Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 6234 ggr
Anonymgris
12/18/14, 2:49 PM

Svårt att sluta runka

Hej allihopa, jag är en kille på 14 år som har svårt att sluta runka. 

Jag har inte så mycket vänner och nu när det snart är jullov så slutar vi tidigt på skolan och då åker jag hem och runkar direkt när jag är ensam kan någon snälla hjälpa mig med att sluta, jag blir nedstämd och jag känner mig äcklad av att jag gör det. jag förstår ju att det är bara jag själv som kan ändra på det men kan ni ge mig några tips? Tack på förhand ! :)

Annons:
ChristineL
12/18/14, 2:57 PM
#1

Att onanera är helt normalt, om du känner dig äcklad av det, varför gör du det?

Wellcraft
12/18/14, 2:58 PM
#2

Det är varken äcklig, skamligt eller konstigt att onanera.
Runka på! Du ska absolut inte känna dig äcklad på något vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Yllhilda]
12/18/14, 3:02 PM
#3

När man är i puberteten är det ganska vanligt att man känner att man behöver onanera mer än man gör senare i livet. En del onanerar flera gånger om dagen, men det brukar vara en fas och lugnar sig efter några månader eller något år. 🙂

Anonymgris
12/18/14, 3:02 PM
#4

Därför jag är beroende.

Anonymgris
12/18/14, 3:03 PM
#5

En gång när jag var utomlands i spanien i 1 vecka så runkade jag inget vad kan det bero på ? :O

Anonymgris
12/18/14, 3:04 PM
#6

Jag får också skuldkänslor när jag runkar..

Annons:
javetinte
12/18/14, 3:08 PM
#7

Hur tänker du nu? På vilket vis är de äckligt?

ChristineL
12/18/14, 3:17 PM
#8

Vore du beroende skulle du runka mer, tycker inte du har något alls att oroa dig för, du är i den åldern när man upptäcker kroppen mer och mer och du kommer antagligen runka mer eller mindre resten av livet. Det är en del av livet helt enkelt.

[rumelle]
12/18/14, 3:57 PM
#9

Så länge det inte påverkar ditt övriga liv negativt så är det inget fel med att tillfredsställa sig själv. Det är ganska normalt att göra det ofta i början av tonåren när det är nytt och spännande och man har hög lust. 
En stor del av befolkningen onanerar eller har sex regelbundet. Det är absolut inget du ska ha skuldkänslor över. Det är ett fullt normalt beteende och att ha lust är ofta ett tecken på att kroppen mår bra.

[MikeW]
12/18/14, 4:56 PM
#10

Meh, fortsätt runka, det är bra för dig. Finns inget negativt med det alls, det är normalt att göra det. Du är inte beroende eller något du är bara 14, viljan att runka kommer gå bort mer med åren. Du går ju in i puberteten nu det är helt normalt att runka då, det gör alla. Just do it.

Fridaaaa
12/18/14, 5:36 PM
#11

#10 Det där är väldigt individuellt hur pass viljan att inte göra det försvinner beroende på personen, gäller både tjejer och killar 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
12/18/14, 6:23 PM
#12

Säger som de andra, mycket hormoner som spelar in i den åldern så du är absolut inte onormal eller äcklig. 

Men om du tycker det är jobbigt så försök hitta andra saker att göra, har du något intresse? Jag tror att anledningen till att du inte runkade i Spanien var nog för att du hade saker att göra.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Skogsraah
12/18/14, 6:38 PM
#13

Jag kan också tro, ifall det är så att du upplever att det blir väldigt mycket, att det är något slags tidsfördriv och att du kanske är lite stressad. 

Annars kan du ju ställa dig frågan: Är du mycket sugen och mycket intresserad av det? Är svaret ja så är det ju helt normalt och inga problem alls att du gör det! Men ifall det egentligen inte handlar om "extrem" kåthet etc kan det ju vara just något du gör för att slappna av eller för att fördriva tid. Du kanske har tråkigt och passar på att döda lite tid samtidigt som du slappnar av?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Anonymgris
12/18/14, 7:59 PM
#14

Du har rätt. #13

[VampireGirlElvira]1
12/19/14, 8:40 AM
#15

Låter lite fel i mina öron om denna person. (Rätta mig ifall jag har fel.) Eftersom att det är redan många som skriver om sånna här konstiga grejer i bara Tonårigar.ifokus, så är jag skeptisk till att det är en seriös fråga.

[Yllhilda]
12/19/14, 12:47 PM
#16

#15 Mja, alla har vi ju olika uppfattning om saker och vet olika mycket. Två jag pratat med(syskon) var nästan rädda för sex eftersom dem bara  fått höra negativa saker om det och hur äckligt och perverst onani var.

Skogsraah
12/19/14, 2:19 PM
#17

Jag har inte uppfattat det som att TS tycker att onani är äckligt i överlag - men kanske att det känns obehagligt och dåligt ifall det sker när det egentligen inte ens handlar om ett sug efter sex/tillfredsställelse? Som i det här fallet, om det är så att det blir mycket för TS då han är uttråkad, vill få tiden att gå eller kanske inte mår bra i övrigt. Då kan jag förstå ifall det kör ihop sig lite i huvudet, att det liksom blev "fel" anledning att onanera… Förstå mig rätt.

Det finns ju oftast bakomliggande problem ifall något en gör får en att känna sig dålig, äcklig eller ger en skuldkänslor 🙂 Så länge man kommer fram till det bakomliggande problemet blir det mycket enklare att lösa och få en sund inställning till det! Tror detta kommer gå över för dig, och kom ihåg - det är inget fel i det du gör!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Upp till toppen
Annons: