Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1547 ggr
[Älskamig]
2014-12-14 09:25

Celluiter

Troligtvis har jag ärvt en mängd celluiter ifrån min kära mamma. Inte så kul. 😊 Är 17 år, men har fullt av djupa gropar på låren och rumpan. Det är inte så kul att vara så pass ung och ha så pass mycket. Vet att det är många som har det, men jag verkar ha extremt. 😢

Finns det något sätt att minska dem? Oavsett om jag tränar eller inte, spelar det ingen roll. Blir inget bättre resultat. Vet att det beror på ärftlighet också. 
Krämer och sånt tvivlar jag på fungerar…

Annons:
Kokburra
2014-12-14 21:03
#1

Jag tror dem blir mindre om man äter mindre kött och slaggprodukter har jag hört. Sen så kan det hjälpa att massera och knåda huden där du har din celluliter ca två ggr om dan.

Facie
2014-12-14 21:05
#2

Kan försvinna genom att minska fettet på de aktuella ställena och ersätta med muskler.

Pretty wise //

[rumelle]
2014-12-14 21:24
#3

Att vara vältränad brukar kunna minska på celluliter. Sen är det som du säger också ärftligheten som spelar in. Vissa får mer celluliter och vissa får mindre. 
Jag har en del på mina lår men bryr mig inte så mycket om det. Förr var jag lite mer brydd gällande min kropp, speciellt under tonåren, men numera bryr jag mig inte ett dugg om vad andra kan tänkas tycka. Jag tror man mår bättre av att lära sig att leva med sina brister och inse att man behöver inte vara perfekt för att vara älskad av andra. De personer som bryr sig om en ser ofta inte de där bristerna som man själv hänger upp sig på. Och de personer som påpekar ens brister vill man ändå inte ha i sitt liv!

Men om du ändå vill försöka bli av med celluliter så tror jag att det som gäller är att äta nyttigt och träna regelbundet.

[UtanDig]
2014-12-14 21:57
#4

Drick massvis med vatten! Det kan hjälpa att jämna ut lite, plus att det hjälper med viktnedgång och utrensning av dåliga ämnen.

Och, träning. Inte mycket om man inte pallar det, men några squats då och då. 

:)

[Älskamig]
2014-12-14 22:00
#5

Jag är underviktig, så viktnedgång är uteslutet. Träning bör jag inte hålla på med.. Men ska testa att dricka mer vatten. Tack :)

[UtanDig]
2014-12-14 22:01
#6

#5 Endast vatten gör turligt nog inte att man går ned i vikt, :) Men det hjälper fortfarande med utrensning osv, så bara att köra!

Annons:
[Älskamig]
2014-12-14 22:03
#7

#6: haha, förstod att det inte gör att man går ner i vikt ;) men utrensning är det bra för, det har jag hört förut :)

Nelley
2014-12-15 15:09
#8

Varför bör du inte hålla på med träning?

Sugar Mist
2014-12-16 06:01
#9

Är även jag nyfiken på varför du inte borde hålla på med träning?

-

Rödluvan
2014-12-16 11:34
#10

#8 #9 Kanske för att hon är underviktig? Det är inte bra att anstränga sig för mycket då 🙂

[rumelle]
2014-12-16 12:53
#11

#10 Fast lättare träning kan man ju klara av även om man är unerviktig. Kroppen är gjord för att vara i rörelse. Promenader och lättare yoga stärker ju muskler utan att vara alltför ansträngande för kroppen.

[Majbot]
2014-12-16 17:20
#12

Hög fett% ger mer celluliter, men man kommer alltid ha lite celluliter. Det är alltså högst inviduellt hur mycket celluliter  man har, men i regel så är en lägre fett% = mindre celluliter. Styrketräning i kombination med mycket mat för att på så vis bygga muskler hjälper mycket mot celluliter.

[Majbot]
2014-12-16 17:22
#13

Alla borde hålla på med träning. I många fall hjälper träning underviktiga till att lyckas lägga på sig lite vikt så det skadar ju verkligen inte att prova!

Annons:
[Älskamig]
2014-12-16 17:28
#14

Jag rör på mig och så vidare, men har fått besked från läkare att jag bör undvika att storträna osv, pga att jag är underviktig och har/har haft ätstörning.

Rödluvan
2014-12-16 17:29
#15

#11 Jag menade såklart inte att hon bara skulle sitta stilla hela dagarna, promenader och yoga lät väl jättebra 🙂

[Älskamig]
2014-12-16 17:31
#16

Jo, det går absolut. Dock gör jag redan det, och innan när jag sprang osv, märkte jag ingen skillnad på celluiterna. 🤔 Tränat styrketräning med.. Men inte märkt så mycket dä r heller. Troligtvis får jag nöja mig med att det går i arv.

[Majbot]
2014-12-16 19:20
#17

#16 Man måste träna så pass tungt - progressivt ständigt öka vikter för att bli starkare - så att man på så vis bygger muskler. Annars bevarar du din fett% och du blir inte av med dina celluliter.

Sugar Mist
2014-12-18 14:29
#18

Fast shiz, har också varit underviktig och det har inte varit några problem för mig att träna, det är ju bara bra att bygga muskler.

-

Skogsraah
2014-12-18 14:42
#19

Istället för att nästan hetsa till träning kan vi väl komma med det enkla rådet att försöka acceptera sina celluliter? De flesta kvinnor har dem och det är enbart media som får oss att fundera över en så naturlig sak. Det har med vårt underhudsfett att göra och ibland sämre blodcirkulation. Känner att det börjar slå fel om man ska "bekämpa" ett problem med ett annat. Hetsen om att träna upplever vi nog alla existerar som det är. Alla vill ju faktiskt inte det, trots att de skulle ha celluliter. Du är inte mindre fin för att du har celluliter och du ska veta att de allra flesta kvinnor har dem! Kändisar och modeller får sina reducerade på bild, bara så du vet. Lägg energin på sådant du gillar med dig :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Wellcraft
2014-12-18 15:00
#20

#19 En eloge till dig. 🌺 Väl talat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Skogsraah
2014-12-18 15:26
#21

#20 Tack! :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

noraa
2014-12-18 19:24
#22

du kan prööva sitta på spikmatta varje dag 10 minuter. hjälpte mina celluliter jätte mkt! :)

Upp till toppen
Annons: