Annons:
Etiketthusdjur
Läst 1728 ggr
[Tilde]
2014-10-16 17:44

Ny hundägare - tips?

Om allt går bra i helgen så är min sambo och jag hundägare! 😃 Jag har aldrig haft egen hund förut men sambon har haft en pekingese när han bodde hos sina föräldrar. Jag har dock passar ett helt gäng med olika hundar så jag har ändå erfarenhet med olika individer och vad som krävs.

Nu tänker jag mer… Vad ska man förbereda sig på? Liksom psykiskt och sånt… Vad är extra bra att köpa hem? Förstahjälpen-kit, vad ska ett sånt innehålla? Vad önskar ni att någon hade berättat för er innan ni skaffade/fick hund?

Tips på olika slags pyssel man kan göra till hunden? :)

Det handlar för övrigt om en 10-årig omplaceringshund, så ingen liten nuttipluttig valp som biter i allt. 😛

Annons:
Jetaime
2014-10-16 18:07
#1

Vad är det för ras? :)

woopwoop
2014-10-16 19:36
#2

Ras? :) 

Ett apotek måste man alltid ha hemma. Gå till apoteket och fråga så kan dem nog ge dig råd om vad man behöver. 

Kloklippare, blodstopp, klofil. Mat/vatten-skålar. Fästingmedel är också bra att ha hemma, dock kanske inte superaktuellt just nu. :P En bädd/madrass/säng/korg till hunden. Sele, koppel, halsband, regntäcke, reflexer (!). Leksaker, kanske någon aktiveringsboll som man kan lägga godis i, att ha hemma, tuggleksaker, ben, tennisbollar, kampleksaker. Godis kan vara bra. 

Är uppväxt med hund, så frågade inte någon något när jag skulle skaffa min egna första, haha. :3

[Tilde]
2014-10-16 19:46
#3

Tibetansk spaniel :)

#2 Reflexer hade jag inte tänkt på! Men det är ju jättesmart att ha 👍 Har koll på det mesta man behöver men jag vet inte riktigt än vad vi får med. Jag ska i alla fall köpa tandborste och kräm till den då jag har tänkt att borsta tänderna på den lille herren. 😃

[Raubtier]
2014-10-16 20:52
#4

Tyckte att #2 fick med ganska bra vad för saker du behöver. Det du ska förbereda dig på är att hunden ska få bo in sig lite i början, ge den en plats att vila på där ni inte kommer att "störa" hunden även om man så gärna vill mysa ihjäl sig med den. Men det mesta kommer naturligt och av sig självt. Bra att göra kan ju vara att hänga lite på hundar.ifokus osv :-)

[Tilde]
2014-10-16 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Det är ju ingen valp så det blir nog inte lika svårt för den i början kan jag tänka mig. Brukar gå jättebra med hundar jag har passat i  alla fall, de vänjer sig riktigt snabbt vid att bo här. 🙂 Men självklart ska man inte "kväva" hunden med sällskap och kel när man fortfarande är främlingar.

Hundar iFokus är tyvärr inte så aktivt vad gäller mina frågor 😂 Men däremot har jag gått med i en tibbe-grupp på Facebook där jag har fått jättemycket hjälp! :) Känns verkligen spännande!

Han kommer hit imorgon vid 10-tiden, så vi får se om det går så bra att han kan få flytta in hit permanent. 😃 Här är en bild på honom från familjen (inte den bästa bilden, men jag uppdaterar i helgen hur det går - med bild):

[Raubtier]
2014-10-16 21:09
#6

5# Haha nä men du kan ställa frågor där när du väl har den lilla rackaren och undrar över något tänkte jag mer.

Men gudars vad söt, hoppas det går galant för er! Vilket det säkert kommer att göra 😃

Annons:
[Tilde]
2014-10-16 21:18
#7

#6 Ah du menar så 😉 Ja det är sant! Blir nog medlem där sen, även om jag föredrar facebook-gruppen :D

Tack så mycket! Det hoppas jag med 🌺

woopwoop
2014-10-16 22:03
#8

Undrar du något, eller behöver hjälp så får du gärna höra av dig. Har själv en väldigt svår och krävande hund, så vet att det kan vara skönt att bolla tankar och funderingar. :)

[Tilde]
2014-10-16 22:45
#9

#8 Tack vad snällt! :) Vet dock inte om denna herre är jobbig, det får vi se imorgon när han kommer hit 😃

[Tuulikki]
2014-10-17 08:32
#10

När man tar en omplacering är det bra att ha en hyfsat lång prövotid, då det tar ett tag för hunden att landa och bli sig själv. Så han kan vara jättelugn och nervös i början för att sedan bli mer utåtagerande och busig :) Eller tvärtom!

[Tilde]
2014-10-17 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Vi ska prata med familjen nästa vecka tror jag, så bestämmer vi då och vi behöver mer tid att bestämma oss eller ej. Simba börjar redan känna sig mer hemmastadd, men det tar nog någon dag till innan han känner sig helt som hemma och litar på oss fullt ut. 

Här är han, den lille latmasken 😃

[Mathildaqdt]
2014-10-17 12:47
#12

Åh vad söt han är ^^ ♡

[Tilde]
2014-10-17 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Hihi han är supergullig, men speciellt när han sover! 🌺 Här busar han med min sambo:

Annons:
Fridaaaa
2014-10-17 16:39
#14

#11 Tar förmodligen mer än någon dag, brukar i regel ta sin lilla tid 🙂 Lära känna tar tid samt tilliten också.  Men hoppas det går bra! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2014-10-17 18:11
#15

#14 Brukar gå väldigt snabbt när jag passar hundar i alla fall, de knyter sig till en direkt eller efter högst en dag. Man märker redan på Simba att han vill vara där vi är 🙂 Jag hoppas det fortsätter så, så har vi snart en liten gosboll i familjen, hihi

[Tilde]
2014-10-18 17:08
#16

Det är nu bestämt att vi behåller Simba! Han har öppnat upp sig väldigt mycket och har blivit riktigt gosig och kontaktsökande.  🙂 Idag var vi ute i skogen där han fick gå lös och oj så duktig han var! Gick aldrig för långt bort och kom alltid när vi kallade. Duktiga gammelgubben 🌺

Jag är så glad att (äntligen) vara hundägare! ❤️ Wiiiihooo!

Kadoor
2014-10-18 21:50
#17

Åååh, så fin han är! Hur gammal är han? 😃 Edit: såg nu att du skrev att han är 10, haha… :D

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
2014-10-18 22:41
#18

#17 Ska man vara petig så fyller han 10 i slutet av december, så han är strax under 10 år, vår lilla gamling 😃

Kadoor
2014-10-18 23:07
#19

#18 Okej :D det är nog bland den sötaste rasen som finns, fast jag tycker att de är så små så skulle inte kunna ha en själv. Föredrar lite större vovvar jag x'D

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
2014-10-19 10:03
#20

#19 Haha ;) Själv älskar jag mindre raser, samt mellanraser. Skulle inte kunna ha en stor hund då jag gärna sitter i soffan med vovven och gosar.. Blir lite trångt med en större hund 😂 Sen tycker jag att de små är sötare generellt, men det är ju en annan sak. 😉

Annons:
Frosstis
2014-10-19 15:15
#21

Hur gamla blir rasen oftast? :)

[Tilde]
2014-10-19 16:05
#22

#21 Det är vanligt att de blir 15 och i vissa fall äldre än så :) Så jag hoppas att vi får ganska många år ihop 🙂

nottheonly
2014-10-20 14:38
#23

vad fint utav er att ta hand om en äldre hund, jättesöt är han 🙂

[Tilde]
2014-10-20 20:03
#24

#23 Tack :) Han förtjänar ju också ett bra hem, den gamle gubben 🙂

jossan...
2014-10-21 22:34
#25

och så är det vra med en gammal som första;)

Gud vad bra jag stavar…

[Tilde]
2014-10-21 22:54
#26

#25 För man slipper lära dem allt från början? 😛 Det är såklart kul att kunna "forma" valpen mer, men lite lugnare med en äldre hund i alla fall. ^^

jossan...
2014-10-22 17:17
#27

#26 ja och om man aldrig haft någon så (detta kanske låter lite brutalt men hoppas du förstår) så kanske det är bra att ha en en lite kortare stund så man vet hur det är med ansvar och så… Men nu vet jag ju att du har stor erfarenhet av kaniner så det skulle nog inte vara ett så stort problem.

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
[Tilde]
2014-10-22 17:30
#28

#27 Ja det kan jag förstå! Har dock haft hund här i flera veckor (som hundvakt) så jag vet redan vad det innebär att behöva gå upp och gå ut på promenader i alla slags väder, osv. Sen är jag ju trots allt 23 år gammal, så ansvar lärde jag mig för länge sen. 🤓

[Tilde]
2014-10-22 18:31
#29

Uppdaterar även med en ny bild på herren:

Upp till toppen
Annons: