Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1655 ggr
Nareg80
11/11/14, 7:00 PM

Hur blir man skådespelare?

Hej! Det är såhär att jag vill jättegärna bli skådespelare! Jag älskar att uppträda och spela olika personer, se att bli skådespelare är min största dröm, det verkar så kul! Men jag har ingen aning hur jag ska gå till väga. Har ni några tips? Visste inte vart jag skulle lägga ut detta inlägget, så jag gjorde det här.

Annons:
[MikeW]
11/11/14, 7:28 PM
#1

Ett bra steg är nog att börja i ett estetiskt program, teater. Sen efter det får du välja inrikting och sådant sen är det bara köra ifrån där.

UrchinFamiljen
11/11/14, 7:55 PM
#2

Ja, estet på gymnasiet med inriktning teater skulle ju passa dig då. Om du inte går på gymnasiet kan du ju börja i någon teatergrupp på fritiden.

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Zepp
11/11/14, 8:06 PM
#3

Börja med någon förening som pysslar med teater, typ ABF, Medborgarskolan o liknande, sök sen estetiskt på gymnasiet!

Typ;

http://teaterverket.se/index.php/om-teaterverket

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Afturelding
11/12/14, 8:32 AM
#4

Folkhögskolorna runt om i landet har en massa dramakurser, så dit kan du söka också. Och sen högskola/universitet efter gymnasiet.

Fördelen med en högre utbildning, utöver att du utvecklas inom drama såklart, är att man får ett brett kontaktnät, och det är guld värt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

catcult
11/12/14, 10:02 AM
#5

Inte för att vara en party-pooper, men det är värt att nämna att skådespelaryrket är en enormt tuff bransch att slå sig in på. Om du vill bli ett medelstort till stort namn inom film och TV-produktion måste du ha riktigt bra kontakter (folk vill inte tala om det, men Sveriges skådespelare simmar runt i en mycket liten och inavlad ankdamm) eller otroligt mycket tur.

Däremot kan du säkert vara med i diverse lokala teateruppsättningar och dylikt om du gillar det (och fortfarande kalla dig för skådespelare om det känns bra för dig), men räkna inte med att det är något du kan försörja dig på.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Afturelding
11/12/14, 10:43 AM
#6

Det #5 säger är inte fel, men det finns ju många andra saker man kan syssla med inom drama. Jag vet inte hur gammal du är TS, men det låter som att det bara är i drömfasen än så länge, och på vägen till ett faktiskt yrke kan mycket hända. Vill man arbeta med estetiska områden så får man tyvärr ofta kompromissa med drömmar och vad som faktiskt är genomförbart. 

En klar fördel är om man kan tänka sig att undervisa i någon form, då kan man exempelvis bli dramapedagog och delta i mindre projekt i TV/film/teater utöver sin anställning.  Man kan leva i ekonomisk otrygghet också och bara jobba på projektanställning, men då får man fundera på vad mer man vill göra i livet och om det är möjligt att kombinera (eventuella barn, vilket boende man vill ha etc).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Nareg80
11/12/14, 6:00 PM
#7

Tack för svaren! Jag är bara tretton år, men vill ändå bli skådespelare för de verkar så hela kul! Jag vill bli en skådespelare som spelar in filmer, men jag tror aldrig att det kommer hända hur gärna jag än vill. Blir så avundsjuk på alla stora skådespelare som får spela in massor av roliga filmer som typ hunger games!

hanniees
11/12/14, 7:03 PM
#8

Om du vill bli skådis inom filmbranschen så kan du ju alltid bli medlem på en sida som skådespelare.se eller något. Sen måste du ju träna, träna och träna på ditt skådespeleri också. Det är som sagt inte så lätt att bli skådis, men det är bara att kämpa om det är något som du verkligen vill bli!:)

Mvh Hanna:)

Zepp
11/12/14, 8:00 PM
#9

Börja som sagt med att leta föreningar som pysslar med teater på din ort!

Någon hobby skall man ju alltid ha endå.. oså får man se hur du gillar det och vad som händer när du skall välja inriktning på gymnasiet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kalipposs34
11/13/14, 7:45 PM
#10

En bra grej är att typ börja på teater:) Då får man lära sig jätte mycket! Jag går på en teaterskola som är jättebra jag får lära mig allt från hur man bygger upp ett manus till hur man improviserar! Nu vet jag inte var du bor men om du bor i Stockholm eller någon annan storstad finns det stort utbud av olika kurser! Jag är medlem på lite olika sajter också, kolla Stagepool.se Skadespelare.se mfl då kan man få jobb och gå på auditions mm. Lycka till!

catcult
11/13/14, 9:46 PM
#11

Teaterlinjen på gymnasiet vill jag dock bestämt avråda från, det är totalt slöseri på studietid, ger knappt någon som helst fördel för de som vill bli "riktiga" skådespelare och som jag tidigare nämnt är chansen att verkligen lyckas inom skådespelaryrket minimal vilket man måste ha i åtanke (även om man har talang och kämpar). Självklart bör man ha erfarenhet av skådespeleri om man trots det vill ge det ett försök, men denna erfarenhet kan du lika gärna få i lokala föreningar på fritiden. Alla jag talat med som gick teater på gymnasiet har senare ångrat sitt val och jobbar numera inom hemtjänst eller har blivit tvungna att läsa på komvux för att komma in på högskola.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

lovelou
11/14/14, 2:48 PM
#12

någon kanske redan har skrivit detta mene, orkar inte läsa allt så säger det ändå :P

Du kan ju registrera dig på statist.se så kan du få chansen att göra små arbeten redan nu ;)

Även detta kan vara svårt men om du har ett ansikte som de letar efter i sin reklam/film så kanske du har en chans.   Det bästa är ju att man får betalt oxå, men du, prata med din mamma o pappa först :P

Afturelding
11/14/14, 4:09 PM
#13

#11 Alla skolor ska kunna erbjuda  högskolekompetens på samtliga program dock, och då kan TS lika gärna gå drama. Jag tycker att gymnasiet ska vara en tid då man verkligen gör något man gillar, för sen kommer det riktiga livet med massor av tråkiga saker som måste göras hela tiden. Att tänka på framtiden är bra, men man ska inte behöva ha bestämt sig för vad man ska göra resten av livet när man börjar gymnasiet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: