Annons:
Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 2739 ggr
Hippieelsa
11/27/14, 4:24 PM

Vad är grejen med smink?

Jag bara undrar en sak, vad är grejen med smink? Själv tycker jag mest att det ser fake ut och att man slösar sina pengar. Ta inte illa upp ni som använder smink men kan någon bara förklara varför? Är det för att dölja att man tycker att man är ful? Smink ändrar ju typ bara färgerna… Vad jag har förstått är det också så att många killar tycker att det är fult med smink. Jag tycker att jag är bra som jag är utan smink fast jag är skitful. Snälla förklara för mig🙂

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Annons:
Lia
11/27/14, 4:27 PM
#1

Delvis tar det bort oönskade prickar eller fläckar eller ljusar upp mörka ställen i ansiktet så man ser frisk och fräsch ut. Och sen är det roligt att sminka sig!

Har man tio lager puder i ansiktet håller jag med dig om att det ser väldigt fake och plastigt ut. Men man måste ju faktiskt inte sminka sig så mycket.

catcult
11/27/14, 4:34 PM
#2

För de allra flesta tror jag smink är en kul grej helt enkelt. Ofta börjar det med att man kanske vill täcka lite rodnad eller en finne,  eller markera ögonfransarna för att sätta fokus på ögonen, sedan brukar man - eller rättare sagt de som brukar sminka sig - upptäcka att självförtroendet får en liten boost och framför allt hur otroligt roligt det är att leka med färg och form. 🙂

Vad killar tycker brukar inte många bry sig nämnvärt om, men mina erfarenheter är att killar tenderar att säga att de föredrar osminkade tjejer när de egentligen menar att de föredrar tjejer med diskret/naturlig make-up. Killar (och nu generaliserar jag grovt) ser helt enkelt inte skillnad mellan osminkade tjejer och "naturligt" sminkade.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Lia
11/27/14, 4:38 PM
#3

#2 Min kille brukar inte se när jag har och inte har sminkat mig :) Så är man inte så insatt så stämmer det i min mening! Men så beror det på hur mycket man sminkar sig. Tjocka lager syns ganska väl ^^

Skogsraah
11/27/14, 4:40 PM
#4

Jag, som har alternativ stil tycker det är kul med smink. Har gjort mina typiska tjocka eyeliner-vingar i många år, gillar mycket svart kring ögonen, mörkt läppstift osv. Jag gillar den stilen och sminkar mig inte nödvändigtvis för att täcka något eller se "pigg" ut! Går ofta utan foundation/puder nu för tiden.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[kerstinthemilklover]
11/27/14, 4:45 PM
#5

Vad är grejen med smink?

Jo när man är sminkad och iordninggjord till vardags så kan man få bättre bemötande av sin omgivning. Det kan dessutom vara kul att sminka sig. Och många upplever att de mår bättre när de ser piggare ut. Man kan alltså med smink hjälpa sig själv att fejka sig till ett bättre humör.

En dålig sminkning kan ha motsatt effekt och ge sämre bemötande.
Om man trivs med sig själv så utstrålar man självförtroende och då blir man bemött med respekt. Så länge man trivs med sig själv så kan man gå både med och utan smink.

Hippieelsa
11/27/14, 4:48 PM
#6

Så man sminkar sig oftast för att täcka fläckar och för att det är kul?  Det låter ganska  bra men vad är det för fel på fläckar..? Finnar kan jag förstå att man vill sminka över eftersom de ser lite ofräscha ut men vad är felet på att ha en liten leverfläck i pannan?🙂

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Annons:
Lia
11/27/14, 4:50 PM
#7

#6 Man kanske inte gillar den? :) Det är inget fel med en leverfläck i pannan, men det är heller inget fel med att vilja trolla bort den!

catcult
11/27/14, 4:55 PM
#8

#6 Det är väl inte konstigare än att byta hårfärg eller ändra frisyr?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

NordicSunset
11/27/14, 4:55 PM
#9

Jag själv sminkar mig inte, men att sminka sig är ju ett intresse också. Man kanske vill sminka sig liksom

Be the best version of you.

  • Zoella
[cicoccabim]
11/27/14, 4:57 PM
#10

Jag har ett yrke där jag syns mycket, och är med på foto ofta, och för mig är lite smink ett sätt att känna mig lite piggare och veta att jag ser pigg ut och representativ på bild.  Ibland är det väldigt skönt att kunna dölja finnen på kinden osv,

[SisselaJ]
11/27/14, 4:58 PM
#11

Jag tycker om att sminka mig för att jag gillar att känna mig fräsch oxå fixad. Har inget problem med att vara osminkad men smink ger den där extra boosten till självförtroendet. Och sen tycker jag inte alls det ser fake ut om man gör det bra. Kan man sminka sig tycker jag aldrig det är något negativt.

[M1nho]
11/27/14, 7:13 PM
#12

Jag sminkar mig för att jag tycker det är roligt och för att kunna göra mig extra fin.  Försöker inte dölja dölja "att jag är ful". Känner mig fin även utan smink. 🙂

Flöffo
11/27/14, 7:19 PM
#13

Jag sminkar mig knappt längre men gjorde det förut och det var mest för att se piggare ut. Ibland för att jag vill ha en förändring och se annorlunda ut just en dag :)

//Flöffo

Annons:
Fridaaaa
11/27/14, 7:29 PM
#14

Sminkar mig för att se piggare ut. Men använder väldigt lite smink: Mascara och kajal, ytterst sällan ögonskugga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

panini
11/27/14, 7:31 PM
#15

Jag har i många år tyckt "varför sminka sig? man blir bara ful och fake", men min syn har ändrats helt!

Jag själv använder inget smink då jag tycker att det är så sjukt tråkigt och inget jag vill lägga ner tid på. Men jag har insett att det finns faktiskt folk som sminkar sig för att höja sitt eget självförtroende och att många har det som intresse. Min bästa vän sminkar sig för att hon tycker det är kul. Så nu låter jag henne prata om sitt (tråkiga) smink för hon måste endån höra om mitt djur-snack.

Så jag tycker att man ska låta folk göra som dom vill. Om dom ni vill lägga ner pengar och tid på sitt intresse så låt dom göra det. Samma sak som när jag lägger ner tid och pengar på mina djur! :)

Sen så finns det också nackdelar med att man inte sminkar sig, tyvärr. Får mycket kommentarer både hemma och från skolan att jag BÖR sminka mig, för att jag är en tjej. Vilket är ganska tråkigt och det är även en dålig anledning. Men jag gör som jag vill för det är min kropp och jag väljer själv vad jag gör med den! :)

[MikaelaR]
11/27/14, 7:35 PM
#16

Jag trivs bäst utan smink

Gladasvampen
11/27/14, 7:37 PM
#17

Jag sminkar mig för att framhäva det fina ur mitt ansikte! Har inte direkt någon tapet i ansiktet men ett tunt lager foundation för att täcka över synliga blodådror och akneärr, puder för att matta ner min fet hy, mascara så att mina ljusa ögonfransar syns och läppstift för att jag älskar färgglada läppar! Detta gör jag inte för att jag tycker att jag är ful, tycker att jag är fin men jag vill slippa att vara oljig i ansiktet under hela dagen och slippa att se mina ådror så att man kan lägga fokus på mina stora ögon och läpparna som oftast är målade i någon häftig färg :)

Hippieelsa
11/27/14, 7:41 PM
#18

#15 jag håller med dig en del. Jag kan lägga ner pengar på saker som vissa andra aldrig skulle vilja använda en krona till. Jag känner mig liksom fake när jag har smink men det behöver inte alla andra göra för det :)

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

[AnimalLover1]
11/27/14, 7:41 PM
#19

Sminkar mig aldrig nuförtiden. Förr använde jag mascara men känner mest för att inte ha det nu. Trivs bäst som naturlig. Min ena kompis stör sig på mina ögonbryn för att jag inte fixar till de (men jag stör mig på hennes för att hon fixar till de alldeles för mycket - och målar utanför).

[SisselaJ]
11/27/14, 7:43 PM
#20

Och man kan ju sminka sig för att t.ex. få ögonen att framhävas mer eller markera sina kindben/ögonbryn för att man tycker de är snygga. Min mascara framhäver mina långa ögonfransar. Smink handlar ju inte bara om att dölja.. Tvärt om i många fall :)

Annons:
[rumelle]
11/27/14, 7:43 PM
#21

Jag sminkar mig för att jag ser ut som bajs utan smink. :)

Michaela-N
11/27/14, 7:48 PM
#22

För att jag vill se snyggare ut, helt enkelt.

panini
11/27/14, 8:13 PM
#23

#19 Samma här! ;)

panini
11/27/14, 8:18 PM
#24

#18 Ja men precis. Min vän skulle aldrig ens tänka sig att lägga 300:- på en hamster, men hade kunnat göra det för en sminkprodukt. 

Känner mig mest kladdig och äcklig med smink, så därför använder jag det inte. Dessutom (som jag sa innan) så är det enligt mig tråkigt, men försöker endån att inte bli alltför uttråkad när min vän snackar smink och försöker ta in det hon säger och involvera mig i hennes intresse :)

Hippieelsa
11/27/14, 8:32 PM
#25

#24 jag tror inte att jag skulle klara att lyssna på mina kompisar om de pratade om smink. mina kompisar använder inte smink men ibland kan de ändå börja prata om det. De har ganska mycket smink vilket jag tycker känns lite onödigt eftersom de inte använder det men de kommer kanske göra det i framtiden

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Hippieelsa
11/27/14, 8:33 PM
#26

#21 Bajs är fint xD

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

panini
11/27/14, 9:30 PM
#27

#25 Gör det mest för att hon försöker i alla fall visa lite intresse i mina djur. Vi ställer ju upp för varandra i allt så varför inte? Känner att det är en självklarhet. Såklart så kan jag ibland stänga av helt när hon pratar om jag inte alls är på humör för hennes smink snack, men försöker endån uppmuntra henne i det hon tycker om :) 

Ja ganska onödigt att ha en massa smink om man nu inte ska nyttja det. Smink har ju också ett bäst före datum. Mest slöseri.

Annons:
Kadoor
11/27/14, 10:35 PM
#28

Man måste inte sminka sig för att vara fin, ska man veta! :) tycker att man är finast naturlig, men man gör ju som man vill.
Själv sminkar jag mig inte, tycker att det är så otroligt tråkigt att stå i en kvart på morgonen för att få till ögonbrynen och ta på mascara(är seeeg så haha), dessutom ser jag ingen mening med det längre. Trivs som jag är. :) har klippt kort och då behöver jag inte fylla i mina ögonbryn lika mycket heller, tycker inte jag.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Vardigsjälv
11/28/14, 1:33 AM
#29

#21 hur kan du tycka att du inte är snygg?! Såg en bild på dig på någon tråd och jag tycker du ser jättevackert ut!

[rumelle]
11/28/14, 6:11 AM
#30

#29 Lovar att jag var sminkad på bilden! 

Grejen är väl mest att jag har väldigt glesa och blonda ögonbryn och eftersom jag färgar håret mörkbrunt så ser jag ögonbrynslös ut om jag inte fyller i dem.

Rumblebee
11/28/14, 11:23 AM
#31

Jag använder foundation/concealer för att dölja min rosacea. Nyligen har jag även börjat sminka ögonen och läpparna, det är för att jag är 27 och får ofta höra att jag ser ung ut. Vet inte om det hjälper men tycker att det framhäver mina ögon lite mer. Och läpparna är för att de är ojämna så med smink så kan jag få dom att se mer proportionerliga ut. Det finns flera sätt man kan sminka sig på. Vissa drar verkligen på en hel del, till och med trimmar och sminkar sina ögonbryn så pass så att de verkligen ser målade ut. När jag sminkar mig försöker jag använda precis så mycket foundation som behövs för att dölja det röda i ansiktet, och försöka välja så naturliga färger som möjligt för mina ögon och läppar. Så brun mascara istället för svart, och "lip pencil" som bara är en liten gnutta mörkare än min naturliga färg. Helst skulle jag vilja vara utan smink, men tyvärr har jag inte den looken naturligt.

Jojaton
11/28/14, 11:58 AM
#32

Jag sminkar mig för att jag tycker det är skitkul. Jag tycker jag ser bättre ut i smink, känner mig självsäkrare och snyggare, men hade jag inte tyckt att det var så roligt hade jag inte gjort det (i alla fall inte så mycket som jag gör). 

Tycker det är kul att människor får känna sig lite självsäkrare, lite snyggare, tänka lite bättre om sig själva, genom smink (är utbildad makeupartist så har ju som jobb att även sminka andra!) Det bästa när man sminkar andra är att genom bara små, små medel så får folk en helt annan bild av sig själva, och jag har bara fått positiva reaktioner! Kan vara något så enkelt som lite rouge på kinderna för att se lite piggare ut, eller lägga lite ögonskugga för att få mer dimension på ögonen.

Johanna - Instagram

[Tilde]
11/28/14, 5:58 PM
#33

Smink är kul! Man framhäver sina bästa ansiktsdrag (exempelvis lägger fokus på ögonen) och man kan täcka finnar eller andra saker man inte gillar, typ ärr eller utslag, osv. Jag använder absolut inte smink för jag tycker jag är ful (går osminkad oftare än jag är sminkad), utan jag tycker det är kul att experimentera lite! Sen tycker jag att jag blir extra fin i vissa sminkningar, så det är en bonus. 🙂 Man sminkar sig för sig själv och inte för andra människor.

Moalinn
11/28/14, 7:11 PM
#34

Grejen med smink är att man gör precis som man vill.

Jag är dock den som inte använder smink då jag har acne och vill inte att det ska bli ännu värre. Har inget intresse av smink överhuvudtaget. Har använt mascara några gånger men tycker bara att mina ögon ser fruktansvärt konstiga ut. Nä, jag ser ut som jag gör och har faktiskt ingen som helst lust att lägga en massa pengar och tid på någon som lika gärna kan gå till annat.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
IceTee
11/28/14, 7:26 PM
#35

Jag sminkar mig för att jag tycker det är kul! Håller på mycket med konst, och jag tycker definitivt att smink är en typ av konst! Jag har inga problem med att vara utan smink, men jag älskat att få leka med färger och former!

Medarbetare på Skor iFokus

[VampireGirlElvira]1
11/28/14, 8:11 PM
#36

(Jag är tyvärr ingen tonåring någon längre men jag skriver ändå.) Jag sminkar mig på grund av min dåliga hy. (Jag har fräknar sedan jag var tretton år.) Jag vill se bättre ut när jag är ute i stan eller ska handla mat eller ska träffa vänner och familjen. Men det dåliga med mitt smink är att det inte täcker bra med mina mörka ringar under ögonen.

Hippieelsa
11/29/14, 2:02 PM
#37

#36 fräknar är väl inte dålig hy?

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Wenniz
11/29/14, 2:39 PM
#38

Personligen tycker jag att smink är bara en roligt grej, just att man kan ändra så mycket med hjälp av smink, lite som en konstnär. :) Trivs lika bra utan smink som med. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
[Tuulikki]
11/29/14, 3:32 PM
#39

Jag sminkar mig nästan aldrig då jag bara är ute i stallet eller på oviktiga grejer. Använder mascara och fyller i ögonbrynen då & då när jag vill piffa till mig för pojkvännen :) Men eftersom det kvittar för honom går jag ofta osminkad när vi ses också, vill inte belasta huden/ögonfransarna för mycket :)

juliancasablancas
11/29/14, 5:10 PM
#40

väldigt många känner ju att de f¨r bättre självförtroende med smink, tror att det kan bero på den lilla extra tiden man lägger ner på sig själv också. jag känner typ, att jag KAN använda smink, jag kan täcka över det som ses som operfektioner, men det tar inte bort dem, so I embrace them.  brukar endast  fylla i mina ögonbryn lite och ha lite mascara, men det har typ flugit av när dagen är slut haha.

Tokyo
11/29/14, 6:39 PM
#41

Skulle aldrig sminka mig om jag inte hade så mycket komplex för min bajsäckliga hy, lovar att jag skulle få sååå mycket självförtroende om jag vaknade en dag och min hy helt plötsligt var perfekt. Blir så avundsjuk på alla med fin hy. Usch.

Därför använder jag concealer där jag känner att jag behöver det (alltså hela ansiktet) och ja, vissa dagar orkar jag inte sminka mig och går till skolan utan smink, men då mår jag typ dåligt hela dagen eftersom jag känner mig så jävla ful.

Annons:
Whippetgerbilen
11/30/14, 10:17 AM
#42

Jag har aldrig använt  smink, tycker bara det är onödigt. Och när jag hade typ läppstift en gång så kliade det jättemycket, och mascara är så svårt att få bort. Och jag vill inte stödja testning på djur.

Dogs is my world ♥

[VampireGirlElvira]1
11/30/14, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Så här ser min hy ut när jag inte har smink på mig. (Känner mig så otroligt ful utan smink.) :P Så det är därför jag sminkar mig.

[VampireGirlElvira]1
11/30/14, 10:58 AM
#44

Fräknarna syns tyvärr inte i denna bild, men jag har haft mörkare fräknar när jag var tretton år. Och jag har alltid en rodnad på kinderna på vintrarna, men inte på somrarna.

[Nothronychus]
11/30/14, 10:59 AM
#45

Jag gör det för att jag vill, det är så enkelt. Känner mig mer bekväm i mig själv och vill framhäva det positiva med mitt utseende. Sen bryr jag mig inte alls om andra människor har det eller inte, skulle aldrig behandla någon annorlunda eller ha fördomar med människor med respektive utan smink. Det borde vara allas egna val utan att någon kommenterar det.

[VampireGirlElvira]1
11/30/14, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Det här var det bästa som jag kunde göra för att min hy skulle se mer " naturligare" ut. Sminkningen gick på 45 minuter! XP

Skogsraah
11/30/14, 12:47 PM
#47

#42 Finns myyycket smink utan djurtestade ingredienser, bara så du vet! Själv är jag vegan och sminkar mig nästan dagligen med produkter som är helt cruelty free 🙂 Allt ifrån hudkrämer till mascaror.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Twiggys]
11/30/14, 2:42 PM
#48

VampireGirlEvira Kan inte sminket förvärra det hela? Täppa igen porer osv? Har du gått till nån hudläkare?

Annons:
[VampireGirlElvira]1
11/30/14, 3:09 PM
#49

Jo, dom har bara sagt att det är vintern som gör att min hud torkar in och får en rodnad på kinderna så som på händerna. Jag har en speciellt hudkräm som jag har köpt på Apoteket som jag kan använda på ansiktet och på händerna. Men jag glömde bort det igår och idag att ta det så rodnaden syntes. X0 Jag brukar vara noggrann med det, :)

[Twiggys]
11/30/14, 3:16 PM
#50

Vad är det för kräm? Min ena syrra har börjat klaga på att vanlig dagcreme ( eller vad det nu heter) inte hjälper på henne, hon är också mer torr hud i ansiktet/ benen på vintern.

Flöffo
11/30/14, 3:31 PM
#51

#43 Jag har också så! Fast har inte brytt mig så mycket, trodde det var märken från att jag har legat i sängen eller något. :P

//Flöffo

ebbamedruby
11/30/14, 9:14 PM
#52

Jag använder inte smink så ofta, men när jag gör det är det för att jag tycker det är kul och snyggt. Man kan ju sminka över röda partier, finnar och göra så ögonen ser större ut osv. Ögonbryn sminkar jag varje dag i princip, och det tycker jag gör ansiktet mycket snyggare och jag känner mig mer självsäker.

[VampireGirlElvira]1
11/30/14, 9:22 PM
#53

För mig så fungerar denna produkt från Apoteket. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=246784 Så jag vet tyvärr inte om det fungerar för er, men det är bara att prova. Den är dyr, jag vet, men för mig så fungerar den i alla fall. :D

[Twiggys]
11/30/14, 10:11 PM
#54

Bara den är bra så =) Jag ska visa henne den, tack för tipset =)

[VampireGirlElvira]1
12/1/14, 2:44 PM
#55

Det var så lite så. :)

Annons:
Dvärgis1234
12/1/14, 6:11 PM
#56

Smink handlar inte om att man har dåligt självförtroende eller att man tycker att man är ful man känner sig extra fin och får en bra känsla. Sen är det inte bra att inte kunna gå utan smink heller. Det finns djurvänliga och icke djur testade smik tex på Apoteket :)


jossan...
12/1/14, 7:45 PM
#57

#18 Om man känner sig fake med smink så är det antagligen inte ens grej lixom… Det är lixom som om jag skulle färga håret rosa, jag skulle känna mig fake för det äer inte jag men det kan ändå passa bra på andra lixom!

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: