Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2881 ggr
Manzey
2014-10-13 21:01

Internetslang och språk undersökning

Hej!

Jag håller på med ett arbete i Svenska 3 och behöver lite svar på frågor till min undersökning

Hur ofta använder du datorn dagligen?

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)

Påverkar internetspråket ditt talspråk?

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)

Hur gammal är du?

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara på detta, hjälper mig jättemycket!

Annons:
[Yllhilda]
2014-10-13 21:09
#1

Ja.

Jag skriver bara omg och andra engelska uttryck med engelsktalande. Annars skriver jag svenska förkortningar som iofs, iaf, bl.a och t.o.m. 

Möjligt, jag citerar memes ibland.

Jag känner en som sagt 'lol' högt sen uttrycket uppfanns. Lika obehagligt varje gång..

27.

Nu var jag ju kanske inte målgruppen, men tänkte jag kunde göra ett bidra ändå. 🙂

Manzey
2014-10-13 21:14
#2

Målgruppen spelar ingen roll,

Spelar ingen roll om du är 13 eller 60 :-)

All respons är bra respons, tack för svaret :-)

mikkan01
2014-10-13 21:24
#3

**Hur ofta använder du datorn dagligen?
**1-3h ibland mer om jag kollar film/serie eller skypar.

**Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
**Ja, det händer.

**Påverkar internetspråket ditt talspråk?
**Nej.

**Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
**Ja, en hel del.

**Hur gammal är du?
**20

~mikkan

Kevsterrr
2014-10-13 21:37
#4

Kan börja med att jag är 16. Dagligen spenderar jag ett par timmar på datorn både pga läxor och fritid. Mer än hälften går dock åt till fritiden. xD

Jag använder nästan alltid slanguttryck och förkortningar, oftast dock när jag inte skriver seriösa inlägg eller kommentarer. Annars dyker ex. omg, lol, wtf etc upp överallt. Men svenska förkortningar typ de som Yllhilda nämnde använder jag rätt så ofta också, både i seriösa och oseriösa sammanhang.

Och internetspråket påverkar mitt talspråk, ja. Liksom väldigt ofta blandar jag engelska med svenska och använder ibland internetspråk utanför datorn. Något jag exempelvis ibland säger är något så hemskt som "det makear ingen sense"… xD

Väldigt många i min närhet, inklusive mig själv, använder internetslangar i sitt vardagliga vokabulär, mest pågrund av den "grupp" i skolan vi tillhör… 

…hoppas detta duger och lycka till med ditt arbete! 😃

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

[EllenAlicia]
2014-10-13 23:19
#5

hela dan

japp

jag  vet inte riktigt, antar de

jag om klass kompisar

15 (:

Manzey
2014-10-14 12:05
#6

Hejhopp, kan man få några flera svar? Skulle vara utmärkt! :D

Annons:
Rumblebee
2014-10-14 14:33
#7

Sitter dagligen vid en dator, antingen den stationära eller på mobilen. Hur länge beror på. Just nu blir det nästan hela dagar pga nuvarande levnadssituation. Internet slang använder jag i stort sett bara om jag spelar onlinespel, kommenterar på fb eller whatsappar. (Dock brukar det främst bli på engelska jag skriver). Det händer att jag använder internetslang när jag talar fast då är det främst i sarkastiska sammanhang, alternativt för att fjanta till det, tex "plox" istället för stt säga "please". Jag skulle inte säga att mitt talspråk är påverkat av internetslang. Majoriteten av mitt sätt att kommunicera är med riktiga ord. Vad gäller förkortningar så som mm, etc, pga med flera använder jag i stor sett dagligen när jag skriver. Både på svenska och engelska. Är 27.

Scorpio97
2014-10-14 14:49
#8

Hur ofta använder du datorn dagligen?
Allt från en-två timmar till nästan hela dagen.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
Nej, det är väldigt sällan. Tycker det ser väldigt fult ut för det mesta, så jag använder för det mesta korrekt språk även på internet. Har faktiskt flera gånger blivit anklagad för att vara äldre än vad jag är, för att jag använder ett för "vuxet" språk.

Påverkar internetspråket ditt talspråk?
Nej, det tvivlar jag på. Beror dock på lite vem jag pratar med och på vilket humör jag är på, men det händer väldigt sällan att jag använder internetförkortningar när jag pratar. Däremot kan jag använda vissa speltermer och "internetspråk" (exempelvis om man pratar om memes och liknande) när jag pratar med andra "internetfolk". 

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
Ja, några få.

Hur gammal är du?
Fyller sjutton om en månad.


//Jessie

GemTwist
2014-10-14 15:46
#9

Hur ofta använder du datorn dagligen?

Så fort jag kommer hem tills jag går och lägger mig, med undantag från maten.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)

Nej, jag ser detta som något oanvändigt,

Påverkar internetspråket ditt talspråk?

Nej, inte ett dugg.

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)

Ja, flera stycken. Och dessa sitter vid datorn mindre än mig.

Hur gammal är du?

14 nästa månad

MisseMoe
2014-10-14 16:40
#10

Hur ofta använder du datorn dagligen?

jag använder datorn typ 1-3 timmar per dag.

Använder du slang och förkortningar på nätet?

ofc! Nejdå, ja det gör jag.

Påverkar internetspråket ditt talspråk?

nej, jag säger aldrig förkortningar, bara skriver dem

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)

Ja, några av mina kompisar gör det, vilket kan störa mig väldigt mycket haha!

Hur gammal är du?

_Jag blir 13 om 3-4 månader, så 12
_

_hoppas detta hjälpte !
_


Moalinn
2014-10-14 17:45
#11

**Hur ofta använder du datorn dagligen?
**För ofta? Nämen i princip de timmar jag är vaken.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
Ja, ibland. Tbh, omg, idk, fyi och liknande men aldrig förkortningar till svenska ord. Får ofta frågan om hur gammal jag är och när åldern kommer fram så blir väldigt många förvånade i och med att jag skriver såpass välformulerat (framförallt på engelska, speciellt twitter).

Påverkar internetspråket ditt talspråk?
Nej, det skulle jag inte påstå.

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
Nej

Hur gammal är du?
19

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Tuulikki]
2014-10-14 19:12
#12

Hur ofta använder du datorn dagligen?
Flera gånger, för många gånger

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
Nja, en del

Påverkar internetspråket ditt talspråk?
Nej

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
Haha ja, min lillebror x)

Hur gammal är du?
19

IdaKw
2014-10-14 19:51
#13

Hur ofta använder du datorn dagligen?
Eftersom jag pluggar genom datorn så blir det minst 3-4 timmar.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
Nej, det är det värsta som finns. Blir mest bara arg på sånt, om de är yngre har jag överseende :D. 

Påverkar internetspråket ditt talspråk?
Nej, internetspråk är så fult så undviker det.

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
Massvis med folk. Men är de riktigt nära med mig och jämnåriga/äldre så brukar jag be dem att inte säga såna ord i min närhet. Jag tycker det är extremt fult. 

Hur gammal är du?
19 år.

Annons:
wille_wille
2014-10-14 20:30
#14

Hur ofta använder du datorn dagligen?

Blir väl 1-3h per dag, ibland inget alls.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)

Kanske inte just LOL, OMG eller så, men lite andra som t.ex, osv, ang

Påverkar internetspråket ditt talspråk?

Tror inte det

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)

Ja

Hur gammal är du?

15

Tack så mycket för att ni tar er tid att svara på detta, hjälper mig jättemycket!

🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Kadoor
2014-10-14 21:31
#15

Hur ofta använder du datorn dagligen? Öhm… För mycket..? xD nä men jag använder den hela dagarna nästan, har ju datorn i skolarbetet och kan inte klara mig utan den. Sedan så sitter jag ofta rätt länge efter skolan också, men då pluggar jag ofta i 3-4 timmar minst. Så det beror ju på, sedan så sitter jag och gör lite vad jag vill i ungefär 2 timmar på kvällen. Ibland måste jag lägga den tiden på att plugga också dock. ^^

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc) Japp, speciellt med kompisar

Påverkar internetspråket ditt talspråk? Ja, lite. Dock inte när jag skriver i skolan, men när jag talar så händer det att jag slänger in lite slang då och då x)

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar) Nää, inte direkt förkortningar. Men det händer väl att några jag känner gör det. xD

Hur gammal är du? 16 :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[RC1393]
2014-10-15 15:24
#16

**Hur ofta använder du datorn dagligen?
**1-3 h ungefär.

**Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
**Ja, fast mest svenska förkortningar som pga, iof osv med flera, men använder också omg ibland som ett ironiskt uttryck. Försöker i övrigt hålla allt jag skriver i en så korrekt svensk form som möjligt, jag är lite rädd att jag ska göra som vanligt annars och lägga mig till med saker som jag sedan använder på fel ställe omedvetet. När jag var yngre sa jag till exempel kangero  med jämna mellanrum och kunde inte förstå när mina klasskamrater inte förstod att jag pratade om spindlar.

**Påverkar internetspråket ditt talspråk?
**Nja, påverkas mer av uttryck från serier och böcker som jag läser över nätet, men de har ju inte en direktkoppling till internetspråket. Kan återigen använda omg eller lol ibland men det är mer som ett internskämt mig och min syster emellan att använda förkortningar i konversationer. Precis som i internetkonversationer används då uttrycken ironiskt. 

**Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
**Ja, finns en hel del

**Hur gammal är du?
**17 år

[jojorut]
2014-10-15 21:01
#17

Hur ofta använder du datorn dagligen?
Datorn; inte så ofta dessvärre mobilen mycket mer.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
På instagram när jag pratar med icke svenskar blir det ofta omg, lol osv men med mina kompisar är det oftast vanliga förkortningar som iaf (iallafall), vgd (vad gör du) osv.

Påverkar internetspråket ditt talspråk?
Nej det gör det inte. Kan bero på att jag läser väldigt mycket! Dock har jag märkt att eftersom jag nuförtiden nästan bara läser engelska böcker har jag börjat glömma bort svenska ord och säger dem på engelska istället men det händer aldrig i skrift.

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
några säger "lol" men det är inte alls ofta så reagerar inte på det.

Hur gammal är du?
15

[Tilde]
2014-10-15 21:16
#18

Hur ofta använder du datorn dagligen?

Använder datorn ganska många timmar om dagen då jag även har de flesta skolarbeten på datorn.

Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)

Ja, några använder jag, men bara när jag skriver med kompisar. :)

Påverkar internetspråket ditt talspråk?

Nej, inte alls… Förutom att jag kan säga "men lol", haha

Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)

Ja, jag vet ganska många som säger "lol" eller "omg". Dock var det vanligare när jag var yngre.

Hur gammal är du?

23

jela96
2014-10-17 23:23
#19

**Hur ofta använder du datorn dagligen?
**3h kanske men absolut mer om jag kollar netflix.

**Använder du slang och förkortningar när du skriver på nätet? (t.ex. LOL, OMG etc)
**Gjorde som yngre men inte så ofta längre.

**Påverkar internetspråket ditt talspråk?
**Nej.

**Känner du någon i din närhet som använder internetslang när dom pratar vardagligt? (t.ex. säger 'lol' osv när den pratar)
**Ja, några.

**Hur gammal är du?
**18

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Upp till toppen
Annons: