Annons:
Etikettom-ifokus-sajten
Läst 1563 ggr
Vermin
2014-10-06 18:42

Varför använder inte folk sökmotorer?

Okej, nu har jag funderat på det här ett tag. Många frågor här på iFokus (och andra forum) kan man få svar på inom typ 10 sekunder om man använder google/bing eller vilken sökmotor som helst. Visst, vissa frågor är personliga eller så ber man om råd osv men när det handlar om simpla faktasaker så undrar jag verkligen varför man inte söker efter svaret själv till att börja med. Jag ägnar ju hellre lite tid åt att skriva in mitt problem på google än att sitta här och vänta på att någon ska veta exakt vad jag frågar om. Och ja, jag har googlat om varför folk inte googlar. 😉

Annons:
Moalinn
2014-10-06 18:46
#1

Har sagt det förut och säger det igen
Vad ska man med iFokus till om man ska sitta och googla?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Lia
2014-10-06 18:46
#2

Haha, ja jag har undrat samma sak väldigt många gånger. Tänker mig att folk kanske inte riktigt fattar hur man ska använda en sökmotor, eller så trivs de kanske så mycket här att allt annat glöms bort? 😃 Själv söker jag alltid innan. Delvis känns det meningslöst att störa andra med simpla frågor, och delvis vill jag inte verka allt för dum x)

[rumelle]
2014-10-06 18:48
#3

När jag växte upp gick jag och slog i uppslagsverk om jag funderade över något. Så latheten att inte ens kunna googla något på egen hand har jag verkligen ingen förståelse för. Speciellt när det gäller hemläxor!

Moalinn
2014-10-06 18:53
#4

Läxor är inget man ska få direkta svar på men man kan be om tips. Man har fått uppgiften av en anledning och svaren ska gå att hitta antingen i lärobok, bibliotek eller internet.

Men simpla frågor förstår jag inte problemet? Frågan måste ställas för att ens hamna på google och varför använda google när man kan använda iFokus?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Vermin
2014-10-06 18:54
#5

Som sagt, jag är medlem på iFokus mestadels för att jag är djurägare och vissa saker är nödvändigt att beskrivas specifikt för att få rätt svar och chansen är liten att någon annan människa innan mig har haft samma djur med exakt samma personligheter i exakt samma situation. Men oavsett vad jag frågar om här på iFokus så har jag alltid googlat mitt problem innan.

Vermin
2014-10-06 18:54
#6

Om någon redan svarat på frågan man undrar över är det ju enklare att googla än att vänta på svar här?

Annons:
Zepp
2014-10-06 19:03
#7

För att det är ett sätt att umgås.. en del är frågare, andra är svarare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Moalinn
2014-10-06 19:04
#8

Fast vissa kanske inte vet hur de ska formulera frågan för att kunna få upp svar på google? Att skriva en hel fråga på google är ungefär som att skriva på en vägg och hoppas på svar. Då är det lättare att fråga här, oavsett om det handlar om psykologi eller hur man kokar vatten. Man kanske inte förstår vad som skrivs i källorna man hittat och behöver en bättre förklaring.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Vermin
2014-10-06 19:05
#9

#7 Personligen är jag ute efter svar om jag undrar något, inte mänsklig kontakt. Men jag förstår hur det kan vara en anledning 🙂

#8 Det är sant. Undrade mest om folk faktiskt söker efter ett svar innan de frågar eller hur nu andras tankeprocesser ser ut.

Lia
2014-10-06 19:05
#10

#8 Fast jag personligen får alltid bäst svar på google om jag skriver hela frågan 😃

Vermin
2014-10-06 19:09
#11

Som sagt, jag påstår inte att folk som inte googlar är idioter, undrade bara varför…

Moalinn
2014-10-06 19:11
#12

#10 Beror ju också på vad det är för typ av fråga.

Men som sagt, det finns många anledningar till varför man inte använder sökmotorer och jag ser inte problemet. iFokus är ju ett jättebra sätt att få svar på frågor. Men ska man använda google hela tiden så behövs inte iFokus för alla svar finns på google.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zepp
2014-10-06 19:13
#13

Ifocus är bättre än Google.. och så får man en trevlig samvaro med trevliga människor oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lia
2014-10-06 19:14
#14

#12 Som #5 skrev så finns ju faktiskt inte alla svar på google, eftersom vissa svar kräver att man är mer specifik.

Moalinn
2014-10-06 19:20
#15

Nah, oftast finns det alltid ett svar någonstans. Om det är svenska, engelska, kymriska, portugisiska eller på något annat språk så finns det. Undantag finns såklart men ser fortfarande inte problemet med att folk frågar simpla frågor. Det finns inga dumma frågor, eller vad man nu säger.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Vermin
2014-10-06 19:31
#16

Som sagt har jag inte heller påstått att det finns dumma frågor #15 utan det är mer tidseffektivt att skriva in på google "hur kokar man vatten?" än att göra ett inlägg här och vänta på svar.

Tokyo
2014-10-06 20:07
#17

Personligen tycker jag det är "roligare" (eller hur jag ska uttrycka det) att skriva direkt med en person och diskutera osv istället för att läsa en text på wikipedia typ.

Upp till toppen
Annons: