Kropp och själ

Fotsvett

2014-11-27 20:44 #0 av: cookiedough101

Hej.
Jag vet att någon redan frågat en fråga angående svett, men ställer denna ändå. Jag har nämligen enormt mycket fotsvett, svettas av att ha vanliga strumpor i läderskor i 20 min innomhus (eller på sommaren). Det stinker så otroligt mycket, känner lukten när jag står upp.
Har provat flera olika sprayer och så men inget fungerar. Har ni några tips? :/

Anmäl
2014-11-27 21:28 #1 av: wynomie

Hur ofta byter du strumpor?

1-3 gånger om dagen skulle jag rekommendera.

Använd inte läderskor på sommaren om du har lätt för att få fotsvett och det påverkar dig/ditt mående mycket. Försök hålla dig till t ex ballerinaskor eller tunna sneakers när det är varmt.

På hösten/vintern rekommenderar jag att du bär stövlar (höga eller låga spelar ej roll). Absolut inte trånga eller tighta stövlar, kanske 1 storlek större än normalt så att fötterna får andrum.

Duschar du inte varje dag så tvätta åtminstone fötterna 1-2 gånger om dagen.

Anmäl
2014-11-27 21:31 #2 av: Gladasvampen

Är du säker att du inte har fotsvamp som ställer till med lukten ? 

Anmäl
2014-11-29 01:15 #3 av: cookiedough101

#1 tack för tipsen, är dock kille så ballerinaskor är inte riktigt min grej ;)

#2 tror inte det, men ska kolla. Har inte tänkt på det faktiskt :)

Anmäl
2014-11-29 05:05 #4 av: [rumelle]

Färskt svett luktar inte. Så om du tvättar fötterna regelbundet och byter strumpor dagligen så ska det inte lukta. Att det bildas lukt i skorna  kan vara svårare att undvika då man inte tvättar rent dem så ofta. Beroende på vad du har för typ av skor så kan det funka att köra dem i tvättmaskinen någon gång ibland, alternativt tvätta dem för hand. Låt dem ligga i vatten med tvättmedel en stund, gnugga lite invändigt och spola rent dem noga. Låt torka. Sen finns det ju lite olika sprayer och sånt man kan använda mellan tvättningar i skorna. 

Anmäl
2014-11-29 13:04 #5 av: cookiedough101

#4 tack! Ska jag tänka på, ska också nämligen tvätta mina skor nu :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.