Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1281 ggr
cookiedough101
11/27/14, 8:44 PM

Fotsvett

Hej. Jag vet att någon redan frågat en fråga angående svett, men ställer denna ändå. Jag har nämligen enormt mycket fotsvett, svettas av att ha vanliga strumpor i läderskor i 20 min innomhus (eller på sommaren). Det stinker så otroligt mycket, känner lukten när jag står upp. Har provat flera olika sprayer och så men inget fungerar. Har ni några tips? :/

Annons:
wynomie
11/27/14, 9:28 PM
#1

Hur ofta byter du strumpor? 1-3 gånger om dagen skulle jag rekommendera. Använd inte läderskor på sommaren om du har lätt för att få fotsvett och det påverkar dig/ditt mående mycket. Försök hålla dig till t ex ballerinaskor eller tunna sneakers när det är varmt. På hösten/vintern rekommenderar jag att du bär stövlar (höga eller låga spelar ej roll). Absolut inte trånga eller tighta stövlar, kanske 1 storlek större än normalt så att fötterna får andrum. Duschar du inte varje dag så tvätta åtminstone fötterna 1-2 gånger om dagen.

Gladasvampen
11/27/14, 9:31 PM
#2

Är du säker att du inte har fotsvamp som ställer till med lukten ?

cookiedough101
11/29/14, 1:15 AM
#3

#1 tack för tipsen, är dock kille så ballerinaskor är inte riktigt min grej ;) #2 tror inte det, men ska kolla. Har inte tänkt på det faktiskt :)

[rumelle]
11/29/14, 5:05 AM
#4

Färskt svett luktar inte. Så om du tvättar fötterna regelbundet och byter strumpor dagligen så ska det inte lukta. Att det bildas lukt i skorna  kan vara svårare att undvika då man inte tvättar rent dem så ofta. Beroende på vad du har för typ av skor så kan det funka att köra dem i tvättmaskinen någon gång ibland, alternativt tvätta dem för hand. Låt dem ligga i vatten med tvättmedel en stund, gnugga lite invändigt och spola rent dem noga. Låt torka. Sen finns det ju lite olika sprayer och sånt man kan använda mellan tvättningar i skorna.

cookiedough101
11/29/14, 1:04 PM
#5

#4 tack! Ska jag tänka på, ska också nämligen tvätta mina skor nu :)

Upp till toppen
Annons: