Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2532 ggr
beatrice89
11/7/14, 9:49 PM

Min syster vill skaffa barn!

Hej!

Jag har en syster som är snart 19 och går sitt sista år på gymnasiet.
Vi satt igår och pratade och då berättar hon om hur hon och hennes pojkvän försöker få barn. Jag blev såklart jätte förvånad och arg.

Hon vet ju inte vad hon gör efter gymnasiet! Visst hon är ansvarsfull men klara en bebis? Det är ett jäkla ansvar… Hon har tydligen planerat mycket och tänkt länge.

Vad ska jag göra?

Annons:
viktoria91
11/7/14, 9:52 PM
#1

Stabilt förhållande, eget boende och fast inkomst är 3 otroligt viktiga punkter, tycker jag, innan man skaffar avkommor. Fråga hur hon tänkt betala allt, bo m.m. misslyckas hon med någon av dem sakerna är hon inte redo.

Sjöstjärna
11/7/14, 9:54 PM
#2

Stötta henne så gott du kan. Beslutet verkar ju genomtänkt efter vad du berättar och hon och pojkvännen är överens om att de vill bli föräldrar, dessutom är hon myndig och gör som hon vill. Visst är det tidigt att bli förälder när man är 19-20 men inte onormalt tidigt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

beatrice89
11/7/14, 9:55 PM
#3

Hennes förhållande har hållit i 3 år snart och dom bor i en gemensam lägenhet men som sagt hon har ju inget jobb!

Har frågat hur hon ska försörja och hon säger att hon ska spara och att hennes kille ska extra jobba och i värsta fall bidrag..

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra…

beatrice89
11/7/14, 9:56 PM
#4

Och med hennes skola. När hon går ut gymnasiet lär hon vara gravid i 7 månader… Tveksamt om hon ens kan gå kvar om hon blir gravid.

viktoria91
11/7/14, 9:58 PM
#5

#3 Är planen att leva på bidrag är det ingen plan. kan man inte själv försörja ska man inte skaffa! Andra ska inte behöva betala för dåligt planerande.

beatrice89
11/7/14, 10:00 PM
#6

5# Håller med dig och det har jag berättat för henne men hon kommer bara med invändningar som att dom ska fixa ett jobb till hennes kille…

Hon har haft extra jobb (deltid) då kommer hon väll inte ens få mamma penning?

Annons:
viktoria91
11/7/14, 10:16 PM
#7

#6 Inte så lätt att bara fixa jobb, hur betalar dem lägenheten nu?

Ingen aning hur det funkar med mammapenning då jag själv är totalt ointresserad av att sakffa barn men tycker det är otroligt oansvarigt att belasta samhället för att man vill ha barn fats man inte har råd. Jag vill ha hästgård men har inte råd alltså kan jag inte skaffa det, same shit different name.

Lia
11/7/14, 10:20 PM
#8

Jag tror att de inne på Gravid iFokus har mer koll på just ekonomibiten än vi på Tonåringar har ^^

Fridaaaa
11/8/14, 9:55 AM
#9

Vet ett par som har barn, ingen har gymnasieutbildning, han har nyligen börjat jobba lite, annars levde dem på bidrag, dock eget boende.
Inget jag skulle rekommendera. Barn kostar, så är det, och bidrag bidrar inte till så mycket direkt.
Bättre hon väntar för barnets skull tycker jag tills hon gjort klart gymnasiet i alla fall.

#6 Mammapenning kan hon få, 

Kan jag få föräldrapenning? 

Du kan få föräldrapenning 

  • om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete
  • om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och 
    • har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern 
    • är eller har varit gift med föräldern 
    • är eller har varit registrerad partner med föräldern
  • om du är försäkrad i Sverige. Du är försäkrad i Sverige om du bor eller arbetar här. Det finns några undantag från den regeln.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
11/8/14, 12:01 PM
#10

Min sambos kompis har barn med en tjej som är ett år yngre än jag (tror jag)… Så hon är runt 22 och barnet är ett år gammalt, hon blev alltså gravid vid 20.  Hon har ingen inkomst utan mannen betalar för allt. De är knappast rika och har behövt ta massa lån. Allt ansvar ligger på honom eftersom hans fru inte har jobb eller vill fortsätta på sin utbildning. Nu är de ju gifta och har delad ekonomi, men jag antar att din syster inte är gift och har därmed mycket eget ansvar ekonomiskt.

Zofie
11/9/14, 7:08 PM
#11

Jag har 2 barn, 5 resp 2 år gamla. Jag är i skrivande stund 24 så ni kan nog räkna ut hur gammal jag var.

Och helt ärligt har det aldrig varit problem. Man behöver inte massor med pengar för att ha barn.  Har ena föräldern jobb så går det runt alldeles utmärkt. Barn behöver kärlek, sina föräldrar. Man får kanske prioritera om och vända lite på slantarna om man inte hunnit jobba så mycket innan man får sin första. Men det har helt klart varit värt det.

Jobbar numer heltid, tjänar bra med pengar men lägger fortfarande inga mängder med pengar på barnen. De får leksaker, kläder, godis/glass ibland och så gör vi aktiviteter som inte kostar massa pengar. I slutändan så är det kläderna som kostar mest, men när de är riktigt små kan man köpa begagnat då de ändå växer ur det fort.

Jag var som sagt 19 när jag fick min första. Allt beror på ifall man är ansvarsfull nog att sätta barnens behov före ens egna.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Upp till toppen
Annons: