Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 808 ggr
Larissa
11/4/14, 12:35 PM

Byta linje..

Hej!

Jag började gymnasiet nu i augusti och jag går vård och omsorg.

Tycker klassen är okej, vill inte låta elak eller så nu men typ alla i klassen är rätt töntiga och jag är ju med dom i skolan men tycker inte de är särskilt roliga och vi har väldigt olika intressen. Har massvis med vänner från andra skolor och min gamla klass/skola som jag är med på fritiden men tycker inte om någon speciellt mycket från klassen..

Men iallafall! Känner att vård och omsorg är helt fel för mig.

Tycker alla ämnen som handlar om vård och omsorg är SKITtråkiga och ointressanta. Det är så himla ointressant och jag vill VERKLIGEN inte jobba med dehär..

Dessutom går det inte så bra för mig, vi har bla. Medicin och jag tycker det är såååå svårt och vi har typ ett prov varannan vecka i det och de proven är jättestora och svåra. Har fått göra om massa prov i flera ämnen och jag vill bara hoppa av, men det kan jag ju inte göra för jag vill ha studiebidrag och jag kan ju inte bara gå hemma och göra ingenting tills nästa läsår..Dessutom skulle mina föräldrar ALDRIG tillåta det.

Det innebär ju då att jag vill byta men nu är det för sent så jag får byta till något annat nästa läsår..

Jag vet verkligen inte vad jag vill bli eller gå för linje, jag vet bara att jag verkligen inte vill gå dehär.

Finns det någon här som har bytt efter minst 1a året? Hur gick det för er? När ni bytte till nåt annat innan 2an sökte ni med 9ans betyg ?

Annons:
Jojaton
11/4/14, 12:41 PM
#1

Jag hade en klasskompis i gymnasiet som bytte från Media till Hotell & Restaurang efter jullovet, ett par-tre stycken som bytte efter 1 an, en till Media på en annan skola och några till helt andra linjer.

Har även en kompis som läste Naturvetenskap de två första åren, och sen bytte till Estet Bild och Form, han fick dock gå om tvåan så han gick på gymnasiet i fyra år. Så visst går det att byta såhär sent om du inte trivs, du får kanske läsa in ett par kurser under kortare tid, men det borde inte vara några jätteproblem.

Prata med din studievägledare, hen borde kunna hjälpa dig att hitta rätt linje för dig, och även hur du ska söka till en ny skola! :)

Johanna - Instagram

Lia
11/4/14, 12:42 PM
#2

Jag kan inte svara på dina frågor, men du kanske kan få praktik fram tills nästa läsår? Prova på lite olika saker och på så vis se vad du vill göra. Detta fick jag möjlighet att göra för några år sen. Du kan ju kolla :)

Retrieversaga
11/5/14, 11:48 PM
#3

Kan du inte byta mitt i terminen? Jag ska nämligen byta från natur till samhäll när allt är klart. Men skulle rekommendera att prata med eran SYV på skolan :))

Lia
11/5/14, 11:49 PM
#4

#3 Det beror nog också på vilka linjer man vill byta mellan. Na och Sa är relativt lika.

Upp till toppen
Annons: