Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 4334 ggr
siaames
2014-11-07 23:04

Plagiat kontroll

Finns det inget plagiat kontroll som man kan ladda ner eller liknande? Som man kan  skriva in en text och typ se hur många procent plagiat det finns i texten.

Annons:
[Tilde]
2014-11-08 12:03
#1

Ingen aning, googla! Lärarna på gymnasiet har det ju via mailen, så allt blir kollat där. Fast procenten spelar ju ingen roll, det får inte vara något som helst som är kopierat från en annan text (med undantag för kortare citat). 😛

[134643]
2014-11-08 13:19
#2

Lärare får det ju genom urkund, men jag vet inte om man som privatperson kan registrera sig där 😊

siaames
2014-11-08 21:46
#3

.

siaames
2014-11-08 22:16
#4

Alltså jag lämnande in en uppsats och jag hade kopierat från en annan text men fortfarande ändrat texten, tex om det står "Jag gick hem kl 8 och åt mat" så skrev jag " Klockan 8 var jag hemma och åt mat".  Men plagiat kontrollen "visste det"!  Hur kan det veta sånt liksom?..

Gladasvampen
2014-11-08 23:27
#5

#4 För den kollar hela meningar. Det är i princip omöjligt att inte bli tagen för plagiat om du kopierar någon annans text även om du skrivit om  meningarna.

00eme05
2014-11-09 08:54
#6

Förlåt för OT: vad är plagiat kontroll?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
AAmandaVLarsson
2014-11-09 09:49
#7

#6 hur många % av en text du har kopierat från internet/någon bok Alltså det du inte har skrivit själv.

[Tilde]
2014-11-09 10:44
#8

Fast man ska fortfarande kunna ta fakta ur skolböcker och skriva om meningarna - men då får man ju såklart skriva om dem mer än att endast byta runt på ord. 🤓

Gimbergsson
2014-11-09 16:28
#9

Det man tar från någon annan ska också hänvisas till denna är en bra tumregel. Om du t.ex. tar fakta ur en bok så ska du skriva om det, samt hänvisa till bland annat författare och artikel/bok. Detta ska också göras om det är citat. Exempelvis: Berta Bengtsson skriver i boken "En ensam man"… 

Om man inte gör detta så kan man åka dit för plagiat, vilket är otroligt fel, och absolut ingenting som man ska göra. Hänvisa, hänvisa, hänvisa. Tänk dig själv om någon skulle kopiera det du skriver utan att säga att det kommer från dig. 

Att man ska kunna ta fakta från någon annan och skriva om det själv bygger just på hänvisningar. Om man hänvisar korrekt, samt skriver om till viss del med egna ord så är det inte plagiat och då behöver man heller inte vara orolig för att "åka dit". Om man däremot inte hänvisar utan bara "tar" det den andra har skrivit, ja, då är det plagiat, och då är det inte mer än rätt att man "åker dit".  :)

[Tilde]
2014-11-09 17:28
#10

#9 Självklart ska man hänvisa till källan :) Men det beror också på vilken årskurs man går i. Tror inte vi behövde hänvisa till källan under exempelvis högstadiet när man skulle skriva korta uppsatser, utan det var först på gymnasiet vi började med det. 🤔

siaames
2014-11-10 00:35
#11

Men om man har kopierat en text från en bok så kan man väl inte "åka ditt"? För att om boken inte finns att läsa på nätet så är det väl nästan omöjligt för läraren att veta att man har kopierat.

[Tilde]
2014-11-10 11:17
#12

#11 Tror de flesta saker finns på internet och skolböcker borde i alla fall göra det.

IceTee
2014-11-10 11:59
#13

Vad jag vet kan man inte kolla upp det själv! Dock är det ju rätt enkelt att undvika, man kopierar inte andras texter helt enkelt! Och man ser till att källhänvisa noga och skriver allting på sitt eget sätt! Blir det ändå problem kan man ju prata med läraren och komma fram till något! Jag har skrivit många uppsatser, och aldrig någonsin åkt dit för plagiat, men det kan ju också handla om att jag är väldigt noga med att aldrig ta ett helt stycka från samma ställe och bara skriva om lite, så det är också något att tänka på!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Gimbergsson
2014-11-12 18:14
#14

#11 Det handlar inte om, om boken finns på nätet eller inte. Man får fortfarande inte kopiera det någon annan har skrivit utan att hänvisa till författaren. :) Och det är sant att läraren kanske inte alltid får reda på om någon har kopierat/fuskat, men kopieringen/fusket blir inte mer okej för det. 

Och självklart förstår även jag att det inte är lika noga på t.ex. högstadiet, men jag ser en anledning till att lära sig tidigt vad som är rätt och fel då det gäller källhantering,  då plagiat anses som ett väldigt seriöst övertramp ju äldre man blir. 

Just själva källhänvisningsdelen brukar inte vara lika viktigt på grundskolan som gymnasiet och universitet - om man skriver om texten till sin egen, däremot kan jag inte tänka mig att det är okej att kopiera en text direkt ur en bok och lämna in som sin egen. Det är plagiat oavsett hur gammal man är, sedan blir konsekvenserna så klart olika beroende på just vilken årskurs man går i och hur gammal man är.

Lia
2014-11-12 19:46
#15

När jag gick i högstadiet räckte det med 2-3 källor om ens det. Nu på komvux måste jag ange källa för varje enstaka mening/citat som inte är min egen. Annars blir jag underkänd direkt. Alltså är det viktigt att lära sig detta från början - det blir tuffare med åren.

Upp till toppen
Annons: