Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 2970 ggr
Juliastrom
11/23/14, 5:31 PM

Smink ej testad på djur

Vilka sminkföretag testar inte sina produkter på djur?

Stämmer det att NYX inte gör det? Läste det på eleven.se

Annons:
[MikaelaR]
11/23/14, 5:34 PM
#1

Du kan ju söka upp information av dem sminkmärken du känner dig intresserad av till exempel nyx för att se om dem är testade på djur annars kan du ju mejla/ringa dem som säljer sminket och fråga.

lydia.L
11/23/14, 5:35 PM
#2

Isadora, ELF, H&M s egna märke är några jag vet :)

Lydia & Tindra Glad

Juliastrom
11/23/14, 5:44 PM
#3

Kollade NYXs hemsida och det stämde =) Så lättad då jag älskar deras smink!

ShitGoose
11/23/14, 5:52 PM
#4

Vad jag vet så testar inte Nyx på djur men de ägs utav ett företag som gör det.

Lush finns också.

Men det är bara att söka på det, finns många listor om
företag som inte testar på djur.

Medarbetare på Sphynx iFokus

ChristineL
11/23/14, 5:52 PM
#5

Många märken säljer sina produkter och säger att de inte testas på djur, detta trots att de kan ha gjort det i något av de tidiga stegen. Och så får man göra, det är helt galet. Mary Kay testar däremot inte på djur i något steg alls.

Nareg80
11/23/14, 7:18 PM
#6

The body shops smink i produkter är inte djurtestade:)

Annons:
[LUV]
11/23/14, 7:55 PM
#7

100% pure (finns bland annat på eleven.se)
Beauty without cruelty/BWC (finns bland annat på veganlife.se och naturisimo.com)

vallhund
11/23/14, 7:56 PM
#8

#6 Var har du fått det ifrån, eller har de bytt ägare från L´Oreal?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[SophD]
11/23/14, 8:27 PM
#9

Mary kay har jätte bra produkter :)

Juliastrom
11/23/14, 8:46 PM
#10

Mary Kay vet jag, men känner inte riktigt att jag vill ha smink därifrån, älskar deras krämer osv. men känns inte som smink på riktigt… haha så konstigt, jag vet :P

Nyx ägs ju av ett företag, kommer inte ihåg vilket som testar på djur… vilket gör mig riktigt deprimerad :/ men resten måste jag kolla in och se vad dem har att erbjuda =)

ChristineL
11/23/14, 8:56 PM
#11

#10 - Hur menar du inte på riktigt? Mascara, foundation i olika varianter, ögonpennor, ögonskuggor i himlens alla färger, läppglans, läppstift…

Juliastrom
11/23/14, 8:58 PM
#12

Ja det är det jag inte vet, för mig är Mary Kay ett hudvårdssortiment, jag känner inte riktigt för att köpa smink därifrån, mest för att jag kan få lika bra produkter för samma pris/billigare från andra företag, som för mig känns som mer sminkföretag =)

Men det är min åsikt, tur att alla tycker olika!

HPmarsvinet
11/23/14, 9:19 PM
#13

8#Jag vet inte var just var Nareg80 fått tag på den infon, men det står på produkterna m.m.:) Sen om dem ägs av L'Oreal eller ej, det vet jag inte.

Annons:
Nareg80
11/23/14, 9:33 PM
#14

Jag menade då the body shops eget märke på smink

Jojaton
11/23/14, 11:35 PM
#15

#8 The Body Shop ägs av L'Oreal, som utför tester på djur, men inga av TBS produkter är djurtestade. Så du stödjer indirekt test på djur, men produkterna du får hem är helt fria från det. Om det är okej eller inte är ju upp till var och en. Oftast är inte produkterna testade på djur, men ingredienserna.

Johanna - Instagram

IceTee
11/24/14, 11:24 AM
#16

Det beror ju på hur noga man är också, men sen början av förra året får man ju inte testa sina produkter på djur om de ska säljas inom EU! Många företag som utför djurtester gör det pga lagkrav i Kina (och säkert flera andra länder), vilket även är en enorm marknad för dem.  

Loreal säger ju att de endast testar sina produkter (numera) i Kina, och då endast de som faktiskt ska säljas där! 

 Så det är beror ju på hur nogrann man är helt enkelt: kan man tänka sig att företaget testar sina andra produkter (och ev dessa i ett väldigt tidigt staium) i ett annat land pga lagkrav? Kan man tänka sig att produkten är helt fri från djur tester, men att de som äger dotterbolaget testar sina produkter som ska säljas i andra länder pga lagkrav? Ska det vara helt fritt från animalier? 

 Men generellt sett så är det ju ELF och TBS (om man är ok med att loreal äger dem, vilket jag är) som verkligen inte testar på djur (av de företag jag har koll på!)

Hittade en lista också:
http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/exempel-pa-djurforsok/kosmetikatester/lista-kosmetika-inte-djurtestats.php

Och har kan man läsa om lagen som trädde i kraft förra året:
http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/exempel-pa-djurforsok/kosmetikatester/fragor-och-svar-om-smink-hygienprodukter-och-djurtester.php#1

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
11/24/14, 11:31 AM
#17

Hittade en väldigt bra text ang bodyshop och loreal! http://www.forskautandjurforsok.se/om-oss/qa-samarbete-med-the-body-shop.php

Medarbetare på Skor iFokus

Rumblebee
11/24/14, 5:18 PM
#18

Det här med djurtester är svårt. Köper du Always eller rakprodukter från Venus eller till och med Vicks så stödjer man Procter & Gamble som djurtestar (vet inte om dom gör det själva eller lämnar smutsgörat åt någon Annan.) Samma sak med unilever produkter (som knorr tex). Så tycker inte det är värre att köpa från Body Shop när man dagligen köper matvaror från företag som på ett eller annat sätt djurtestar. Däremot om du är intresserad av mineralsmink så är Tikei djurvänligt. Billigt också jämfört med det man ksn hitta i butiker.

Nareg80
11/26/14, 5:01 PM
#19

#15 aha, oj! Det hade jag ingen aning om. Men när jag har frågat på the body shop så säger dem att de inte testar sminket på djur.

Upp till toppen
Annons: