Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2167 ggr
[[Mellebelle]]
11/4/14, 10:03 AM

vad är det för fel på mina ögon??

Jag vet inte vart jag ska skriva detta så jag skriver det här så får jag se om nån vet vad det kan va.. 

För ca 2-3 veckor sedan så fick jag ont på mitt övre ögonlock typ vid 'tårpunkten' och de var lite svullet, nästa dag var det rött, svullet, väldigt ömt och kliande mycket. Försvann efter några dagar var fortfarande lite svullet tillslut blev det som en torr fläck som försvann sen. Sen efter några dagar fick jag samma sak på andra ögat på andra stället, det försvann och nu efter det fick jag på den andra ögat igen fast på under delen istället för på ögon locket. Vad är det för fel på mina ögon?? blir så himla less.. rengör mina ögon varje morgon och kväll och så, men kan det vara nån slags smuts som hamnar där o det blir inflammerat eller?

Annons:
Surpan
11/4/14, 10:13 AM
#1

Kan det vara en vagel kanske? 🙂 Men ögon är känsliga saker som kan bete sig lite. Har du nyligen bytt ansiktsrengöring eller smink?

/Surpan

Rumblebee
11/4/14, 10:35 AM
#2

Låter lite som vagel tycker jag med. Vaglar är inflammerade hårsäckar. Kan också gå sådana ibland. Du kan tvätta dom med koksaltlösning, och är det så att dom inte skulle försvinna eller bli väldigt stora så kan man gå till vårdcentralen och få dom tömda.

[[Mellebelle]]
11/4/14, 10:39 AM
#3

har inte bytt smink eller nått, och har haft denna onda sak endång på ögat det försvann tänkte att det var smuts då. 

men nu när det byter plats hela tiden och så :/ men vagel är det inte kvar på en och samma ställe länge? de här flyttar ju på sig hela tiden. minns att jag hade nån vagel när ja var liten, den var stor o satt under ögonlocket försvann inte på flera år.

[[Mellebelle]]
11/4/14, 10:41 AM
#4

och den läker ju efter nån dag sen flyttar den till ett annat ställe.

Rumblebee
11/4/14, 10:50 AM
#5

Hmm är visst talgkörtlarna på ögonlocket som blivit inflammerade, inte hårsäckarna som jag skrev. Ber om ursäkt för det misstaget :P http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Vagel-i-ogat/ Men vaglar kan försvinna inom ett par dagar, eller vara kvar i flera år om man har otur. Och är det så att du kanske för vid vageln och sedan det andra ögat så kanske du smittar det andra ögat. Prova att tvätta händerna innan du är och "petar" i närheten av ögonen, och tvåtta dina sminkborste, inklusive mascara borsten.

[[Mellebelle]]
11/4/14, 11:04 AM
#6

jaha hmm, å vill inte ha de :( men vad ska man göra för att det ska försvinna? kan man inte ha smink öga om man har de? :p

Annons:
Rumblebee
11/4/14, 11:31 AM
#7

Jag skulle undvika att sminka ögonen i alla fall under tiden som vageln är där, och så tvätta med koksaltlösning några gånger om dagen. Lösningen håller i en två dagar i kylen och en dag i rumstemperatur. Koksalt kan du göra själv genom att koka vatten och tillsätta salt. En tesked per liter vatten har jag för mig stt det är. V

[[Mellebelle]]
11/4/14, 1:37 PM
#8

okej tack får fixa det :)

Upp till toppen
Annons: