Annons:
Etikettövrigt
Läst 2103 ggr
[Älskamig]
2014-11-12 19:12

Billiga julklappar?

Hej! 

Här har ni en fattig ungdom som sitter och klurar på julklappar. Jag har ca 10 st att köpa julklappar till, men det är ju så dyrt. 🤔 Jag har till mina 3 systrar (dem är över 30 år), min brorsa (15 år), syskonbarn (5 st, mellan 2 - 5 år), mamma, pappa och mormor. 

Vad kan jag ge till dem? Speciellt brorsan och kidsen? Det är ju så fruktansvärt dyrt med prylar till just dem. 😭

Jag vet att man kan skapa något eget, men jag har varken tid eller ork till det.😛

Ska till ullared i slutet av månaden, men där är det ju inte mycket billigare längre jämfört med förr, så ska shoppa julklappar i "vanliga" affärer tänkte jag. 

Ge tips! Skicka gärna bild, länkar osv :) Kan inte beställa ifrån nätet, så måste vara irl-butiker, haha!😊

Annons:
Candela
2014-11-12 19:22
#1

Om man firar jul tillsammans med familjen kan man komma överens om att alla köper en julklapp var, och att då alla får en var också. Antingen lottar man ut vem som köper till vem, eller så kan man köpa något neutralt som lottas ut på plats :)

Det är något min familj började med för några år sen, och det är så himla skönt att slippa lägga pengar på en massa olika julklappar. Och inte blir man mer glad av att få en massa julklappar som folk köpt bara för att de "måste" köpa något.

[0123]
2014-11-12 19:23
#2

Strumpor och en Pirog till hela bunten 😃

[Älskamig]
2014-11-12 19:24
#3

#1: Vi gillar inte utlottningar och sånt där, vi vill köra på det "traditionella" som vi säger i vår familj. Man köper julklappar som "vanligt" till var och en. 😊 Annars är det ju ett toppen tips , men funkar inte i vår familj 🤐

Candela
2014-11-12 19:26
#4

#3

Så var det flera i mina familj som kände när någon tog upp förslaget för första gången, men det har inte alls blivit tråkigt. En lättnad för alla snarare, och så slipper julen kretsa kring julklapparna.

I år kom förslaget upp om att lotta ut julklappar på själva julafton, vilket jag känner mig en aning avigt inställd till. Men vem vet, det kanske kan bli en kul grej. Eventuellt testar vi det i år.

Miniland
2014-11-12 19:30
#5

#4

Vi körde så en gång när vi var utomlands. Lite osmidigt köpa massor av julklappar när man reser. Så alla köpte en varsin julklapp och så lottad vi. Var faktiskt riktigt kul 😃

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[Älskamig]
2014-11-12 19:44
#6

#4: vi har kört på det innan men inte funnit nåot intresse för det. Därav söker jag tips på julklappar 😊 tack ändå!

Annons:
Candela
2014-11-12 19:56
#7

Okej, tips på julklappar då! 

Till barn går lego alltid hem ;) Duplo för de mindre, och vanligt lego för de äldre (över 3-4 år). Exempelvis:

Riddarturnering 
Zoo
Bondgård

Surfning
Vattenskoter

Detta var bara några saker jag hittade lite snabbt, finns många fler små modeller om man kollar runt i affärer :)

(ska se om länkarna funkar…)

Candela
2014-11-12 19:58
#8

Till vuxna skulle man kunna beställa saker (typ koppar, nyckelringar, tavlor, pussel m.m.) med egna fotografier upptryckta.

[Tilde]
2014-11-12 20:41
#9

eBay 🏆 haha

Fridaaaa
2014-11-12 20:44
#10

Ebay är bra 🙂

Göra egna saker?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Älskamig]
2014-11-12 21:16
#11

Tack för tipsen hörrni. Tyvärr kan jag inte beställa hem ifrån nätet.. 😊 Så blir lite problem. 

#10: Som jag skrev innan så är egna saker inte något jag varken hinner eller orkar.

[Älskamig]
2014-11-12 21:16
#12

Tack för tipsen hörrni. Tyvärr kan jag inte beställa hem ifrån nätet.. 😊 Så blir lite problem. 

#10: Som jag skrev innan så är egna saker inte något jag varken hinner eller orkar.

[0123]
2014-11-12 21:20
#13

#10 bygga en egen gitarr till dig själv som julklapp :D:D

Annons:
Fridaaaa
2014-11-12 21:21
#14

#13 Va?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[0123]
2014-11-12 21:24
#15

#14 lät som om du är en sån där mångpysslare som tillverkar mycket egna grejor ^^

Fridaaaa
2014-11-12 21:25
#16

#15 Hur du fick fram det från det jag skrev i #10 är för mig en gåta men OK.

#12 Ok hur kommer det sig att du inte kan beställa från nätet? Smidigt som attan och brukar man kunna fynda till bra priser 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[0123]
2014-11-12 21:34
#17

HAH XD men alltså det bara ploppa upp när du skrev "göra egna saker" aha tänkte ja då "en mångpysslare som gör egan saker" och då titta ja bara slumpmässigt på min flying V o tänkte "bygga en gitarr"…det skriver ja o ser vad som händer 😃

Loveehoorses
2014-11-12 21:40
#18

#18 haha!!!

Candela
2014-11-12 21:41
#19

Kan inte en förälder hjälpa till med att beställa via nätet? Då kan du ju i alla fall köpa alla julklappar utom dennes ;)

HPmarsvinet
2014-11-12 21:49
#20

Hemma hos mig så går godis ALLTID hem i stort sett alla åldrar. Det går att göra små blandningar och någon lite "finare" choklad eller liknande till äldre. TGR är en bra affär om man vill ha billiga julklappar! Lycka till!:)

Annons:
Gladasvampen
2014-11-12 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har lagt upp recept på hemmagjord kroppsskrubb som inte kostar mer än 30 kr burk att tillverka, behövs bara socker egentligen :)

Hemmagjord body scrub!

Moalinn
2014-11-13 02:33
#22

Måste du ge något till alla? Jag har fyra systrar, 9 syskonbarn (+4 "bonus"), två kompisar, en mormor, en farmor, en pappa och en mamma. Men jag kan verkligen inte köpa något till 20+ pers, det håller inte i längden för mig så jag har bestämt att så länge jag inte har några egna barn (och då alltså bättre ekonomi och så vidare) så ger jag bara julklappar och presenter till systrarna och inte barnen. Tror egentligen det är något vi bestämt inom familjen, att köpa till barnen istället för de vuxna. Nu har inte jag några barn så jag får presenter istället, och jag ger då istället till mina systrar. Fair enough typ.

En syster är väldigt tacksam för absolut ingenting. Ge en burk med hemmagjorda kakor eller bara en prydnadssak för 50kr. Mamma kanske vill ha en bild på sina barnbarn? Pappa kan få en slips eller ett halsband 👍 Uhm, brodern vet jag faktiskt inte - brukar inte köpa presenter till killar förutom min far så tyvärr har jag inget bra tips. Mormor uppskattar nog vad som helst egentligen, jag menar .. hon är ju en mormor? Baka kakor och lägg i en tjusig burk, eller köp en chokladask.
Om du absolut måste ge till barnen så är duplo som tidigare nämnt väldigt bra. Eller ett gosedjur. Eller en bil. Eller en barbiedocka. Eller en cool tshirt.

Säg något du inte kan ge bort i julklapp 😮

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Candela
2014-11-13 08:18
#23

Om föräldrarna "samlar" på duplo/lego/playmobil/mekano/plusplus/träjärnväg/annat till sina barn (det brukar vara så eftersom det är för dyrt att köpa en massa på en gång) så är det väldigt uppskattat att köpa tillbehör, även om det bara är en gubbe liksom.

Fråga föräldrarna! :)

Candela
2014-11-13 08:19
#24

Ett till tips är att kolla på second-hand-affärer, där kan man göra fynd! Om du, som några nämnt, vill ha en fin burk att lägga kakor/annat i, så går det att få tag i för en tia.

Upp till toppen
Annons: