Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2407 ggr
Tiddelum
2015-01-09 22:09

Schema för plugg

Hej! Jag börjar andra terminen i 7an på måndag och jag pluggar, övar eller läser läxor typ aldrig (hemma). Jag är väldigt bekväm av mig och har aldrig ansträngt mig i skolan förens nu och har haft det superlätt. Men nu ska jag börja plugga på riktigt och sätta upp mål och mitt mål är att få A i alla ämnen, och jag vet att jag klarar det bara jag kämpar. Så…. Jag skulle behöva lite tips på hur man kan lägga upp "scheman" för när man ska plugga hemma och vilka ämnen osv. Hur gör ni när ni pluggar?

Annons:
Kadoor
2015-01-09 22:59
#1

Jag tänker göra samma sak. Men det är för att jag kommer läsa rätt många kurser & dessutom kommer jag gå till halv fem på torsdagar eftersom att jag ska ha fysik(ska läsa NV-spåret, alltså naturvetenskap, går första året på gymnasiet), så behöver göra ett schema för att hålla reda på allt ;)

Det jag tänker på är att först skriva upp hur länge man går alla skoldagarna, vilka dagar man har skolaktiviteter osv. Sedan gäller det att prioritera! Man kan kanske inte alltid hänga med en kompis under veckorna om man har mycket plugg att göra, utan man kanske ska välja att umgås med kompisarna på helger och lov. Låter kanske hemskt, men är det så att man har tid under veckorna också så går det också såklart! Att plugga med en eller flera kompisar är aldrig fel heller, så det är ett tips. :)
När det gäller att välja vilka dagar man ska plugga så tycker jag att man ska ta de dagar då man går tidigast från skolan, samt de dagar man inte har annat att göra plus de dagar man oftast har mest läxor. Ofta är det såklart svårt att veta när man får läxor exakt, det är ju väldigt olika när man kommer upp till högstadiet och gymnasiet eftersom att man har flera olika lärare. Men man får helt enkelt försöka få ihop det!
Om jag skulle lägga upp ett schema så skulle det nog se ut såhär på ett ungefär: