Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 22250 ggr
NordicSunset
2015-01-04 22:53

Träna bort hjulbenthet

Hej! Jag har aldrig tyckt illa om mina ben och jag tror aldrig jag kommer göra det. Jag har sett en person som skrev på sin blogg om att hon var hjulbent (vilket jag också är) och hade komplex över det osv osv. Jag själv har aldrig tänkt så, men .ag vill gärna veta om det går att träna bort det på något sätt? Och är det ovanligt att vara hjulbent? Jag aldrig sett någon annan än mig själv och min mamma som är det. (Och hon på bloggen men..)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[Majbot]
2015-01-04 22:59
#1

Hur dina ben är formade är genetiskt och går inte att träna bort. Även jag är till viss del hjulbent men det är aldrig något som jag har stört mig på direkt. Fokuserar hellre på allt jag tycker om med min kropp istället.

NordicSunset
2015-01-04 22:59
#2

Men jag har läst om vissa som har lyckats med det? :o Jag själv vikl inte göra det, utan undrar bara!

Be the best version of you.

  • Zoella
[Majbot]
2015-01-04 23:01
#3

#2 Är ifall ens hjulbenhet är orsakad av höft/fotvinkel.

http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/ovrigt/hjulbenthet

neasfotografier
2015-01-04 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag är också lite hjulbent. Eller ja, lite och lite. Beror väl på hur man ser det. Syntes dock mycket mer förut när jag var smalare. Men har gått upp 4-5 kg sen dess - positivt, och nu syns det inte lika väl och trivs bra med mina ben 🙂

Vet inte hur hjulbent du är, kanske mer eller mindre än mig. Men jag tror att det mesta sitter i huvudet. Att vänja sig vid det, man kan inte göra något åt det och intala sig själv att man är fin som man är 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

smellcaramell
2015-01-05 14:53
#5

dock kan träning orsaka hjulbenthet och kobenthet så då borde träning också kunna motverka det :) är bland annat vanligt att fotbollspelare har en av de inkorrekta benställningarna och hockeyspelare den andra, minns dock inte vem som brukar ha vad nu :)

NordicSunset
2015-02-12 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla svar! Jag tog en bild här på hurhjulbent jag är, så ja här är mina ben. #4 Jag tycker inte det syns mycket alls på dina ben! :) sedan så tycker jag inte det är fult att vara hjulbent heller!

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[EmmiieErixon]
2015-02-12 01:24
#7

Tycker inte du ser så farligt hjulbent ut :) Knasiga jag tycker till och med att det ser snyggt ut 😛

[SisselaJ]
2015-02-12 08:47
#8

Jag tycker inte det ser ut som om du är hjulbent. Bara mellanrum mellan benen.

NordicSunset
2015-02-12 12:17
#9

#7 #8 Inte? men något är det väl eftersom mina ben inte går ihop vid knäna typ? hade för mig att man var hjulbent då.. Haha, tack #7! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
2015-02-12 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här kanske det syns bättre, men jag vet inte?

Be the best version of you.

  • Zoella
neasfotografier
2015-02-12 12:43
#11

#10
Möjligtvis lite hjulbent, som mig.
Men för mig försvann mycket av det när jag gick upp i vikt och fick lite mer fett på benen 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[SisselaJ]
2015-02-12 14:50
#12

Knäna ska inte gå ihop! då är man kobent :)

[rumelle]
2015-02-12 15:24
#13

#12 Om knäna går ihop samtidigt som fötterna går ihop är man inte kobent. Däremot är man det om knäna går ihop medan man står med mellanrum mellan fötterna, 

Om man gör en bildsökning på "bow legged knock knee" så kan man se skillnaderna på vad som räknas som normalt, hjulbent och kobent.

Annons:
neasfotografier
2015-02-12 15:27
#14

Vill även tillägga till mitt inlägg i #11 att min hjulbenthet "försvann" inte utan den syns bara mycket mindre sen jag fick mer fett på benen. Såg nu att man kunde missuppfatta det jag skrivit 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[SisselaJ]
2015-02-12 17:45
#15

#13 tja jag tycker då inte knäna går ihop på någon av de bilderna förutom på de kobenta. Men det är såklart inte så mycket mellanrum som hos kobenta…

Biancaa
2015-02-13 20:39
#16

#15 Mina knän går ihop, jag är inte kobent. Har inte ens en cm mellan mina smalben.

Upp till toppen
Annons: