Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3275 ggr
HUMAN0ID
2014-12-21 00:11

Bästa vän och mitt ex

Hej, just nu är jag väldigt ledsen och känner att jag inte har någon att prata med, så tänkte att jag skriver det här.

I maj detta året gjorde jag slut med min pojkvän jag varit tillsammans med i ett år. Det var ganska mycket kaos efteråt och han började smsa med min bästa vän för råd om mig, och det var nog så allting började. Kan även tillägga att jag och min bästis har varit det sedan dagis, det har alltid varit vi 2 och jag har ingen annan än hennne. Han fortsatte under sommaren rådfråga henne och sånt och hon störde sig på det tillslut. Jag gillade aldrig att han pratade med henne av den enkla anledningen att jag tyckte han istället kunde prata med MIG om saker som gällde mig och honom.

Tillslut var allt tjat slut. Jag hörde inte mycket från honom längre och han skrev sällan till henne. Jag hittade en ny kille för två månader sedan, vilket kommer spela roll i det som kommer.

Men förr några månader sedan började dom två skriva med varandra mer och mer och det var inte längre om mig. Eftersom jag och min bästis är väldigt tajta så berättade hon såklart allt för mig och jag brydde mig inte så mycket till en början. Men allt eftersom ville han träffa henne och det började bli mer "seriöst". Jag blev faktiskt lite sårad och tyckte att det var respektlöst av honom att hålla på med henne när han vet att hon är allt jag har. Hon själv sa att hon inte var intresserad och sånt men att hon bara inte kunde säga ifrån, vilket jag vet att hon inte kan eftersom hon alltid har varit sån som person. Därför var jag bara lite ledsen och sur på honom.

För bara någon vecka sen sa hon att hon gillade att prata med honom men som en vän. Jag sa inget men innerst inne gjorde det ont, även om jag HATAR mitt ex. Pga av en sak som hände var jag tvungen att kontakta mitt ex igen och det gick bra bara en liten sak som behövde sägas via telefon, han var trevlig jag var trevlig.

Tills jag och min bästis samma dag satt och åt hemma hos henne och han börjar smsa om den saken vi pratat om via telefon och vi blir lite småsura. Då ringer han upp och är FÖRBANNAD och skriker på mig. Jag fortsätter prata normalt tills han slänger på luren. Samma kväll smsar vi och löser det, eller rättare sagt jag orkade inte bry mig. Slutade med att vi pratade lite om vanliga saker. Tillslut skrev jag som det var, att jag inte gillade att han skrev med min bästis och att jag tyckte det var lite respektlöst. Han tog det bra och det blev inget tjafs och han sa vissa saker som jag trodde på.

Nästa dag var sista dagen jag förmodligen pratade med honom, för där tog allt tålamod slut. Han hade skrivit massa till min bästis om att han bara sa vissa saker till mig för att inte orka bråka, att jag stog ivägen, skulle sluta blanda mig i osv.. alltså tvärtemot vad han sa till mig att det var. Ringde honom senare bara för att lösa allt och släppa allting. Slutade med att ingenting blev varken bättre eller sämre. Senare på kvällen bråkade vi via sms och jag bad han att aldrig höra av sig mer.

Så, jag är alltså ledsen över att dom pratar. Först bara på honom, men nu även på henne eftersom att hon vill göra det och jag vet att hon börjar få känslor. Jag vill inte, tänker inte och står inte i vägen för dom, helt seriöst. Jag tänker inte vara den personen för även om det känns jobbigt tänker jag inte förstöra något. Men det känns som att jag och hon dras isär pga av detta, och hon är den enda jag har.. Vet inte om jag överreagerar men allt är bara kaos och jag blir så jävla arg och ledsen bara. För hon hade DÖDAT mig om jag bara så smsade med någon hon gillade lite smått, men hon tycker det är okej att hålla på med mitt ex. Han säger att eftersom jag har en ny så borde detta inte spela någon roll.

Vad ska jag göra..


Annons:
Decemberbarn
2014-12-21 01:22
#1

För det första, du överreagerar inte ett dugg! Hade jag varit i samma sits som du hade jag känt precis likadant. Jag tänker såhär att det är ju skitjobbigt redan nu när de "bara" pratar och så trots att du har ny kille. Ett ex är ju trots allt någon man en gång haft starka känslor för och därför tycker jag att det är helt fel att din bästis och ditt ex har den kontakten de har och de borde de båda inse. Men tänk sedan om det skulle bli något mer mellan dom, hur sjukt jobbigt och påfrestande det skulle vara dels för dig och för eran vänskap. Jag tycker därför att du face to face borde prata med din bästis och berätta precis hur du känner utan att underdriva minsta lilla och inte känna att du överdriver för det gör du verkligen inte. Det är inte okej att prata så med sin bästaväns ex. Du förtjänar verkligen inte att må dåligt över något sånt här! Jag tycker verkligen inte att du borde känna att du står i vägen för dem för du måste påminna dig själv om att det är din bästavän och ditt ex som gör fel här, inte du. Om din bästavän fortsätter som hon gör ju trots att du pratat ordentligt med henne får du noga tänka igenom om det verkligen är en sådan person du vill ha som din närmaste. Stor kram på dig, hoppas verkligen allt löser sig! Skriv gärna sen hur det går❤️

Majken!
2014-12-21 10:30
#2

#1 Det där är ett otroligt skevt resonemang som egentligen bara håller om man ser andra personer med någon slags äganderätt. Har man gjort slut/separerat så finns ingen äganderätt kvar. Man har ingen rätt att kliva in och bestämma någonting kring den andres liv! Det är inget fel att träffa någon som ens vän har varit tillsammans med, det är snarare ett ganska vanligt scenario. 

Väx upp, sörj klart utan att blanda in exet och vännen, fokusera på din nuvarande relation och låt dina vänner ha sin relation i fred.

Molekylflickan
2014-12-21 10:44
#3

#2 Fast det som de håller på med förstör ju en livslång vänskap. Det är inte rätt att förstöra på det sättet tycker jag. Jättedåligt att gadda ihop sig med sitt ens vän, ju. Och att kompisen inte säger nej… Dom gör ju det hela till en jättejobbig situation för TS. Det är ju bara kaos och förstörda vänskap, hur kan det vara okej? Relationen påverkar ju TS enorm mycket. Hur ska hon kunna låta dem ha deras relation ifred?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Majken!
2014-12-21 10:51
#4

#2 Varför skulle hon inte kunna låt dem ha deras relation ifred? För mig är svaret enkelt, man äger inte andra människor. Hon har avslutat en relation med en kille där hon fortfarande vill ha bestämmanderätten kvar. Det är otroligt skevt. Gör slut, sörj, låt varandra leva vidare utan krav och press. Sluta ha kontakt om det nu inte fungerar, sms:a inte mer, ta inte upp "viktiga saker". Det är slut, låt det vara precis det tills alla känslor från ALLAS håll har lagt sig. Och sluta försök bestäm över vad kompisarna ska ägna sig åt.

Molekylflickan
2014-12-21 11:05
#5

#4 Men tycker inte du att det är väldigt synd, då?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

HUMAN0ID
2014-12-21 11:05
#6

Har dock skrivit i min text att jag INTE står i vägen för dom eller tänker bestämma något. Frågan var inte om jag skulle låta dom fortsätta eller inte.


Annons:
jossan...
2014-12-21 11:07
#7

detta beror ju på lite, Det är ju såklart riktigt drygt ifall att man ser det från din vinkel och man blir självklart förbannad, samtidigt som det är s att om man ser det från deras håll så kanske dom värkligen gillar varandra. Och om de värkligen gillar varandra så känns det som att det också skulle kunna vara lite drygt av dig att försöka sära på dem. Men detta är ett dilemma eftersom att hur ni än gör så kan detta antagligen skada eran vänskap eftersom att du är irriterad när de håller på och hon kanske blir det om du tycker att de inte får det. Men nu känner ju inte jag någon av er så jag vet ju inte riktigt hur eran relation är, men när jag är arg på någon så kan jag ibland glömma bort allt från den andres perspektiv men det måste mannockså försöka tänka på ibland och det är mitt råd.

Gud vad bra jag stavar…

Molekylflickan
2014-12-21 11:09
#8

#7 Applåd! :) Bra råd.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

jossan...
2014-12-21 12:11
#9

tack! #8 ^^ Men måste ändå säga att jag skrev väldigt fort, från i Paden så det blav lite fel på vissa ställen men ni förstår nog poängen;)

Gud vad bra jag stavar…

nottheonly
2014-12-21 12:16
#10

Ärlighet vara alltid längst, så jag tycker du ska berätta för din vän hur du känner men även påpeka att om hon har känslor för ditt ex och han även har känslor för henne så tänker du inte stå i vägen för dem. Du kan ju nämna att även om du känner dig lite sårad så vill du inte att detta ska förstöra eran vänskap. 

Man kan inte styra över hur två personer känner för varandra och om de blir tillsammans så kommer det säkert kännas jobbigt ett tag men jag tror att du kommer komma över det och "vänja" dig vid dem tillsammans.

Larissa
2014-12-21 12:47
#11

Jag hade också känt som du gör!

För det första tycker jag att det hade varit SJUKT konstigt om min bästavän snackade och började få känslor för mitt ex, hade varit väldigt konstigt och jag hade verkligen inte gillat det för det hade känts så konstigt

Och om jag tänker såhär, jag hade ALDRIG pratat med min bästaväns ex på ett sånt sätt. Hade bara känt otroligt konstigt på något sätt och hade aldrig kunnat tänkt på min bästaväns ex på det viset faktiskt och dessutom hade det känts elakt mot min vän.

Skogsraah
2014-12-21 13:08
#12

Oavsett hur det blir i det långa loppet vill jag bara påpeka att du INTE överreagerar. Helt normal reaktion.

Det låter som att #4 varit i en liknande sits då hen låter så hård mot TS. Oavsett vad som är rätt eller fel (TS har till och med skrivit att hon inte vill lägga sig i deras) har hon väl rätt till sina känslor? Skulle du glatt vinka av din bästa vän om hen gick till ditt ex det rätt nyligen tagit slut med? Liksom "väx upp"… Kanske inte helt moget svar när det handlar om känslor. Tycker TS är väldigt ödmjuk mot de båda i tråden.

Jag menar bara på att ingen vinner på att "piska till den andra". Det här är dessutom ett forum där tonåringar skriver, vet inte om du är tonåring själv, men saker blir mer komplicerade oftast med vänner och killar då. Tänker bara att det kan vara värt att ta en titt tillbaka i backspegeln ifall man själv inte är tonåring längre och tänker ge råd. För du dumförklarar ju TS ganska hårt. Vad det nu då är värt.

Hur som helst. Det du får göra är att berätta för din bästa vän hur jobbigt det känns ifall det skulle bli något mellan dem. Men samtidigt vet du ju att det ändå inte går att förbjuda någon från att träffas. Kanske känns det då som att hon hellre satsar på detta ex än på er långa vänskap, och det måste kännas fruktansvärt. Jag tycker att bästa vänner borde gå före än att hasa efter "varandras" killar. Någon som sett One Tree Hill?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Majken!
2014-12-21 16:24
#13

#5 Det är klart att det är synd när människor får svårt att komma överens, oavsett anledning. Men jag tycker inte man har rätt att försöka styra andra människors beteende genom att skuldbelägga dem. 

#12 Jag dumförklarar ingen, jag lägger fram en annan åsikt än de som tidigare skrivit i tråden. Jag tycker det är viktigt att få input från flera håll, inte enbart medhåll. Är man en person som har svårt att bryta upp med gamla relationer så behövs förstås inga hejarop kring att konfrontera sitt ex eller sin kompis, då är det ju en samtalsterapeut man behöver komma i kontakt med.

Annons:
HUMAN0ID
2014-12-21 21:06
#14

Okej, tänker återigen skriva detta: jag står INTE ivägen för dom och det var inte det jag ville komma fram till med mitt inlägg, om jag borde säga ifrån eller inte. Min avsikt var att få skriva av mig och se vad andra tyckte.

Jag och min bästis pratade igår. Vi båda sa som vi tyckte osv och ja det var väl som vanligt. Inte så att vi direkt kom fram till något, bara att hon själv tyckte det var dumt av henne och att hon skäms över det så mycket så att hon inte ville att folk skulle veta om det. HON SJÄLV sa att hon tyckte det var fel och att hon själv hade tyckt det var fel av mig om det var jag som gjorde så mot henne.


HUMAN0ID
2014-12-21 21:07
#15

Men trots att hon själv tycker att det hon gör är fel och hade tyckt att det var fel om jag gjorde så emot henne så fortsätter hon. Säger somsagt inte att hon inte får, tycker bara det är lite konstigt om hon nu tycker det är så fel som hon säger.


Molekylflickan
2014-12-21 22:09
#16

Tycker också att det är lite konstigt, TS. Samtidigt tänker jag att hon kanske tycker att det är jobbigt att säga nej till ditt ex nu? När det gått så långt, menar jag. Bara en tanke.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

HUMAN0ID
2014-12-21 22:13
#17

Ja det tror jag att hon har, svårt att säga nej nu om hon nu skulle vilja det. Vilket hon kanske inte ens vill men.

Sen vet jag av erfarenheter att den killen inte är den lättaste att skaka av sig om man nu skulle vilja det. Tog mig mer än ett halvår att få han att låta mig vara ifred. Han har sagt så mycket elaka saker till mig och varit så jäkla tyken mot mig under tiden vi var tillsammans, så förstår inte heller vad hon ser i honom. Men ja, hon har väl lärt känna han på ett annat sätt än mig.


Molekylflickan
2014-12-21 22:17
#18

:)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Nelley
2014-12-21 22:17
#19

Du kontrollerar varken ditt ex eller bästis. Och du skriver "För hon hade DÖDAT mig om jag bara så smsade med någon hon gillade lite smått, men hon tycker det är okej att hålla på med mitt ex. " Så du gillar fortfarande ditt ex? Med sådan svartsjuka är det inte rätt att vara med din nya pojkvän. Och jo du står vägen för dem, du försökte ju få killen att sluta smsa men återigen, så kontrollerar du dem inte.

HUMAN0ID
2014-12-21 22:22
#20

Jag har aldrig påstått att jag gillar mitt ex? Däremot skrev jag att jag avskyr honom av många anledningar, saker han gjorde när vi var tillsammans.

Är inte svartsjuk på något sätt, 100% ärlig. Kommer aldrig ens kunna bli något i närheten av svartsjuk vad gäller honom, även om det så handlar om min bästis. Skulle inte ta tillbaka honom på nått sätt, så avundsjuk är det sista jag är.

Försökte och försökte. Jag sa till honom vad jag tyckte MEN att jag inte tänker förbjuda något eller stå ivägen osv. Vi pratade inte ens om det mycket jag och han.


Annons:
HUMAN0ID
2014-12-21 22:24
#21

Och med "För hon hade DÖDAT mig om jag bara så smsade med någon hon gillade lite smått, men hon tycker det är okej att hålla på med mitt ex. " menade jag att hon sagt till mig att om jag så börjar ens smsa med någon hon gillar lite grann så hade hon blivit sårad, ledsen osv.  Tex en kille hon var på g med för ett tag sedan, han la till mig på tex snapchat för ett tag sen och hon var livrädd för att han skulle prata med mig, även om det inte finns något mellan dom två längre. Pratade med han gjorde jag förövrigt aldrig, för jag vet att hon inte vill. Var inte ens intresserad av snubben.


Nelley
2014-12-21 22:27
#22

Varför blev du upprörd när han skrev med henne nästa dag och sa att bara ville undvika bråk? För det är ju uppenbart.

HUMAN0ID
2014-12-21 22:28
#23

Jag blir inte upprörd för hans skull, jag blir det för min kompis skull. För att vi har varit bästisar i hela våra liv och han är dum i huvudet. Du missuppfattar ju hela grejen.


HUMAN0ID
2014-12-21 22:29
#24

Han va väldigt trevligt och underbar i början, ja, annars hade jag förmodligen ALDRIG ens blivit intresserad av honom eller inlett ett förhållande. Senare däremot visade han ju sig att var det största rövhålet av alla.


Nelley
2014-12-21 22:31
#25

Hon kan få egna uppfattningar och erfarenheter.

HUMAN0ID
2014-12-21 22:39
#26

Var iförsig det jag sa i ett tidigare inlägg.


Upp till toppen
Annons: