Annons:
Etikettövrigt
Läst 745 ggr
GemTwist
2014-10-06 21:38

Få dem sluta?

Hej, jag har gått och går på en skola som jag upplever är bra i  vardagen. Men en sak som jag lagt märke till men inte vågat säga något om är en kille i klassen. Han kallas jämt och ständigt massa ord och blir förföljd. Anledning: Han luktar konsitgt

Jag brukade och är ibland med ett par av dessa folk, mest tjerna som håller på. Och jag förstår mig inte på dem. De alla säger att de är emot mobbning men ändå deltar de i mobbningen. Vissa bara tittar, vissa till och med skrattar. Det finns dom som snackar skit om han till och med. Jag fick nog av allt detta och bytte umgänge kretsar.

Den tiden jag inte hade ett "umgänge" då jag tröttnat på dem började jag reagera på allt som hände. Det var 2 killar som alltid satte sig nära denna kille bara för att. De började kasta sudd på honom. Puta pennor, kasta papper, linjaler och massa annat. Jag sa till dem ett x antal gånger och började ta sakerna ifrån dem. Men ingen såg det som hände.

Idag såg jag denne kille när jag följde med mina nya vänner när de skulle röka, jag själv röker inte och brukar ställa mig rätt långt bort. Det kom då ut en kille som vi umgås med ibland och frågar den ena av oss om cigg då jag vänder mig om och ser denna mobbade killen. Och på direkten ser jag de 2 killarna som brukar hålla på och skriker till dem vad de höll på med. Jag säger till de jag är ute med som reagerar på direkten och vi går mot dessa två killar och vi frgar vad de gör och om de håller på. Och på direkten springer de in. Killen som är kvar frågar vi då vad de sagt eller gjort. Och de hade hållt på och kallat honom massa ord.

Jag vill få stopp på detta, men hur? De lyssnar inte och jag får ju inte slå ner dem…

Annons:
Challa86
2014-10-06 21:42
#1

Ta upp det med eran lärare. Hen kommer antagligen inte göra nåt åt saken, men då har du iaf sagt ifrån.

challameow.wordpress.com 

Nelley
2014-10-06 21:42
#2

Du kan ju berätta för en lärare, och varför är du kompis med mobbare för? Har du konfronterat dem någon gång, och sagt att det är mobbning ni gör osv? Edit: Nu såg jag att du inte är det längre. x)

_Fisken
2014-10-06 21:43
#3

Fy va glad jag är som läser att du kämpar för det du tycker är rätt! Jag blir  jäkla förbannad på trakasserier!
Ställ samma fråga till rektor/kurator/lärarinna som du ställer till oss. "Hur får jag stopp på detta?".  

Det får inte förekomma mobbing och de andra killarna måste lära sig hur man uppför sig. Det har de tydligen inte gjort.

GemTwist
2014-10-06 21:48
#4

#2 Jag skulle inte kalla mig kompis med dem… Jag har slutat vara med dessa men de frågar mig saker ibland som jag svarar på m.m Anledning var pga detta Jag har även försökt med att konfrontera dem med det är inte så lätt

Mirinda
2014-10-07 02:35
#5

Bra gjort!👍 Det behövs flera som du, som vågar ryta ifrån.🌺 

Kanske kan du, förutom de förslag du fått här ovan, prata med dina nya vänner om saken. Har de i sin tur andra vänner kan ni bli fler - då blir ni starkare. Mobbare är innerst inne fega och osäkra, hur kaxiga de än verkar. Du och dina kompisar fick ju de där två killarna att springa undan.

Fortsätt säga ifrån! Det är inte lätt att förändra sånt här - men man bara måste försöka. För de mobbades skull och för sin egen skull!

Jag kom att tänka på en gammal dikt om hur viktigt det är att protestera när människor behandlas illa. Den är skriven av Martin Niemöller som var en tysk antinazist - en som vågade stå emot.

I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist; Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten; Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude; Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.

Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: