Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 3977 ggr
NordicSunset
10/30/14, 6:25 PM

Riklig mens

Jag har ett stooort problem. Jag får min mens väldigt sällan men då är det riktigt mycket blod det handlar om. Och LÄNGE. Sist höll det sig i en hel månad! Det blir så mycket att jag får blodbrist och inte orkar någonting. Ungdomsmottagningen rekommenderar massa olika piller, bland dom P-piller som min mamma helt utesluter. Läkarna säger att det är okej, mene ftersom jag är 14 år så vill inte mamma ge mig det, Och hon har pratat med andra mammor som har haft samma peoblem med sina barn och även dom har sagt att dom inte tänker ge det till sina barn heller. Nu är min fråga, vad tusan ska jag göra? Jag måste få stopp på detta känner jag.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
tlover
10/30/14, 6:31 PM
#1

Vet din mamma om att det är rekommenderat från läkare för just dina problem med mensen? Jag tänker i värsta fall kanske hon tror att det är ett trick för att få p-piller trots att du inte är byxmyndig.

Jag själv skaffade p-piller främst för att jag har kraftig mens och kraftig mensvärk men dom problemen fick jag först då jag var 16-17 så det var ju enklare för mig att skaffa p-piller.

l'm back

linneassv
10/30/14, 6:32 PM
#2

Prata med din mamma och försök få henne att förstå att du vill ha p-piller just för dina blödningar och inte som preventivmedel. Be henne förklara varför hon inte vill att du börjar med dem. Är det för att hon är rädd att du ska bli sexuellt aktiv? Ifall det är anledningen borde hon ändå tänka till, för om du är 14 år är du ändå "snart" byxmyndig och i så fall är det väl bara bra att du skyddar dig mot oönskade graviditeter?🙂

Vixxen
10/30/14, 6:32 PM
#3

Prata med din läkare och be att få Primolut Nor för att styra upp din mens.

Från FASS:

Noretisteronacetat är ett ämne som efterliknar det kvinnliga gulkroppshormonet (progesteron), som bildas i äggstockarna under den normala menstruationscykelns andra hälft.

Primolut-Nor används för att korrigera blödningsmönstret i menstruationscykeln såsom stora blödningar, oregelbundna eller uteblivna blödningar (amenorré), för att skjuta upp menstruationen eller lindra besvär som kan uppträda före menstruationen, s.k. PMS, premenstruella besvär. Primolut-Nor används också i behandlingen av endometrios, dvs då livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern.

NordicSunset
10/30/14, 6:35 PM
#4

#1 Ja hon var med mig när vi var hos ungdomsmottagningen! Hon säger nåt om hormoner.. Ppiller är ju hormoner och det verkar som attdet kan påverka mig jättedåligt. Jag vet egentligen inte. Tydligen hade det hänt henne som barn! Men sen skulle jag ta andra piller också för att först få regelbunden mens och det skulle sluta med att jag skulle ta 12 piller & tabletter om dagen.

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
10/30/14, 6:36 PM
#5

Hon förstår att det är inte är för preventivmedel. Jag är väldigt nära min mamma liksom och är aldrig rädd för att berätta saker för henne, så jag tror inte hon ens tänker på att det är för det. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
10/30/14, 6:39 PM
#6

#3 Åh! Ska visa det :) tack!

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
NordicSunset
10/30/14, 6:58 PM
#7

#3 Har du använt det? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
tlover
10/30/14, 9:07 PM
#8

#4 Alla mediciner har ju nackdelar och risker, frågan är om det är värt det för din hälsa. Förklara för henne hur jobbigt det är och att du vill ha hjälp trots riskerna.

Sen så finns det ju inget som säger att du måste gå på p-piller resten av livet, du kan ju komma överrens med din mamma att så snart det kommer ett bättre alternativ så byter du till det bättre.

Däremot lät det #3 länkade till bra av det man kan läsa där, kanske ska du kolla upp det närmare först.

l'm back

NordicSunset
10/30/14, 10:05 PM
#9

#8 Ja alltså om jag var en person som bara satt hemma om dagarna och inte gjorde någonting så kanske det inte vore "akut" men nu är jag en väldigt aktiv person liksom. Förra året så var vi bortresta i december och hela december så var det hemskt mycket blod. Nu ska vi åka bort i december igen och denna gången kommer vi typ resa runt hela tiden, så jag vill INTE att det ska hända igen. Vissa säger att en av nackdelarna med ppiller är om det förändrar något i ens kropp, för sen blir man inte av med det tydligen.. Jag fattar egentligen inte. Jag får kolla och visa min mamma det andra också så får vi se. Tack för tipsen!

Be the best version of you.

  • Zoella
[kerstinthemilklover]
10/31/14, 7:42 PM
#10

Om du har riklig mens och din mor också haft problemen så kan ju släkten faktiskt ha en blödningsbenägenhet. Har läkaren ens tänkt på att utreda den saken vidare?
( det är enligt mig inte alls ditt ansvar, utan läkare borde tänka själva )

Angående p-piller så har de väldigt många olika biverkningar, och vilka du får om du behandlas är individuellt. Men det är alltid bra att läsa bipacksedlar och på fass.se Man kan läsa för både pasienter och vårdpersonal för att kunna göra ett så informerat val som möjligt.

Angående blodbrist så är det ett tillstånd som suger energi ur folk. Kanske kan din skolsyster kolla ditt Hb ( hemoglobinvärde) och hjälpa dig att välja järnrik kost.

NordicSunset
10/31/14, 8:19 PM
#11

#10 Nej min mamma har inte alls haft det problemet. Hon trodde inte jag skulle få det eftersom jag är så lik henne, men nepp. Ja alltså läkaren sa bara "p-piller". Hon gav inte några andra exempel eller så (det kanske inte finns så många men).. Jag var hos läkaren ännu en gång för just järnbristen. Hons krev ut järntabletter och även några andra tillskott. Så allt det blev 12 tabletter ich piller om dagen om jag skulle tagit det gynekologen sa. (ppiller och någin cyklo nåt)

Be the best version of you.

  • Zoella
linneassv
11/1/14, 12:10 AM
#12

#11 Är det Cyklokapron gynekologen rekommenderat? De tabletterna hjälpte iaf min syster när hon hade problem med täta och rikliga menstruationer.

NordicSunset
11/1/14, 12:10 PM
#13

#12 Cyklo-f var det tror jag! men det var endast dör att mensen skulle bli regelbunden!

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
catcult
11/1/14, 12:36 PM
#14

Jag tycker att du ska lyssna på din mamma, hon vill dig bara väl! Min upplevelse av ungdomsmottagningen är att de helst av allt vill skriva ut p-piller på löpande band, utan några ordentliga undersökningar och med uselt utbildad personal som är totalt okritiska till hormonella p-medel. Självklart finns det många fall då hormonella p-medel såsom konventionella p-piller fungerar hjälpligt, men det är i mitt tycke helt förkastligt att proppa i unga människor hormoner som första åtgärd. Det är också väldigt sorgligt att informationen barn och ungdomar får om dessa p-medel endast är rosenskimrande positiv och att de vanliga biverkningarna i bästa fall slätas över och  i de flesta fall inte nämns överhuvudtaget .

Cyklo-f vore ett bra alternativ för dig, det behöver du till skillnad från p-piller inte ta hela tiden och det hjälper mot kraftiga mensblödningar. Informationen du fått om detta läkemedel stämmer inte, det är i första hand till för att minska blödningarna under mens, m.a.o. precis det du letar efter. 🙂

Kan tillägga att jag önskar att min mamma stoppade mig från att skaffa p-stav när jag var 16 år. Den förstörde ett helt år av mitt liv och jag fick kämpa med konsekvenserna av biverkningarna flera år efter jag tog ut skiten.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

IceTee
11/1/14, 2:36 PM
#15

P-piller är antagligen det billigaste och enklaste alternativet, och jag förstår inte riktigt vad din mamma har emot det? Du äter ju det som en medicin… Är rätt säker på att andra mediciner du tar för mensen innehåller någon form av hormon som också kan påverka kroppen och ge biverkningar också, så du lär inte komma undan den risken! Dessutom är det farligt att blöda så mycket, du riskerar blod- och järnbrist! Har en vän till familjen som måste åka in 3 gånger om året och få blod för att hon blöder så kraftigt

Medarbetare på Skor iFokus

[kerstinthemilklover]
11/1/14, 2:52 PM
#16

#15
Att p-piller skulle vara det billigaste och enklaste alternativet håller jag inte alls med om. Många upplever livetsom väldigt svårt när de går på p-piller.

Anledningen till att man blöder mycket kan bero på många olika orsaker. Man kanske saknar något enzym som enkelt kan ersättas med en billig vitamintablett. Man kan sakna någon slags faktor för blodlevring. Man kan ha någon genetisk variant som ger stora blödningar. Innan man slentrianbehandlar stora blödningsproblem med p-piller så borde man som läkare utreda orsaken. För problemet kan vara komplext.

Att en vuxen människa är skeptisk till p-piller som påverkar hela kroppen systemiskt på en individ som håller på att växa upp och skapa sin identitet är sunt.

Vixxen
11/1/14, 2:57 PM
#17

Primolut Nor är inget p-piller utan styr bara upp tiden för när man får mens. Man får alltså en mer regelbunden mens och så kan man minska blödningsmängden med Cyklokapron (cyklo-F/) (kallas också Tranexamsyra).

Det viktigaste är att du får ett drägligt liv är min åsikt!

catcult
11/1/14, 3:38 PM
#18

Kan för övrigt meddela att min kropp blev för evigt förstörd efter ett års användande av p-stav, har fortfarande gigantiska bristningar på bl. a. låren som inte skulle finnas där om det inte vore för att jag var så oerhört korkad att jag gick med på att sätta in den där staven (fick ju givetvis bara höra hur braaaa och fantastiskt detta preventivmedel är). Hormoner är något man bör vara väldigt försiktig med, i synnerhet när man är ung.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

NordicSunset
11/1/14, 3:52 PM
#19

#14 Ja jag vill ju inte att det ska påverka mig dåligt, så jag har inte riktigt något emot att min mamma inte vill ge mig det. Men sen är det ju så hemskt att blöda såpass mycket. Jag ska prata med mamma och läkaren om det sär Cyklo-F, det låter bra. :) Vad tråkigt att det påverkade ditt liv aå dåligt, det med p-stav :( hoppas det är bättre nu. Det är ju det, att man vet aldrig vad som kan hända.. #15 Fast jag tar endast vitamintillskott och inte något mot mensen just nu och har aldrig gjort. P-piller är ju hormoner, det kan påverka mig dåligt har jag hört. Speciellt när man är såhär ung som jag är. Saker i kroppen kan förändrats tydligen, Jag själv vet inte egentligen, men det är vad jag har hört. Jag fick järnbrist förra året och det berodde ju på detta, jag fick järntabletter och det löste sig. Så det är nog inte lika mycket som din kompis! Sen sp blöder jag inte varje månad utan det händer ju så sällan och när det väl händer så är det massor med blod. :/

Be the best version of you.

  • Zoella
[Tilde]
11/1/14, 4:14 PM
#20

Testa Cerazette! Det kan hjälpa mensen bli mer regelbunden eller t.om. göra så du inte får mens alls :) Så slipper du allt det jobbiga. Cerazette innehåller dessutom inte östrogen så det rekommenderas för folk med sjukdomar (typ bröstcancer, blodproppar osv.) i släkten. 

Jag började med Cerazette för jag fick sådan hemsk mensvärk, så det är vanligt att man får det utskrivet även om det inte är i syfte att skydda sig mot graviditet.  För både mig och min syster gjorde pillerna att vi slipper mens helt 🙂 Jag har ätit dem i 4 år till våren.

Annons:
IceTee
11/1/14, 7:39 PM
#21

#20 mini-piller kan göra att man blöder mer och påverkar humöret rätt mycket på många, så får hon inte ta vanliga p-piller tror jag inte mini-piller är okej heller… Sen kan jag tillägga att p-piller inte är farligt att ta om man kommit in i puberteten, annars hade läkare inte skrivit ut det!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
11/1/14, 7:46 PM
#22

Självklart ska du inte äta p-piller om du inte vill dock! Kom bar ihåg att alla mediciner har biverkningar, så det är bra att vara vaksam de första månaderna

Medarbetare på Skor iFokus

NordicSunset
11/1/14, 7:47 PM
#23

#20 Är Cerazette inte ppiller? Eller är det något speciellt med det? :) Det vore jätteskönt om det skulle göra så jag slapp det helt!! #21 Det kan vara farligt när man kommit in puberteten också. Använder du själv ppiller?

Be the best version of you.

  • Zoella
IceTee
11/1/14, 8:01 PM
#24

#23 nej, det kallas ett mini-piller för det innehåller inte östrogen! Jodå, p-piller kan självklart vara farligt i puberteten, men det har inget med ålder att göra menar jag! Dock är inte p-piller speciellt mycket farligare än värktabletter om man får det utskrivet av läkare och går på koller, i alla fall inte enligt alla läkare och barnmorskor jag mött! Jag går inte på p-piller längre, utan p-ring, då jag mådde dåligt av p-piller (humörsvängningar), men det var det smidigaste preventivmedlet jag testat och då har jag gått igenom p-piller (2 sorter), minipiller (2 sorter), p-stav, försökt sätta in en spiral, och har nu p-ring då det påverkar mig minst!

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
11/1/14, 8:11 PM
#25

#23 Cerazette är ett kombinerat p-piller (tidigare klassat som minipiller). Alla reagerar ju olika på det, men det är en vanligt bieffekt att man får utesluten mens. Tyvärr kan det gå åt andra hållet, men det kan ju fortfarande vara värt ett försök om du nu skulle slippa mensen 🙂

IceTee
11/1/14, 8:16 PM
#26

#25 nej, cerazette är ett minipiller :) http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Cerazette/ Tyvärr får ju som sagt inte TS använda hormonella p-medel, så cerazette är nog ute ur bilden. Dessutom får var femte kvinna långdragna och/eller oregelbundna blödningar av dem (hänt flera vänner till mig)

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
11/1/14, 9:00 PM
#27

#26 Okej det är ett "gestagent p-piller".

Enligt mina barnmorskor kallas det inte längre för minipiller och Fass nämnder inte "minipiller" någonstans. 🙂 Hur som helst rekommenderar jag att i alla fall testa det, om hon nu får. Jag känner ingen som fått värre blödningar av Cerazette förutom någon här på iFokus. I verkligheter han majoriteten av de jag vet om sluppit mens :) Så det verkar vara 50/50 eller så.

Annons:
tlover
11/1/14, 9:10 PM
#28

Alla reagerar ju olika på olika preventinmedel, för mig blev tex min mens bättre på vanliga p-piller men p-ring som funkar för icetee gav mig konstant blödning + extrema humörsvängningar.

Men så är det ju med alla mediciner, jag har tex fått värktabletter utskrivna som inte minskar värken för just mig (men funkar utmärkt för andra) osv.

Skulle en medicin vara helt biverkningsfritt för alla så skulle det inte hjälpa något heller, till och med Alvedon har biverkningar (tex min syster fick utslag av det en gång och min man har blivit "hög" på 2 Alvedon och 1 ipren som läkaren skrev ut år honom). Man får helt enkelt välja om man vill fortsätta ha problem, ta medicin eller hitta nån annan lösning (just i detta fallet kan jag inte komma på nån medicinfri läsning förutom att bli gravid och det är ju lite väl tidigt tycker jag och det är inte ens säkert att man slipper blödningar ändå).

l'm back

[kerstinthemilklover]
11/1/14, 10:15 PM
#29

På tal om p-ring så har företaget som tillverkar dem tvingats att göra om sin marknadsföring.
De som använder p-ring och blir blir rekommenderade kan läsa den uppdaterade informationen på fass.se

IceTee
11/1/14, 11:00 PM
#30

#29 det måste jag kolla! Tack!

Medarbetare på Skor iFokus

NordicSunset
11/12/14, 7:34 PM
#31

Tack!! Jag får se hur jag gör :) Imorgon ska vi bada och jag hoppas mensen inte kommer då.. håll tummarna xD

Be the best version of you.

  • Zoella
Upp till toppen
Annons: