Annons:
Etikettövrigt
Läst 2125 ggr
flaskpannkaka
2014-11-09 11:06

Kan jag få sorkpest? :-(

Hej! :-) Som många av er vet har jag spelat troll här :-/ Jag ber om ursäkt för det. Nu ställer jag en riktig fråga istället..

Jo så här var det. Jag var hemma hos min kompis och så låg det något brunt på hennes golv. När jag lyfte upp det trodde jag att det var rått spillning. Det såg nästan ut som hamster spillning. Dum som jag var tvättade jag inte händerna efteråt! Jag ångrar verkligen det :-( Det hände i torsdags.

Nu har jag tittat på bilder på rått bajs och sork bajs och kommit fram till att det inte riktigt såg ut som det. Det ser mer ut som hamster bajs. Det var torkat.

Tror ni det var rått bajs? Min kompis har bara katter och fiskar så jag tror knappast det kan vara hamster bajs… :-( Men om det nu var rått/mus/sork bajs, kan jag få rått pest/sork pest? Är det stor chans? :'-( Jag vill verkligen inte få pest!!! Tänk om jag där! :-( Kan man i så fall bota det?

Annons:
[Emmisen92]
2014-11-09 11:21
#1

För att du skall kunna få sorkfeber/pest så krävs det att det djuret som hade gått där var infekterat. Viruset fäster sig i dammpartiklar så att männsikor kan andas in det. Så ifall det var en infekterad sork så hade du kunnat bli smittad även om du inte hade tagit i avföringen. Dock är chansen väldigt liten att du kommer få det. Det är vanligast i norrland och där har ca 5-7% haft det/haft tecken på det. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Nästan alla som har haft det blir friska utan bestående men.

flaskpannkaka
2014-11-09 11:25
#2

#1 Vilken tur! Jag var jätte orolig. Vilken lättnad! Tack så mycket för svaret :-)

Upp till toppen
Annons: