Kropp och själ

för korta dagar

2014-11-09 22:44 #0 av: [EllenAlicia]

Jag har ett problem. Jag har väldigt svårt att lägga mig på kvällen för har så mycket jag kan göra än att "slösa" tid på att sova. Jag brukade lägga mig vi 2 typ varje vardag men har blivit bättre och lägger mig 12 men är så trött på morgonen jag är verkligen en zombie och kan inte göra nåt för är as trött och mamma måste väcka mig över 5 gånger varje dag och hon får damp för ja bara somnar om x) Ja har bara 20 min innan min buss går varje dag och hinner aldrig äta frukost eller göra mig iordning ordentligt bara lite halvt..  jag vet inte hur ja ska ända detta. "gå och lägg dig tidigare", "stäng av datorn" och sånt nej asså de kommer inte funka och vill inte heller direkt göra nåt sånt.. Och nu när ja har varit vaken till 3 å kommer ja va vaken till kanske 1 igen och inte kunna komma upp.

Snart börjar ja oxå gymnasiet och måste kanske ta två bussar och gå upp 6 tror ja och de kommer inte funka alls D: HELP ME ;-; vad ska ja göra..?

Anmäl
2014-11-09 22:49 #1 av: Lexie82

Jag vet inte riktigt vad du söker för typ av lösning om ditt problem är att du får för lite sömn men inte vill lägga dig tidigare.
 Vad är det som för att du kommer i säng så sent?

Anmäl
2014-11-09 23:04 #2 av: Jessicahagstrom94

Jadu, vill du inte gå och lägga dig tidigare så vet jag inte vad vi kan göra heller?

Medarbetare @ Katter Ifokus.
Anmäl
2014-11-09 23:15 #3 av: [EllenAlicia]

#1 youtube, teckna, anime, ifokus, spel, filmer, plugga, musik, manga, redigera bilder och filmer.. 

#2 mer att ja inte kan asså ja tänker nu ska ja lägga mig 11 men finns alltid massa saker jag vill göra och om jag inte gör de så blir de ju bara en större och större hög med saker jag måste göra

Anmäl
2014-11-09 23:19 #4 av: Moalinn

Hade/har också jätteproblem med sömn och trötthet. Spelar ingen roll när jag går och lägger mig, är lika trött oavsett antal timmar sömn. Inte så heller att jag är trött bara på morgonen utan det håller i sig hela dagen och när jag kom hem från skolan var jag alltid slutkörd, orkade knappt lyfta ett finger. Det handlar om att lära sig att leva med det helt enkelt.

Men för att komma fram till en sådan slutsats måste man också testa allt som går att testa.

Dygna, sov ett x-antal timmar, hitta på saker under dagarna, lägg dig vid en speciell tid, ut och spring innan läggdags och så vidare. Finns massor att göra. Men främst lägga ifrån sig dator och mobil.

Mvh Moalinn. | moalinnahlstrom.se
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anmäl
2014-11-10 22:58 #5 av: Rebecka_02

Höll inte på med nån elektronik 1 timme innan du ska sova, har du mobil eller liknande i samma rum så sätt dem på flygplans läge det brukar också funka för mig att ta ett glas mjölk innan jag ska lägga mig, läst att det ska få igång sov hormonerna :D lägg dig i sängen mycket tidigare och bara slappna av, så funkar det säkert. Lycka till! :)

Anmäl
2014-11-10 23:35 #6 av: [SisselaJ]

Planera. Du vet själv vad du vill göra och vad som behövs göras (sova tidigare). Disponerar du tiden rätt lovar jag att du hinner. Allt behöver inte göras klockan 1 på natten.
Och disciplin, lägg dig tidigare fast än du inte vill. Annars kommer detta snart eskalera.

Anmäl
2014-11-11 00:13 #7 av: [EllenAlicia]

#5 jag har inte svårt med att somna :) (bara när ja varit vaken länge dagen innan hehe..)

#6 ja ja får väl tvinga mig själv! 

är de bra att ha schema eller inte för ja vne.  ja suger verkligen på att hålla koll på sånt och om ja inte vill typ kolla på anime just då så äre ju inte så kul och vrf tvinga mig att enjoya något lixom, men om ni förstår va ja menar? D: Det känns bra att ha ett schema så man kan göraa allt men vet nite hur.

Anmäl
2014-11-11 07:00 #8 av: [SisselaJ]

Se bara till att du gör dina läxor en viss tid och sen har fritid resten. Du behöver inte bestämma exakt vad du ska göra på förhand. Men se till att du disponerar tiden rätt och att du vet om att efter t.ex kl 10 är det inger mer. Då är det bara att välja att göra det ena eller andra.

Anmäl
2014-11-11 07:47 #9 av: [rumelle]

Du vill ha tips men du är inte redo att ändra dina vanor? Då är det nog inte så mycket någon kan hjälpa dig med. Folk kan ge dig hur mycket olika tips som helst men viljan till förändring måste komma inifrån dig själv. 

Anmäl
2014-11-11 10:21 #10 av: jela96

Jag är själv likadan och märker stora problem med mitt beteende då jag flyttat hemifrån och försover mig ständigt till skolan. Jag har varit såhär hela mitt liv och jag vet faktiskt inte hur det ska ändras. Vissa människor är morgon människor och andra är natt människor. Jag har iallafall märkt av att om jag tränar somnar jag bättre och i tid. Så försök hamna i säng i tid och spela inte och sitt med mobilen sista timmen innan läggdags för när man väl sitter där är det jäkligt svårt att slita sig.

Anmäl
2014-11-11 15:16 #11 av: Kadoor

Det handlar om att prioritera rätt saker också. Har du mycket läxor kan du t.ex. inte använda dator, mobil etc. efteråt om det är sent på kvällen. Dessutom handlar det om att ta eget ansvar. Ingen annan kan tvinga dig att gå och lägga dig tidigt om du inte bestämmer dig för det. Klart att du inte kan sova tidigt om du är van vid att vara uppe så sent som du är. 
Du kan också försöka sätta upp tider för hur länge & när du får sitta vid mobil och dator, i början kommer det vara skitsvårt att hålla det men du kommer vänja dig till slut. Det går bara man är envis och inte ger sig! :)

Anmäl
2014-11-11 18:28 #12 av: Flöffo

Kanske du kan försöka lägga dig ganska tidigt och gå upp väldigt tidigt? Jag försöker göra det, går inte så bra men jag gör mitt bästa. Har samma problem som du.Glad

Anmäl
2014-11-11 19:06 #13 av: Scorpio97

Prova att göra ett schema. Sätt sedan alarm på mobilen när "läx-tid", "fritid" och "sovtid" är, sen ser du till att följa det. Det blir förmodligen ganska jobbigt första tiden, men sen blir det en ny rutin. Det är bra om du även ungefär följer samma schema på helger och lov, så att du inte får bygga upp nya rutiner varje gång. 

Jag är dock lika. Men jag har väldigt enkla morgonrutiner (tar max 20 min för mig), och dessutom ingen som kan väcka mig så jag måste helt enkelt kliva upp när alarmet ringer. Var faktiskt värre förr när mamma ringde och kollade att jag var vaken, för då litade jag på att hon skulle väcka mig. Nu kliver jag upp, eller så missar jag bussen till skolan och får förklara för läraren varför jag är sen. I mina ögon är det väldigt pinsamt att sova över, så det funkar bra som motivation. Och även om jag lägger mig sent på natten så brukar jag inte vara så trött att det påverkar skolan, däremot får jag ta igen en hel del sömn på lov och helger istället. 

Har dock gjort nån gång att jag har varit vaken hela natten, för att vända rätt på dygnet efter lov och så. Har du varit uppe hela natten och dessutom gått en hel dag i skolan, är det väldigt svårt att hålla sig vaken till tre igen. Sen är det bara att se till att hålla rutinen efter det. 

//Jessie

Anmäl
2014-11-11 22:32 #14 av: lovelou

du kan ju oxå testa att lägga dig tidigare på helgerna för att få in det som en rutin ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.