Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2265 ggr
dogiiee
2014-10-23 02:01

hjälp mig

Vad ska jag göra? mina två äldsta syskon på 22 och 20 hjälper aldrig till att städa utan bara smiter undan och min mamma klarar intr av att säga till dom att dom ska städa och min ena syster är lite speciell hon har någon sjukdom (vet inte vad den heter) och min andra syster får damp för minsta lila. Och jag orkar verkligen inte bo så här längre det är jätte jobigt att städa hela huset efter 5 personer som vistas här. Min mamma jobbar hela dagen och direkt när hon kommer hem så måste hon laga mat och sen gåcoch lägga sig för att orka jobba dagen efter…. min lillasyster går i skolan hela dagen och hjälper inte heller till. Har inte själv någon inkomst så jag kan intr flytta till eget. Är 19 år Vad ska jag göra?

Annons:
Fridaaaa
2014-10-23 09:28
#1

Tänk på hur du uttrycker dig med "damp". Tyvärr ett ord som används i tid & otid.

Förstår din frustration men ni kan inte göra annat än säga till dem tyvärr. Har ni försökt sätta er ner och ta en diskussion?
Din pappa då? (tänker eftersom du skriver städa efter 5 personer)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-23 10:17
#2

Ursäkta mig för det här, men bor verkligen dina syskon kvar hemma? Och om det är så, så kan man ha lite mer vett i skallen och hjälpa till hemma när man bor där. Alla ska såklart hjälpa till hemma.

Fridaaaa
2014-10-23 10:22
#3

#2 Varför är det "konstigt" att de fortfarande bor hemma?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-23 10:39
#4

Nä men jag tyckte bara att det lät lite konstigt att dom bodde kvar hemma. Det är inget negativt med det. Men jag trodde att dom flesta hade skaffat sig en lägenhet vid det tillfället. (Sorry.) 😞

Fridaaaa
2014-10-23 11:00
#5

#4 Ja jag vet det men fick inte svar på min fråga 😉
I dagens samhälle är det inte helt ovanligt vid den åldern pga hög arbetslöshet mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-23 18:41
#6

Aha… Det tänkte jag tyvärr inte på. :P Du har ju rätt i den saken om att det är hög arbetslöshet här i landet, plus att jag tänkte heller inte på att det är svårt att få en lägenhet också.

Annons:
NordicSunset
2014-10-23 21:28
#7

#1 Hon kanske har sjukdomen damp på riktigt

Be the best version of you.

  • Zoella
Fridaaaa
2014-10-23 21:35
#8

#7 Står "hon får damp för minsta lilla", så det tolkar jag definitivt inte som att hon har när TS skriver så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2014-10-23 22:16
#9

Bor man hemma när man är 20+ bör man hjälpa till att betala för saker och ting (mat exempelvis) - eller i det minsta hjälpa med hushållssysslor. 🤓 Kan ni inte sätta er ner till ett "familjemöte" och prata om sånt? Din mamma kan ju inte jobba alla dagar i veckan, så ta det på en ledig dag.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-23 22:31
#10

#7, det heter inte damp någon längre. Det heter ADHD. Plus att det finns inget som heter "sjukdom", det heter funktionshinder. Läs på innan du kommenterar.

Flöffo
2014-10-23 22:44
#11

#10 DAMP och ADHD är inte samma sak. Och jo, det finns något som kallas sjukdom. 

Citerat från Wikipedia:

"Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologiskpsykologisk och/eller social ohälsa. Med sjukdom avses i första hand ett förhållande som sätter normala funktioner ur spel och som kan vara dödligt, men också mer allmänt ett diagnostiserat lidande.[1] "

//Flöffo

[SisselaJ]
2014-10-23 23:11
#12

Jag kommer på tre alternativ just nu:

1. Be din mamma att ställa högre krav på dina syskon för att alla ska bidra lika till hemmet. Hon håller säkert med om att de måste bidra mer (hjälp i hemmet samt ekonomiskt.)

2. Samla hela din familj och tala över det hela. Prata som vuxna människor och gör upp schema/planering eller liknande som måste följas. (ev. straff om det inte följs)

3. Protestera genom att sluta städa åt dem. Det straffar ju tyvärr dig också men de kanske får en god inblick i hur mycket du gör för dem.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-23 23:35
#13

#11, min man har ADHD (det HETTE damp innan dom bytte till ADHD), och han vet så mycket mer än dig om det! Man ska inte lita 100% på Wikipedia. Och en sjukdom är det fan inte, det ÄR ett funktionshinder! Så läs på mer också innan du kommenterar nästa gång! Läs INTE från Wikipedia, läs från hemsidor som HANDLAR om ADHD som experter och läkare har skrivit!

Annons:
dogiiee
2014-10-24 00:22
#14

#1 #9 har försökt diskutera det men det går inte med mina syskon Kan man vara för gammal för fosterfamilj för jag trivs verkligen inte här hemma?

[SisselaJ]
2014-10-24 08:35
#15

Du är ju 19. Om du inte tror du kan göra något åt dina syskon rekomenderar jag dig att skaffa inkomst och flytta hemifrån. Det är väl det bästa du kan göra. Hur det är med fosterfamiljer vet jag inte men vore det inte skönt med något eget? Du kan åtminstone försöka söka jobv, det är svårt att få.

[VampireGirlElvira]1
2014-10-24 13:39
#16

Håller med SisselaJ. Försök att hitta en egen lägenhet och flytta från familjen.

NordicSunset
2014-10-24 16:46
#17

#10 Gör det själv. Jag menade det inte på något elakt sätt, men ber så mycket om ursäkt. Dock är damp och Adhd inte alls samma sak!

Be the best version of you.

  • Zoella
Fridaaaa
2014-10-24 16:52
#18

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_damp.htm Här står om Damp och ADHD om någon orkar/ vill läsa. Nej Damp & ADHD är inte samma sak, de är närliggande men inte samma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2014-10-24 18:24
#19

#13 Jag läste inte bara på Wikipedia. Här har du fler källor:

http://www.sjukskrivningar.se/Default.aspx?id=21923

http://www.bonitologi.se/generellt/generellt/vad-ar-sjukdom.html

Man brukar säga att DAMP är en blandning av adhd och dcd. 

Jag försöker inte bevisa någonting för dig, du får tro vad du vill. Jag blev bara sjukt irriterad över sättet du svarade #7 på. Du behöver inte vara så himla otrevlig, jag menar inget elakt.

//Flöffo

[VampireGirlElvira]1
2014-10-24 21:15
#20

Och jag blev så irriterad och arg på dig för att du svarade elakt till mig #19!

Annons:
Flöffo
2014-10-24 21:20
#21

#20 Okej. Då ber jag om ursäkt. Det var inte meningen att vara elak.

//Flöffo

[VampireGirlElvira]1
2014-10-24 22:19
#22

Okej, nu släpper vi detta och så fokuserar vi att hjälpa dogiiee.

dogiiee
2014-10-24 23:55
#23

Ber om ursäkt för att jag skrev damp jag skulle valt ett annat ord istället Har inte gått ut skolan än så jag får ingen inkomst mer än Studiebidraget så det där med lägenhet är inte så lätt för mig

IceTee
2014-10-25 00:34
#24

Har du pratat med alla om det? Annars kan du ju testa att bara städa undan ditt? Dina systrars stök är vän inte ditt problem? Se till att bara göra din del, mer ska du inte behöva!

Medarbetare på Skor iFokus

dogiiee
2014-10-26 01:15
#25

#24 det är egentligen inte bara att dom inte städar som gör att jag inte trivs utan lite andra saker oxå Kan man anmäla detta till Soc och berätta om mina syskon och visa hur här ser ut och se om dom kan hjälpa till?

IceTee
2014-10-26 18:45
#26

#25 det är vädret försöka i alla fall!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: