Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2175 ggr
Cellerkoppe
1/7/15, 3:08 AM

Mina föräldrar låter inte mig att resa-jag är 18

Hej! Jag är 18 pch vill resa till Marocco själv. Mina föräldrar låter inte mig resa någonstans själv. Men jag vill verkligen resa dit och vill helst att ingen ska följa med mig. Jag är myndig och de har inte rätt att bestämma över mig. Behöver hjälp!!! Vad ska jag göra? Om jag reser kommer de göra något dumt mot mig det vet jag. 

är tjej

Annons:
hahael
1/7/15, 3:12 AM
#1

Jag tror mest att dem är oroliga för dig, men du är ju som sagt 18 och myndig så jag tycker att om du betalar resan själv har dem inte mycket att säga till om faktiskt.

Klart att laxen ska ha en jolle

Cellerkoppe
1/7/15, 3:16 AM
#2

Ja jag kommer betala resan själv men mina föräldrar vill inte att jag ska resa. :( Och jag vill inte att dem ska vara oroliga, vadå ska man isolera sig i Sverige bara för det är farligt att resa utomlands neejjjjjjjjj man ska inte tänka på att det finns risker för då kan man aldrig leva livet i trygghet jag vill resaaa snälllaaaaaa vad ska jag göra? har ni något tips om hur jag kan resa utan att de vet om det?

NordicSunset
1/7/15, 6:41 AM
#3

Boka biljetter och åk! Nej men, haha.. Prata med dem om det? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
monstermash
1/7/15, 11:57 AM
#4

Det är farligt att resa ensam, speciellt nu när det är så mycket krig överallt. Vad ska du göra ensam i ett främmande land? Vad är det du vill göra så mycket, att du inte ens kan ta med dig några vänner på resan? 

Jag ser inte ditt problem. Du må vara 18, men dina föräldrar respekterar inte att du vill resa utomlands ensam, så antingen gör du dem besvikna och åker ensam och tar alla risker det finns med att resa utomlands själv, eller så tar du med dig någon/några vänner, och reser dit senare ensam om något/några år, då har du dessutom varit i landet innan. 

Reseinformation Marocko:
"På senare tid, hösten 2014, har dock beredskapen mot terrorhoten höjts i anledning av ISIS krigföring i Irak (…) Resanden till Marocko uppmärksammas på att resande till Marocko bör iaktta försiktighet. Det är lämpligt att undvika folksamlingar och större grupperingar i rörelse. Det gälller dels pga det allmänt försämrade säkerhetsläget i regionen, dels pga konkreta terrorhot mot Marocko från marockanska jihadister verksamma i Syrien och Irak."

Låter det verkligen som ett bra resemål att åka till ensam?

monstermash
1/7/15, 11:59 AM
#5

#2 -  har ni något tips om hur jag kan resa utan att de vet om det?

Jag har ett tips: Väx upp. Du är inte mogen nog att åka till ett land med konkreta terrorhot riktat mot sig, om du tänker resa utan deras vetenskap.

Tror du dem stödjer dig mer i saker efter att de listat ut att du åkte bakom ryggen på dem?

[Tilde]
1/7/15, 1:56 PM
#6

Vill du resa ensam bör du nog satsa på ett säkrare land. Jag förstår absolut att dina föräldrar inte är glada över tanken att du skulle åka ensam till Marocko med tanke på allt som händer…

Annons:
[rumelle]
1/7/15, 2:10 PM
#7

Du är rädd för att dina föräldrar ska göra något dumt men du är inte rädd för vad som kan hända om du åker till ett land som har flera terrorhot riktat mot sig? Dags att skaffa sig lite reality check kanske.
Men i vilket fall så har du två alternativ. Antingen så åker du, eller så gör du det inte. Du är 18 år och tar ansvar för ditt eget liv. Dina föräldrar kan protestera men de kan inte stoppa dig.

teddykaniner
1/7/15, 4:57 PM
#8

Vad är det som lockar med att absolut resa själv till Marocko? Det är inte någon du tänker försöka träffa? Har du rest förut mycket t. Ex med din familj? Rese erfarenhet är att rekommendera. Det behövs planering för att resan ska fungera, desto mer olik landet är desto mer problem kan man råka ut för. Vare sig du rest mycket förr eller inte skulle jag rekommendera att du börjar med något "lättare" land som tex Tyskland, Norge osv. Själv fyller jag 19 snart och reste första gången själv till England då jag var 18, då hade jag en familj(som jag aldrig sett förut för den delen) som kom och tog emot mig som jag bodde hos så egentligen var jag ju inte själv. Men minns att det skulle nog ha känts svårt att fixa allt själv, ta sig från flygplatsen och hitta överallt osv. Det är enligt mig inte så lätt som det verkar. Speciellt om man inte kan språket så bra eller reser till ett land där de inte pratar engelska så bra (förutsatt att man inte pratar deras språk) Så mitt tips är att ta med några vänner och utforska närmare länder först, Marocko är ett ganska stort steg.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Upp till toppen
Annons: