Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 979 ggr
C00kiemonster507
10/15/14, 8:49 PM

Kolla ADD?

visste inte riktigt var jag skulle skriva dethär men antar att tonåringsforumet passade bra eftersom jag är tonåring. Så för att komma till saken så misstänker jag att jag har ADD.

Jag vill gärna undersöka mig och få medicin så att jag kan klara av skolan, men jag är rädd att säga till mina föräldrar..antar att jag måste säga ändå men då har jag en fråga, hur gör dem på sjukhuset för att undersöka om jag har det? för jag vari "space" för nån vecka sen om ni förstår och då undrar jag om dem kommer kunna se det? Tacksam för hjälp :)

Annons:
Evelina!
10/15/14, 8:53 PM
#1

I "space"? Om du menar att de kommer drogscreena dig så kommer de troligen att göra det vid ev. utredning. Och beroende på drog syns det olika lång tid efteråt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 8:59 PM
#2

#1 Finns det nåt sätt att undvika att dom kommer göra det?

Evelina!
10/15/14, 9:19 PM
#3

#2 Sök hjälp för dina missbruksproblem. Oftast lättare att få till en utredning via missbruksenheten än typ BUP.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:21 PM
#4

#3 Jag har inte "missbruksproblem" är inte beroende av nåt förutom mat haha undrar bara hur jag ska göra så att jag kan söka hjälp om min ADD utan att dem tar massa tester

Evelina!
10/15/14, 9:23 PM
#5

#4 Varför vill du inte att de tar några tester om du nu inte har några missbruksproblem? Visar det sig att du har ADD och behöver läkemedel för detta kommer de garanterat att screena dig då läkemedlen man tar är beroendeframkallande.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:27 PM
#6

#5 för att ibland festar jag väl..så det finns kvar i min kropp och det är försent om jag ska vänta på att få ut det ur mitt system för då är betygen för denna terminen redan satta

Annons:
Evelina!
10/15/14, 9:31 PM
#7

#6 En utredning tar låååång tid, så förmodligen är dina betyg redan körda för denna termin.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:32 PM
#8

#7 skit :( hur ska jag få motivation till att gå till skolan nu då

Evelina!
10/15/14, 9:34 PM
#9

#8 ADD-läkemedel är inga mirakelpiller. Du kan knappast tro att de kommer få dig motiverad, motivationen måste komma inifrån.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:36 PM
#10

#9 okej :( tack för hjälpen

C00kiemonster507
10/15/14, 9:40 PM
#11

Men är det säkert att dem kommer screena mig bara för att skriva ut medicin?

Evelina!
10/15/14, 9:46 PM
#12

#11 "Bara för att skriva ut medicin" är inte så bara. Först och främst måste du genomgå en lång och komplicerad utredning för att ens avgöra om du har ADD, sedan kommer frågan ifall du är i behov av läkemedel och innan du får läkemedel utskrivet kommer de med största sannolikhet att testa dig för en rad olika substanser.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:49 PM
#13

#12 Hur lång tid tror du utredningen kommer ta?

Annons:
Moalinn
10/15/14, 9:53 PM
#14

Bara för att du får några bokstäver på ett papper betyder det inte att du kommer få mediciner. Det finns ingen som vet om du behöver mediciner eller om du ens har någon diagnos.

Först och främst säger du till dina föräldrar. Sen ber du dem att kontakta läkare så de kan göra en utredning. Skulle du ha en diagnos så händer det stuff. Antingen får du mediciner och/eller så får du snacka med en psykolog.

En utredning behöver inte ta jättelång tid. För mig tog det inte mer än 3-4 månader att få ett resultat och under tiden hade jag stöd från både skola och hemifrån. Så du bör också gå till din mentor och säga vad du känner inför skola och grejer.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Evelina!
10/15/14, 9:54 PM
#15

#13 Först och främst kommer du att behöva vänta på en första bedömning, där någon kommer att utvärdera om det finns skäl till att göra en utredning (att man har svårt med motivationen i skolan räknas INTE som ett sådant skäl i de flesta fall) och därefter är det väntetid för att få göra utredningen och sedan tar utredningen i sin tur även den tid. Exakt hur lång tid det tar är olika för olika landsting, men mitt tips till dig är att sluta knarka och börja ta tag i skolan på en gång istället för att förlita dig på att ev. senare utskrivna mediciner ska få dig att fixa det, för tro mig - så funkar det inte.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

C00kiemonster507
10/15/14, 9:57 PM
#16

#14 okej, jag ska göra det, tack :)

#15 fast asså alla symtpom om ADD stämmer in på mig..:/ och jag knarkar inte, har kanske hänt ett par få gånger, ja. Men inte mera

C00kiemonster507
10/15/14, 9:59 PM
#17

Och förresten, vad gör man på utredningen?

Moalinn
10/15/14, 10:02 PM
#18

Man svarar på en jäkla massa frågor.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

C00kiemonster507
10/15/14, 10:03 PM
#19

#18 förlåt att jag frågar så mycket xd men typ vad för slags frågor?

Moalinn
10/15/14, 10:09 PM
#20

Det är olika beroende på vilken typ av utredning du ska göra. Kan vara allt möjligt men jag fick svara på hur olika saker fick mig att känna, min livssituation, hur jag mår, vad jag gör, vad jag skulle göra i en speciell situation, lite random frågor från den som utredde mig, följdfrågor och så vidare. Massa frågor om precis allt och inget.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
C00kiemonster507
10/15/14, 10:11 PM
#21

#20 okej :) undersöker dom kroppen under utredningen?

Moalinn
10/15/14, 10:26 PM
#22

Det är säkert också olika beroende på vilken utredning man gör. Men de gjorde inte det på mig mer än de vanliga kontrollen på hjärta, lugnor, rygg, reflexer och grejer. Om jag kommer ihåg rätt. Det var fyra år sedan jag gjorde detta så minnet är inte så starkt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

C00kiemonster507
10/15/14, 10:28 PM
#23

#22 Okej tack :)

IceTee
10/15/14, 11:36 PM
#24

Jag är så trött på sånt här. Nr. 1 sluta droga. Nu vet jag inte vilka droger du tar, men lägg ner med alkoholen och knarket i 2 månader i alla fall, sen känner du efter igen. Sen går du till din kurator och dina föräldrar och säger "jag gillar inte skolan". Sen får de gå vidare med vad som ska göras. 

ADHD/ADD är inget som går bort med medicin, och ja, du kommer att drogtestas. Jag har levt med ADHD hela mitt liv (som man gör om man har ADHD/ADD, du bör haft problemen hela livet, inte bara i skolan, då ligger problemet i skolan.) och kämpat hårt som f*n. Det SUGER att ha ADHD, och jag har aldrig känt mig lika värd som folk som inte har det. Får du en diagnos kommer du få svårare att få jobb, och folk kommer automatiskt döma dig omedvetet. 

Medicinen suger. De flesta jag känner mår skit på den, men många äter den ändå, för att "räcka till". Jag fick ätstörningar och hela kroppen kändes som den skakade.

Jag är så otroligt trött på den här mass-diagnoseringen av ADHD/ADD. Om problemen inte uppkom förrän i 8an så är man skoltrött, inte funktionshindrad. 

Nu vet jag att jag säkert lät jätte hård, men det här ämnet ligger mig nära om hjärtat! Och att du tycker att du har alla symptomen för det betyder inte så mycket. Jag tycker jag uppfyller alla kriterier för aspbergers, men jag har blivit utredd för detta i samband med min ADHD och jag har inte det. 

Att du tycker det är jobbigt att berätta för dina föräldrar att du tror du har ADD får mig att tro att du antingen inte har så bra kontakt med dina föräldrar, eller kanske någonstans, omedvetet inte tror du har det själv, alternativt att du inte vill ha det?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
10/15/14, 11:37 PM
#25

Som sagt, hoppas jag inte lät för hård. Jag brusar bara upp så lätt på det här ämnet för folk tar ADHD/ADD så "lätt"

Medarbetare på Skor iFokus

C00kiemonster507
10/15/14, 11:41 PM
#26

#24 Det är okej om du lät lite hård, jag bryr mig inte så mycket så länge inte nån skriker på mig xD men asså vad jag minns har jag känt såhär praktiskt taget hela mitt liv men jag har alltid trott att alla känner så och nej jag kanske inte har den bästa relationen med mina föräldrar men det är inget jag vill ta upp här. Jag har redan sagt att jag bara tatt det nån gång och inte längre

IceTee
10/15/14, 11:44 PM
#27

#26 om du inte känner att du kan prata med dina föräldrar om det så gå till skolans kurator. Dina föräldrar behöver förr eller senare få reda på det dock. Tänk på att det tar några månader, minst, för att få en diagnos, och du kan behöva gå igenom några otrevliga psykologer innan du hittar en du gillar. Ut över det hjälper faktiskt inte medicinen så mycket. Du kommer fortfarande behöva jobba en massa på dig själv

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
C00kiemonster507
10/15/14, 11:48 PM
#28

#27 jodå jag kommer prata med mina föräldrar om det. Men om medicin inte hjälper så kan jag lika gärna lära mig att leva med det som allt annat

IceTee
10/15/14, 11:55 PM
#29

#28 även om mediciner hjälper kommer du få lära dig att leva med det. Som sagt, mediciner hjälper faktiskt inte mot allt!

Medarbetare på Skor iFokus

C00kiemonster507
10/16/14, 12:04 AM
#30

#29 ja..jag får se men aja jag behöver ändå kolla upp om jag har depression, social fobi och mina panikattacker så kanske lika bra att jag går o pratar med nån

Moalinn
10/16/14, 12:10 AM
#31

#24 "Om problemen inte uppkom förrän i 8an så är man skoltrött, inte funktionshindrad." Det där tycker jag är väldigt, väldigt dåligt sagt. Man kan ha haft problem men inte vetat om att det varit problem. Man kan ha haft problem men inte vågat erkänna för sig själv att det är problem och så vidare. Att det uppkommer senare i livet kan vara för att man helt enkelt blir mer medveten om saker och ting. Föräldrar kan vara helt omedvetna.
Alltså nä. Jag köper inte det där. Men annars håller jag med dig!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

IceTee
10/16/14, 12:19 AM
#32

#31 om man har ADHD/ADD har det märkts tidigare i livet någonstans. Att man förträngt de är inte samma sak som att de inte funnits. Ofta märks sånt redan på dagis, att barnet har svårt att lyssna och sitta still

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
10/16/14, 12:22 AM
#33

#31 kanske ska utveckla lite mer hur jag menade. Jag menade mer att om man inte förrän i t.ex. 8an börjar tycka skolan bli tråkig, inte vill gå dit och inte orkar lektionerna beror det förmodligen inte på ADHD/ADD utan någon annan orsak, som att man är skoltrött

Medarbetare på Skor iFokus

Moalinn
10/16/14, 12:52 AM
#34

#32 Fast du skrev funktionshinder och du skrev problem. Klart att jag reagerar. Men när du förklarade så förstår jag vad du menar och håller med, även om man ändå kan ha en diagnos fast man inte utrett det.

Ts kanske inte ens har någon bokstavskombination utan autismspektrum, social fobi eller liknande. Finns ju mängder med diagnoser att få idag och det är väl bra att om man känner att man har problem i livet kan få hjälp!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Upp till toppen
Annons: