Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1335 ggr
dansafastingenser
12/5/14, 8:16 PM

Gå ner i vikt!

Jag är 14, 170cm och väger 72kg. Jag tränar intensivt en halvtimme varje kväll och äter mycket frukt men jag går inte ner i vikt!! Mitt mål är 60kg, men nu är det 67. Jag söker inte sympati kommentarer, bara ideer! Kan jag svälta mig? Vill inte bli mer uppblåst. Min kropp styr mig mot köket, ständigt!! Något som kan få min matlust att försvinna?? ÄR JÄMT HUNGRIG!!

/äckligt anonym.

Annons:
[UtanDig]
12/5/14, 8:29 PM
#1

Du är i puberteten och svält och intensivträning kan skada kroppen ordentligt i din ålder.

Ibland, om du gör för mycket så stannar kroppen upp och vill inte gå ner mer.

För dina 170 cm väger du rätt. 

Vill du gå ner i vikt föreslår jag att du trappar ned på träningen en aning. 

Vad tränar du föresten? Är ju ganska stor skillnad på kondition, styrketräning och koordination.

Att äta bidrar inte till att man går upp i vikt, tvärtom. Lagom mängd mat ökar förbränningen så man lättare går ned i vikt.

Regiina-c
12/5/14, 8:31 PM
#2

springer/joggar du någonting? för det brukar få igång kroppen :) vad gör du när du tränar? :)

Svälta dig ska du inte! testa att äta nyttigare mat, äter du mycket fisk och grönsaker? 

Drick vatten när du är småhungrig eller sötsugen för att fylla ut magen :)

Fridaaaa
12/5/14, 8:35 PM
#3

60 kg känns lite till 170 cm längd.
Svälta är idioti rent ut sagt. Ät regelbundet: Frukost, lunch, middag, 2-3 mellanmål, lagom portioner.

Och du är dessutom 14 år bara, du växer och utvecklas, du ska inte ge dig på att banta på egen hand. Med den vikten till din längd så tvivlar jag starkt på att du är överviktig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
12/5/14, 8:38 PM
#4

Varken träning eller mycket frukt kan hjälpa dig att gå ner i vikt, eftersom båda har rakt motsatt effekt. Det är lite som när Arthur Dent torkar av halsen på sin flaska med den smutsiga handduken. Det fick rakt motsatt effekt mot den avsedda, då spriten i stället tog död på mikroberna i handduken.

Men du ska inte heller sätta en målvikt, och det är mycket viktigt. Din ålder är sådan att du bör förvänta dig att du ska växa några år till, kanske både på längden och bredden, så du måste se till att få i dig ordentligt med näring för att må bra, och ditt energiintag måste svara mot vad du tar ut, exempelvis vid träning, och också i alla andra sammanhang.

Var glad åt att du har matlust, det är värre att sakna den.

Men studera sedan metabolismen och ta reda på hur det fungerar med olika näringsämnen. Frukt exempelvis, innehåller mycket socker, och socker av en sort som har särskild verkan i kroppen. Sockret gör många saker med oss: Det ger oss mer aptit, genom att man efter en kraftig sockerkick blir lägre på socker eftersom man har så mycket insulin i blodet. Det hindrar också fettförbränning, genom att kroppen måste skaffa undan sockret för att man inte ska förgiftas. Då ställs alla celler in på att hantera socker, genom att man får mycket insulin från bukspottkörteln. Precis samma mekanism träder också in när man äter bröd, pasta, ris, potatis och andra kolhydratkällor, även om deras kolhydrater tar lite längre tid på sig att komma ut i blodet.

Om du vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, ska du skära bort det mesta av kolhydraterna ur kosten. Du kan skippa pasta helt och hållet, och du kan också ta bort allt bröd. Om du vill äta bröd, så bör du välja bröd som inte innehåller vete. Ris bör du också skära ner på, och du kanske bör minska på potatis och rotfrukter. Lägg märke till "kanske" där, för det är inte alls säkert att det är vettigt att ta bort väldigt mycket kolhydrater. Rikta in dig på de sämsta, socker och andra snabba kolhydrater, liksom sådant som inte innehåller särskilt mycket vitaminer - dit räknas frukt.

De mest vitaminrika födoämnena är animaliska, som fisk, kött ägg och mjölk. Vi behöver också vitamin som inte finns där, C-vitamin, som vi kan få från kål och potatis bland annat, men också från många grönsaker. Frukterna innehåller inte mycket C-vitamin, grönkål är en av de grönsaker som innehåller mest.

Bara om du vore smällfet, och det är du inte, skulle du behöva vara mer strikt med vad du äter. Se till att du äter dig mätt, och ät riktig mat. Om du ska skära ner på någonting, bör du öka något annat för att kompensera den förlusten, eftersom du fortfarande växer. Tar du bort kolhydrater, kan du ersätta energin med fett. Då får du i dig mer vitaminer, eftersom bland annat D-vitamin finns främst i fett. Du måste också få i dig tillräckligt med protein vid måltiderna. Om du inte äter ordentligt, och om din diet innehåller "mycket frukt", då kommer du att vara ständigt hungrig. Om du i stället ser till att få i dig ordentligt med mat vid måltiderna, behöver du inte vara hungrig, och du frestas då inte att småäta. Frukt är faktiskt på många sätt likt "godis", genom att det innehåller mycket socker, och det sockret får dig att bli sugen på mer.

Fridaaaa
12/5/14, 8:40 PM
#5

#4 Träning har absolut inte motsatt effekt. Träning är toppen i kombination med rätt kost för att gå ner i vikt/förlora fett plus bygga muskler och bygga upp sin kondition.

Du förespråkar LCHF till henne verkar det som om man utgår från din text?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
12/5/14, 8:46 PM
#6

#5 Nej, inte LCHF, men en viss reduktion av kolhydrater, främst de som är sämst. Det jag främst förespråkar är att äta riktig mat och att äta sig ordentligt mätt vid måltiderna. Genom att minska småätande av sådant som innehåller socker, kan man få i sig mer nyttig mat, som man behöver för att växa.

Hon är som jag ser det normalviktig och bör inte gå ner i vikt. Och den enda hälsosamma viktnedgångsmetod jag känner till är att använda LCHF, men det är knappast någon risk att bli underviktig med en diet baserad på fett i stället för kolhydrater, utöver det protein man också behöver. LCHF är ett mycket bra sätt att gå ner i vikt när man är överviktig. Men här har vi en person som fortfarande växer, och som inte är överviktig.

Jag tycker att hon snarare borde satsa på att bygga upp sin kropp än att bryta ner den.

Annons:
Fridaaaa
12/5/14, 8:52 PM
#7

#6 Läser man det du skrivit låter det väldigt likt det, var därför jag trodde det 😛
Ja det håller jag med om, det har skrev jag också högre upp, tycker inte TS borde gå ner i vikt. 

Jag har gått ner i vikt sedan i våras men utan LCHF då  jag inte mådde bra på det, och det finns fler sätt än LCHF som är hälsosamma.

Ja det sista där håller jag också med om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marta01
12/6/14, 7:57 AM
#8

Jag är själv 174 alltså ungefär lika lång som du och har precis gått upp i vikt efter att vägt 60kg, jag gick upp i vikt för art jag vägde för lite och samtidigt som jag gick upp i vikt växte jag på längden, det jag vill koma till är att det inte är säkert du ska gå ner i vikt

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Upp till toppen
Annons: