Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1259 ggr
Stortroll
11/5/14, 9:01 PM

Finland

I skolan jobbar vi just nu om Norden och jag och min kompis började med Finland och har 2  veckor på oss. Vi vill veta om det finns några djur som härstammar från Finland, hej, hejdå, tack på finska, bokstäver som inte finns i svenska språket och vad de heter. Tror det va något mer men minns inte kollar imorgon.

Kan ni va snälla och hjälpa oss?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
felle-j
11/5/14, 9:20 PM
#1

Moi är hej, det vet jag i alla fall. Tror inte att finskan har några bokstäver som vi inte har. Allt detta är egentligen väldigt enkelt att ta reda på med några enkla sökningar på internet, så jag tycker att ni ska försöka med det först. Det är ju inte direkt så att ni har ont om tid. 😉

[VampireGirlElvira]1
11/5/14, 9:59 PM
#2

Jag kan en del finska genom att mina föräldrar kommer just från Finland. 😃 Jag kan hjälpa dig med vissa ord. Hej=Hei, Hej då=Näkemiin, Tack=Kiitos, Finland=Suomi, Dator=Tietokone, Mobil=Kännykkä, Hund=Koira, Häst=Hevonen mm. Om man ska säga en mening på Finska som t.ex Jag Älskar Dig (som till en familjemedlem t.ex) så säger man så här, Minä Rakastan Sinua. Hoppas att detta är något för enat skolarbete. 😄

[Tilde]
11/6/14, 10:43 AM
#3

#2 Är det olika "jag älskar dig" för familj och exempelvis partner? 🙂

teddykaniner
11/6/14, 11:03 AM
#4

Nej det är minä rakastan sinua i alla sammanhang. Är själv från Finland. Finskan har samma alfabet som svenska :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Tilde]
11/6/14, 11:15 AM
#5

#4 Aha okej :) Har faktiskt två klasskamrater från Finland, men bara en av dem kan finska. 😛 Verkar vara ett extremt svårt språk grammatiskt!

Stortroll
11/6/14, 1:42 PM
#6

vi vill veta: djur från finland, vanligaste jobben,senaste naturkatastrof, populära artister

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Stortroll
11/6/14, 1:45 PM
#7

vi har 6 veckor på oss och ska jobba om norge, danmark och island också. Det ska va klart 11 december

Titta gärna in här ---> Min blogg

Stortroll
11/6/14, 1:54 PM
#8

Vi vill gärna ha bilder från finland

Titta gärna in här ---> Min blogg

00eme05
11/7/14, 5:04 PM
#9

#6 Googla #8 Googla

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[Tuulikki]
11/9/14, 4:46 PM
#10

U uttalas som O, och O uttalas som Å. Min pappas namn stavas Hannu men man säger Hanno.

tack = kiitos
god morgon = hyvää huomenta
godnatt = hyvää yötä
goddag = päivää

[EllenAlicia]
11/9/14, 5:06 PM
#11

De är inte så svårt att googla detta och de är ju ni som ska göra det och inte vi på tif :P

Stortroll
11/9/14, 6:20 PM
#12

Alltså vi ska hitta fakta och vi får fråga andra. Vissa saker var svåra att hitta söka vi tänkte fråga här.

Titta gärna in här ---> Min blogg

00eme05
11/9/14, 7:51 PM
#13

#12 om inte internet funkar finns det biblotek, hittar man inte där kan man Sedan fråga andra

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: