Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 4003 ggr
[Lollo1402]
12/10/14, 5:20 PM

Det här med betyg..

Hej! Jag går i 6:an och har nu börjat få mina betyg! Alla i min klass tycker att E är superdåligt! Man får höra hela tiden " Säg inte att jag fick E!". Sedan skryter alla om sina betyg. Jag är helt ok i skolan. Men får man ett E och någon frågar får man jättekonstiga blickar. Är det sånt man får drass med? Alltså allt skryt om betyg. Försvinner det sedan?

Annons:
Fridaaaa
12/10/14, 5:21 PM
#1

Beror helt på. När jag gick på högstadiet och gymnasiet fanns det tyvärr flera som skröt. Vi hade (och har inte nu på högskola heller) A-F betyg utan IG-MVG (nu har vi U, G och VG)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
12/10/14, 5:23 PM
#2

Ja, folk skryter men det är något man får leva med. Tycker inte att det är någon big deal. Men jag var också en sån som blev glad över ett E :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[rumelle]
12/10/14, 5:26 PM
#3

På gymnasiet förekom det inget sånt vad jag minns. Inte i min klass iaf. Alla var för fokuserade på sina egna betyg för att skryta eller orka bry sig om vad andra fick.

nadilda
12/10/14, 5:27 PM
#4

I min klass så var betygshetsen rätt så stor hela högstadiet, men däremot så skröt inte folk och accepterade fullt ut andras betyg och prestationer. Men tror absolut att det kommer bli bättre, vid första betyget är väl alla lite extra "galna". Men man får helt enkelt stänga av omvärlden och vara nöjd när man vet att man gör sitt bästa. Ett E är ett bra betyg!

Evelina!
12/10/14, 5:32 PM
#5

På högstadiet och gymnasiet var det lite hets om betygen, men det fanns utrymme för dem som tyckte att ett G (motsvarande nuvarande E) var helt okej. Inga sneda blickar. På juristprogrammet där jag sedan gick ett år, var hetsen otroligt påtaglig. Alla skulle ha AB (motsvarande MVG/A) på alla kurser helst, annars var man en sopa. Sedan på sjuksköterskeprogrammet där jag sedan gick var alla nöjda bara man klarat tentan. Tror inte att det fanns en enda som tyckte det var jobbigt om man inte fick ett VG och heller ingen som kollade snett på någon annan. Det viktigaste var att ta sin examen så man kunde ansöka om legitimation och börja jobba. Och då gick jag ändå på en av Sveriges förnämsta högskolor för sjuksköterskestudenter.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Feelicia
12/10/14, 8:03 PM
#6

Jag går också i 6:an och ska få mina betyg nästa vecka.

Ja jag är väl bra i skolan förutom matte och no så jag förutväntar mig inte så bra;)

Annons:
dansafastingenser
12/10/14, 8:15 PM
#7

Tyvärr, aldrig. Att skryta om vilket betyg man fått är egentligen ett annat sätt för att skryta om hur bra man är- vilket människor Aldrig slutar göra. Jag går nu i åttan, och jag har alltid varit F-barn. ((bodde i Berlin två år så jag har haft betyg sedan fyran så en sådan stor grej har det aldrig varit för mig)) Jag bryr mig väl inte om folk som dömer mig med en bokstav, jag vet väl själv om jag är bra eller dålig på något. 

Hursomhelst, skolan i Sverige var hetsigare men för att hålla mig kort:
Sexan: Fick E och F.
Sjuan: Ny klass, fick vänner som också inte pallade plugga. Vi fick mest E och D.
Åttan: Hade träffat HELT UNDERBARA människor som skulle börja på ett drömgymnasium som lät helt fantastiskt! Jag fick ett mål- börja på den skolan. Så jag började plugga jättemkt för att få komma in när jag slutat nian och nu får jag B och A. Detta är så fruktansvärt kul eftersom- det har funnits några andra tjejer som STÄNDIGT skrytit om sina A och B men nu fick dom C och BJAG var 'bättre' än dom vilket gjorde dom så JÄVLA galna! Det var kul att få bra betyg förstås, men det var LÄTT VÄRT DET att plugga för att se deras besvikna ansiktsuttryck. (är jag sämre än F-barn?)  vi har nästan jämt känt oss besvikna pga. deras bästa betyg men nu fan- nu suger dom.

 Så skit i dom, dom kommer någon gång att falla<3

/äckligt anonym.

[Tilde]
12/10/14, 9:38 PM
#8

Alltså E är väl det första godkänt-betyget? F är väl underkänt? Så tycker de väl att man precis blivit godkänt och det därmed inte är ett bra betyg för man inte pluggat så mycket? Personligen tyckte jag att betyg var väldigt viktigt så jag hade inte nöjt mig med annat än A eller B. 😛 Men vi hade ju bara G, VG och MVG. Blev bara glad för MVG då. 😃 Nu på högskolan bryr jag mig inte, haha

[M1nho]
12/10/14, 9:48 PM
#9

Tycker inte man ska bry sig om vad andra tycker, även om det kan vara svårt. Har själv fått E i några ämnen under gymnasiet och var inte kul och sitta bredvid någon då som klaga över sitt C typ…vilket jag tyckte var väldigt elakt när personen visste man fick sämre.  Jag blir inte arg på folk som får högre, men man kan ju visa lite respekt för dom som det inte gick lika bra för.

I alla fall  jag brukar tänka att huvudsaken är att jag är godkänd! Tyckte var mest hets runt betygen under gymnasiet, men nu på universitet är det mycket bättre. 🙂

#8 Även om man får E kan man väl ha pluggat mycket innan? :)

[Tilde]
12/10/14, 9:52 PM
#10

#9 Jo men inte så mycket som man skulle kunna ha pluggat…? tänker jag. Men jag har lite svårt att sätta mig in i detta också.  Fick alltid bra betyg utan att anstränga mig🤐

[M1nho]
12/10/14, 9:56 PM
#11

#10 
Vet många som har pluggat varje dag i stort sett inklusive mig själv och det går ändå inte bra. Vissa har svårare för att lära sig andra. Trots att man kämpar stenhårt. Sen kan det vara svårt att prestera på prov även om kan kan det annars.

HPmarsvinet
12/10/14, 10:07 PM
#12

Jag går också i sexan. Jag har inte så svårt för mig och har B-C betyg i alla ämnen, i min klass så "dissar" eller skrattar man absolut inte åt någon med sämre betyg utan isället stöttar och hjälper. Däremot frågar nästan alla varann vad den får för betyg, men om någon inte vill berätta så är det ingen som suckar eller liknande utan bara säger okej och sedan pratar om något annat. Tyvärr kommer dom nog fortsätta skryta nu, men det blir nog bättre till nästa termin:)

Moalinn
12/10/14, 10:35 PM
#13

#10 Pluggade som en galning under högstadiet men fick aldrig högre än G+ (oftast G eller G-). Helt enkelt för att jag låser mig under prov. På övriga uppgifter fick jag något högre men vi hade mest prov som blev betygsatta. Tur var hade vi inte mycket till prov på gymnasiet men när vi väl hade det så gick det åt hvete oavsett hur mycket jag pluggade eller om det var ett ämne jag egentligen kan otroligt mycket om (typ foto). Helt värdelöst haha.

Jag tycker det har blivit mycket värre sen vi fick A-F just för att det är så svårt att uppnå ett A. Alltid var det någon som klagade på att de hade fel på en fråga och fick ett B. Eller missade en oerhört viktig mening i sin uppsats. Jag förstår mycket väl att det kan vara frustrerande men var glad över att man har fått ett betyg istället. Man kan alltid komplettera! Jag blev riktigt fundersam så fort jag fick högre än D på gymnasiet, tänkte alltid att det måste ha varit något som blivit fel.

Så det är bara att ignorera eller försöka vara glada för deras skull. Du måste inte heller säga vilket betyg du fick för egentligen är det helt oviktigt. Det avgör inte hur duktig du är inom ämnet. Det avgör hur duktig du är på att spotta ut kunskap när det väl gäller.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[Tilde]
12/10/14, 10:45 PM
#14

#11 Så kan det vara… Har som sagt svårt att föreställa mig det, men ja helt klart har vissa svårare att lära och även  genom t.ex. att läsa böcker och liknande. Det är synd att man inte har fler olika slags lärosätt i skolorna. Jag lär mig bättre genom film, vissa genom att skriva/läsa och andra genom att lyssna. 🤔 Jobbigt också när man är så många i klasserna så man inte får den hjälp man faktiskt behöver.

#13 Håller med att man inte behöver prata om betyg öppet. Det är ju ganska privat ändå, oavsett om man får höga eller låga betyg. Aldrig förstått varför man ska fråga folk "vad fick du?" eller säga högt ut i klassrummet vilket betyg man fick på provet.

Feelicia
12/11/14, 4:47 PM
#15

#12

I min klass med, jag går i en sån underbar klass och skola.

Whippetgerbilen
12/11/14, 4:59 PM
#16

Det har inte försvunnit i min skola! Går i 8:an nu och det är så irriterande när folk säger: Jag fick A! Åh nej jag fick C, vad dåligt! Medans jag sitter med mitt E och tycker det är bra.

Dogs is my world ♥

[Lollo1402]
12/11/14, 5:01 PM
#17

:) Blir glad av alla kommentarer:) Jag antar att jag får stå ut;) Jag bryr mig liksom inte än;) Jag gör det när jag börjat högstadiet:)

[Lollo 97]
12/11/14, 7:39 PM
#18

Går ju också i 6:an. I min klass är det ju inte så mycket skryt. Vissa personer kan ju skryta mycket. Fast oftast över ingenting. Jag är ju inte utav de skrytsamma men man kan ju alltid få lite beröm av sina kompisar när man fått ett A på ett prov ;) Men  det är nog något man får drass med, och nu är ju alla lite nervösa eftersom det är första gången man får betyg så det kanske ligger något i det :)

Kadoor
12/11/14, 7:47 PM
#19

Går på gymnasiet nu. De flesta går runt och pratar om vad de fick, frågar andra vad de fick osv. Väääldigt störande många gånger då det inte angår någon annan vad man fick. Folk borde lära sig att fokusera på sina egna studier istället för att jämföra sig med andra… .__.
När jag började gymnasiet fick jag mer motivation till att plugga, ansträngde mig mer än jag gjorde på högstadiet osv. Så nu har jag fått bättre betyg i nästan alla kurser. :) bryr mig inte om vad andra fick heller, andras betyg skiter jag fullständigt i. Har över E i de flesta kurserna förutom matte, som inte är det roligaste som finns och därför gör jag rätt dåligt ifrån mig även om jag tror att jag kan få högre om jag bryr mig mer hehe, men jag tycker inte att E är ett dåligt betyg för det. Många har kanske svårt för att plugga, skriva prov, göra bra ifrån sig på lektioner eller andra saker. Så man kan inte säga att det är dåligt, bara för att man fick det lägsta godkända betyget! Allt är bra så länge man försöker och verkligen gör det bästa man kan.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Scorpio97
12/11/14, 7:48 PM
#20

När jag gick i sexan hade vi visserligen inte betyg, men vi fick ju omdömen på prov och sådär, och då var det mycket värre att få högt betyg än att precis klara det för då var man en "pluggis". Men annars var det inte så mycket tjafs.

Nu går jag på gymnasiet, och då kan man prata lite om det, och om man får väldigt högt så får man såklart vara stolt över det. Men det är ingen som skryter eller ser ner på någon annan för att dom fick sämre betyg.


//Jessie

Annons:
Haztparken
12/12/14, 2:14 AM
#21

Det kommer alltid finnas människor som vill skryta. Man får försöka att inte bry sig om dom och vara glad för sin egen skull. Allt är ju så individuellt.

Jag var helt okej i skolan, fick allt mellan E-A och något enstaka fall F.
Jag har alltid tänkt att bara jag får ett E så är jag nöjd och allt utöver det är bara ett stort plus! Då har jag ju nämligen blivit godkänd, jag har klarat uppgiften, alltså det viktigaste. Sen om det råkar vara ett ämne jag är bättre i eller har kunnat plugga extra mycket och fått högre så känns det bara roligare för det blir som en slags bonus, vilket är jätteroligt men jag skulle fortfarande vara väldigt nöjd med mitt E :)

Lycka till med betygen och försök ignorera dom andra, allt du gör är för din egen skull, inte för någon annans :)

hamstertokiglisa
12/12/14, 1:10 PM
#22

Betygen är ju helt annat nu.. Mycket lättare att få G (som för) än E (som nu). Så man kan inte riktigt jämföra de gamla med de nya. Tänk såhär, om du får E är du godkänd = du har klarat alla mål du ska klara = super bra. Om du nu får E så ska inte vara besviken, du hinner höja dig!

Det nya betygsystemet är ju helt sjukt konstigt, folk som aldrig har haft de här betygsystemen jämför ju det gamla systemet med detta. Och då kanske det inte är så konstigt om de tycker E är dåligt, vilket det inte är. Bara för att F och E är närmast varandra så betyder det inte att bara för att man får E så är man nära ett F.

Om man klarar alla mål förutom ett tillexempel, ja då kan man få F. Vilket är sjukt sjukt konstigt.. Om man får C på alla prov förutom 1, ja då får man kanske ett E. Om du är jätte duktig i ett visst ämne, men pratar för mycket på lektionerna, ja då får du ett E.

Man kan ju undra vad detta är. 

Men var inte ledsen eller besviken för ett E!

Tova.O
12/12/14, 7:17 PM
#23

#22 Nja fast det stämmer ju inte. Om du får C i alla förmågor som du bedöms i förutom ett som du får E i så får du antagligen D.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[M1nho]
12/12/14, 10:56 PM
#24

#23 
Varit med om lärare som ger E så tyvärr stämmer det i vissa fall.

nadilda
12/13/14, 4:59 AM
#25

#22 Håller helt med! Det är stor skillnad på ett E och ett F, har man ett E då klarar du precis alla kriterier. Och det kan ju faktiskt vara så att man ligger på A på fyra av fem kriterier i ett ämne men absolut inte klarar av det sista och får ett F där. Då ska man enligt skolsystemet få ett F, även om det nog inte är ett vanligt senarium.

01jmjm4
12/13/14, 8:46 AM
#26

Jag går i sjuan nu och har inte fått mina betyg än. Men när jag fick betyg i sexan, och jag inte hade några betyg under C. Då var alla avundsjuka på mig, och så är det fortfarande. Folk blir arga på mig när jag gör något bra. Lita synd tycker jag. De andra har enligt mig oxå jättebra betyg, jag råkar bara ha lite lättare för att lära mig, och det är ju inte mitt fel. Eftersom C är mitt sämsta betyg eller så så blir det ju att jag tycker att det jag har C i är jag rätt dålig på, det vill jag ju bli bättre på. Men jag tycker andra som har E är jätteduktiga. Oftast för jag vet att de kämpar. Ibland önskar man att man skulle få sämre betyg och låta någon som kämpat som en galning få ens bra betyg. Gillar inte betyg, det är så elakt. Alla är bra som de är enligt mig.

01jmjm4
12/13/14, 8:46 AM
#27

Jag går i sjuan nu och har inte fått mina betyg än. Men när jag fick betyg i sexan, och jag inte hade några betyg under C. Då var alla avundsjuka på mig, och så är det fortfarande. Folk blir arga på mig när jag gör något bra. Lita synd tycker jag. De andra har enligt mig oxå jättebra betyg, jag råkar bara ha lite lättare för att lära mig, och det är ju inte mitt fel. Eftersom C är mitt sämsta betyg eller så så blir det ju att jag tycker att det jag har C i är jag rätt dålig på, det vill jag ju bli bättre på. Men jag tycker andra som har E är jätteduktiga. Oftast för jag vet att de kämpar. Ibland önskar man att man skulle få sämre betyg och låta någon som kämpat som en galning få ens bra betyg. Gillar inte betyg, det är så elakt. Alla är bra som de är enligt mig.

Annons:
ostbollen
12/13/14, 10:04 AM
#28

Kom ihåg att det verkligen inte är dåligt med ett E. Många föräldrar tror att ett E är som den gammla 1:an men egentligen är det ungefär en 3:a. Jag vet att det finns små filmer på internet där man lär sig om betygen och att E inte är dåligt. Fråga din lärare så kanske ni kan titta på någon sån. Då fattar kanske resten av klassen

jossan...
12/13/14, 11:50 AM
#29

Jag tycker att det beror helt på från person till person, när man får e i min klass är det ingen som bryr sig, men på prov och sånt är det många spm får F och får göra omprov och det tycker typ ingen är en big deal heller… Men jag tycker att huvudsaken är att man får godkänt:E :) Jag går i 8:an

Gud vad bra jag stavar…

Tova.O
12/13/14, 12:27 PM
#30

#23 Oj, vad konstigt. Och väldigt orättvist.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[134643]
12/13/14, 2:02 PM
#31

#30 Orättvist är väl kanske fel ord? 

Betygen fungerar så att du har en bas med E, C och A. Uppfyller du alla A kriterier, får du ett A. Uppfyller du alla C och några A får du ett B.  Så istället för att som förr bara ha G, Vg och Mvg har man nu alltså också ett mellanting mellan varje betyg. Inte speciellt konstigt eller orättvist :)

Ts; Förövrigt så är självklart E ett bra betyg, du klarade kursen. För mig skulle ett E aldrig duga, men det är ju personligt och att kasta över den åsikten på någon annan är helt fel. Sen är det också viktigt att komma ihåg att det inte bara är människor med höga betyg som är smarta, det finns olika sorters intelligens.  

Skryt tycker jag är bra att det finns! Får jag A på enn uppgift är det klart att jag blir glad, och vill även berätta det för mina kompisar då jag gärna delar med mig av saker som jag tycker är viktiga. Däremot så på gymnasiet jag går nu är det så gott som inget snack alls om betyg. Jag har inte fått frågan en enda gång, och har nu snart gått en termin. På andra skolor vet jag att det finns kvar dock. Så du, det kanske blir bättre i alla fall 😉

kokoskakan02
12/17/14, 9:12 PM
#32

Går i sexan och har fått A och B på de flesta proven. Jag har alltid haft höga krav på mig själv och skulle bli besviken för ett D men det är inget jag pratar om. Ifall någon frågar så säger jag vad jag fick, inte annars. Med min närmaste vänner, som också får och förväntar sig höga betyg, brukar jag prata mer om vad jag "värkligen tycker" men som sagt, annars håller jag det för mig själv.

Mollysar:3
12/17/14, 10:12 PM
#33

I min klass förekommer det inte sådant. Men en sak som jag stör mig väldigt mycket på är när någon får B på ett prov och jag exempelvis får D, då gnäller den personen på att den inte fick A. Förstår om man gärna vill ha ett A, men att gnälla om det med mig som då fick ett D känns lite… Vet inte hur jag ska förklara det. Liksom jag som fick D är väll antingen glad över att jag är lite över godkänt eller ledsen över att jag inte fick ett C. Och det gör inte saken bättre om någon kommer och gnäller över ett högre betyg :/ dömer inte någon nu men tycker ibland att det är något deprimerande :/ :)

nadilda
12/18/14, 9:01 AM
#34

#33 Men om man har ett ämne som man är väldigt intresserad av, har lätt för och har pluggat jättemycket. Får man inte lov att vara besviken för sitt B då? Den som fick D kanske är jätte bra på något annat. Jag kan erkänna att hade jag fått ett B i biologi så hade tårarna runnit av besvikelse. Därimot dansade jag av glädje över mitt C i musik, men hade full förståelse för att vissa var missnöjda med sitt B. Sedan så får man ju vara lite ödmjuk, märker man att någon blir ledsen så får man väl gnälla på en toalett eller något. Och så är det ju stor skillnad på att säga "Skit jag fick ett B, guud vad dåligt!" eller " Jag trodde verkligheten att jag kunde bättre, hade ju satsat på ett A"

Annons:
[M1nho]
12/18/14, 11:56 AM
#35

Jag tycker att det är  skillnad på att vara besviken över ett betyg och att högljutt sitta och klaga över sitt C och säger att det är sjukt dåligt,  när det finns andra som fick lägre och känner sig som skit. Tycker det är respektlöst.

ljungensjenka
12/18/14, 6:12 PM
#36

Man får väl tänka att ett E är godkänt och allt över det är bara en bonus. Alla är inte bra på allt men något brukar man ju tycka är roligare och därmed vara bättre på det. Som jag själv, jag har väldigt lätt för mig i skolan i nöstan alla ämnen och ligger på A-B nivå där utom i musik och idrott. Där har jag "bara" C. Jämfört med de andra betygen är de sämre ja men jag har svårt för dessa och är jättenöjd att jag får så högt som C. Alla är inte lika bra på allt och så kommer det alltid vara. Men, om man själv är nöjd och vet att man jobbat sp bra man kan så är det strunt samma vilken bokstav det står på pappret. Det viktiga är att man själv kan!

[134643]
12/18/14, 10:31 PM
#37

#35, #33 Jag tycker dock att det är orättvist att säga att man inte får vara besviken över sitt betyg (och säga det högt). Det är lite som att säga att man inte får vara ledsen över någonting då andra kan ha det värre. Livet funkar inte riktigt så. Jag får vara ledsen för att jag och min pappa bråkade t.ex, trots att personen bredvid mig kanske precis förlorade sin pappa och skulle göra allt för att få bråka med honom igen. Vi kan inte jämföra oss med varandra. Alla har olika smärtor och olika anledningar. Att du tycker att någon annan inte har rätt att vara besviken över sitt B eftersom du blev besviken över ditt D, anser jag är rätt själviskt faktiskt.

[M1nho]
12/18/14, 10:46 PM
#38

#37 Men man kan säga det på ett bättre sett. Såklart man ska få vara besviken över sitt betyg, men man behöver inte skrika ut i hela klass rummet hur dåligt ett visst betyg är.

[134643]
12/18/14, 11:56 PM
#39

#38 Sjävklart är det ocoolt att säga "B ÄR ett dåligt betyg", men tycker att det är helt okej att säga "Jag som hade satsat på ett A" eller "Åh.. B var inte alls vad jag ville ha" eller tom "B är inte alls bra nog för mig". Men så är det ju med allt, tycker att det är rätt normal att säga "JAG gillar xx" och inte "xx är fult" eller liknande, det är ju allmänt vett.

[M1nho]
12/19/14, 10:38 AM
#40

# 39 Ja tycker också det är okej att säga att man är missnöjd över ett betyg, men är många som uttrycker sig på ett väldigt dåligt sett som kan göra andra ledsna och det tycker jag är respektlöst.

Turast
12/20/14, 5:36 PM
#41

Jag har alltid hatat skolan och fått "dåliga" betyg (G som man hade då). Nu i gymnasiet älskar jag det vi gör och jag pluggar riktigt hårt! Nu har jag inte under C i något och majoriteten av mina betyg består av A tätt följt av B. Jag jämför mig inte med andra längre, men jag blir svinglad när jag får ett högt betyg för då vet jag att jag har gjort bra ifrån mig. Jag skryter inte om mina betyg, men jag är glad. Ibland kan jag utbrista, efter att ha kollat ett resultat på en uppgift tex, att" YES JAG FICK A!!!" För att jag kanske pluggat som en idiot och gjort mitt allra bästa. Då kommer man på efteråt att det kan låta som skryt vilket från mig inte är menat som det! Vissa kanske inte tänker riktigt eller har varit så stressade och pluggat så intensivt att de bara blir så lättade och glada över att de fick ett bra betyg på det? Dock tycker jag att betygshetsen är stressig, jag har suttit uppe till halv tolv på natten ibland för att göra färdigt uppgifter som måste in. På ett prov nyligen hann jag bara skriva halva för att jag ville skriva så nyanserat som möjligt (satsade på A) men då jag faktiskt lyckades med formuleringen och nyanseringen fick jag Faktiskt, helt otroligt A. Då skrek jag rakt ut, jag hade mått så dåligt över att jag inte hann klart provet att jag blev grymt lättad! Men jämför er inte med andra, tävla med er själva istället ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
LeeKnow
12/20/14, 9:53 PM
#42

Våran klass/skola är helt tvärtom. Här får man snarare "beröm" för att man åtminstone fick godkänt :) Ingen vad jag har hört har skrutit det minsta om de har fått högt betyg.  Man kan ju bli stolt och glatt säga att man fick bra betyg men det är inte samma sak som att skryta.. :) 

Går i 7:an förresten :)

lisa98
12/21/14, 3:57 PM
#43

gick på en skola där man fick applåder om man fick F vilket gjorde så at jag själv fick ganska dåliga betyg. Nu går jag istället på en skola där man får riiiktigt konstiga blickar om man får E haha. Om nån här frågar vad man fick i betyg och man säger E dem bara "åh aha, aa men de är bra de med". Nej, här ska de vara B eller A i allt eller så suger man . Ganska jobbigt faktsikt me brukar tänka såhär. De är mina betyg och vill du  veta s berättar jag men låtsas inte sen som att de är bra eller dåligt flr de är inte ditt betyg och du behöver inte levamed det. Det behöver jag. :D

Upp till toppen
Annons: