Annons:
Etikettövrigt
Läst 2393 ggr
Ceratico
1/7/15, 9:02 PM

Kan jag kräva en viss del av underhållsbidraget?

Hej!
Jag är en tjej på 16 år som får studiebidraget av mina (skilda) föräldrar. Jag bor i nuläget hos min far.

Men för att inte gå för off-topic går jag direkt till kritan: jag får betala allt och lite till med de pengar jag får in.
ALLA sorters kläder och skor, nöjen, resor, hygienartiklar, mediciner, mensskydd, möbler, mobiltelefon osv. Ibland köper jag till och med egen mat.

Så min fråga: eftersom underhållsbidraget ska täcka mycket utav det jag skrev upp - kan jag kräva, säg 500:- utav underhållsbidraget?

Annons:
Lia
1/7/15, 9:07 PM
#1

Vad för mat betalar du för? Om svaret är pizza och kebab så säger jag: nej, det kan du inte. Egentligen ska du vara glad att du får studiebidraget, för dina föräldrar måste inte ens ge dig det.

eirwen
1/7/15, 9:09 PM
#2

Tyvärr så kan du inte det. Underhållet är till föräldern att betala boende, mat osv. 
Om man efter 18 fortfarande går i gymnasiet eller en utbildning under gymnasienivå så går underhållet till dig, detta gäller tills man är 21.

Det jag tycker du ska göra är att diskutera med dina föräldrar, eller din pappa eftersom det är där du bor, om detta. Du ska inte behöva betala alla dessa saker själv med ditt studiebidrag.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Ceratico
1/7/15, 9:11 PM
#3

#1 Nej, det är inte pizza och kebab utan vanlig husmanskost som jag ibland får betala. (Makaroner, köttbullar, korv, lunch, köttfärssås, lunch som vi ska ha med oss i skolan (då vi inte alltid har något i frysen som jag kan ta med) osv.)).

Och jag vet att de inte är tvungna att ge mig det men nu var det inte det tråden handlade om.

Lia
1/7/15, 9:12 PM
#4

#2 Nej, underhållet går inte till henne oavsett om hon är 18 eller inte. Men underhållet går till hennes pappa fram tills hennes 21-årsdag om hon fortfarande studerar på gymnasienivå. Men TS kommer aldrig ha laglig rätt till underhållet. Studiebidraget däremot är enligt lag TS efter 18-årsdagen.

Lia
1/7/15, 9:14 PM
#5

#3 Ja, den maten borde dina föräldrar betala om det nu är tomt hemma, men det är ju något du får prata med din pappa om. Nej, du har rätt, det var inte vad tråden handlade om. Så som enkelt svar: nej, du har ingen rätt att kräva några pengar av dina föräldrar.

eirwen
1/7/15, 9:18 PM
#6
Annons:
eirwen
1/7/15, 9:26 PM
#7

#4 Jo, underhållet går till henne om hon är 18+

"Vad händer när barnet fyller 18 år?

När barnet har fyllt 18 år ska bidraget betalas direkt till barnet om barnet går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande.  Barnet har bara rätt till underhållsbidrag till och med dess att han eller hon fyller 21år.

Om barnet har fyllt 18 år och har slutat skolan har han eller hon inte längre rätt till underhållsbidrag."

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Lia
1/7/15, 9:30 PM
#8

#6 Okej, det var intressant. Dock skulle jag aldrig kunna leva på mina föräldrar. Men alla är väl olika :) Bra att veta klart vad som gäller i den frågan i alla fall ^^ 

TS, svaret är dock fortfarande att du inte kan kräva pengar, på två år i alla fall.

Det är märkligt också att det gynnar barnen att föräldrarna är skilda.

Ceratico
1/7/15, 9:41 PM
#9

Jag och min far har väl inte världens bästa far och dotter relation precis… men jag får väl försöka prata med honom om det hela eftersom jag faktiskt inte ska behöva betala så pass mycket… hittade denna sida (http://www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/1102-kostnader-som-ingar-i-underhallsbidraget) efter lite forskning och vad jag kan se så är allt utom mina nöjen (och vill-ha saker) sådant som underhållet ska täcka.

vallhund
1/7/15, 9:52 PM
#10

#3 Har man slutat att servera lunch i skolan?

En hemmaboende tonåring/yngre vuxen som inte betalar för sig hemma kostar ca 4000 kr/månad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lia
1/7/15, 9:55 PM
#11

#10 Exakt min poäng till varför man inte ska kräva pengar. Det är inte direkt gratis att ha oss hemma, och underhållet är inga pengar som föräldrarna lägger i fickan direkt. Ganska säker på att det kostar ännu mer dessutom.

Ceratico
1/7/15, 9:57 PM
#12

#10 Jag har lunch i skolan ons-fre eftersom det är då jag är i själva skolan. På mån-tis har jag apl och lektioner på djurparken, och där får vi ingen mat och måste ta med oss egen. Matersättning får vi.

Lia
1/7/15, 9:58 PM
#13

#12 Men om du får matersättning för den lunchen så var ju det löst :)

Annons:
Ceratico
1/7/15, 10:00 PM
#14

#13 Det är ju inte direkt jag som får matersättningen, den betalas ut till min far.

fridelfina
1/7/15, 10:53 PM
#15

Egentligen är det svårt att svara på, vad lägger du ut på nöjen/mobil tex? Ett barn kostar ju mer än barnbidraget och underhållet (1050+1273 kr=2323 kr). Men kan berätta hur det är i vår familj (är inte skilda dock så det är en skillnad).

Sonen som är 16 år får månadspeng 400 kr som ska räcka till "guldkanter":

  • Tex  dataspel, tuggummi, vissa nöjen, annat smått och gott. 

Men han är en Joakim von Anka och lägger på hög för det mesta, köper slalomskidor (beg), PS3 spelkonsoll själv med sparade pengar.

Dotter 18 år får studiestödet 1050 kr själv och får bekosta "guldkanter" och en del av basbehovet:

  • kläd-/skoinköp (vi bidrar dock till dyra inköp om vi anser att det är nödvändigt tex vinterjacka/skor)

  • ridkläder/hästprylar (en del saker delar vi på som ridväst/ridskor, typ skyddsutrustning)

  • hygienprylar (om inte det vi köper duger)

  • smink

  • fika/mat på stan (om familjen/förälder är med och fikar/äter betalar vi)

  • tidningar/böcker mm (skolblock/pennor mm köper vi)

  • nöjen (som inte vi är med på).

Dotter är också rätt bra att spara, så hon köper också "lyxprylarna" själv, ex systemkamera, hörlurar mm.

Vi betalar:

  • mat som äts hemma och om vi går ut tillsammans

  • glasögon

  • hygienprylar som rakgrejjer, mensskydd, tandborste, tandkräm, tvål, mm

  • lördagsgodis/fredagsmys/gofika mm

  • Fritidskort (SL)

  • sånt vi tycker är nödvändigt, om barnen vill ha dyrare alternativ får de betala mellanskillnaden eller halva beroende på beloppet.

  • Mediciner

  • Mobil

  • Fritidsaktiviteter

  • och bil- och bokostnader förstås :)

Om du och din pappa inte kommer överens, kan du vända dig till din mamma för stöd i frågan? Eller har du nån kurator på skolan du kan vända dig till för att bolla tankar med? En 16 åring tycker jag inte ska behöva ta ansvar för kostnader som mediciner, hygien (förutom smink och sånt), mat och normala kostnader för kläder. Men å andra sidan tycker jag inte en 16 åring ska ha hela barnbidraget heller. Jag tycker din pappa brister lite i sitt föräldraansvar här egentligen! 

Ps. Kan ha glömt nåt i listorna ovan….

 
 

Ceratico
1/9/15, 11:19 AM
#16

#15 Jag har haft barnbidraget/studiebidraget från att jag var 13 eftersom min mor (som jag bodde hos tills jag var 14) litar på mig när det kommer till pengar och jag har klarat det bra vilket har gjort att pappa har låtit det vara så. Men jag tycker att det börjar gå överstyr nu när jag får betala så mycket själv…

Som exempel kan man säga att jag gick i sommarskor till mitten av december eftersom pappa vägrade betala det, likaså med vinterjacka… och det är ju inte speciellt billigt, så jag fick ta pengar jag sparat undan till körkortet för att jag inte skulle behöva frysa.

Och pappa har alltid haft dåligt föräldraansvar…

fridelfina
1/9/15, 7:38 PM
#17

Kanske ni kan komma till nån 50/50 lösning på dyrare inköp, precis som vi med vår dotter? Just med tanke på att du ändå köper alla hygienartiklar och att du ofta köper mat till praktiken och din pappa får ersättningen….

Duktig du är som sparat till ditt körkort! 👍

 
 

[134643]
1/10/15, 2:31 PM
#18

Jag tycker allt förutom maten låter rätt logiskt. Kan inte din pappa gå med på att ge dig ersättningen? Låter ju lite konstigt att han inte vill göra det, om det nu ändå är du som köper och lagar maten.

Upp till toppen
Annons: