Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1992 ggr
Feelicia
2014-12-08 19:47

FÖR MYCKET LÄXOR!

Hej svajs!

Jag och många mer i min  klass tycker vi har för mycket läxor vi har runt 8 läxor per vecka 8 STYCKEN!!

Jag går i klass 6, dock går jag på en friskola…

Förra året så gick jag i en kommunal skola och vi hade bara 2 st, min syster går i nian på en kommunal skola och har bara 2-3 läxor per vecka.

Jag och några mera har pratat om de med vår klass föreståndare.

Men han har sagt att vi ska prata om de på elevrådet men dom som tycker att vi har för mycket läxor är dom som är med i idrotts rådet inkluderat mig.

Hur många läxor har ni och vilken klass går ni i ?

Annons:
Godisburk
2014-12-08 19:54
#1

Jag går i sjuan och vi har cirka 3-5 läxor varje dag. ^^

Scorpio97
2014-12-08 19:56
#2

Går på gymnasiet och har inte läxor. Dock får man ju jobba hemma med vissa uppgifter samt plugga till prov, om man inte hinner det på skolan.

I mellan- och högstadiet kommer jag inte heller ihåg att vi hade speciellt mycket läxor. Dock har jag alltid jobbat snabbt, så jag gjorde det mesta på lektionstid. Men vi hade lite glosor och några få läxor (alltså max en eller två per vecka). Men även då fick man såklart jobba hemma om man hade missat eller inte hunnit.


//Jessie

Feelicia
2014-12-08 19:59
#3

Okej !

dom som går i sjuan, åttan och nian på min skola har bara 2-3 läxor så de är ganska fuskigt

n00bArtWork
2014-12-08 20:04
#4

Hade 2-3 läxor i veckan på högstadiet, en del veckor inget. Gymnasiet inget då de tyckte vi skulle hinna med allt på skoltid och vara fria på fritiden.

[EllenAlicia]
2014-12-08 20:13
#5

2 typ och går i nian

Flöffo
2014-12-08 20:15
#6

Jag går i åttan och vi brukar få läxor i 2-5 (oftast 3) ämnen varje dag. Har alltid minst ett prov varje vecka också. Det är helt klart mer än vad vi hade i sjuan. Men jaja. Man får väl acceptera det. 🙂

//Flöffo

Annons:
[134643]
2014-12-08 20:21
#7

Vilken typ av läxa är det ni får? Är det glosor t.ex eller kan de be er skriva ett par a4or eller hur brukar det se ut? Vilka ämnen är det ni får läxor i? :) 

För att svara på din fråga så går jag på gymnasiet, och har bara riktigt läxa i Spanska. Resterande ämnen har inga riktigt läxor, utan bara deadlines. Det blir några timmar i veckan att jobba med skolarbete, trots att vi då alltså bara har 1 läxa.

Kadoor
2014-12-08 20:44
#8

Går första året på gymnasiet. Det varierar väldigt mycket hur många läxor vi får i de olika kurserna, men vi får inte särskilt många "hemuppgifter" som vi gör avsides med det vi gör i skolan, utan det är mest att man ska göra klart eller skriva en viss del hemma osv. Men vi har ofta inga glosor eller liknande läxor.

Händer då och då i matten att vi får en läxa, samt att man behöver jobba lite extra hemma eller så om man hamnar efter. Och såklart behöver jag ju plugga till prov vi har i kurserna! Rätt självklart ju.

Totalt sett har vi kanske en eller två läxor i veckan, ibland upp till tre eller fyra, plus uppgifter som ska vara klara en viss dag eller tid och då behöver man kanske gör klart hemma eller sitta kvar extra när man har slutat(brukar jag göra, läraren är ofta kvar en stund efteråt och då kan man få hjälp).

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

pennydog
2014-12-08 21:00
#9

Vi har typ prov hela tiden 😕 Nu ska vi ha 'Sveriges demokrati historia' från 1700 tal till nu 😭

VendelaS
2014-12-09 07:37
#10

Jag går i nian, kommunal skola. Det är väldigt mycket hela, hela tiden. En normal vecka har vi väl kanske inte jätte mycket läxor. 2-3? Däremot har vi allt prov och inlämningar samt muntliga. Nu inför jul har det varit galet med prov i nästan varenda ämne.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

axa
2014-12-09 09:49
#11

I sexan hade jag  i stort sätt en-två läxor/ vecka, men det var i min gamla skola.

[Tilde]
2014-12-09 12:33
#12

Högskola. Får väl snarare uppgifter med tidsgräns än läxor och det har varit fullt upp! De flesta uppgifterna kan man ju inte göra på bara en dag, så det blir flera samtidigt ibland. 🤦‍♂️

Saknar gymnasiet lite, haha

[jojorut]
2014-12-09 16:13
#13

Går i 9:an och har läxor varje dag (runt 2 st), två prov i veckan och minst 1 inlämning. Väldigt stressande dock..

Annons:
Feelicia
2014-12-09 17:04
#14

#7

Vi får läxor i matte, spanska, so , svenska, engelska, och dom som spelar något instrument på musiken brukar få lära sig spela till 1-3 låtar då jag spelar gitarr.

Vi brukar ha 1-2 prov per vecka och glosor i spanska och engelska sedan brukar vi ha sånt man ska få förhör på och plugga in.

pennydog
2014-12-09 17:29
#15

#14 Oj känns inte lika synd om mig. Hur hinner du?👍

Feelicia
2014-12-09 18:06
#16

Jag brukar bara kolla lite på pappret har ganska bra bildminne;)

Så jag brukar få de bra på proven ändå;)

Upp till toppen
Annons: