Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 868 ggr
MissanTissan
10/17/14, 9:08 PM

YouTube?

Hej på er allihoppa!

Nu är det så att jag har några vältränade djur som jag gärna skulle vilja filma och göra några braiga videos med. Men! Jag vet inte hur man redigerar eller hur man filmar på bästa sätt.

Är det någon som kanske kan ge mig några tips?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
[EllenAlicia]
10/17/14, 9:46 PM
#1

moviemaker eller imovie :) man lär sig efter ett  tag att använda dom. Filmar kan man ju göra på olika sätt. ja tycker om när man har nån låt till och kanske nån cool bit i slowmotion. kankse låta nån annan filma eller sätta kameran på något?

Kadoor
10/17/14, 9:47 PM
#2

Ska du filma när du tränar dina djur? Om jag fattade texten rätt nu, då. 🙂
Tänk på att försöka få kameran i höjd med djuret, så att man ser det helt från sidan. Då blir det ofta skönare för ögat och ser ofta snyggast ut, om man ser det i samma höjd som djuret. Kan du, så kan du sätta upp kameran på någonting så att du och djuret syns(eller bara djuret om du vill det). 
Har inga speciella tips på redigering, men tänk på att försöka ha en övergång mellan videoklippen som "byter" smidigt och mjukt, personligen tycker jag att det är det bästa om man ska ha en effekt när videon skiftar mellan videoklippen. Men du bestämmer såklart själv. ^^
Försök att inte redigera så att det inte byts mellan videorna så ofta, det brukar ofta bli jobbigt att se på. Om nu inte klippen blir rätt korta, förstås.
Är inte så bra på det här med film och redigering, men det var lite saker jag tänkte på. Det med redigeringen tycker jag kan vara viktigt, du behöver inte göra det jag skrev men det kan vara bra saker att tänka på. Är det för rörigt eller mycket effekter samtidigt blir det ofta jobbigt att se på. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

MissanTissan
10/17/14, 9:47 PM
#3

Okej! Funkar det att filma med mobiler?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[EllenAlicia]
10/17/14, 9:48 PM
#4

ja de går bra. tänk att inte ha den upprät om du förstår :p

IceTee
10/18/14, 1:08 AM
#5

Ha mobilen "liggandes" (så skärmen blir bred du vet) och proc. filma först så du får med allt! Ha mobilen ståendes på något, så det inte blir skakigt, och se till att hela djuret syns! Du kan gärna göra trixen flera gånger och se villen som blev bäst! När du ska klippa ihop det är mins bästa tips att ha någon sekund innan djuret gör trixet (om du inte säger något, dock är det bäst) för då hinner hjärnan med att uppfatta, men ha inte för lång tid heller, det blir tråkigt! Och ha inte för röriga övergångar mellan klippen, det blir jobbigt att se på och oprofessionellt! Glöm inte att länka hit sen när dur klar också! Det är mitt viktigaste tips, haha

Medarbetare på Skor iFokus

Moalinn
10/18/14, 1:45 AM
#6

Filmning:
Ska du filma med en mobil så ha den liggandes. Kan du manuella inställningar så använd dig av det, annars testa gärna med ISO och liknande. Ha så lågt ISO som möjligt för att minska brus. Ska du flytta på mobilen under filmningen så tänk på 180° regeln och även jump cut, googla på det så ser du vad det betyder. Annars får du fråga. Beroende på vad du gör så filma i djurets höjd. Tänk även på tredjedelsregeln så gott det går. När det kommer till ljuset så är naturligt ljus det bästa men ska du vara inomhus så använd helst vitt ljus. Filma i HD!

Stativ:
Vet inte om det finns stativ till mobil men annars ska det inte vara så svårt att bygga ett.

Redigeringsprogram:
PC - Windows movie maker är gratis och fungerar helt okej.
Mac - iMovie är ett billigt program (om man inte redan har det i datorn). Annars vet jag inte om det finns något gratisprogram.

Vill du ha något avancerat så finns Adobe Premiere Pro. Det kostar men man kan alltid ladda ner en testversion på 30 dagar. Kan man Adobe sen innan så vet man upplägget men annars kan det vara lite knepigt att komma in i det men man lär sig och Premiere Pro är verkligen jättebra!

Redigering:
När du klipper så tänk på jump cut, 180° regeln och hur du lägger upp filmen. Ska du använda musik så tänk på att inte använda musik som du inte har tillåtelse till att använda. Det finns "musikbanker" som man kan hitta trevliga musiksnuttar. Annars är det kul att fixa något eget! Tänk på att spara i HD, beroende på vad filmen är filmad i så borde det gå med 720, annars är det bäst med 1080.

Detta är bara lite av fruktansvärt mycket.
Det är skitkul att filma och redigera men så mycket jobb! Sen är det klart att man inte behöver tänka på allt som man ska tänka på, men vill man ha bra filmer och fånga tittarens öga så ska det vara bra filmat.
Återkommer om jag kommer på något mer!

Lycka till 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
MissanTissan
10/18/14, 10:39 AM
#7

Tack så mycket för alla tips! Ska absolut testa det här i veckan! Blir det bra så kommer jag linka videon här. ;)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[EllenAlicia]
10/18/14, 10:59 AM
#8

haha mina första videos ja redigera va så hemska xD

och btw kom på lite saker när ja läste andras tips, "rendera" videorna, de gör så de går fortare och ladda upp och filen inte är så himmla stor (du kan söka på yt om hjäp om de) 

och du kan söka på yt non copyrighted music och vilken genre du vill ha så kommer de bra låtar upp :)

om du skkriver och sånt på engelska (och svenska för den delen) var försiktig så du inte råkar stava något fel elr så

detta är  inte direft redigering men ha en inbjudande thumbnail. då kommer fler trycka på videon.

MissanTissan
10/18/14, 12:32 PM
#9

Okej, tack så mycket!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: