Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 941 ggr
NordicSunset
10/18/14, 11:03 PM

Behöver råd!

Nu så går jag i 8an och för någon veckans edan var vi på gymnasiemässan. Det har blivit så mycket prat om detta med gymnasium nu redan i 8an, vilket är både bra och dåligt tycker jag. Jag är extremt osäker men ändå säker på vad jag ska läsa, men jag behöver råd. Vad andra tycker! Själcklart är det jag ajälc aom bestömmer och det är jag medveten om, men vill bara veta vad andra tycker om det, Om vi börjar såhär. Vad jag innerst inne vill är att gå gymnasiet i antingen London eller i New York. Jag har pratat med olika personer om detta och det sägs att det kommer bli svårt om jag sedan kommer tillbaka till Sverige och vill fortsätta här. Helst av allt vill jag gå gymnasiet där och bo där sedan men jag tycker att det är ett väldigt stort beslut att ta när man bara är 15 år liksom. Jag kanske inte gillar att gå i skolan där och vill komma tillbaka och då uppstår ju problem. Dessutom så är mina föräldrar inte så förtjusta i den idén, vilket jag faktiskt förstår. Sedan kommer andra jag vill, alltså mitt andrahandsval. Vara kvar i Sveeige och gå på en engelsktalande skola (gymnasiet) och sedan flytta utomlands då jag kommer kunna engelska flytande därefter. Men så kommer det ett problem. Jag vill läsa ekonomi med inriktning juridikför att sedan bli advokat, och om jag gör det i Sverige kommer det ju handla om Sverige liksom. Då blir der oxkså svårt om jags ka utomlands sen för då behöver jag komplettera det i det landet jag flyttar till. Jag menar att fortsätta högskolan där alltså. Och mitt tredjehandsval är att gå på en vanlig skola med ekonomi inriktning juridik här i Sverige och sedan ta det som det kommer? Jag vill så mycket men jag vet inte hur jag ska göra.. Vad tycker ni? Vad låter bäst? Jag vet juinte, jag kanske ändrar mig nästa år men som det är nu behöver jag råd. Vi har en vi kan prata om gymnaseval osv med i skolan, men hon är inte så.. Vad ska man säga.. "peppande" direkt! Hon är mer "ta det första bästa" typ.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Gladasvampen
10/18/14, 11:27 PM
#1

Tycker i helhet att du ska ta det lite som det kommer, finns liksom inte så mycket annat att göra egentligen. Men om du vill bli jurist i ett annat land så gå bara den vanliga linjen på en engelsktalande skola. Eftersom att du ändå måste komplettera allt i det land du väljer att bli jurist i är det svenska ekonomiprogrammet lika givande som vanliga samhällsprogrammet :)

oh-la
10/19/14, 5:28 PM
#2

eftersom du inte blir jurist på gymnasiet oavsett om du läser en inriktning mot det spelar det ingen roll för framtiden. du måste oavsett gå en universitetsutbildning i sverige eller någon annanstans för att få bli jurist. det viktiga för dig är alltså att gå en högskoleförberedande linje. 

oavsett vad, läs något du tycker är roligt och motiverande. vill du läsa utomlands är det bättre om du gör det lite senare. du kommer att behöva ta ett uppehåll och läsa upp det året i efterhand. dom jag känner som gjort det har tagit ett år mellan 2:an och 3:an och läst trean ett år senare. har funkat kanonbra. har en vän som varit i USA och en i Italien. du får dock inte tillgodose dig något som du läst utomlands, så du får gå om det året du missar, men vill man något mycket ör ju det inget problem. tror dock inte att du kan gå en hel utbildning, typ gymnasial, (universitet går, men då får du ofta betala den helt själv) utomlands om du inte är bosatt där.

börja läsa nått du tycler är kul i Sverige ock ta ett år lite senare är mitt tips :)

Upp till toppen
Annons: