Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1524 ggr
PartyPinglansParty
10/31/14, 5:54 PM

Fester & Alcohol?

Heej på er :*

Vet inte hur jag ska förklara för min lillasyster att hon är för liten som jämt vill följa med och festa. Jag har sagt det rakt ut, men hon tjatar och tjatar. "Jag vill bli full! >:C" Och blir förbannad när hon inte får följa med. Hon är 15, och jag är 17 visserligen. Hon har aldrig druckit förut, och jag vill inte att hon ska börja när hon är så liten.

Annons:
[rumelle]
10/31/14, 5:56 PM
#1

Stanna hemma båda två. Ingen av er har åldern inne.

PartyPinglansParty
10/31/14, 5:57 PM
#2

Fast, då kommer jag inte ha någon status..

ChristineL
10/31/14, 5:57 PM
#3

#1 - Word!

ChristineL
10/31/14, 5:58 PM
#4

#2 - Status ligger inte i att att bli full som en kastrull.

[rumelle]
10/31/14, 5:58 PM
#5

Åhmen kom igen. Status? Om någon tycker sämre om dig för att du inte super ner dig och flabbar runt på fester så är de inte mycket att hänga i granen.

PartyPinglansParty
10/31/14, 5:59 PM
#6

Att stanna hemma är inte något som kommer hända, vet dock inte vad jag ska göra med min lillasyster. Vill inte att hon ska bli som mig när hon blir äldre.

Annons:
ChristineL
10/31/14, 6:00 PM
#7

#6 - Hur vill du att hon ska bli då? Du är ju en förebild för henne, var då en god förebild!

PartyPinglansParty
10/31/14, 6:00 PM
#8

Status är det ända jag har. Blev mobbad och utstött förut, men efter att vi flyttade så fick jag äntligen status. Vilket är väldigt viktigt för mig.

PartyPinglansParty
10/31/14, 6:01 PM
#9

#7 Jag vill att hon är som hon är. Oskyldig och glad! Bara för att jag är hennes storasyster betyder inte att jag är en förebild..

ChristineL
10/31/14, 6:01 PM
#10

#8 -Men status ligger inte i att dricka alkohol och festa!

ChristineL
10/31/14, 6:02 PM
#11

#9 - Tro mig, hon har dig som förebild just för att du är hennes storasyster.

Kadoor
10/31/14, 6:02 PM
#12

*suck* status?! Så du måste festa och bli stupfull för att folk ska tycka om dig? Då umgås du med fel människor helt enkelt.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[rumelle]
10/31/14, 6:05 PM
#13

Låter inte som att du är rätt person att säga till din syster vad hon ska göra eller inte. Hon ser upp till dig som är äldre och vill göra som du gör. Det funkar inte att ena stunden säga att dricka är dåligt och sedan gå och göra precis tvärt emot vad du predikar.

Annons:
PartyPinglansParty
10/31/14, 6:05 PM
#14

#10 I min skola är det det! #11 Hon har aldrig sätt upp till mig, och brukar vilja göra tvärtom vad jag gör. Förutom på det här ämnet.

#12 Jag umgås inte med fel människor, bara för att dom tycker det är kul att dricka och se mig full!

ChristineL
10/31/14, 6:09 PM
#15

#14 - Status att vakna dagen efter i sina egna spyor? Riskera att göra saker man egentligen inte vill? Att inte orka med skolan? Att förstöra sig själv både fysiskt och psykiskt? Verkligen jättehäftigt…

Jo, det är fel sorts människor! Tacka vet jag folk som tycker om mig för den jag är, när jag vågar säga nej och stå emot grupptrycket, inte bryr sig om jag stannar hemma eller följer med ut, det är riktiga vänner!

PartyPinglansParty
10/31/14, 6:12 PM
#16

#15 Jag har ju ändå en gräns, bara för att jag säger att jag dricker och festar betyder inte att jag dricker mig så full att jag vaknar i mina egna spyor. Visst, jag är dum. Men inte efterbliven nog att lita på mig själv med en massa tonåriga killar medvetslös. Jag orkar med skolan och får B i nästan alla ämnen.

Jag har aldrig träffat någon som brytt sig om personlighet före status.

LuLeLo
10/31/14, 6:15 PM
#17

Men nu förstår jag inte här. TS anledning till att festa är väldigt förståelig! Status, eller för den delen, gemenskap och känslan av att vara inkluderad i ett samhälle är väldigt viktig för oss människor, eftersom vi är folkdjur. Om TS skulle anses som töntig och bli mobbad för att hon inte går på fester, så skulle hon bli "exkluderad" ur sitt samhälle, skolan och de hon umgås med. Hon får ingen att umgås med och är socialt utestängd. Klart att man hänger med på fester och dricker för att undvika det!

Det här är en svår fråga för TS, för att undvika att lillsyrran följer hennes spår är det bästa sättet att ändra sina spår själv, alltså sluta parta. Men då riskerar hon att bli utestängd socialt ur umgänget på fritiden/ i skolan. Så det här är inte alls så lätt som vissa här verkar tycka att det är. Dessutom är 17 år ingen ovanlig ålder för folk att börja dricka, syssla med alkohol. De allra flesta i min klass har också druckit, och de är till och med "bara" 16. Därav blir det ännu konstigare om det anses som normalt att dricka i TS ålder och hon inte gör det.

TS, har du några andra i din klass som verkar schyssta som inte dricker så mycket?
Har du en bra, tajt och tillitsfull relation med dina vänner?
Skulle de dömma ut dig om du hänger med på fester men inte dricker?

Tass Josephine

[rumelle]
10/31/14, 6:16 PM
#18

#16 Om du inte har träffat någon som bryr sig om personlighet före status så umgås du antingen med helt fel personer. Eller så sitter allt i ditt huvud och du har fått någon fix idé om att man måste vara på ett visst sätt och göra vissa saker för att bli accepterad trots att det inte alls är så. I vilket fall så låter det som att ett samtal med en kurator inte vore fel.

Papaya
10/31/14, 6:40 PM
#19

Det riktiga problemet är ju inte att syrran vill hänga med, utan det är ditt förhållningssätt till alkohol TS. Att vilja umgås med sina polare är ju inget konstigt, men om du faller så hårt för deras grupptryck så kanske du ska ta dig en funderare på varför du gör det, och sedan ta itu med det verkliga problemet. Dricka kan du väl göra när du är gammal nog för att köpa din egen sprit - och då är du kanske också klok nog att förstå hur felvriden din bild av alkohol som ett socialt medel är.

Och helt ärligt. Att festa och ha riktigt kul med polare är så mycket mycket mer (och framförallt annat) än att dricka och smygröka i någons föräldrafria skrymsle. Om du provar att hänga med dem på fest utan dricka så märker du nog att det inte är så dramatiskt som du fått för dig. De kommer inte lägga bort dig i ett hörn för att du inte druckit ett visst antal cl.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

PartyPinglansParty
10/31/14, 6:57 PM
#20

Dom enda i min klass som inte dricker är riktiga nördar.. Sitter bara och pluggar 24/7 och vill aldrig göra något annat. Sen får dom inte ens bra betyg, vilket dom borde… Jag och Tilde, min bästis är jätte tighta! Men hon blir typ, lack när jag inte följer med på fester.

Annons:
Kadoor
10/31/14, 7:05 PM
#21

[ Att man har B i alla ämnen har inget med skolork att göra, bara så du vet det. :) ]

I alla fall, jo du umgås med fel människor. I detta fallet låter det som om du tror att alkohol gör att man får umgås med sina vänner. Är ens vänner äkta så ska de acceptera att man kanske inte vill dricka, gör de inte det så får man helt enkelt sluta umgås med dem och försöka hitta personer som tycker om en för den man är. 
Gå inte och säg till din syrra att hon inte ska dricka när du dricker själv. Då säger du emot dig själv och hon kommer ändå fortsätta vilja festa. 

#17 Eh va, vem har sagt att hon blir helt utanför om hon inte hänger med & festar? Det är inte så att varenda ungdom som finns älskar att dricka sig full, så där förstår jag inte alls hur du tänkte.
Om hon blir utefryst av sina såkallade "vänner", är det nog dags för henne att hitta folk som accepterar att hon inte tänker festa. 
Det finns dessutom fler sätt att träffa sina vänner på än att dricka sig full på en fest.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
10/31/14, 7:07 PM
#22

#20 Är man en "nörd" för att man pluggar? Och vadå, måste man ha toppbetyg bara för att man bryr sig om skolan? Alla kan kanske inte nå A i allt, det är dessutom skitsvårt att få högsta betyg nu för tiden.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:07 PM
#23

Men jag tycker det är kul att festa. Så, vad är problemet igentligen? Ska fylla 18 om tre månader… ?

Kadoor
10/31/14, 7:09 PM
#24

#23 Ja, men gå inte och säg att din syster inte får festa om du själv gör det, eftersom att du blir som en förebild eftersom att du är äldre.
Prata med dina föräldrar annars?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[rumelle]
10/31/14, 7:10 PM
#25

#23 Problemet är att du gnäller över att du inte vill att din syster ska börja festa när du gör det själv…

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:16 PM
#26

Ja men jag började inte fören jag var 17. Och hon är bara 15. Det är stor skillnad på ålder! Min mamma bor inte hos oss, och vi har inte sätt henne på flera år. Och pappa jobbar nästan hela tiden, så det är jag som har behövt ta hand om henne sen jag var 10. Så förlåt om jag skämmer bort mig med att få passa in i skolan, och få festa lite! Min pappa hatar mig, och vi pratar aldrig…

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:21 PM
#27

Ops, halva kommentaren försvann o;

Pappa hatar mig och vi pratar aldrig… Så hur ska jag kunna ta upp med honom om min lillasyster?

Annons:
LuLeLo
10/31/14, 7:25 PM
#28

#21 Det är såklart så jag tolkar situationen, utifrån TS inlägg. Hon umgås med klasskompisar som alla gillar att festa, och då är det klart att risken finns att hon utesluts om hon inte hänger med, de förlorar ett gemensamt intresse och TS kan anses som fånig.
Jag sa inte att varenda ungdom gillar att dricka sig full, men jag säger att det kan vara så att TS umgängeskrets från skolan alla gillar att festa och dricka, eller tom att hela hennes klass gillar att festa och dricka, och då kan det vara svårt att gå emot strömmen. Det finns absolut sådana klasser.

Sen, hur lätt är det att hitta nya vänner? Hur lätt är det att överleva en skolgång utan vänner i klassen?

Och ja, det finns fler sätt att träffa vänner på än att festa. Men, hon kan ju inte gärna träffa sina vänner om de bara eller oftast vill träffas genom partyn.

#22, Man behöver inte vara en nörd för att man pluggar, det har TS inte heller sagt. Men hon har sagt att hon uppfattar dessa personer i klassen som nördar, och eftersom vi inte känner dessa personer kan vi varken säga emot eller hålla med TS beskrivning av dem. Man får bara acceptera den. Sen tycker jag iofs att det är bra att du går emot den negativa värderingen man lätt kan ha för personer som pluggar, men jag anser den orelevant i det här inlägget.

#23 Problemet är din syrra, som du skrev i första inlägget. Hon tar efter dig eftersom du är hennes förebild, varesig du vill det eller ej. Problemet kan också vara ifall du har ett liv utanför festandet, det kan liksom bli för mycket. Om du skiter i skola och fritid och bara festar, skaffar knagliga relationer, dåliga vänner, kommer i kontakt med droger och annat skit, så är det absolut inte bra.

TS, Vad tycker dina föräldrar om situationen? 
Hur ofta festar du?

Tass Josephine

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:27 PM
#29

Igen??? Vaa??
Händer det här ofta?

Aja, jag är ju det mesta till förälder åt henne. Men kan inte säga att hon ser upp till mig. Hon snackar skit om mig hela tiden, och gör allt för att göra mig förbannad. Hon har försökt sno öl ur kylen (Som jag då tagit bort, inte min öl utan pappas.)
Så jag vet inte vad jag ska göra med henne.

ChristineL
10/31/14, 7:30 PM
#30

#16 - Ingen har skrivit att du är efterbliven, och dina gränser har du ju redan tänjt på eftersom du redan börjat dricka. Och du dricker säkert mer nu än vad du gjorde i början. Det jag menar är att en vacker dag kanske du tar emot något som inte är vad det ser ut att vara. Man ska ta hand om sig och det gör du inte.

Och man är inte nördig för att man pluggar, det är inne att vara nördig (=vara djupt insatt och intresserad av ett särskilt ämne)

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:31 PM
#31

Det är inte alls nördigt att plugga, jag pluggar själv massor. Jag menar liksom att deras favorit filmer är "Starwars" och dom har "utklädningsdagar" där dom klär ut sig till konstiga saker en gång i vecka.. Like WTF?

Sen tycker dom att jag är en "Fjortis", vilket jag inte är.. För jag har inte överdrivet mycket smink och klär mig som en hora och är taskig mot alla. (Jag är egentligen rätt snäll)

ChristineL
10/31/14, 7:44 PM
#32

#31 - Jag lovar dig att dom har ett roligare liv än vad du har, för dom har gemenskap!

Kadoor
10/31/14, 7:47 PM
#33

#28 Aldrig sagt att det är lätt att skaffa vänner. Har själv varit utanför sen jag började tvåan(går ettan på gymnasiet nu, men det är bättre). Har inte sagt att det är kul att vara ensam heller, men jag tänker så att om man måste festa för att kunna umgås med sina vänner så är jag hellre ensam men alla är ju olika. Är ingen som festar så.
Sen så beskrev TS personerna som pluggar i sin klass som nördar eftersom att de just pluggar, så jag får en bild av att om man pluggar är man en nörd, vilket inte är fallet.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:47 PM
#34

Eh, nej..

Annons:
Kadoor
10/31/14, 7:49 PM
#35

#31 Hur kan du ens skriva att de är nördar för att de har vettigare intressen än att supa sig fulla på helgerna?
Förlåt men börjar bli lite förbannad nu, om vi och andra ska acceptera att du väljer att festa så ska du acceptera att andra har sina intressen. Punkt slut.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

PartyPinglansParty
10/31/14, 7:53 PM
#36

Kallar dom bara nördar för att dom kallar mig fjortis. Hade egentligen tyckt det var kul att vara med, men dom har ogillat mig sedan första dagen!

Papaya
10/31/14, 8:12 PM
#37

Att man inte dricker betyder inte att man inte kan hänga med på fester! Klart du ska umgås med dina vänner, MEN är man inte en härlig person i sina vänners ögon innan alkoholen kommer fram, så är man inte härligare när man druckit. Gillar dina vänner dig när du inte dricker så varför är det ett problem att INTE dricka?

Om du har en så risig situation till dina föräldrar som du beskriver och du upplever att du måste vara någon slags extraförälder åt din syster så undrar jag på vilket sätt du tror att drickandet kan lösa dina problem? Jag får väldiga högstadievibbar av denna tråden, det känns inte som att du är en typisk andraringare på gymnasiet. Om du nu blir 18 så snart så kan du säkert hålla dig i tre månader och festa på krogen istället. Där finns åtminstone arbetande personal som förhoppningsvis kan ingripa om det skulle gå över styr.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

PartyPinglansParty
10/31/14, 8:24 PM
#38

Jag går första ring, eftersom jag gått om ett år.

LuLeLo
10/31/14, 8:34 PM
#39

Om jag vore du TS, så skulle jag försöka få lite kontakt med "nördarna" i alla fall, för om de bara får chansen att lära känna dig så tycker de säkert att du är schysst. Sen skulle jag, som någon annan skrev, gå på festerna utan att dricka. Vissa fester kanske du tom kan strunta i. 

Sen vet jag inte riktigt hur du ska göra med din syrra. Kanske berätta om några gånger när du drack dig full/berusad och det hände obehagliga, jobbiga, pinsamma saker? För att avskräcka lite?

Tass Josephine

PartyPinglansParty
10/31/14, 8:44 PM
#40

Jag har berättat för henne den gången jag nästan blev våldtagen, när jag var full. Men hon brydde sig inte ett dugg och sa "Om jag får ligg så är det bara positivt!"

LuLeLo
10/31/14, 8:57 PM
#41

Oj! och OJJJ! Men herre! Jag hoppas verkligen att hon tog åt sig fast hon inte visa det för dig. Det är ju en hemsk händelse! :(

Tass Josephine

Annons:
PartyPinglansParty
10/31/14, 9:24 PM
#42

Ja det var absolut ingenting jag vill händer henne. Då hon betyder världen för mig! :(

Papaya
10/31/14, 9:55 PM
#43

#42 Du vill att det som nästan urartade i våldtäkt ska avskräcka din syster, men det avskräcker inte dig från att fortsätta som du tidigare gjort? Alltså den här tråden är verkligen uppåt väggarna. Det är ju inte din syster som har problemen, hon har ju ännu bara varit hemma, det är ju du som i dagsläget riskerar att råka illa ut. Det är dig själv du borde hjälpa i första hand!

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

eirwen
10/31/14, 9:58 PM
#44

När man fyller 18 så betyder inte det att man automatiskt är mogen för att dricka alkohol. Det är inget magiskt som händer när man fyller 18. Och genom att döma dina argument här så kan jag klart säga att du inte är mogen någonstans för att hantera alkohol och dess konsekvenser. Och dessutom. Du kallar dom för nördar för att dom kallar dig för fjortis. Var den större mnäniskan och kalla inte någon liknande tillbaka bara för att dom gör det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

LuLeLo
10/31/14, 10:14 PM
#45

Det här är en svår situation TS, för såvitt jag har förstått det rätt har din lillasyster inte särskilt stor respekt för dig, hon tog liksom inte den där berättelsen på allvar. Jag undrar inte om det bästa vore att era föräldrar blev medvetna om vad som händer och kan prata med er båda. Liksom säga ifrån och ge er regler att leva efter, så att du TS inte kan hamna i samma situation eller värre igen, och så att din lillasyster inte hamnar i sådana situationer. 

TS, hur ofta går du på fester? Och hur ofta dricker du?

Tass Josephine

PartyPinglansParty
11/1/14, 1:08 AM
#46

Inte så ofta, festar en gång varannan månad? Mindre oftast. Och det är endast en gång som jag blev så full att jag nästan inte kunde ta hand om mig själv, men efter den händelsen så har jag lovat mig själv att jag aldrig ska sätta mig själv i den sitsen igen. Och dricker nu lagom mycket, och bara när jag vet vilka som är på festen. Och min pojkvän brukar hämta mig när festen är slut för att han inte vill att jag ska gå hem själv, berusad.

[SisselaJ]
11/1/14, 8:47 AM
#47

Barn gör inte det man säger, de gör det man själv gör.

Mannez
11/1/14, 9:09 AM
#48

Jag är själv 17, jag har aldrig druckit en droppe alkohol i hela mitt liv.

Varken du eller din syster har åldern inne, jag förstår verkligen inte att det kan klassas som "coolt" eller "populärt" att hälla i sig alkohol.

Dessutom kanske det är så att din syster ser upp till dig och tänker: Om min syster tycker att det är häftigt att dricka och det ger en bra status, då kan ju jag göra detsamma.

Det bästa du kan göra är att föregå med gott exempel och visa din syster att man inte behöver festa och dricka för att vara cool.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Annons:
PartyPinglansParty
11/1/14, 12:17 PM
#49

Jag är snart 18. Alltså, är jag snart mogen för alkohol. Men hon är 15?! Jag tänkte inte på sådant när jag var den åldern.

Tova.O
11/1/14, 12:22 PM
#50

Men snälla… TS ville ha hjälp med att försöka få sin lillasyster att inte vilja festa. Hon är 17 år och hon kan väl själv bestämma om hon vill festa eller inte. Nu handlar det faktiskt om hennes lillasyster, som är 15. Visst, hennes vänner låter väl sådär. Men att komma och säga åt henne att byta kompisar och sluta med dricka är helt fel. Det är hennes val. Jag tycker att TS borde försöka ta ett allvarligt snack med sin lillasyster och berätta om konsekvenserna av drickandet. Eller så får hon be någon annan att göra det. OBS nu har inte jag läst alla inlägg för jag orkar inte med allt tjabbel.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

PartyPinglansParty
11/1/14, 1:52 PM
#51

Tack, någon som förstår!

[EmmiieErixon]
11/1/14, 1:55 PM
#52

läste inte alla kommentarer men det är en knivig situation du sitter i men om jag va du eller en nära vän till dig så skulle jag säga att du ska skita i status…jag fyller snart 18 och har faktiskt valt att skita i alkoholen och vara hemma eller i stallet. Jag känner att om jag inte kan bli accepterad som jag är av dem runt mig utan att jag måste dricka så är de personerna inget för mig. Och det är väl inte så farligt det finns lixom massa människor som väljer bort spriten och det är med de människorna man kan hitta på massa skoj med som man faktiskt minns dagen efter och även hela livet ut! 

Vill tillägga att det är blandat med när man börjar testa alkohol vissa aldrig, vissa jättetidigt. Jag testade min första riktiga fylla som 12 åring. Men att dricka tidigt eller i över huvud taget för INGET gott med sig någonsin! Tänk på din kropp det kan sluta med att du måste gå på piller eller operera dig…ingen kul väg att gå!

IceTee
11/1/14, 2:42 PM
#53

Tycker du är lite av en hycklare… Dessutom kommer hon förmodligen gå ut och supa ändå, för hon har fått samma bild av alkohol som du har, och det mest effektiva vora att dra ner på det. Jag dricker, någon gång i veckan blir det ett glas vin, och några gånger om året blir det en fest, men det är sällan jag dricker förbi "fnitter"-stadiet! Men jag är också 19 och drack inte innan jag bar 18

Medarbetare på Skor iFokus

PartyPinglansParty
11/1/14, 3:02 PM
#54

Jag började inte dricka förens jag var 17. Och det bör inte min lillasyster häller göra.

Upp till toppen
Annons: