Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1831 ggr
Weasley
11/13/14, 10:06 PM

Vad är/vill/ska ni bli?

Vad vill ni ha för yrke? Eller vilken linje går ni på eller vad ni nu gör. Ni kanske redan är nåt. Och vart VILL ni bo? Jag vill bli Skådespelare i USA :) haha

Trololololololololololo

Annons:
Lia
11/13/14, 10:19 PM
#1

Jag vill plugga till sjuksköterska i Malmö :)

jela96
11/13/14, 10:44 PM
#2

Antingen djurskötare, psykolog eller fotograf. Känner väldigt stor stress att bestäma mig då jag går sista året på gymnasiet…🤔

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

tootiis
11/13/14, 10:46 PM
#3

Går sista året, naturbruk med inrikting mot hund :) Vill helst jobba med hundar, men djur överhuvudtaget funkar också!

// MT ♥

Lia
11/13/14, 10:47 PM
#4

#2 Har du kollat upp vad som krävs för att utbilda sig till de du skrev upp? Alltså vilka kurser och hur många poäng.

jela96
11/13/14, 10:48 PM
#5

4# Ja det har jag men läser inte högskolebehörighet så lär bli lite plugg på komvux i framtiden…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Nareg80
11/13/14, 10:51 PM
#6

#0 jag vill också bli skådespelare och bo i USA, även om det aldrig kommer hända. Alla jag säger det till är så negativa och säger att det är helt omöjligt att bli skådis, särskilt i USA:/ Tänk hur kul det skulle vara att spela in någon stor film som typ hunger games, haha.

Annons:
Lia
11/13/14, 10:55 PM
#7

#5 Okej! Jag vill egentligen också jobba med djur, men i mitt län är det sjukt svårt. Det kvävs 20-21 poäng, vilket då är typ MVG (A?) i allt…. Plus merit. Så det är extremt tufft vad jag förstår. Eller ja, det beror ju faktiskt på vilken sorts djurskötare kom jag på ^^ Det ska nog gå bara man har viljan!

Miniland
11/13/14, 11:07 PM
#8

Ska bli miljövetare och sjuksköterska😃

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Nareg80
11/13/14, 11:15 PM
#9

Om jag inte blir skådespelare så vill jag ju bli veterinär. Krävs det verkligen A i alla ämnen för att bli det? Det är lite orättvist med betygsättningen nu i så fall, för att det är mycket lättare att få MVG än À, så allt var ju typ lättare då:/

Flöffo
11/13/14, 11:26 PM
#10

Vill bli smådjursveterinär. Kämpar på men går väl sådär. Hoppas verkligen jag lyckas för det är det yrke som passar mig bäst och som jag verkligen vill hålla på med. Skådespelare har jag också tänkt på, det verkar kul men svårt att slå igenom i. Men det är nog inget jag vill hålla på med, skulle dock vara kul att vara med i någon film/serie någon gång tycker jag.

//Flöffo

Jojaton
11/13/14, 11:48 PM
#11

Jag är utbildad makeupartist, och jobbar som det (både i butik och som frilansare)

Johanna - Instagram

LuLeLo
11/13/14, 11:53 PM
#12

Jag går samhällsvetenskapliga linjen i gymnasiet. Vet inte riktigt vad jag vill göra i framtiden, men nått inom samhällsämnena. Funderade på gymnasielärare, men de får ju uruselt betalt och jobbar ganska mycket.

Statsvetare kanske vore nått? Kommer bo i Sverige men är öppen för att bo någon annanstans än i Stockholm.

Tass Josephine

jela96
11/13/14, 11:54 PM
#13

7# Jo det är extremt svårt tyvärr… Vill plugga på SLU.

11# Åh vad kul! Jag läser till makeupartist på gymnasiet (sista året) :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
larssonnadja
11/14/14, 7:13 AM
#14

Jag ska gå Fordon och Transport linjen på gymnasiet med inriktning transport nästa år :) Vill bli Lastbilschaufför :D

Harley och CharlieHjärta

Weasley
11/14/14, 7:13 AM
#15

#6 Jag vet!! Familjen vill ju att jag ska följa min dröm men mina kompisar bah: Aa jag vill bo på landet, och du kan inte bo i USA blablablabla… Men om det går helt åt skogen med skådespeleriet så ska jag bli lågstadielärare :D

Trololololololololololo

Vovisch nr2
11/14/14, 8:05 AM
#16

Satsar på att bli smådjursveterinär! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Kadoor
11/14/14, 8:05 AM
#17

Jag vill bli veterinär, djursjukvårdare eller något med hundar. :)
Går djurvård på Relgymnasiet och ska läsa högskoleförberedande, så jag får helt enkelt se vad det blir! Något med djur blir det i alla fall. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Afturelding
11/14/14, 9:08 AM
#18

Jag pluggar till fritidslärare på högskola. Så småningom vill jag dock plugga vidare och forska inom ämnet.

Jag vill nog bo kvar här, eller flytta lite söderut till uppsala-området. Hade varit praktiskt att bo lite närmare familjen ibland (men inte för nära, en timmes avstånd låter lagom).

#12 Fast så dåligt betalt får de inte. Min man är gymnasielärare och han fick en ingångslön på runt 25.000, som vikarie.  Men läraryrket är nog inte riktigt din grej om du tänker på lönen, det är ganska ovidkommande om man verkligen vill bli lärare (så länge man överlever på sin lön, såklart). Vi fritidslärare har i snitt en ingångslön på 18.000 här i länet (12.600 efter skatt), och då har vi inte betalt sommarlov på 8 veckor som skollärarna har heller. Men det är så himla roligt att det är värt det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Scorpio97
11/14/14, 9:38 AM
#19

Går juridik-linjen, och kan tänka mig jobba inom ekonomi eller juridik. Tycker även det verkar ganska intressant att jobba som kurator eller psykolog.

Dock vill jag helst inte jobba alls. Men jag kan tänka mig att jobba inom dom flesta arbeten, förutom rena kroppsarbeten, så länge det är hyfsad lön.


//Jessie

Liikea
11/14/14, 11:03 AM
#20

Allmänläkare ELLER något som har me hundar å göra. Går ju bara i 6:an så ja känner ingen press ;) Och helst i sverige ass-å, menneh. Jaoh

Haringenregnbåge :(

Annons:
JoannaLi
11/14/14, 3:16 PM
#21

Antingen VVS-are eller sjukgymnast/equiterapeut/motsvarande för hundar. Det är ju typ samma grej, eller hur? ^^

Mysan_
11/14/14, 4:47 PM
#22

Veterinär tror jag att jag vill jobba som. Jag vill hålla på mycket med hästar också. Sedan skulle det vara kul att vara med i någon film eller serie också.

dermot
11/14/14, 5:10 PM
#23

Jag går floristlinje 😊

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




felle-j
11/14/14, 5:17 PM
#24

Jag pluggar till flygmekaniker och vill i framtiden jobba som antingen flygtekniker eller pilot.

NordicSunset
11/14/14, 6:04 PM
#25

Jag vill så himla mycket, haha. Men mest av allt vill jag bli advokat eller skådespelare. Sedan vill jag volontärarbeta i Afrika med barn när jag fyllt 18. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
[RC1393]
11/14/14, 6:10 PM
#26

Veterinär är det jag vill bli. Går andra året på naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap så jag är 1,5 år bort ifrån att kunna söka mig in på min drömlinje, ska även skriva högskoleprovet som en extra försäkring och sedan söka till Sverige och Danmark i alla fall och hoppas jag kommer in på någondera, annars satsar jag på att bli crazy bunny/pony-lady😃

00eme05
11/14/14, 8:13 PM
#27

Allra mest, så är det Advokat (har velat bli de hela min skolgång) Redigera filmer/Regissör Arbeta med Gorillor Och skådis, är redan skådespelare men typ bara ett halvjobb

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Nelley
11/14/14, 8:19 PM
#28

#27 Halvjobb? ;)

Facie
11/14/14, 8:40 PM
#29

Jag är snart utbildad redovisnings ekonom och jag vill jobba som controller på ett stort företag tills jag blir VD ;)

Pretty wise //

Mysan_
11/14/14, 8:43 PM
#30

Åh, jag missade var jag ville bo. Jag tror nog jag vill bo kvar här i Sverige, i samma stad också tror jag. Sedan kanske jag vill bo i Australien också, men jag tror nog jag bor kvar här i Sverige :)

00eme05
11/14/14, 8:48 PM
#31

#28 okej dåligt förklarat haha, men jag får betalt för det, eller fick det förra året, men vet inget om detta, men det känns endo som en aktivitet ( ^ω^ )

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Frosstis
11/14/14, 8:53 PM
#32

Jag vet inte vad jag vill bli.. men går samhälle media så det är väl rätt mycket jag kan bli?! kommer väl jobba med något inom media, eller kanske vill bli psykolog, hade vart rätt nice. Vill inte bo i Sverige. Vill bo i USA eller England eller Australia, kommer nog bli usa.

Gimbergsson
11/14/14, 8:57 PM
#33

Jag är juriststudent, går juristprogrammet i Umeå och trivs fantastiskt! Så, målet är att gå klart utbildningen (4,5 år) och sedan kanske arbeta med någonting rörande EU-rätten som jag finner väldigt intressant. Eventuellt sitta ting och bli advokat eller kanske till och med gå domarbanan. Har många mål och drömmar och kan väl inte riktigt bestämma mig. Det jag vet är att det är juridik jag vill och ska arbeta med, i vilken form får framtiden utvisa. :)

Jag tror jag blir kvar i Sverige men det skulle inte vara helt fel om man hamnade i Bryssel under en period, det skulle vara häftigt! En tid i London skulle heller inte sitta fel. Jag är helt för att åka runt en del och testa att arbeta/studera i olika delar av världen men jag tror att jag i slutändan kommer slå mig till ro här. :)

Nareg80
11/14/14, 9:05 PM
#34

#31 har du varit med och spelat filmer eller är du skådis påmteater? Om du är filmskådespelare vilka filmer eller reklamer har du då varit med i?:)

Annons:
Emshify
11/14/14, 9:22 PM
#35

Går naturvetenskapsprogrammet och är fast besluten att, precis som många andra här, bli smådjursveterinär. Jobbar för fullt för att få de resultat som krävs, d.v.s A i alla ämnen… Men då jag förmodligen kommer få några B:n blir det nog svårt att komma in här i Sverige, men jag är även öppen för att plugga utomlands. Bor väldigt gärna utomlands några år också, kanske Australien, Nya Zeeland, USA eller så! :) Går veterinärdrömmen i kras helt blir det antagligen optiker ^^

00eme05
11/14/14, 9:50 PM
#36

#34 det är en teater, fast inte en barnteater, utan förra året var den äldsta 80 år och jag var yngst. Sedan finns det många åldrar emllan som 30,20,40. Om man vill bli skådis ska man självklart börja med det. Men det kan bli jobbigt, man övar ett helt år ungefär, sedan kör man med en massa föreställningar en hel månad. Så det är rätt tufft :) Men min kompis är med i en ny film som ska komma ut nästa år, så om du vill kan jag fråga henne frågor om PM:A dig hur hon kom med i filmen :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

LuLeLo
11/14/14, 10:20 PM
#37

#18 Jo, han ja. Han är man och han fick över medianen för både män och kvinnor, för kvinnor är det  22000 åren 25-29.
Det är en urkass lön. Du pluggar i 5 och 1/2 år och jobbar med ett av samhällets viktigaste yrken, och får inte mer betalt än så. Min syrra som pluggade i ett år får 5000 mer nu vid 26 års ålder, om inte ännu mer genom ob.

Alltså, jag tycker inte att löner över 20'000 är skitlöner. Men när det kommer till lärare som är så otroligt viktiga i samhället, så är det verkligen en skitlön, de borde verkligen få lönerna höjda. Dessutom så får lärare ägna så mycket tid åt annat än sitt jobb. De går på konferenser och har en massa pappersarbete, och har du otur är eleverna sådana som måste "uppfostras" parallellt med undervisningen.

Nej, jag är verkligen inte säker på läraryrket, det kommer nog glömmas bort ganska snart. Men jag måste planera inför framtiden och lärare låg bra till. Många år kvar innan jag ska börja jobba.

Tass Josephine

[Roftic]
11/14/14, 10:53 PM
#38

Går på högstadiet nu men vill ha ett yrke inom försvarsmakten.

Nareg80
11/14/14, 10:56 PM
#39

#36 ja gärna!:):)

Moalinn
11/15/14, 1:43 AM
#40

Jag vill och ska bli fotograf, eller ja … jobba som fotograf på heltid. Helst av allt frilans men är ganska öppen, huvudsaken är att det är något med djur eller natur! Innan det ska jag dock till England och plugga på Falmouth University.

Och så är det.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MsSofieG
11/15/14, 3:54 PM
#41

Jag vill bli uppfödare och tävlande av distanshästar, vill ju självklart kunna livnära mig på det (men det är ju inprincip omöjligt). Jag är utbildad travtränare men jobbar med det mesta som kommer i min väg. Bor just nu i Skottland men drömmen är att flytta till Frankrike,  Nya Zeeland eller Schweiz.

Annons:
Retrieversaga
11/15/14, 5:43 PM
#42

Just nu går jag 1:a året på samhälls-linjen, tycker att sjuksköterska låter rätt kul och läkare/veterinär (tyvärr så klarade jag inte av naturprogrammet, gick där de första 3 månaderna, så de drömmarna försvinner rätt snabbt) men har 2 år till på att bestämma mig..

Afturelding
11/16/14, 9:57 AM
#43

#37 Nej, ingångslönen för gymnasielärare i vårat län är i snitt 26500. Och utbildningen är 4 1/2 år i hela landet, inte 5 1/2. Läget är betydligt värre för lärare i lägre åldrar, förskollärare får bara 23000 (efter 4 års studier), och vi fritidslärare får 18000 (efter 3 års studier). Lönerna är för låga för alla lärare ja, det är ju uppenbart, men jag menar bara att gymnasielärare har det förhållandevis bra i jämförelse.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[silkesnosen]
11/16/14, 10:14 AM
#44

# 43

Till gymnasielärare så studerar du i 5 1/2 år. Jag är högstadielärare och läser i 4 1/2 år. Förskolelärare läser i 3 1/2 år.

Lärare arbetar 45h (ofta mer obetalt) per vecka, så de får betalt för inarbetad tid, därav mer betald ledighet på sommaren, medan fritidspedagoger har 40h arbetsvecka och vanlig betald semester.

Lönen varierar stort över landet, utifrån lokala skillnader i kostnader och tillgån på lärare.

Michaela-N
11/16/14, 11:27 AM
#45

Jag vill bli veterinär, men kommer troligtvis bli antingen civilingenjör eller husdjursagronom. Läser NV på gymnasiet just nu.

Afturelding
11/16/14, 2:57 PM
#46

#44 Nej, det är ju samma utbildning. Ämneslärarprogrammet ger behörighet till högstadiet, gymnasiet och vuxenutbildning. Den kortaste utbildningen är 4½, men läser man svenska, engelska eller matematik i sin ämneskombination så hamnar man på 5-5½ om man vill ha gymnasiebehörigheten, ja, men alla gör ju inte det. #12 ville arbeta inom samhällsämnena,  vilket motsvarar 4½ år.  Att förskollärare läser 3 ½ stämmer dock, tillfällig förvirring.

Man har inte examinerat fritidspedagoger på över 15 år, så jag tycker att det är dags att vi börjar använda rätt term. Men i övrigt, ja, självklart beror sommaruppehållet på lärarnas inarbetade tid. Det var inte menat som något annat när jag skrev det heller, det var bara för att ge lite perspektiv.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Smultronet Ella]
11/16/14, 6:08 PM
#47

Vill bli familjerättsjurist, socionom eller psykolog ^^ Kommer nog satsa på jurist, bra betalt. Socionom verkar roligast men man får en skitlön.

emmaap
11/16/14, 7:07 PM
#48

#42 Du kan fortfarande bli sjuksköterska även om du inte läser natur. 
Läser själv till sjuksköterska och de flesta i min klass har gått samhälle, estet eller omvårdnad (+ några natur). 

Det enda du måste tänka på är att läsa till om där är något du saknar ex. naturkunskap B (om det heter så fotfarande). Finns lätt att hitta vilka kurser/behörighet du behöver ha. :)

Hälsningar Emma! :)

Annons:
Lia
11/16/14, 9:26 PM
#49

#48 Tror hon syftade på att läkare är lite svårt. Men visst går det! Dock måste man läsa upp en himla massa. Sjuksköterska är ju som du säger inte lika svårt. Det är ju allmän behörighet, naturkunskap 2, samhällskunskap 1 och matte 2 (? alltså gamla B) + tillräckliga poäng. Så meriter är också bra att fokusera på.

[EllenAlicia]
11/16/14, 10:07 PM
#50

Jag  vill bli en Mangaka aka en person som skriver manga.

Jobba med Youtube skulle oxå va kul :)

LuLeLo
11/16/14, 10:13 PM
#51

#46 Det blir 5 o 1/2 för mig. Som gymnasielärare är det vanligt att du undervisar i fler ämnen än ett, och då hade jag tänkt mig samhälle och svenska.
Här har du en liten källa på inkomsten för gymnasielärare, median då. Eftersom min syv rekommenderade källan så bör den absolut vara trovärdig:

http://jamforutbildning.studera.nu/arbetsmarknad/omrade/larare-98?studieort=17&typ=3&sida=2

Jovisst, gymnasielärare har det bättre jämfört med lärare för yngre barn, men de har det inte bra. Det har ju ingen lärare.

Tass Josephine

[Tilde]
11/17/14, 7:04 PM
#52

Pluggar grafisk design (eller försöker, har problem med hälsan just nu) och vill förmodligen ha ett eget företag av något slag i framtiden. Vill nog inte jobba som grafisk designer som så, men det är en väldigt bred utbildning och det kan vara bra att ha den i bagaget om man vill ha eget företag. Vill nog ha en liten butik av något slag. 🙂 Skulle också gärna vilja ha ett hunddagis

Glömde säga att jag förmodligen vill flytta till ett varmare land också!

Sen vill jag inflika med att gymnasielärare sliter röven av sig (ursäkta språket). Min mamma undervisar i spanska och svenska och har i princip noll fritid för det mesta. Så jo, lönen är urkass med tanke på hur lång utbildningen är och med tanke på att de jobbar utanför arbetstimmarna. Men å andra sidan är hon heller inte lärare för lönens skull. 😛

MiloochWIlliam
11/17/14, 7:25 PM
#53

Mitt drömjobb är att bli veterinär, men eftersom jag pratar flyttande engelska så vill jag nog bli engelskalärare. 🙂

Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus! 


LajvKrattan
11/17/14, 8:12 PM
#54

Jag ska bli teoretisk fysiker i kvantmekanik eller astrofysik.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

MsSofieG
11/17/14, 10:10 PM
#55

#54 Det är vad min sambo pluggar till nu :) Jag förstår inte mycket kan jag ju säga 😂

Annons:
[SisselaJ]
11/17/14, 11:15 PM
#56

Pluggar till civilekonom så jag antar att det är det jag kommer bli ;)

[Justie]
11/18/14, 9:02 AM
#57

Jag jobbar som djurvårdare på ett djursjukhus 🙂. Men vill gärna prova lite annat också som t.ex. hästskötare. Sedan vill jag plugga i framtiden. Kanske till arkitekt eller läsa om krigspolitik och mänskliga rättigheter!

Jag tog studenten i år och gick då på Naturbruk med inrikting Djurens hälso- och sjukvård.

Sara1214
11/18/14, 10:51 AM
#58

Antingen bli fotbollsproffs i typ USA, haha. Eller bo på landet med massor av djur och Jobba som veterinär på Strömsholm :) eventuellt jobba för typ hopeforpaws

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

IdaKw
11/18/14, 2:37 PM
#59

Djurvårdare. Gick djurvård på gymnasiet men hoppade av pga stress (plugget gjorde mig inte stressad, utan situation på skolan). Så nu kämpar jag på komvux och hoppas jag iaf kan komma i närheten av det. Vill bo i Norge, högre upp i Norge eller i dalarna :)

Larissa
11/18/14, 5:10 PM
#60

Jag går Vård och omsorg.

Vill jobba på sjukhus eller som SOS alarm-operatör :)

Afturelding
11/18/14, 6:51 PM
#61

#51 och #52 jag uppfattar det som att ni missförstår mig. Självklart har inga lärare det bra lönemässigt (eller tidsmässigt). Jag menar bara att om läraryrket lockar men den låga lönen håller en tillbaka så är gymnasielärare mest värt, såvida man har möjlighet att jobba samtidigt så att man inte sitter med en halv miljon i skulder när man är klar. För de har ändå de bästa villkoren. Som sagt kommer jag få ungefär 18000 om medianlönen står kvar, det är förvisso så att vi jobbar fem timmar mindre i veckan, men av de åtta timmar jag jobbar nu på VFUn så är 7 1/2 timme i barngrupp.Planering görs utanför arbetstid och lunch äts med barnen. Idag hade jag min första rast (15 minuter) efter 6 1/2 timme. Jag menar bara att ge lite perspektiv på olika yrkesroller. Jag är jättenöjd med mitt val, och min man som är gymnasielärare är nöjd med sitt :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

:holmgreen:
11/18/14, 8:01 PM
#62

Jag tänker bli civilingenjör inom rymdteknik/flyg- och farkostteknik. Det heter lite olika beroende på universitet, men ja. Det är vad jag planerar just nu iallafall. Har alltid tyckt att fysik och matematik är fascinerande, ännu mer universum. Det var inte förren nu när det snart är dags att välja som jag insåg vad jag vill, fick en liten "aha-upplevelse". Det blir att besöka saco-mässan nästa vecka när den kommer till stockholm, även om jag är rätt så säker på var jag tänker plugga.


Annons:
[AnimalLover1]
11/18/14, 8:10 PM
#63

Är typ den enda som inte vet vad vill bli :( Ville först bli dagislärare när jag var typ 5, men nejtack (!!!), när jag var typ 8 ville jag bli läkare, men ännu större nejtack (!!!), är rädd för blod, sprutor och and ens vara där. Vet inte vad jag vill bli D:

:holmgreen:
11/18/14, 8:27 PM
#64

#63 Det är inte hela världen att inte veta! Jag har velat bli typ allt som går xD Nej inte riktigt, men nästan haha. Jag tror att jag har kommit på det nu, men egentligen så kanske jag ångrar mig imorgon. Nu känns det inte så, men man vet ju aldrig. Du kanske aldrig kommer på vad du vill bli, men när du väl bestämt dig för att plugga något så kanske du har en idé, om inte annat, en idé om vad du vill plugga. Om du vill plugga dvs. Jag tror att det alltid löser sig tillslut! På ett eller annat sätt!


[Apelsinpajen]
11/18/14, 10:01 PM
#65

Jag läser första året restaurang och livsmedel på en skola i Uppsala, vill bli kock, bartender eller servitör. Får utbildning för allt de under de här tre åren.  :)

Weasley
11/18/14, 10:18 PM
#66

#56 Vad är det? :)

Trololololololololololo

Larissa
11/19/14, 5:04 PM
#67

#65 går du på ekeby? :)

[Apelsinpajen]
11/19/14, 5:40 PM
#68

#67 Yes! :3

Wenniz
11/21/14, 3:56 PM
#69

Vill jobba som Djurskyddsinspektör i Skottland 😃

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Upp till toppen
Annons: