Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2601 ggr
[Nettan120]
12/29/14, 1:42 PM

Hur ska allt lösa sig med ekonomin

Jag har inte råd att betla denna månadens abonumang räkning och får dubbelt nästa månad kommer gå på över två tusen. Hur ska jag få fram pengarna för resten av räkningarna har bara 2323 kr i månaden. Dom pengarna springer i väg till mobilräkningarna. Jag har tex en räkning som skulle vara inne denna månaden som jag ligger back med på skolfotona och sen kommer klarna räkningen som med måste betalas hur ska allt gå ihop sig är svin orolig för min ekonomi ska tex sluta  röka sen när mina paket med cigg är slut för att jag har inte råd med det. Vet att sambon hjäper mej med mat och tak över huvudet nu tills jag får högre pengar i sommar. Även med vissa räkningar men vill inte be min sambo om hjälp känns som han har nog med sitt inte ska han behöva ta ännu mer ansvar över mej. Känns som jag tappar all kontroll på min ekonomi. Och att nu behöva ta hand om den är svårt. Nu har jag inte mamma som kan hjälpa mej längre. Bara hålla tummarna att man inte hamnar hos kronofogden snart  är bara 18 år och penga ovan 😭

Annons:
[Nettan120]
12/29/14, 1:46 PM
#1

Ska man behöva sälja min älskade kanin😕 Har snart inget annat val men sambon vägrar att jag säljer han betalar just nu även Tassens mat och hö

Mitralis
12/29/14, 1:47 PM
#2

Ring till de som du har abonnemanget hos och säg precis som det är. De kan säkert hjälpa dej. 
Sedan så måste du nog verkligen tänka över dina mobilvanor. Kan du använda mer WiFi? Annat abonnemang eller kanske ett Kontankort? Med kontantkort så märker du omedelbart hur snabbt det drar iväg.



tlover
12/29/14, 1:54 PM
#3

Du har ju två grejer att fixa egentligen

del ett är att se till att du kan betala det du kommit back. Så det första du bör göra är som #1 Säger att ringa dom sen måste du skaffa extra pengar, tex kanske du har något du kan sälja, nått extrajobb du kan ta eller om inte det funkar kan du låna pengar av släkt/vänner (inte mobillån el dyl).

Del två är att skaffa bättre vanor. Det verkar vara just mobilen som är värst för dig så det blir väl att börja där, tex om du kan så kan det vara värt att skaffa kontantkort, då kan du inte ringa osv för mer än vad du redan betalat in.

Jag tror inte du hamnar hos fogden, i alla fall inte om du studerar för då är det dina föräldrar som är ansvariga för att betala för dig tills du gått ur gymnasiet el fyllt 21 (beroende på vilket som kommer först).

l'm back

MsSofieG
12/29/14, 2:12 PM
#4

Byt till kontantkort skulle jag börja med, då drar inte pengarna iväg om man inte redan har dom. Sen ändrade vanor är det ju bra att du redan satt igång med (som att sluta röka).

 Sälja kaninen tror jag inte skulle göra värst från eller till. Är ju inte direkt dyra djur att hålla och inga man tjänar mycket på att sälja heller. 

Och ring ditt telefonbolag och be om att få skjuta upp/dela upp räkningarna du har ni, förklara vilken sits du sitter i så brukar de kunna ordna en lösning som passar.

[Nettan120]
12/29/14, 2:26 PM
#5

Jag har börjat fundera på att byta abonnent från tre till biligare sådant eller ta kontant kort dock sitter jag ju fast i två år till med detta abonnemang :/ Jag har löst med tre räkningen på mitt abonnemang ta två nästa månad :/ dom har inget bättre lösning :/

Mitralis
12/29/14, 2:29 PM
#6

Vad har du för abonnemang nu? 1000kr i månaden låter extremt mycket tycker jag. Finns det något minsta basbelopp som du kan komma ner till genom att inte använda mobilen så mycket?



Annons:
[Nettan120]
12/29/14, 2:29 PM
#7

Min mamma vägrar hjälpa mej nu sen jag bröt upp kontakten med henne går och pappa har inte de ansvaret pga mamma sköte om mej låna från släkt nä går inte skaffa extra jobb japp det skulle vara ett bra alternativ typ matbutik då jag går handel :)

Mitralis
12/29/14, 2:33 PM
#8

Väldigt bra att du ringde till tre och pratade med dom. Det ska du har väldigt mycket beröm för i alla fall 🙂
Kolla upp matbutiker och snabbmatställen. Du kanske kan få några timmar där om du har tur 🙂
Vilka kostnader har du? Betalar du någonting annat än cigg och mobil?



tlover
12/29/14, 2:57 PM
#9

#7 Jo men det kan hända att det blir din mamma som krävs på pengarna i slutändan men jag är inte säker (men såklart ska du försöka komma ur knipan med egen kraft). Du har inga vänner som du kan låna från? (ifall du inte får nått extrajobb, eller att pengarna från extrajobbet kommer in för sent).

Du kanske ska försöka dig på jobb som att gå med folks hundar, skotta folks gårdar eller liknande också, då kan du nog få pengar så snabbt som du behöver (har timvick får man ju pengarna månaden efter man jobbat).

Att sälja nått kan ju också vara något, jag och min man levde på att sälja av saker i några månader en gång då vi hade det knivigt ekonomiskt.

l'm back

[Nettan120]
12/29/14, 3:46 PM
#10

Japp mamma vägrar hjälpa mej och har ingen annan med hyfsad ekonomi i min släkt. Hade inte sambon funnits skulle jag fått stå ut i helvetet hemma han hjälper med med mycket kostnader som jag inte kan hosta fram till. Tex bostad och mat sen vätska och min Tassen . Ska bli skönt när jag får bättre med pengar som jag får i sommar pga mina pengar höjs för något bidrag för mej går bort för mamma

MsSofieG
12/29/14, 4:10 PM
#11

Vätska? Menar du någon sorts medicin?

Fridaaaa
12/29/14, 4:22 PM
#12

Var det inte nyligen du flyttade? Har ekonomin ändras på den tiden?
Kanske se över telefonräkningen om den ligger på 1000kr /månad, låter extremt mycket`?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
12/29/14, 5:08 PM
#13

Vilka är dina andra räkningar utöver mobilen och skolfoton som du behöver betala? 2323 borde räcka till 2000+ skolkort. om skolkorten kostar mer får du skicka tillbaka dem, det kunde i alla fall jag göra med de jag inte ville ha och därför inte ville betala för dem heller. Annars kan du skaffa jobb som betalas kontant, alltså till exempel rasta hundar som någon nämnt. Annars får du ändå vänta länge tills du får lön om du ska skaffa ett "riktigt" jobb och dom jag förstår det behöver du pengarna nu. Du har inga tillgångar du kan sälja? Inget sparkonto att ta utav?

Annons:
marta01
12/29/14, 5:19 PM
#14

din mamma kan inte vägra hjälpa dig hur mycket som helst, för tills du fyller 21 eller slutar studera så kan du kräva (genom social myndigheten) att hona ska betala vissa saker mins inte vad. ta till exempel min moster hon bröt med sina föräldrar men klarade det inte ekonomiskt, slutade med tre möten med social myndigheten och mina föräldrar att hennes föräldrar fick betala visa saker. vet dock inte mer.

vad jag försöker komma fram till är att i viss mån är din mor skyldig att hjälpa dig om du inte är 21 och studerar.

detta är vad jag har hört och läst. sen kanske det inte är till jätte stor nytta då det kan vara andra kostnader du behöver hjälp med än vad som ingår i detta.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Fridaaaa
12/29/14, 5:44 PM
#15

#14 Eftersom hon har flyttat hemifrån är inte föräldrarna försörjningsskyldiga längre, det har jag fått veta i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marta01
12/29/14, 5:59 PM
#16

#15 ok jag vet inte jätte mycket utan har fått mycket av min kunskap av fallet med med min moster som hade flyttat hemifrån, men ändå blev hennes föräldrar försörjningsskyldiga. är det olika i olika komner?

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Fridaaaa
12/29/14, 6:14 PM
#17

#16 Nja ska det inte vara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
12/29/14, 8:58 PM
#18

#15 Fast om det skulle vara så skulle ju ingen kunna plugga på annan ort (jag hade egen lägenhet från 16 års ålder tex)

l'm back

Fridaaaa
12/29/14, 9:04 PM
#19

#18 Bo på internat är för mig inte samma sak som att flytta när man går gymnasiet. Få som bor i egna lägenheter. Och kommunen brukar betala en del av det, i alla fall här om man pluggar på annan ort och måste bo på internat 🙂
Det jag syftade på är som TS är: Sambo och flyttat 100% hemifrån.

Men är som sagt den infon jag fått.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Portie
12/30/14, 1:43 AM
#20

Jag kan ju tycka att man som sambo hjälper varandra även i såna här situationer. Ni kan ju se det som ett lån och du kan ju betala tillbaka eller liknande senare.

Annons:
[AnimalLover1]
12/30/14, 11:49 AM
#21

TS, jag skulle råda dig att säga upp abonnemanget om det går (senare när du betalat klart allt såklart) och skaffa saldo/kontantkort istället. 1000kr/månad är rejält.

[Nettan120]
12/30/14, 12:51 PM
#22

#21 Det hade jag tänkt göra säga upp min abonumang när det väl gå.  Ska kolla på den iden som du har 🙂.

Har även pratat med min gubbe om detta och han är vilig att hjälpa mej med dom räkningarna så jag kommer i fatt sen får jag betala han 2000 kr. Sen ska han hjälpa mej med mobilräkningen som okså är efter satt pga mej inte råd just nu. Nästa månad så tar han den och jag min nya räkning som kommer :) Ska komma i fatt det har jag bestämt mej för 🙂 även att jag blir betal skyldig sambon och leva snålt en månad :) Då februari .Han har hjälp mej med fyniq på  114 kr och skolfotona på något runt 600 kr. Känns skönt att han förstod det hela så här bra :)

Fridaaaa
12/30/14, 12:52 PM
#23

#22 Är skolfotorna så viktiga? 600 kr är mycket för lite bilder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nettan120]
12/30/14, 3:48 PM
#24

Jo det tycker jag Frida att det är men sen😐 har den ökat för att jag glömt den nu så länge

Fridaaaa
12/30/14, 3:52 PM
#25

#24 Så det är påminnelseavgifter också menar du? Ja då får du skylla dig lite själv att den blivit så pass hög.
Och flyttar man hemifrån är det viktigt att kolla sånt, betala i tid och så, att hamna hos kronofogden är inte skoj och har man hamnat efter kan det bli mer och mer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nettan120]
12/30/14, 3:56 PM
#26

Japp det menar jag det var meningen att mamma skulle betala den men sen vi brytit så har hon vägrat att hjälpa mej med räkningar som jag hamnat efter med. Hon har hjälp mej i nöd men nu så får jag klara mej själv vilket är svårt för att jag aldrig sköt min ekonomi själv utan det har mamma gjort för att jag har svårt för ekonomi i det hela.  Som tur är hjälper min sambo mej att komma rätta med dom som har varit back

pennydog
12/30/14, 3:57 PM
#27

Hejar på dig🌺❤️

Annons:
[Nettan120]
12/30/14, 3:59 PM
#28

Tack vännen  ska nog visa mamma tvärt om att jag klarar mej fint utan henne 🌺#27

[SisselaJ]
12/30/14, 5:43 PM
#29

Kan du inte välja bara några stycken av skolfotona som jag skrev i #13 ? Det är upp till dig. Men du kan ju inte betala dem. Om du verkligen "vill ha" så blir det ju såhär att du sitter med räkningar över öronen. Ibland får man prioritera. Att låna pengar från andra kan vara väldigt påfrestande för en relation. Många bryter på grund av ekonomiproblem.

[Nettan120]
12/30/14, 6:14 PM
#30

Japp jag vet det men fick dom redan när jag bodde hemma och min mamma skulle hjälp mej med den räkningen och min kille förstår min tunga sist nu när mamma inte är vilig att hjälpa som hon då va när jag hade kontakt med henne! Det kommer lösa sig när allt är rullande på som normalt bara nu när mamma släppte allt till mej. Jag kan bara jag ger fan till ett och det vet min sambo

Fridaaaa
12/30/14, 6:18 PM
#31

#30 Står du eller din mamma på räkningen?
För står du på den är det ditt ansvar att den  betalas oavsett om din mamma lovat eller ej eftersom du är över 18.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/2/15, 9:37 AM
#32

#19 Jag har aldrig bott på internat, jag flyttade till "egen" lägenhet direkt ( jag sätter det inom "" eftersom min mamma stod på lägenheten eftersom jag inte hade egen inkomst).

l'm back

ostbollen
1/2/15, 9:46 AM
#33

Om mobilräkningen är hög kan du (om du har ett jobb) be att få en jobbtelefon som dom betalar! Så är det på många ställen och det skulle kanske lösa en del ekonomiproblem?

Fridaaaa
1/2/15, 10:50 AM
#34

#32 Nej sa inte att du gjorde det heller 😉
Ja alla har tyvärr inte det möjligheten, men självklart bra om man har det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
1/2/15, 12:01 PM
#35

#34 Nej du sa att föräldrarna inte är försörjningsskyldig bara man flyttar hemifrån, vilket inte stämmer.

l'm back

Fridaaaa
1/2/15, 12:06 PM
#36

#35 Inte när man fyllt 18 år, och som jag tydligt skrev så är det den infon jag fått. Men uppenbarligen stämmer inte den i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/2/15, 12:26 PM
#37

#36 Har man fyllt 18 och inte pluggar på gymnasiet så ja men pluggar man fortfarande på gymnasiet så är föräldrarna fortfarande skyldig att betala för barnet deras.

l'm back

Fridaaaa
1/2/15, 12:28 PM
#38

#37 Fast det är väl upp till föräldrarna hur pass mycket?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/2/15, 12:31 PM
#39

#38 Nja, saker som foto och mobil vet jag inte om dom måste acceptera att betala men kanske kan det hända att det hamnar hos dom ändå om det skulle gå vidare till fogden, men det vet jag inte säkert.

Jag tänkte mest att föräldrarna slipper inte automatiskt bara för att man flyttar hemifrån utan det är andra saker som spelar in snarare.

l'm back

Fridaaaa
1/2/15, 12:47 PM
#40

#39 Fast TS är 18 år, då står det väl på henne? I alla fall fotona borde göra det. Jag fick det i mitt namn när jag fyllt 18 år. Telefon beror såklart på om de ändrat över det till henne eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/2/15, 1:12 PM
#41

#40 Det kan vara åt båda hållen som jag förstått det.

Men jag svarade ju på ditt då du skrev att föräldrarna inte var skyldig att betala om man flyttar hemifrån vilket ju gör så att man inte kan studera på annan ort.

l'm back

Annons:
fsigge
1/2/15, 8:29 PM
#42

vet du om att det finns ett mobilabbonemang till mobilen som är gratis?

Man får 200min samtal och 200sms och obegränsat surf för 0kr. Jag har det själv. Det enda man behöver göra är att kolla på reklamfilm. Du kan kolla på deras hemsida.  http://wifog.com/

Frida

Upp till toppen
Annons: