Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1691 ggr
jela96
2014-11-17 22:30

Vill hoppa av.

Hej, jag förstår att de här lär låta ganska idiotiskt men jag vill hoppa av gymnasiet. Jag går tredje året på en friskola och har en ända vän i klassen som dock är en ytlig vän. Jag trivs absolut inte med mitt val av linje och hatar verkligen att gå till skolan. Ligger för tillfället efter i flera ämnen speciellt i hantverksämnena. Min lärare favoriserar elever och tycker inte om mig för att jag är borta för ofta (pga ångest) Allt känns så jobbigt och jag börjar verkligen tänka om det är värt att må såhär dåligt bara för att få en gymnasieutbildning för ångesten lär snart förstöra allt för mig…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Zyperior
2014-11-17 22:36
#1

Byt linje?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Lia
2014-11-17 22:46
#2

Kan du kanske lämna ett läkarutlåtande till dina lärare så att de förstår din ångestproblematik bättre?

Moalinn
2014-11-17 22:46
#3

#1 Fast det är ju värdelöst i trean, då måste hon gå om hela gymnasiet antar jag eller börja om i tvåan. Dessutom har de kommit såpass långt att om hon skulle få komma in i trean på en annan linje så har hon en halv termin att läsa upp.

Du kan ju hoppa av och gå tillbaka nästa höst igen fast i en annan skola? Eller om du bara läser upp alla ämnen på komvux, för det lär du behöva om du ska komma någonstans här i livet.

Eller så biter du i det fruktansvärt sura äpplet och gör vad du kan. Prata med din mentor om att ta bort ämnen du inte klarar av.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Michaela-N
2014-11-17 22:59
#4

Jag tycker du ska kämpa på ändå. Som det ser ut idag har man inte en chans på arbetsmarknaden utan gymnasieutbildning.

jela96
2014-11-17 23:05
#5

3# Tack! Det var ett jätte bra tips. Skulle nog funka med ett sabbatsår 🙂

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Zyperior
2014-11-17 23:09
#6

Utav personliga erfarenheter tycker jag du skall byta till en linje du trivs i. Försök skaffa vänner nu när du kan för det blir inte lättare när man blir äldre. Som #4 säger här ovan är det hopplöst på arbetsmarknaden som det är MED en gymnasieutbildning. Om du har problem med ångest så ta läkarhjälp med den biten. Hoppar du av så är risken att du bara förvärrar problemet och det blir oerhört mycket svårare att ta sig ur.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Humi
2014-11-17 23:11
#7

För att klara sig på arbetsmarknaden utan en gymnasieutbildning så behöver du vara duktig på någonting samt ha någonting eller någon som kan intyga detta.

En gymnasieutbildning är en bra början för detta. 
Men om det är så illa som du beskriver det har du 3 val, Ge upp, Bita ihop eller Byta linje och börja om. Livet är fullt med motgångar, bara att bestrida dom och göra det som känns rätt och inte ångra sig efter en vecka. 

Tänk igenom vad som är värt och inte. Gör inget du kommer att ångra senare.

Qalaspuff
2014-11-17 23:12
#8

Till att börja med, det är inte idiotiskt. Mår man dåligt och känns det fel, så är det så. Har själv mått dåligt av skolan och går nu andra året för andra gången, har även gått ettan två gånger p.g.a att jag bytte linje. Om du vet om någon annan linje som du tror att du skulle trivas bättre på, eller om du tror att du skulle passa bättre på en annan skola, byt! Prata med studievägledare, mentor, rektor och få hjälp på vägen. Jag tycker inte om skolsystemet överhuvudtaget, men ska man nu ta sig igenom skiten är det bättre att göra det på ett sätt som man mår bättre av. 😃

 Efter att jag fick byta klass har det mesta blivit lättare för min del, samtidigt så läser jag inte alla ämnen eftersom jag gjort färdigt en hel del redan vilket i sin tur leder till att skolan inte är lika pressande, något som underlättade i min situation!  Lyssnar på musik

Kan tillägga; Det är kanske tråkigt att gå skolan flera år än vad man måste, men jag går hellre skola lite längre och mår bra än stressar mig igenom skiten och kommer ut som ett vrak, bara för att kasta sig på arbetslivet för att kunna leva, i mina öron låter inte det som en hälsosam utväg. 😎 Sedan är det såklart upp till dig hur du vill göra, det är ju liksom ditt liv! 😉

Moalinn
2014-11-17 23:13
#9

Man har väldigt liten chans med gymnasieutbildning, det är högskola som gäller eller erfarenhet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Qalaspuff
2014-11-17 23:14
#10

Anledningen till att jag går andra året igen är förresten också ångest. Jag pratade med skolsköterskan och fick fixa sjukintyg hos läkare och sedan var jag sjukskriven resten av vårterminen i tvåan, vilket också är ett alternativ. Man måste inte hoppa av, man kan ta ett break!

Upp till toppen
Annons: