Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3322 ggr
maränghjärta
2014-11-27 07:15

(X) svamp i underlivet?

Hej jag tror jag har fått svamp i under livet det har kliat i ca 4a dagar och igår köpte jag baby olja att smörja in med. Vill inte gå till doktorn och vill inte stoppa upp piller. Jag vågar inte säga till mamma det är jätte pinsamt :( några tips på hur man blir av med svamp utan att behöva gå till Apoteket.

Annons:
Rumblebee
2014-11-27 07:32
#1

Säker på att regnar svamp då? Bakteriell obalans tex kan också ge klåda. Men prova att undvika socker och dra ned på produkter gjorda på vitt mjöl och drick drycker med diverse lactodophilus bakterier tillsatta. Och även se till att tvåtta trosorna i 90 grader så att man tar död på eventuell svamp. Och tvåtta dig inte heller där nere med tvål, oftast räcker det med vatten. Vatten är även uttorkade så tvätta inte för ofta. Du kan även prova att sova utan trosor för att lufta, eller ha tunnare trosor.

ChristineL
2014-11-27 07:33
#2

Det behöver inte vara svamp, utan kan vara allmän obalans i underlivet. Därför är det bra att ta reda på vad det är, så jag tycker du ska gå till umo iaf och få det kollat. Har du haft oskyddat sex så kan det vara en könssjukdom.

Bill&Bull
2014-11-27 07:34
#3

Det kan gå tillbaka av sig själv, men bästa vore att få behandling om det inte går över. Finns tablett att svälja om man inte vill smörja och så :). Förstår att det kan kännas pinsamt men är jätte vanligt att få svamp, det finns i huden hela tiden och kan bryta ut lätt.

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
2014-11-27 07:37
#4

#1 finns inget vetenskapligt stöd för att socker och vitt mjöl påverkar, är bara en myt. Men bra att dra ner på oavsett ;)

||My Love For Animals Is Immortal||

Rumblebee
2014-11-27 07:39
#5

#4 så att folk upplever en förbättring av att minska på sådant är bara placebo…?

Bill&Bull
2014-11-27 07:44
#6

#4 Vad jag har läst på sidor skrivna av personer inom yrket så sägs det att det inte finns någon vetenskaplig grund för det, även min gyn sa det men jag kan inte säga om förbättring beror på det eller inte, men vet att man kan få svamp oavsett kost.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Åsa S
2014-11-27 07:47
#7

Det är inget pinsamt att prata med mamma om att det kliar där det är ungefär som att ha ont i halsen, svamp kan man få av många saker. Och du bör gå och kolla upp om det verkligen är svamp innan du behandlar. Det finns numera även ett piller man kan köpa på apoteket och svälja via munnen som är mot svamp i underlivet och det räcker med en tablett och det är det mest effektiva. Men som sagt du måste vara 100% säker på att det är svamp när du behandlar annars kan man förvärra saken.

Mooniq
2014-11-27 07:52
#8

OM du har svamp så finns det receptfria medel att köpa på apoteket.se. 

Jag är medelålders och har haft svamputbrott lite överallt - underliv, armhålor, under brösten(bh-kanten) och på fötterna. för 2 månaders sen så drog jag ner dramatiskt på mejerier och alla utbrott försvann på ca 1 vecka. Nu äter jag lite ost, använder lite smör och lite creme fraiche när jag lagar mat, men jag dricker ingen mjölk, fil eller yoghurt.. jag hade börjat få mina klimakteriebesvär - de är borta oxå =). 

Sen är det bra att dra ner på socker och kolhydrater då svamp göds av detta. Om man är ett sockertroll så har man troligtvis överskott på Candidasvamp i tarmarna och de kan då ta sig ut u kroppen o ställa till besvär på andra ställen, med rodnad o klåda som följd - det smittar inte men ser inte så fräscht ut.. och det är inget att skämmas över, med vår matkultur så har /kommer de flesta att uppleva svampangrepp i någon form =)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

IceTee
2014-11-27 14:51
#9

Du har två val- antingen väntar du ut det (kan ta ett bra tag om du har otur) eller så går du till en gyn som snabbt och enkelt kan konstatera vad felet är och du blir bra inom en vecka! Det är faktiskt inte i närheten av så läskigt som man kan tro och på ungdomsmottagningen är de väldigt snälla och stöttande! Är det svamp finns det ju något piller man kan svälja nu? Dock skulle jag ändå rekommendera att använda salva och en sånt "piller" man stoppar upp, känns bättre att behandla lokalt! Och de kommer med en liten hylsa, så du behöver inte trycka upp den själv!

Medarbetare på Skor iFokus

maränghjärta
2014-11-27 20:31
#10

För det första har jag inte fått min mens än men har fått jätte mkt flytningar den sista tiden kan det vara mens på gång? För de andra så har jag aldrig haft sex eller tryckt upp något där nere drf är jag rädd för att trycka upp ett piller. Sedan så har jag problem med att svälja saker så allt är ett stort problem hur skall jag säga det till min mamma?

Åsa S
2014-11-28 07:13
#11

pillret mot svamp som man sväljer är väldigt litet typ 5mm och pillret är bättre för de där som man stoppar upp brukar inte nå hela området så man får lätt tillbaka svampen då + vagitorerna kan skada slemhinnorna därnere. Vagitorerna är inte helt bra. För mig stoppade de bara svampen nån vecka innan den kom tillbaka så pillret gör ett bättre jobb.

ebbamedruby
2014-11-30 21:22
#12

Kokosolja är antibakteriellt och "antisvampiskt". Har inte haft svamp själv men hört att det ska vara bra. Man kan köpa det på t.ex Life och vissa mataffärer för 50-150 kr.

Upp till toppen
Annons: