Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1751 ggr
pennydog
12/15/14, 9:41 PM

Vadå fel (x)

Sätter ett x i denna tråd eftersom vissa kan ta till sig.❤️

Jag har just läst ut en jättebra bok som heter syskonkärlek efter jag läst ut den blev jag ganska upprörd över dom vuxnas agerande. Den handlar om två halvsyskon som blir förälskade i varandra  men måste dölja det eftersom dom är syskon. Det är här jag blir upprörd varför ska man dölja kärlek. Kärlek är en känsla och man kan inte påverka sina känslor. Jag vet att det handlar om inavel, etik och moral och så men man kan ju fortfarande inte styra känslor. Tänker inte spola något för er som läser den 😉

Jag ber om ursäkt för att jag låter hård i detta inlägg men var bara tvungen att skiva av mig lite ❤️ Om jag har satt inlägget i fel kategori så får ni gärna ändra😃

Annons:
[Yllhilda]
12/15/14, 9:48 PM
#1

Den egentliga faran i en sådan relation är ju inte kärleken mellan dem utan risken för genetiska defekter om dem får barn tillsammans, förutsatt att dessa syskon är kille och tjej.

[Tilde]
12/16/14, 11:35 AM
#2

Ja barnen riskerar att få genetiska defekter eller sjukdomar av inavel vilket är varför det är så tabu och olagligt på många håll i världen. Visst, man kan inte styra sina känslor, men som tur är har man normalt en vanlig syskonkärlek för sina syskon man växer upp med och inte kärlek-kärlek.

[M1nho]
12/16/14, 5:12 PM
#3

Måste tipsa dig om boken "Vindsträdgården" skriven av Virginia C. Andrews. Som också handlar till stor del om syskonkärlek. Ska finnas 2 eller 3 st böcker sen efter den med.  I alla fall så älskade jag boken och jag kunde förstå varför dom blev kära. 

Men i verkliga livet så är tycker jag det är fel att vara tillsammans med sitt syskon. Jag kan förstå att man kan älska sitt syskon, men inte att man känner någon dragning på ett sexuellt sett.

Scorpio97
12/16/14, 5:58 PM
#4

Jag kan inte förstå hur man kan älska ett syskon (eller annan nära släkting) på det viset. Tanken på att jag skulle vara med min bror är äcklig för mig. 

Men jag tycker inte det är fel, så länge man inte skaffar barn (pga riskerna som finns med det). Jag kan inte förstå det, men så länge någons kärlek inte skadar någon, så tycker inte jag att det är fel.


//Jessie

silversvan
12/19/14, 11:04 AM
#5

Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag inte att "syskonen" i boken är biologiska, utan ena barnets pappa blir tillsammans med andra barnets mamma. De är alltså inte biologisk "bundna" till varandra, utan deras föräldrar blir kära och tillsammans, och halvsyskonen också i varandra.

pennydog
12/19/14, 12:41 PM
#6

#5 Dom har samma mamma. Mamman fick honom ett år innan och sen gjorde dom slut och hon hitta den andra mannen och dom fick henne. Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är så.Det va ett ta sen jag läste boken.

Annons:
[SisselaJ]
12/19/14, 3:09 PM
#7

Om man inte är uppvuxna tillsammans är det lagligt att gifta sig med halvsyskon i Sverige.
Det är bara förbjudet i uppåt- och nedstigande led. Alltså med mamma/pappa eller sina barn samt syskon.  Jag tycker det är vettigt att det inte skall vara tillåtet att gifta sig, men kärlek kan man ju ha mellan varandra ändå.

Och att folk tycker det är konstigt är väl inte så förvånande, men jag tycker att andra kan hålla sig utanför andras privatliv :)

pennydog
12/19/14, 3:40 PM
#8

Att gifta sig vet jag inte riktigt om jag tycket att det är ok men personerna i boken är 16 och 17. Det var mer dom vuxnas agerande som gjorde mig upprörd men det kanske men ska på PM då det finns personer som läser boken och av tidigare erfarenhet (det var början på en mobbning ) så vill jag helst inte ta det här. Kanske lite konstigt men som sagt var det en början på mobbning.

[VS_Veris]
12/20/14, 9:21 AM
#9

Har läst den, den är verkligen riktigt bra :) På något sätt får dig mig att må bra, det känns som att mitt förhållande är en dans på rosor i jämförelse, vilket gör mig glad 😃

Upp till toppen
Annons: