Annons:
Etikettövrigt
Läst 1163 ggr
jela96
2014-12-27 20:35

Flyttpacka

Hej!

Tänkte kolla om någon har några tips om flyttpackning! Allt har gått så extremt fort och har fått veta att jag ska flytta in i min nya lägenhet den 1:a alltså om 5 dagar. Jag bor i en liten tvåa men har så sjukt mycket saker så jag blir bara stressad.

Har ni några bra tips för att flyttpacka snabbt och effektivt?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Saffran0Spice
2014-12-27 20:49
#1

Packa ner allt som du inte kommer behöva den närmaste tiden (typ sommar kläderna, böcker, prydnader osv.)

Packa hellre många små än få och stora kartonger - det gör flytten lättare och inte lika påfrestande för kroppen.

Slå in ömtåliga saker - om du inte vill ha 10 000 tidningar så kan du alltid slå in sakerna i lakan, handdukar, badlakan m.m. som du har hemma, då packar du även ner dessa samtidigt!

Markera lådorna så ni vet direkt vilka rum de ska till.
Markera även de lådor som innehåller viktiga saker du kan behöva få tag i snabbt - ex papper, städartiklar, förband m.m

Och sista tipset - börja packa det tråkigaste först, då känns det lättare och går mycket snabbare mot slutet ^^

Zepp
2014-12-27 20:50
#2

Jag brukar sätta upp sopsäckar mitt i det största rummet och slänger 90%, då det visat sig att det mest är skräp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Moalinn
2014-12-27 20:57
#3

Har gjort detta några gånger nu så ska se om jag kan komma med några tips.

Börja redan nu. Ta fram lådor (bananlådor är underbara men vanliga flyttlådor fungerar det med) och börja plocka ner allt som du inte kommer behöva under de kommande dagarna - tänk på att snurra in ömtåliga saker i tidningar eller liknande. Försök ha någon typ av ordning, inte lite av varje i en låda utan lägg papper i en, glas i en, prydnad i en och så vidare. Skriv på lådorna vad de innehåller! Släng ner mjuka grejer (kläder, kuddar, filtar och så vidare) i säckar. Ställ större saker som inte får plats i lådor på ett ställe.

Det är egentligen bara att plocka lite varje dag så ska du inte behöva göra så mycket samma dag mer än slänga ner kylvaror i påsar. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

jela96
2014-12-27 23:09
#4

Tack för alla bra tips! :) Problemet är ju att jag blir så sjukt stressad när det är rörigt runt mig så det blir liksom aldrig av men ska försöka dra på någon bra ljudbok och få lite gjort nu :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Moalinn
2014-12-27 23:15
#5

#4 Gör det inte rörigt! Ta fram EN låda och börja plocka med något, typ prydnader. När du är klar med det så ställ undan lådan i ett rum eller ett hörn eller vad som och ta fram en ny låda och fortsätt så. Måste inte stå hundrafemtioelva saker överallt bara för att man flyttar :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

jela96
2014-12-27 23:19
#6

5# Haha skrattade lite då de är precis så jag håller på, 100 saker på gång samtidigt! Får försöka ta det lite lugnare och en sak i taget tror jag 😊

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Moalinn
2014-12-27 23:22
#7

#6 Vet, är likadan. Börjar jag på ett ställe så fortsätter jag på ett annat vilket slutar med 20 lådor och saker överallt. Men kan man så är det mycket bättre och lättare om man tar en sak i taget!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

jela96
2014-12-27 23:25
#8

7# Haha jo och det hela slutar med att man ligger helt utslagen… :/ Men de är nog tyvärr bara att lära sig

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[GråHäxa]
2014-12-28 04:18
#9

Är du säker på att du får tillgång till lgh den 1:a och inte den andra? Jag flyttar nämligen också den 1:a egentligen men det blir den 2:a eftersom den första är röd dag. Tänkte bara nämna det så att du inte blir stående utan nycklar den 1:a :)

jela96
2014-12-28 04:41
#10

9# Jopp första är de! Ska hyra av en tjej som har flyttat redan under uppsägningstiden så jag får nycklar av henne :) (sen hoppas jag på att få ta över lägenheten helt om hyresvärden godkänner) 

Men tack för att du sa till! 🙂

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[GråHäxa]
2014-12-28 05:06
#11

Okej men då så 🙂

Lycka till med flytten!

jela96
2014-12-28 05:21
#12

11# Tack detsamma! 🙂

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[GråHäxa]
2014-12-28 05:28
#13

Tack! 🙂

Annons:
[Nettan120]
2014-12-28 05:51
#14

När jag flytta så sorterade jag det som skulle med och lämnade resten då möbler. Sen la jag ner alla viktiga kläderna i en sopsäck och det lilla porslin som fanns slog jag in i papper :)

Saffran0Spice
2014-12-28 11:51
#15

Om du har det lätt för att göra det rörigt (precis som mig!) så är ett förslag att göra ett flyttschema =)

Gör en riktigt fysisk lista och häng på väggen så du kan se den och checka av den, skriv upp rum/saker i vilken ordning de skall packas.

EX.
Måndag - Vardagsrummet, alla böcker/filmer/prydnader/tavlor.
Tisdag - Kontoret, Skrivbordet/hyllor/skåp.
Onsdag - Sovrummet, skåp/lådor/hyllor.
Torsdag - Köket och badrummet, samtliga lådor och skåp.
Fredag - Gardinstänger i samtliga rum, torka ur och kolla igenom all skåp/hyllor/lådor en gång till.

Osv..

jela96
2014-12-29 01:19
#17

Tack för alla svar!
Har idag lyckats packa två sopsäckar med kläder så de går sakta framåt 🙂
Ska försöka packa två kartonger till nu.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Upp till toppen
Annons: