Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2407 ggr
Tiddelum
2015-01-09 22:09

Schema för plugg

Hej! Jag börjar andra terminen i 7an på måndag och jag pluggar, övar eller läser läxor typ aldrig (hemma). Jag är väldigt bekväm av mig och har aldrig ansträngt mig i skolan förens nu och har haft det superlätt. Men nu ska jag börja plugga på riktigt och sätta upp mål och mitt mål är att få A i alla ämnen, och jag vet att jag klarar det bara jag kämpar. Så…. Jag skulle behöva lite tips på hur man kan lägga upp "scheman" för när man ska plugga hemma och vilka ämnen osv. Hur gör ni när ni pluggar?

Annons:
Kadoor
2015-01-09 22:59
#1

Jag tänker göra samma sak. Men det är för att jag kommer läsa rätt många kurser & dessutom kommer jag gå till halv fem på torsdagar eftersom att jag ska ha fysik(ska läsa NV-spåret, alltså naturvetenskap, går första året på gymnasiet), så behöver göra ett schema för att hålla reda på allt ;)

Det jag tänker på är att först skriva upp hur länge man går alla skoldagarna, vilka dagar man har skolaktiviteter osv. Sedan gäller det att prioritera! Man kan kanske inte alltid hänga med en kompis under veckorna om man har mycket plugg att göra, utan man kanske ska välja att umgås med kompisarna på helger och lov. Låter kanske hemskt, men är det så att man har tid under veckorna också så går det också såklart! Att plugga med en eller flera kompisar är aldrig fel heller, så det är ett tips. :)
När det gäller att välja vilka dagar man ska plugga så tycker jag att man ska ta de dagar då man går tidigast från skolan, samt de dagar man inte har annat att göra plus de dagar man oftast har mest läxor. Ofta är det såklart svårt att veta när man får läxor exakt, det är ju väldigt olika när man kommer upp till högstadiet och gymnasiet eftersom att man har flera olika lärare. Men man får helt enkelt försöka få ihop det!
Om jag skulle lägga upp ett schema så skulle det nog se ut såhär på ett ungefär:
(skriver upp skoltiderna också för att göra det enkelt för mig hahah)

Måndag: Endast skola 08:00-17:00(ofta går vi tidigare men händer att vi går till fem, men vi har APL haha)
Tisdag: Skola 09:00-15:00, kommer hem runt 16:00-16:30 så blir lite pluggtid!
Onsdag: Skola 08:30-15:30, kommer väl hem runt 16:30 så där får jag också lite pluggtid
Torsdag: 08:30-16:30 kommer hem typ vid 17:30 skulle jag tro! Kanske hinner plugga en stund.
Fredag: 09:00-14:45 kommer hem vid 16:00, mer pluggtid

Eftersom att jag inte brukar hänga med kompisar under veckodagarna, eller ja typ följa med någon hem eller att någon hänger med mig, så får jag väldigt mycket tid över. Har liksom inga aktiviteter eller så heller, så jag kan plugga när som helst! Det viktiga här är ju att jag verkligen tar vara på tiden, och prioriterar på ett bra sätt.
Jag vill helst inte sitta och plugga för sent på kvällen, utan jag tar det hellre på eftermiddagen när jag kommer hem från skolan! Sedan kan jag sitta kvar i skolan eller dra upp till biblioteket om jag vill göra något jag inte är klar med, då kan jag dessutom fråga mina lärare om jag undrar över någonting.
Mitt schema var bara ett exempel på hur jag skulle göra. Nu har jag inte skrivit in några exakta pluggtider eller så, men skulle helt klart kunna prioritera ännu mer. Till exempel att jag inte sitter vid datorn eller mobilen under tiden jag pluggar(om jag inte måste använda datorn till ett skolarbete då såklart). Och dessutom lägga upp tiden på ett annat sätt.

Blev jättelångt nu känner jag haha… ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

00eme05
2015-01-10 12:27
#2

Vet inte vad du är för människa. Men jag skulle inte schemalagt nåt. När man schemalägger dagarna blor det mer, "jag måste göra detgär, annars rasar hela schemat." Och de flesta struntar i schemat för det blir ett "måste". Så skapa schemat väldigt löst. Och en viktig del du MÅSTE kunna är vad du blir bedömd på. Läs på varje ämne på unikum, och även om du tänker "jag vet vad jag blir bedömd på" det vet man inte, jag trodde de och det gick inte så bra för mig. Så var säker vad du blir bedömd på så går allt sååå mycket enklare. Och den tredje saken är för prov. Hitta ditt eget sätt att lära dig. Att sitta och läsa i en bok kommer du inte långt på. Engagera dig mycket och hitta ett roligt sätt att lära dig så kommer allt gå så mycket enklare. Det finns olika sätt att göra det. Ett sätt är att göra en tankekarta, sen skriva kanske ett "tal" låtsas att du är Barack Obama eller nåt sånt och läs upp det. Så det vlir som en liten teater, så kan du lite grunder av de du ska lära dig. Glöm inte att variera mellan sätt att lära sig på! Lycka till :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[134643]
2015-01-10 14:42
#3

Jag skulle inte gjort ett fast schema. Det har aldrig funkat för mig, då tappar jag motivationen helt haha. Jag gör så att när jag får en läxa/en uppgift/har en deadline osv så skriver jag upp det, datumet och ibland även en ungefärlig tid det kommer ta att göra klart den. Jag har relativt packat schema i veckorna, har häst 3 dagar, jobbar ca 7 timmar/vecka, försöker träna iaf 2 dagar i veckan, är ledare 1 dag, och slutar oftast skolan klockan 16, och är hemma 17. Det har gjort mig otroligt effektiv, då jag helt enkelt inte har tid att skjuta upp saker haha. Så deadlinen är inte dagen uppgiften ska in, utan det kan vara mycket tidigare för att jag vet att jag inte kommer hinna jobba några mer dagar med uppgiften. Så för att sammanfatta haha. Se till att du vet exat vad det är du ska göra, prioritera och jobba med att inte skjuta upp saker. Lycka till! ^_^

LuLeLo
2015-01-10 20:15
#4

Jag kör inget schema, men har pluggat på samma sätt sen högstadiet så det är en rutin.   

Varje kväll efter middagen pluggar jag tills hundarna ska rastas, ca 19-21. På helgerna kan jag plugga 2-3h , men det varierar beroende på läxmängd.

Hinner jag inte klart med alla läxor inom 2h på en dag så skjuter jag upp resterande till nästa dag. Har jag en inlämning som tar mer tid än vad jag normalt lägger ner tar jag antingen och börjar plugga tidigare, ca 18, 18.30-21 eller pluggar längre, till 21 och uppåt. Vid skrivningar som ska in dagen efter kan jag sitta uppe till 23, 24.

Tass Josephine

Upp till toppen
Annons: