varandra det. Om du skulle ha en färgad vän som tycker om att bli kallad "Eyyyy Nigga" av sina färgade vänner så tvivlar jag starkt på att du inte skulle vara välkommen att säga det också.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

IceTee
2014-10-15 20:07
#157

#152 får jag slå dig? Det gör ju inte ont på mig liksom?

Medarbetare på Skor iFokus

molam
2014-10-15 20:27
#158

#157 gör vad Fasiken du vill som sagt Bryr mig inte om små saker

#156 så du menar att om jag Känner mig kränkt av allt folk kallar mig blek, då Ska det blir Rasistiskt alltså, sounds good, låt oss får ordet Blek Rasistisk det tycker jag är Lika bra då NEger tydligen är rasistisk då borde blek också va det, det syftar ju också på vilken färg man är

#155 Men om neger är mindre rasistiskt om der kommer från en neger borde det inte då vara rasistiskt om en 15 åring kallar en 17 åring "Eyyyy 17 åringen hur är läget" Det är ju samma sak.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[SisselaJ]
2014-10-15 20:34
#159

#154 såg du videon i #151 ? Försök att se sammanhanget och hur det ligger till. Det är nyttigt att öppna sina sinnen.

LajvKrattan
2014-10-15 20:52
#160

#158 Ja, om någon använder ordet blek som en kränkning med avseende till din hudfärg så är det rasistiskt. Du har all rätt att känna dig kränkt om någon kallar dig blek och inte slutar när du ber om det.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
[RC1393]
2014-10-15 20:59
#161

#149 Good point, trött idag verkar det som, tre prov på två dagar är lite för mycket tror jag🤪

Michaela-N
2014-10-15 21:14
#162

Jag säger chokladboll eftersom jag lärt mig säga det av mina föräldrar. Men stör mig inte så mycket på folk som säger negerboll heller, tror inte direkt tanken var att svarta skulle ta illa upp direkt. Negro betyder ju färgen svart på spanska, till exempel.  Komiskt nog skulle jag vilja påstå att det bara är vita människor som stör sig på ordet eftersom dom tror att svarta tar illa upp.

IceTee
2014-10-15 23:05
#163

#158 Du är otroligt småsint och elak. Du bryr dig uppenbarligen inte om hur andra mår, så länge du tjänar på det, jag anar definitivt lite psykopatiska drag. Jag tycker faktiskt du är en rätt hemsk människa och väljer att avsluta den här diskussionen med dig innan jag blir förbannad. Hoppas du också växer upp någon gån

Medarbetare på Skor iFokus

molam
2014-10-16 01:18
#164

Yayy!! jag är ett Psykfall, då kanske jag kan dö av min Psykiska Sjukdom och inte Ebolan ;* känns säkrare Please kille me somebody Jag säger som jag tycker varför kan inte andra göra det, dom gömmer sig så fort dom får lite motgång.

Och from nu är Blek en Kränkning, så ni alla får Sluta säga Blekmedel för det blir jag ledsen av ååååhhh så ledsen okies?

Säg vad ni Tycker för Sjutton gubbar -.-

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

MynonaE
2014-10-16 01:53
#165

#163 Håller med dig i det andra du säger men seriöst, det där var inte okej alls.

MynonaE
2014-10-16 01:55
#166

OnT: Jag säger chokladboll. På ett fik här där jag bor kallas den dock för "kalla-den-vad-du-vill-boll" 😃

Frida B
2014-10-16 20:06
#167

#163 ärligt talat, du tyckte den där kommentaren var mognare? Ingen av er verkar direkt kunna hålla en vuxen konversation, tyvärr.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Flöffo
2014-10-16 22:25
#168

Chokladboll,  delikatessboll eller kokosboll säger jag. Oftast chokladboll.

//Flöffo

eirwen
2014-10-16 22:52
#169

163 Så du menar att du kan se psykopatiska drag på vad någon säger på internet? Knappast. Psykopati är dessutom ingen diagnos längre. Jag undrar hur många av er som kallar det för negerboll är mörkhyade och har blivit utsatta för påhopp pga er hudfärg?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

IceTee
2014-10-16 23:59
#170

#168 brist på empati tycker jag man ser rätt tydligt här? Och jag ska aldrig att det är en diagnos, vet inte vad du fick det ifrån? Jag erkänner att ut uttryckte mig dumt, var förbannat bara, står dock fast i grundtanken att hen inte verkar bry sig om hur hon får andra att må. Dock går det inte att ändra sina inlägg i efterhand, så det får stå kvar!

Medarbetare på Skor iFokus

molam
2014-10-17 00:07
#171

Hon :*

Jag bryr mig om hur andra mår tycker bara att Neger är en Puttesak och inget att bry sig om, det är ett ord

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[MikaelaR]
2014-10-17 00:13
#172

#171 Så om folk blir sårade av att höra det ordet ska du ändå fortsätta säga det då? som om någon sa något ord till dig du inte gilla skulle inte du bli arg då?

molam
2014-10-17 01:50
#173

Varför skulle jag bli arg det är väl deras problem om dom vill kasta massa glåpord på mig utan nån nytta, eller?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[SisselaJ]
2014-10-17 09:21
#174

#173 frågan i #172 var också om andra blir sårade… Fortsätter du då?

Annons:
[SisselaJ]
2014-10-17 09:21
#175

#173 frågan i #172 var också om andra blir sårade… Fortsätter du då?

molam
2014-10-17 09:34
#176

Som sagt jag säger som jag tycker och jag tycker inte att en Puttesak som ett glåpord är nått att känna sig kränkt eller sårad för.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mikkan01
2014-10-17 09:46
#177

#176 DU tycker inte det men det finns de som faktiskt tycker att det är kränkande, därför finns det även lagar som säger att man inte kan bete sig hur som helst. Många mörkhyade tycker att det sårar speciellt när man får höra det ordet gång på gång i ett förolämpande syfte, man känner sig helt enkelt nedvärderad och värdelös till slut. Det är så mobbing till exempel fungerar, man kanske inte bryr sig första gången men när man får höra det gång på gång då börjar man tro på det själv, alla tänker inte som du. 
Men det säger rätt mycket om dig när du faktiskt skulle såra någon utan att alls bry dig om någon annans känslor.

~mikkan

Saga85
2014-10-17 11:43
#178

Säger du dvärg till/om en kortväxt person också? Även dvärgordet är nedvärderande då människor med dvärgväxt/kortväxta användes i freak shows och bland gycklare förr i tiden och då kallades dvärgar för att skilja dem åt från "normalväxta" människor.

Säger du även bögar och flator till/om homosexuella personer? "Ja, men homosexuella säger ju bög/flata om varandra". Ja, men inte alla, och även om vissa tycker det är ok ska det vara på deras villkor. Och då är det väl inte så svårt att säga att säga homo(sexuell), eller möjligtvis gay, eller varför inte bara kalla dem för människor?

Så, jag kallar (och har alltid kallat) chokladboll för just chokladboll.

Och det där med att kalla saker efter latinska färger - då skulle det heta albuskål och albuslök, inte vitkål eller vitlök. Det finns f.ö. svartkål, men vi kanske skulle börja ta och kalla den negerkål också?

Rumblebee
2014-10-17 12:56
#179

Molam: det spelar ingen roll vad du tycker angående ord. Om det finns folk som tar illa upp så bör man inte använda det ordet. Av respekt. Och det krävs mer än en kränkt person för att ett ord ska anses olämpligt att bruka. Du kanske tycker det är en petitess med ordet neger. Medans vissa faktiskt blir förelämpade av det. På samma sätt som det finns de som blir förolämpade eller upprörda av att höra eller se nazihälsningen Eller att gå runt och kalla alla araber för terrorister. Oavsett om mörkhyade själva kallade sig för negros för långe sedan så spelar det ingen roll idag i och med att ordet fått en negativ betydelse. Spelar ingen roll varifrån det ordet först dök upp. Det som spelar roll är hur folk idag ser ordet, med tanke på hur ordet har använts förr i tiden och att rasister brukar det ordet även idag.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-17 13:50
#180

Mina ex hatar att bli kallad neger, det är på grund av att dom har så många som hatar dom på grund av deras hudfärg. (Btw, dom båda är från Sri Lanka, och jag älskar dom som dom är!) Det spelar fan ingen roll vad man har för hudfärg!!! Jag har alltid kallat det för chokladboll, och inte n-ordet. Och det här med att dom kallar varandra för n-ordet, det är inte många som gör det. Jag känner en massa människor som är färgade och dom säger aldrig det ordet till varandra! Dom tycker också att det är nedvärderande att kalla varandra för det ordet. Det är samma sak som att vi vita människor skulle hälsa på varandra "Hej viting!" istället för att hälsa på varandra på ett artigt sätt. Fy fan för det ordet!

molam
2014-10-17 15:05
#181

Hmm kan inte minnas att jag ens sa Neger… allt jag har sagt är att jag fattar inte varför man Blir så sur för struntsaker såsom ett ord? Jag går inte runt och kallar folk, neger Bög (som nån ovan sa) ol, MEN jag tycker inte att det är nå¨fel med ordet, För Gudars Skymning läs Ingenstans har jag skrivit att jag går runt EYYYY BÖGEN eller EYYYY NEGERN! skulle inte ens komma på tanken att göra det MEN jag tycker att det är dumt att blir sur för en struntsak som det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[VampireGirlElvira]1
2014-10-17 16:32
#182

Jag skrev ingenting till dig molam, jag bara kommenterade det jag läste som beaast hade skrivit. Men men, alla tycker som dom tycker, men JAG tycker riktigt illa om det ordet!

Flöffo
2014-10-17 16:36
#183

#181 Nej det har du inte skrivit, men man får en tanke av det när du skriver som du gör. Svårt att förstå över nätet ibland.

//Flöffo

molam
2014-10-17 17:36
#184

KAnske ta reda på lite saker då innan man börjar Argumentera om det ;*

För som sagt jag tycker det är en struntsak att bli sur för tex NEger, men det betyder inte att jag skulle gå och säga det till nån och Dom jag har Skrivit ovan säger jag inte negerboll utan CHOKLADboll Och se sa jag att JAG bryr mig inte om ni kalla mig idiot Bitch Viting eller liknande, för jag tycker det är en struntsak, men skulle ändå aldrig gå och kalla folk de

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[VampireGirlElvira]1
2014-10-17 18:12
#185

Ta det lugnt molam. Det var inte illa menat åt dig eller någon annan. J*vlar så svårt det är att omformulera sig via nätet så att man förstår varandra. Hoppas verkligen att du inte tog illa vid. Jag ber så mycket om ursäkt för missuppfattningen.

molam
2014-10-17 19:18
#186

JAg tog inte illa vid mig, JAg ville bara att folk Skulle ta reda på lite mer innan dom började hata ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

jossan...
2014-10-18 14:29
#187

haha #158 nej jag sa inte att det ÄR så jag sa att det kan tolkas så! sedan så tror jag att det handlar om vad man har för band till just den personen.

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
2014-10-18 14:39
#188

dessutom… detta med att kolla upp lite fakta om det… jo neger är ett kränkande ord eftersom att när ordet neger kom till så var det så att man delade upp människor i grupper med "negrarna" som en art som var som en blandning emellan apa och människa. man gjorde så för att flera skolle se på slavhandel som ok. Så alltså även om det inte är så man tänker när man ser det så kan det få människan som man säger det till att känna sig "utanför" /annorlunda /mindre värd. visst det kan vara dumt att ta illa upp för ett ord men vad är det då som är bättre med att säga det? (De allra flesta kränkningarna har dessotom med ord att göra).

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
IceTee
2014-10-19 01:50
#189

http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/24/debatten-som-inte-borde-existera/ Hittade ett väldigt bra blogginlägg om ämnet! Värt att läsa igenom! Och är ni sugna på chokladbollar finns ett recept med också faktiskt, hahaha!

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
2014-10-19 02:07
#190

Här är några punkter att tänka på för den som står upp för sin rätt. Rent tekniskt sätt så kan ingen hindra dig från att kalla det för vad du vill men läsa gärna igenom: 1. En liten grupp ser dig som någon som sätter ned foten, en liten del bryr sig inte, men en stor del ser dig som obildad, rasistisk, inskränkt och troligtvis lite av en bondläpp. Det är ditt val om du väljer att vara del av den gruppen. 2. Jag har många vänner med invandrarbakgrund som inte bryr sig, jag har några där relationen spelar roll och jag har några som blivit kallade det i nedsättande syfte och dem tar illa upp! Om du blivit mobbad för något speciellt så vet du hur djupt det borrar in sig i ryggmärgen (jag blev kallad fag, gay etc). Jag slogs och bråkade varje dag för att bli av med min stämpel och det rycker fortfarande i mig när jag hör orden. Så då är frågan om vem som är starkast och behöver bita ihop, den som måste bryta familjeredaktionen att säga negerboll eller den som återupplever "negerapa, åk hem!" när du säger ordet. Åter är det upp till dig vad du anser rätt. 3. Det stämmer att nigger ursprungligen kommer från negro men ordet utvecklades till nigger först när spanjorerna började sin triangelhandel med slavar, bomull och vapen för att skilja dem från vanliga människor. Ordet neger är sen en försvenskning av ordet nigger som blev myntat (uppfunnet) i slavhandeln. Alltså inte en översättning från svart utan från slavhandeln. Chokladboll har också tidigare blivit kallad "gambia skalle" och det har definitivt inget ursprung i ordet negro. Åter igen är det ditt val nu när du vet. Du kan kalla den för vad du vill men du måste också kunna ta ansvar för konsekvenserna. Hur folk ser dig, den potentiella skadan och vinsten för din egen del.

MynonaE
2014-10-19 04:42
#191

Varför inte bara säga chokladboll istället för negerboll när så många människor blir ledsna, sårade och kränkta när man säger det negerboll? Är det psykiskt nedbrytande för dig att ända ett ord, för det är det som händer för vissa när man säger ordet. Varför inte göra den lilla uppoffringen (kan inte ens kalla det uppoffring egentligen) att byta ut ett ord ur ditt ordförråd om det hjälper en annan människa? Tycker det är själviskt att inte orka bry sig och tänka på vad man säger när man vet att man kan göra något så litet som att byta ut ett ord för att spara på lite lidande för en annan människa.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-19 11:23
#192

Bra tänkt MynonaE! Gillar verkligen inte när folk kallar det för n-boll istället för chokladboll. Det heter chokladboll!!!

NordicSunset
2014-10-19 11:41
#193

Vissa människor och deras åsikter. Vill sitta i ett görn och gråta för resten av mitt liv.

Be the best version of you.

  • Zoella
Frosstis
2014-10-19 15:16
#194

Säger coccosbollar :p

panini
2014-10-19 22:32
#195

Säger olika. Kokosboll, chokladboll, (oftast) negerboll. Uppvuxen med ordet. Ingen big deal.

Annons:
Stortroll
2014-10-20 09:00
#196

har läst läst en del om det här och blir så arg. Vrf ska mörka behandlas annorlunda än ljusa. I min klass (5) har vi haft invandrare som kommer och går sedan barnskolan (förskoleklass). Många är snälla men behandlas illa ändå. Nu har vi två stycken invändrare i klassen båda är snälla. Min kompis var kär i en av dessa men var rädd för att visa det flr hennes familj (inte mamman men sin bror och pappa) som är i mot invandrare. Nu är hon och en till tjej i klassen bff med honom. Säger oftast negerboll men i skolan får vi skäll så fort en lärare tror att vi säger neger så absolut förbjudet i min skola att säga negerboll. Säger både negerboll och chokladboll. Vill inte börja bråka men ville ändå få säga vad jag tycker och tänker.

Titta gärna in här ---> Min blogg

IceTee
2014-10-20 11:39
#197

#196 nu frågar jag bara för att jag är nyfiken: om du också tycker att det är fel att skilja på människor pga hudfärg, varför säger du ändå inte bara chokladboll då?

Medarbetare på Skor iFokus

Stortroll
2014-10-20 12:17
#198

#197 för att jag är uppväxt med att säga negerboll

Titta gärna in här ---> Min blogg

IceTee
2014-10-20 12:29
#199

#198 jag med, men det är ingen anledning att fortsätta om man själv tycker det är fel!

Medarbetare på Skor iFokus

Stortroll
2014-10-20 14:05
#200

#199 jag tycker inte det är fel, för mig heter det negerboll

Titta gärna in här ---> Min blogg

Skogsraah
2014-10-20 14:15
#201

#200 Men det är ett oerhört själviskt anseende. Så länge du vet om det.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Whippetgerbilen
2014-10-20 17:49
#202

Säger chokladboll. Vad är det annars? Fattar inte vad det ordet har att göra med chokladbollar? Det är en kränkning att säga ja, ni vet. fattar inte ens varför.

Dogs is my world ♥

Annons:
NordicSunset
2014-10-20 18:51
#203

När det finns ord som chokladboll, kokosboll och sådant. Varför då ens använda "negerboll" undrar jag? Att säga att man är uppvuxen med det är bara löjligt. Man är tillräckligt stor nog för att tänka själv. Om man säger chokladboll tar ingen illa upp och alla lever lyckligt. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Weasley
2014-10-20 19:45
#204

Jag tycker "negerboll" låter helt fel, så jag säger Chokladboll. Asså jag tycker negerboll låter konstigt..

Trololololololololololo

Weasley
2014-10-20 19:47
#205

Och så tycker jag att det låter elakt att säga "Negerboll", tänk på att vissa utländska personer inte gillar alls att man säger så.

Trololololololololololo

Mirinda
2014-10-21 01:11
#206

Jag har läst i tråden ända sedan den startade men inte skrivit något hittills. Är en av de där "gamla stötarna" som vuxit upp med att det hette negerboll. 

Vad ni yngre inte tycks förstå är att på den tiden (60-talet) fanns det knappt några färgade i Sverige och ordet neger var helt neutralt. Vi visste inget om hur ordet uppkommit och att det i andra länder kunde vara en benämning som avsåg att hålla färgade nere, för det var inte så här. 

Men om ordet hade något som helst värde där jag växte upp så var det snarare positivt, i bemärkelsen exotisk, ovanlig eller speciell.

Men ordens betydelse och värde förändras. Jag fick mycket tydligt och vettigt förklarat för mig av en ung människa (för c:a 15 år sedan) varför det är olämpligt att använda ordet neger idag. Jag köpte hennes förklaring. På hemmaplan säger jag fortfarande negerboll, men när jag träffar andra än min närmaste familj använder jag ordet chokladboll. Man får anpassa sig efter hur språket förändras. Jag vill inte såra någon i onödan. Jag använder det neutrala ordet för att det känns riktigast så.

Dock tycker jag att det är ganska beklämmande att svenskar lägger en massa energi på att diskutera vad vi kallar ett bakverk när vi istället skulle bekämpa den riktiga rasismen. Svenska folket har röstat in ett främlingsfientligt parti i riksdagen och det tycker jag är mycket värre än om någon råkar säga negerboll. 

Den riktiga rasismen gör att jobbansökningar med ickeeuropeiska namn rensas ut av arbetsgivare, utan hänsyn till de sökandes kompetens. Polisen jagar illegala immigranter och går bara på dem med mörk hy och hårfärg. Romer som är födda i Sverige diskrimineras gång på gång. Letar myndigheterna efter en brottsling så knackar de inte först på hos en blond och blåögd infödd svensk. Behöver jag fortsätta?

Låt oss lägga energin på att bekämpa den riktiga rasismen istället för att träta om ett ord!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[VampireGirlElvira]1
2014-10-21 08:38
#207

Bra skrivet Mirinda!

mikkan01
2014-10-21 10:45
#208

#206 Varför inte allt på samma gång? Rasism som rasism, vare sig det gäller ord eller handling. Man kan inte bagatellisera ett ord som andra kan ta illa upp av bara för att det finns större saker som också bör bekämpas.

~mikkan

IceTee
2014-10-21 11:43
#209

#206 Du har rätt i det du skriver, men jag undrar vad din lösning är? Hur ska jag, en 19åring som aldrig har något att säga till om, kunna göra något åt partierna som blev invalda? Hur det fungerar med jobbsökande? Hur polisen sköter sina jobb? Jag kan inte göra något alls. De kan inte många här inne. Så varför inte istället lägga energin på att ändra något vi kan ändra? Som sagt, du har rätt. Men jag kan inte göra något åt det du skrev. Däremot kan kan utbilda folk i hur hemskt det är att använda det ordet. Självklart får folk säga vad de vill hemma, men mitt problem ligger i när folk anser att det inte är deras problem när någon tar illa upp. Att de minsann får säga vad de vill… (Det roliga är när man kallar dem rasister, då är det helt plötsligt annorlunda)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Larissa
2014-10-21 18:22
#210

Säger chokladboll.

Förstår inte vita människor som envisas med att säga negerboll och ba "NEJ DET INTE ALLS KRÄNKANDE, DET ÄR SÅ ÖVERDRIVET" hahaha lägg av. De kan inte uttala sig om huruvida det är kränkande eller inte eftersom de själva inte ens är utsatta eftersom DE ÄR VITA.

Varför måste ni nödvändigtvis säga negerboll? Är det jobbigt att säga chokladboll istället eller?

DET är däremot överdrivet med att envisas med att säga negerboll istället för att bara säga chokladboll. Det är inte ens en big deal? Varför envisas ni med "negerboll"?  Kan inte fatta varför det är så viktigt att säga så när det är överlag ett fult ord som är kränkande mot en viss grupp människor.

Tror de skulle vara rätt genant och kränkade mot prostituerade att folk kallade vissa kakor för "horkakor" till exempel? Ni skulle aldrig kalla en kaka för horkaka.

Det är ett fult ord, kränkade mot en viss grupp människor. Samma sak.

IceTee
2014-10-21 19:39
#211

#210 säger det väldigt bra! Jag har lite mer förslag på bakverk!
D*mp-tårta

Fetto-kaka

B*g-bakelse

(censurerade vissa ord, men ni lär förstå meningen ändå. Känns inte okej att skriva orden rakt ut då jag själv t.ex. tar illa upp av det första)

Hur låter detta? Kan ni säga n-boll kan ni väl säga sånt med? Det är ju nästan lika illa!

Medarbetare på Skor iFokus

[VampireGirlElvira]1
2014-10-21 20:57
#212

Bra skrivet #210 & #211! :D

[Twiggys]
2014-10-21 23:44
#213

#211 Hur skulle en bögbakelse se ut?

LajvKrattan
2014-10-22 08:10
#214

#213 Bra poäng.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[MikaelaR]
2014-10-22 08:37
#215

Jag blir sugen på chokladbollar nu 😐

Skogsraah
2014-10-22 12:28
#216

#213 Men hur skulle en negerboll se ut egentligen? En mörkhyad människa ihopklämd  till en boll?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
IceTee
2014-10-22 14:41
#217

#213 Jag vet inte, kanske en hallongrotta, fast med choklad i mitten istället?

Medarbetare på Skor iFokus

MynonaE
2014-10-22 15:03
#218

#217 HAHAHAHA omg

Skogsraah
2014-10-22 15:06
#219

#218 Var det där roligt? Att skratta åt ett påhittat bakverk, i syfte att jämföra med det kränkande namnet n*gerboll med hur det hade kunnat se ut mot homosexuella? Moget.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

hanniees
2014-10-22 16:43
#220

Jag har alltid sagt chokladbollar, så skulle inte kunna säga något annat:)

Mvh Hanna:)

jossan...
2014-10-22 17:08
#221

#119 asså gud sen när är det fel att ha kul? altså just hur en bögbakelse skulle se ut är väl inget som man måste ta fullt seriöst?

Gud vad bra jag stavar…

MynonaE
2014-10-22 18:02
#222

#119 Men lägg av. Läs mina tidigare inlägg om du vill se vad jag står för. Orkar inte med människor som tar allt så fruktansvärt seriöst. Det var väl inte en kränkning, tyckte det lät roligt så sluta se allt med dina gråa ögon.  Har inget emot homosexuella överhuvudtaget. Det var ett skämt, calm the fuck down. Som du själv sa så är det ett påhittat bakverk som någon i denna tråd kom på, inget annat. Min homosexuella kompis tyckte att att det var ROLIGT. Tala gärna om för mig vad det var som var kränkande i att jag skrattade åt ett skämt.

Skogsraah
2014-10-22 19:04
#223

#222 Ja inte behöver jag "calm the fuck down", jag undrade bara vad som var roligt med det? Eftersom att det är en seriös tråd och att den till stor del handlar om förtryck, och om varför det är olämpligt att säga n*gerboll reagerade jag på att du tyckte det var roligt att någon drog ett exempel på ett annat typ av förtryck som hade kunnat komma till form i till exempel en bakelse.

Jag tror inte att IceTee drog ett skämt och skojade med oss, faktiskt. Men tråkigt om du såg det som det.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
IceTee
2014-10-22 20:15
#224

Mitt inlägg i 217 var i högsta grad ett skämt.

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2014-10-22 20:19
#225

Ett rykte är att chokladbollen fick sitt namn för att den skulle likna pungkulan hos en afrikansk man, så utifrån den faktan drog jag mitt skämt när någon frågade. Jag skrev det endast som ett skämt alltså och tycker idén på att något sånt ska finnas är löjligt (förutom själva kakan, den lät rätt god… chokladgrotta kanske?) 
Tråkigt om någon tog illa upp, men sånt kan man inte veta i förväg och jag trodde det var tydligt att jag skrev det med glimten i ögat! Ska komma ihåg smileys nästa gång 😉

Medarbetare på Skor iFokus

[Twiggys]
2014-10-22 21:24
#226

Ja negerbollar var ju pungkulor det kom vi ju fram till, skogsraah har missat det ^^ Chokladgrotta? Är det rövhålet/anus ? Jag har också ett rövhål men är inte bög så det blev ju inte så bra…. Fast kanske en chokladgrotta med flytande vaniljkräm i hade passat bättre (fast många tjejer har ju också analsex och då blir ju det också fel) jag tappade fan aptiten på sötsaker nu…

IceTee
2014-10-22 22:08
#227

#226 "choklad" grotta finns inte och var bara ett skämt som vissa inte förstod. Hade jag kunnat ändra det i efterhand hade jag, för nu vet jag att det inte kom fram som jag menade, och att någon kanske tog illa upp. 

"b*g-bakelse" är lika illa som ne*erboll i mina ögon.

Om någon nu har något mer de missförstod med min text får ni gärna ta upp det, jag menade inte att det skulle bli så stort som det blev, det var bara ett dumt exempel för jag tog det första som ploppade upp i huvudet! Som sagt- hade jag kunnat ta tillbaka det hade jag, men nu fungerar inte världen så och man får ta konsekvenserna.

Medarbetare på Skor iFokus

[Twiggys]
2014-10-22 22:20
#228

Jag fattade att det var ett skämt…spånade vidare på din ide' ^^ Bögbakelse är nog inte helt lätt att få nån ide' på eftersom analsex är vanligt idag .

Upp till toppen
Annons: