Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 3914 ggr
Feelicia
1/8/15, 8:21 PM

Kristen?

Hej!

Jag tänkte på det häromdan, att jag är döpt i svenska kyrkan är jag då kristen?

Jag tror inte på Gud eller jesus eller nått sånt, men är man fortfarande kristen eller blir man kristen-ikke-troende då elle? xD

Ja jag går på en kristen skola men den är inte SÅ kristen längre XD (alla ba jätte snälla där ;))

Annons:
[SisselaJ]
1/8/15, 8:33 PM
#1

Jag skulle säga att du är kristen men kanske inte troende. Jag ser skillnader där emellan. Man lever enligt kristna värderingar men kanske inte tror på en högre makt som en Gud.

Jazmin1e
1/8/15, 9:02 PM
#2

Jag är döpt och ser mig inte som kristen.  Det enda är att jag är medlem i svenska kyrkan och måste  betala kyrkoskatt.  Kommer förmodligen gå ur kyrkan någon gång i framtiden.

MoaHermansson
1/9/15, 12:06 AM
#3

Jag är döpt men ser mig verkligen inte som kristen.


[SophD]
1/9/15, 9:06 AM
#4

Jag är döpt och konfirmerad, ser mig som kristen men inte speciellt troende. Även fast min pappa är präst 😇

Halcyon
1/9/15, 9:40 AM
#5

Du är ju döpt in i den kristna tron, så ja. :) Men det betyder ju inte att man är troende.

we're always chasing that paradise

Jazmin1e
1/9/15, 10:22 AM
#6

Tycker verkligen inte man ska räknas som kristen bara för att man är döpt om man inte vill.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/doptillkristna.htm 

"Dopet må räcka för att göra oss till medlemmar av en mänsklig församling, en mänsklig kyrkoorganisation, men det räcker inte för att göra oss till kristna, till medlemmar av Guds församling."

Annons:
MoaE
1/9/15, 11:31 AM
#7

Eftersom att man i kyrkan döps som litet barn så skulle jag inte säga att man är kristen bara för att man är döpt.. Att vara kristen innebär att vara medveten om vad dopet innebär och att man faktiskt strävar efter att leva ett liv som kristen, dvs att man går i kyrkan ibland eller ev annat beroende på inriktning.

[Tilde]
1/9/15, 7:05 PM
#8

Jag är döpt men kallar mig ateist. Tycker endast att man är kristen om man är troende eller vill vara kristen. Vill du kalla dig kristen så visst, men annars kan du ju bara säga att du inte är troende. 🙂

Zepp
1/9/15, 7:20 PM
#9

Samma här, döpt, konfirmerad, gått ur kyrkan och ateist!

Men.. nog är jag kristen, dvs en del av den kristna/västerländska kultursfären, däremot tror jag inte på en Gud!

Sen så, vi som växt upp i Sverige/västerlandet omfattar en hel del gemensamma värderingar, somliga hänför detta till sin tror, andra lixom jag hänför det mer till kultur och demokratiska värderingar!

Sen så nr2, de värderingarna är inte alltid speciella för Sverige/västerlandet!

De har som regel mest oftast vissa gemensamma uttryck/ord/kultur!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
1/9/15, 8:30 PM
#10

Jag är döpt men komfimerade mig inte då jag inte tror på gud mm. Är icke troende. Kommer aldrig gifta mig i kyrka eller döpa barn där heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1/9/15, 11:39 PM
#11

Döpt, men inte konfirmerad eller troende. Räknas mig själv som agnostiker eller ignostiker. 

Jag tycker varje person ska bestämma själv vad man vill kalla sig. Beroende på vem jag pratar med så säger jag ibland att jag är icketroende kristen (men oftast säger jag agnostiker). Tycker du att du är kristen även om du är icke-troende, så får du självklart kalla dig det. Vill du inte kalla dig kristen så behöver du inte.


//Jessie

Nelley
1/10/15, 5:27 AM
#12

Jag lever inte enligt kristna värderingar, jag tror inte ett skit på mannen på molnet. Jag var döpt, min mamma är kristen, min mormor var präst. Min pappa tror på "en högre kraft" typ.😉Men nej. Jag är absolut inte kristen, inte en sekund. Jag skulle aldrig förolämpa mej själv genom att stämpla mej den etiketten.😛Jag ursäktar om min ärlighet stör dej.

[SisselaJ]
1/10/15, 9:55 AM
#13

#12 vårt samhälle är byggt på kristna värderingar. Att inte dräpa, att lnte vara otrogen, det är ok att dricka vin och det som skiljer från andra religioner som att månggifte inte är ok och kossan är okej att äta. Många är också lagar, lever du inte efter samhällets normer?

Annons:
Mysan_
1/10/15, 11:12 AM
#14

Jag är döpt i kyrkan och firar dom kristna högtiderna, men jag är inte särskilt troende. Jag tror inte på Gud eller Jesus eller så, men dock tror jag till exempel att man inte bara försvinner när man dör utan att man blir något. Kanske ett djur? :) Jag kallar dock inte mig före kristen, det gör man nog som man vill med. :)

00eme05
1/10/15, 12:34 PM
#15

Döpte mig när jag var tolv men kallar mig ateist/agnostiker

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Zepp
1/10/15, 1:24 PM
#16

#13 Fast det du räknar upp är mest mänskliga värderingar, religionen har mer haft syftet att sammanfatta olika livsregler som fungerar i lite olika delar av världen och tidsåldrar!

Och vem var att dömma den ena eller andra.. om inte Gud, fast mest handlade det om vem som hade tolkningsföreträde av vad Gud ansåg vara rätt eller fel!

Vad man brukar tala om är när vi blev samhälleliga och började tränga ihop oss i byar och större hopar.

Då gick det inte längre att var o en tillbad sin gud och slogs för sin rätt!

Man pratar då om kodifiering av rätt och fel.. och för att den rätten skall vara neutral skall den härhöra antingen från förfäder eller i förlängningen någon Gud!

Och om alla tillbeder samma Gud blir det betydligt enklare, därav uppkomsten av monoetismen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
1/10/15, 1:35 PM
#17

#16  Var kommer de mänskliga värderingarna ifrån? Inte är det något naturligt hos människan i alla fall!

Zepp
1/10/15, 1:49 PM
#18

Jo jag tror att det är detta, vi är sociala djur, andra djur som är sociala har oxå regler för samvaron.

Det förefaller som om vi föds med förmåga till empati, dvs att förstå andras känslor.

Högre stående djur har denna förmågan i större eller mindre omfattning.

Religionen var det första försöket att kodifiera detta och förklara varför det var så!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jazmin1e
1/10/15, 1:55 PM
#19

Jo våra värderingar kommer ifrån oss själva. De har utvecklats i takt med människans utveckling.

teddykaniner
1/10/15, 1:57 PM
#20

#18 om vi föds med dessa värderingar, varför behövs då lagar och varför bryter så många dem? Kriminalitet osv. För övrigt, ifall någon säger åt mig att hen är kristen betyder det i de flesta sammanhang,för mig, att hen är troende. Men så klart är det fritt fram att använda sig av termen kristen även om man är endast döpt men inte troende. Dock förstår jag inte varför man vill kalla sig Kristen om man inte är troende :D

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
Zepp
1/10/15, 2:16 PM
#21

#20

Även bland andra sociala djur förekommer brott och straff!

Vissa individer blir uteslutna ur flockens samvaro.. utstötta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
1/10/15, 2:20 PM
#22

Människan har förmåga till sympati och liknande ja.
Men de olika ländernas kulturer, är de inte förknippade till deras religioner och deras värderingar? Alla från alla länder har inte liknande värderingar, och det skiljer sig mellan länder av en anledning. Vilken är den anledningen, om nu människan naturligt har värderingarna inom sig?

Zepp
1/10/15, 3:33 PM
#23

Mnjae.. så mycket skiljer det inte mellan länder och kulturer, mer att det handlar om olika uttryck!

Empati var ordet, dvs förmågan att inse att andra har känslor, rätt avgörande bland sociala djur!

Sen så, man tenderar att se på andras kultur med glasögon från sin egen, dvs man ser skillnaderna men sällan likheterna!

Tex, kristendom och Islam är två olika judiska sekter.. alla tre ser gamla testamentet som något av grunderna för sin religion.. därav kallas de Abrahamitiska religioner.. dvs de härleder sina urkunder till Abrahams Gud!

Dvs det är ett uttryck för monoetismen, dvs det finns bara en gud.. det i sig är ett tecken på en ny social samvaro.. vilket kräver nya regler och därmed nya enhetliga tolkningar av guds vilja!

Allaha, El, Jehova är olika namn på samma Gud!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
1/10/15, 3:45 PM
#24

Okej, så du menar att vårt samhälles värderingar är naturliga och inte kopplade till religion?

Zepp
1/10/15, 3:53 PM
#25

Religionen tar avstamp i våra naturliga värderingar/empatisk förmåga!

Sen så har olika personer/inriktningar försökt tolka dessa på ett sätt att det gynnar deras väl/förutsättningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nelley
1/10/15, 4:38 PM
#26

#17 Aha, så det var gud som gav dem till oss? Under tiden påvarna och prästerna bestämde allt så borrade de in alla idéer extra mycket i alla men det betyder inte att de inte fanns innan. Jag är inte kristen. Jag är inte troende, jag är inte religiös. Och det betyder inte att jag dödar, ljuger och bedrar.

[SisselaJ]
1/10/15, 5:13 PM
#27

#26 Jag tror inte på gud och inte påstått någonting av det du säger heller. Men jag tror inte att människan alltid kan se det onda i sina gärningar utan en gemensam grund. Jag tror det biologiska i oss skulle säga att otrohet är ok för att vi skulle föröka oss, om det inte vore så att vi någonstans tycker att det är fult att bedra. Varför är det ens fult att bedra?
Jag syftar mer på att vi har en kristen grund och oavsett om vi är troende eller religiösa så möts vi och delar samma tankar om vad som är rätt eller fel. Men som #25 säger så tar religionen avstamp i våra naturliga värderingar så det beror på hur man vill se på det.

Annons:
Nelley
1/10/15, 6:42 PM
#28

#27 Då är det inte otrohet. Och nej det är inte naturligt med monogami och det är inte dåligt eller konstigt, men är det inte monogami innebär det inte otrohet. Det är inte att bedra någon om det inte finns någon att bedra.

[SisselaJ]
1/10/15, 6:53 PM
#29

#28 Du missade min poäng. Du skrev att du inte är otrogen, varför är du inte det?

Jazmin1e
1/10/15, 6:58 PM
#30

Det fanns väl lagar och värderingar innan kristendomen. Jag tycker fortfarande det är något vi har fått ifrån människan och inte ifrån själva religionen. Jag ser det som att människan har skapat religionen och dess lagar och värderingar. Inte religionen som gett oss dom.

Nelley
1/10/15, 7:02 PM
#31

Att vara otrogen, att bedra någon betyder att man gjort upp med någon att dem är med en och man är med dem. Då behöver man vara monogam, alla är inte de. Har man flera förhållanden i luften är man inte otrogen är nån av dessa omedvetna av vad som händer så är det otrogenhet. Jag har aldrig haft ett seriöst förhållande med någon. Förstår du min poäng? Jag har aldrig bedragit någon men då har det aldrig funnits någon att bedra. Jag skulle inte vara otrogen, inte för det sociala, kristna (?) regeln att man inte får det. Utan för personen jag är med, jag bryter inte löften helt enkelt.

[SisselaJ]
1/10/15, 7:28 PM
#32

#31 ja jag förstår din poäng. Det jag är nyfiken på är varför vi tycker det är fel, varför ger vi löften om att inte vara otrogna. Som att inte ljuga, varför inte? Var kommer våra tvång ifrån?

Att det idag inte är socialt acceptabelt för någon att vara otrogen (i de flesta fall) måste grunda sig i något. Är det då varje enstaka person som en för en har kommit fram till att det är fel (genom naturlig empati/samvete), eller har det att göra med vårt samhälle, vår bakgrund, kultur och våra förfäders uppfostran? Förr var vi mycket kristna i detta landet och vi har vårt arv därifrån (som sen blandas med moderna influenser). Sen om man vill säga att det är naturliga eller kristna värderingar, det är upp till var och en. Det är fortfarande samma värderingar (inte de mest extrema religiösa dock) och att säga att man inte lever efter det ena eller det andra vore ju en lögn. Eller? Förstår du min poäng?

I vilket fall är det en väldig tur att vi ständigt förändras och att människan är öppen för att ändra sig. Som att det var förbjudet för homosexuella att gifta sig för inte alls länge sedan, det är ju djupt grundat i religion (?). Tur att det blir ändring.

Duvethon
1/10/15, 8:43 PM
#33

Jag citerar brobyggarnas kristna församling  "**Kristendomen påverkar hela människosynen
**Inte bara rättsväsendet i Sverige förändrades i och med kristendomens införande. Kristendomen påverkade hela människosynen och alla områden i livet, sättet att tala och umgås, kulturen, konsten, musiken, utbildningen, vetenskapen osv. Så en icke-troende som bor i Sverige är dagligen omgiven och påverkad av det som de kristna värderingarna åstadkommit i Sverige under århundraden."

Jag tror att vi på ett eller annat sätt blir påverkade av de kristna värderingarna, ofta omedvetet.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jazmin1e
1/10/15, 8:58 PM
#34

Fast jag kommer fortfarande se det som att det är människan som skapat all människosyn oavsett om den finns med i någon religion. Eftersom jag anser att det är människan själv som har "hittat på" alla religioner.

Annons:
Duvethon
1/10/15, 9:12 PM
#35

#34 Du skrev tidigare att det fanns värderingar innan kristendomen och det är ju en självklarhet, ville bara påpeka att värderingar och människosynen påverkades i samband som kristendomen kom till Sverige. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Ikajo
1/11/15, 1:24 PM
#36

Att vara kristen betyder att du tror på Jesus Kristus som Guds son. Det är därifrån ordet kommer från början. Jag skulle absolut inte påstå att du är kristen om du inte är troende samtidigt. Det går emot hela idén. Bara för att du är barndöpt betyder inte det att du är kristen och du kan vara kristen utan att vara döpt.

Men du kan inte skilja på att vara troende och på att vara kristen. Är du inte en troende kristen är du inte en kristen alls. Tillhör du någon annan religion gäller samma sak där. Du måste vara troende för att det ska vara på riktigt.

______________________________

Vad gäller kristna värderingar så är det lite magstarkt att påstå att alla kulturer har exakt samma värderingar. Särskilt med tanke på hur mycket det skiljer sig mellan olika kulturer på många punkter.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hippieelsa
1/11/15, 3:23 PM
#37

Ingen är kristen bara för att den är döpt. grejen med att vara kristen är att man tror att Jesus har uppstått och att han älskar oss. Bara för att man bryr sig om andra och är snäll o sånt behöver det inte precis betyda att man är kristen.

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Zepp
1/11/15, 3:51 PM
#38

Eh.. att vara kristen betyder olika saker för olika individer.. folkmördarna i Ruanda var kristna!

Huruvida de trodde på Jesus kärlek är tveksamt?

Korstågsfararna var kristna, många organiserade i kristna riddarordnar!

Grejen är.. kristendomens införande som religion har haft betydelse i samhällsutvecklingen, det gemensamma medvetandet/tankesättet!

Och allt startade en gång med Israeliternas stamgud El, sen kom en profet som utvecklade det vidare.. (Jesus)!

Sen kom ytterligare en profet som utvecklade ytterligare en inriktning.. Mohamed.. eller rättare sagt han var väldigt bestämd med att återgå till Abrahams Gud!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ikajo
1/11/15, 3:54 PM
#39

#38 Du ska nog skilja på människors handlingar och människors tro. Att vara troende kristen betyder bara en sak. Det är bara att läsa trosbekännelsen:

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv. 

______________________________

I övrigt låter det som du inte kan kristendomshistoria fullt så bra som du tror att du gör. Samma sak gäller dina bibelkunskaper. En profet…jojo.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Zepp
1/11/15, 3:57 PM
#40

Då var det inte många som var kristna förr.. inte nu heller för den delen?

Jodå.. Jesus är en viktig profet.. i Islam!

Grejen är fortfarande att kristendomen är en judisk sekt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ikajo
1/11/15, 4:06 PM
#41

#40 Kan dem visst ha varit. Det var ju inte det som var poängen. Folk kan göra fel och fortfarande vara troende kristna. Varför det är okej att anklaga kristna för saker som hänt men som de själva inte haft något att göra med? Att vara kristen betyder att man tror på Jesus Kristus som Guds son. Att människor sedan gör saker som går i stäv är en helt annan sak.

Men inte inom Kristendomen. Där finns det många andra profeter däremot.

Kristendomen är ingen judiskt sekt! De är två helt egna religioner. Samma ursprung ja, men inte samma religion. Kristendomen är världens största religion, inte en sekt.

Men vadå, man får visst säga vad man vill om kristna och kristenhet. Som kristen ska man bara hålla käften och ta allt skit som kastas på en. Respekt, ja det är visst inget vi förtjänar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Zepp
1/11/15, 4:19 PM
#42

Jovisst är kristendomen en Judisk sekt, Jesus var inte kristen, han var Jude!

Det är lite samma som att säga att Sunni och Shia är två olika religioner!

Kristendomen är en nytolkning av Judendom, Shia och Sunni är två olika inriktningar av Islam!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hippieelsa
1/11/15, 4:23 PM
#43

Ikajo det är det du skriver som jag menar… Jag kanske bara är dålig på att formulera mig

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Ikajo
1/11/15, 4:41 PM
#44

#43 Det är inte dig jag argumenterar med…

#42 Nej! Nej! NEJ! Kristendomen är inte en gren av Judendomen. När Jesus dog och uppstod infriades det nya förbundet och alla gamla lagar blev upplösta. Majoriteten av de första församlingarna hade inga rötter inom judendomen. Det var en ny början. Kristendomen är inte en nytolkning av Judendomen. Hela Gamla Testamentet pekar mot Kristi liv, död och uppståndelse. Snarare är Judendomen den delen som vägrade acceptera detta. Inga av de strikta regler som judar följer finns kvar inom kristendomen. Eftersom det gamla upplöstes till förmån för det nya.

Sunni och Shia har samma ursprung men de tolkar olika. Det enda Judendomen har gemensamt med Kristendomen är att båda är en Abrahamitisk religion och använder gamla testamentet. Inget annat! Det är som att säga att Islam är en gren av Kristendomen bara för att Koranen bygger på Bibeln.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hippieelsa
1/12/15, 2:23 PM
#45

Nej oj… Jag trodde jag var #38 men jag var tydligen #37

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Zepp
1/12/15, 8:10 PM
#46

Vi kan nog lägga ner den här diskutionen.. kristendomen uppstod självklart iomed Jesus.. konstigt vore annat!

Likaså Islam uppstod iomed Mohamed!

Sen så faktum kvarstår, Jesus var inte kristen, han var Jude, tillbad sin judiska gud I templet osv!

Det du talar om är något som hänt mycket senare, först o främst Paulus, som en av hans lärjungar, men en viktig händelse var när den romerska kejsaren blev kristen, då tvingade han de lärde att samanfatta en (1) lära, det blev Nya testamentet, före det fanns flera konkurerande evangelier!

Och Jesus tillbad jehova som har sitt ursprung i El, den kananeiska stamguden.

El i sin tur har oxå föregångare!

Anledningen till att kristendomen i dag är stärsta religion är att den varit anpassningsbar, så det som gäller i dag har rätt lite med det att göra som gällde på jesus tid.

De som påminner mest om gamla tiders kristendom i dag är förmodligen den Etiopiska Koptiska kyrkan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etiopisk-ortodoxa_kyrkan

De lär även ha Förbundsarken i sitt förvar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pomelo & Gigi]
1/13/15, 8:57 PM
#47

jag är kristen och ska konfermera mig men tror inte riktigt på Gud tror mer på vetenskap och ju mer jag lär mig om kristendomen ju mer blir jag emot det men jag vill tro men det går inte sen så är jag starkt emot barn som blir "tvingade" att gå i kyrkan.

Duvethon
1/13/15, 9:28 PM
#48

#47 Hur ser du dig som kristen om du inte tror på gud, om jag får fråga? Bara nyfiken! Bibeln menar nämligen att genom att tro på Kristus så tillhör man den kristna församlingen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
01jmjm4
1/13/15, 9:44 PM
#49

Jag tycker man väljer själv om man vill vara kristen eller tro på Gud. Om du blivit döpt när du var liten så har du ju själv inte kunnat bestämma liksom. Jag är barnvälsignad som liten men tänkte döpa mig sen någon gång som äldre. Är kristen och troende :)

Upp till toppen
Annons: