Annons:
Etikettövrigt
Läst 14679 ggr
Flöffo
11/27/14, 7:26 PM

Vad betyder -ish?

Vad menar folk när dom säger t.ex happyish och liknande? Jag har hört att det ska stå för shit och menas som ganska neutralt/negativt?

//Flöffo

Annons:
Moalinn
11/27/14, 7:31 PM
#1

Skulle mer översätta det till "typ".

Hur var filmen?
Den var bra, typ.

How was the film?
It was good, ish.

Typish 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Scorpio97
11/27/14, 7:32 PM
#2

Ja, jag översätter det också till typ eller ungefär.


//Jessie

MagArne
11/27/14, 7:33 PM
#3

Nja, du har tolkat det lite fel
http://sv.wiktionary.org/wiki/-ish

[rumelle]
11/27/14, 7:35 PM
#4

Ish används på engelska där vi på svenska kanske skulle ha använt "typ" eller "någorlunda" istället. Om man säger att en kopp te är "warm-ish" så är det "typ varmt" alltså någrlunda varmt. En film kan vara någorlunda bra "good-ish".

MagArne
11/27/14, 7:46 PM
#5

Det är ju et halvdåligt sätt att göra om substantiv till adjektiv.
Alltså en sak till ett beskrivande ord.

Galenidjur
11/27/14, 7:47 PM
#6

Du har faktiskt rätt. "ish" kan stå för "shit."  Detta kommer ifrån ett visst sätt att censurera svordomar i musik.  Ibland (dock  inte så ofta), så kastar man helt enkelt om ljuden i svordomen, istället för att helt ta bort ordet eller ersätta det med ett pip. Ordet "shit" brukar då låta som "ish." Det här har sen börjat spilla över i talspråk också. Har dock inte hört folk säga det så ofta och har bara hört en låt där den typen av censurering förekommer…Men det är iallafall därifrån den betydelsen av "ish" kommer. 

  MEN, i just det exemplet du gett så betyder "ish"  "typ" , precis som de före mig redan nämnt.   "Happyish" = Typ glad ,  Greenish = Typ grön/grönaktig  etc. Det är den mest vanliga betydelsen av "ish." 

Edit:  Här kan du höra den typ av censurering jag pratar om: https://www.youtube.com/watch?v=QTubPGjDg78

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Flöffo
11/27/14, 7:57 PM
#7

Okej, tack för svaren :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: