Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 3155 ggr
Raulphlauren
2015-01-10 20:04

Beroende

Hej! Har verkligen ångest! För några veckor sedan så var jag med ett gäng killkompisar och en kompis från min klass. Jag är tretton, min tjejkompis med, men killarna är 16. Iallafall så hade dem någon konstig torkad växt inrullat i något papper som dem tände på och sedan rökte. Dem blev typ alldeles höga och konstiga, och frågade sedan om vi ville prova. Och vi ville ju inte verka mesiga och det verkade lite kul, så vi provade också. Och wow, känslan var helt underbar, det var som man glömde alla problem för ett tag, och ja det var bara så häftigt och härligt. Dagen efter så vaknade man och var helt packad, jag vet inte hur jag tog mig hem men jag vaknade iallafall upp i min säng med en dånande huvudvärk. Jag ringde då på dagen en av killkompisarna som var med och frågade va det var vi hade rökt. Han sa att det var något som heter cannabis, även känt som marijuana och frågade om vi ville komma ikväll igen och testa, dem sa att de hade köpt något annat denna gången vid namn typ ecstasy. Det ville jag och min kompis, men denna gången var det som piller. Och man fick lika härliga känsla som förra gången, förutom att man blev lite dåsigare av det vi rökte. Nästa dag vaknade jag upp helt packad igen, och jag och min kompis fortsatte att gå till killarna och ta dessa härliga sakerna. Jag kände att jag bara ville ha mer och mer. Jag har det ganska svårt i familjen min mamma tog självmord för ett tag sedan, så det är så himla skönt att ta dessa "drogerna" för att glömma bort allt och bara vara liksom. Men efter lite sökningar på nätet så har jag läst om hur farligt det vi har tagit är, men det går liksom inte att sluta. Ikväll ska jag till killarna igen, och jag får se vad som händer om vi tar något eller inte. Men jag mår verkligen dåligt jag kan inte sluta med detta, det är så härligt och jag älskar det. Jag vill bara ha mer, och killarna bjuder på det dessutom. Jag kan verklige inte sluta med detta. Jag vill få tag i mitt liv igen, men hur??? Det går bara inte. Har sån ångest. Vad ska jag göra?!?!

Annons:
Scorpio97
2015-01-10 20:06
#1

Sök hjälp hos exempelvis skolsyster eller kuratorn på din skola, dom kan hjälpa dig.


//Jessie

[cameradetails]
2015-01-10 20:16
#2

Prata med någon vuxen, te.x skolsköterskan eller om din skola har, en kurator. Annars kan du gå anonymt till en ungdomsmottagning. Försök att motstå frestelsen. Som du sa, det är ett beroende. En väldigt dålig sådan. Och påpekar dom att du är tråkig, vem fan bryr sig? Droger är inte bra alls och kan förstöra ditt liv. Jag tror hellre du lever än är hjärndöd. Säg nej, det är grupptryck. Säg nej och fortsätter dom gå ut från huset.

ChristineL
2015-01-10 20:23
#3

Du måste sluta! Det du gör är olagligt och dödligt. Du måste byta ut detta beroende mot något annat och prata med någon för att få hjälp. Och det är NU!

Frosstis
2015-01-10 20:32
#4

Ett sådant beroende går ur kroppen under typ 2-3 veckor, kommer inte ihåg exakt. Sedan är det bara din hjärna som är beroende av drogerna. Kan du sluta hålla på med drogerna i några veckor kommer du kunna klara det! Jag lovar.

Raulphlauren
2015-01-10 20:35
#5

Tack för svaren! Jag vågar inte berätta för min pappa om detta han kommer bli galen, och om jag går till kuratorn så kommer ju dem berätta för min pappa!!! Det är det att jag får liksom ont i huvudet så fort jag inte tar något nu. Det känns som att jag verkligen inte kan sluta, fast jag vill verkligen, jag vill jubileumsår förstöra mitt liv! Men jag kan verkligen inte motstå frestelsen!!!! Åhh har sån himla ångest över detta!

Scorpio97
2015-01-10 20:39
#6

#5 Kuratorn har tystnadsplikt, men eftersom detta är allvarligt kommer dom troligtvis behöva berätta för dina föräldrar. Men även om din pappa kanske blir arg först, så kommer han också kunna erbjuda stöd. Vore inte det bättre än att försöka klara det själv?

Men försök hitta något annat att göra. Vad som helst, så att du tänker på det så litet som möjligt. Och sluta umgås med killarna och din tjejkompis, för det är stor risk att dom får med dig igen.


//Jessie

Annons:
Frosstis
2015-01-10 20:42
#7

#5 Det att du får huvudvärk om du inte tar, det beror på att din kropp vill ha det liksom (jag tänker inte gå in mer djupgående på detta).

Du kommer säkert på ännu sämre under några veckor men sen är din kropp helt återställd och det enda som kommer kräva drogerna kommer vara din hjärna! Om du lyckas stå ut (vilket du kommer göra) kommer du att vara drogfri om 1-2 månader är jag säker på, jag tror på dig!

Godisburk
2015-01-10 21:54
#8

Prata med någon är alltid en bra början, ex. skolkuratorn/hälsovårdaren då de har tystnadsplikt. Och när de där pojkarna frågar, säg nej. Åk inte till de där pojkarna om allt de gör är att ta droger. Det gör det enklare för dig att stå emot då du inte har något. Så säg nej fast du har huvudvärk och mår dåligt, har ångest. Du förstör bara din kropp mer om du fortsätter. 

Detta är bra länkar att läsa på.

Här och Här

Lycka till, jag hejjar på dig! 👍

Blawe
2015-01-11 01:02
#9

Styrkekramar,du kan ta dig ur det🌺

Rumblebee
2015-01-11 11:02
#10

Gå inte till dessa killar något mer. Och du behöver verkligen prata med någon och få hjälp. Du kan stå emot om du verkligen försöker och vill. Tar du dig inte bort från droger nu när beroendet är så pass nytt så kommer du bara att falla djupare och eventuellt prova tyngre saker vilket kan leda till att du dör, eller att du "bara" tuppar av och blir våldtagen.. Oavsett vad andra tycker så är det aldrig mesigt att säga nej till röka (även om det är vanliga cigaretter) eller alkohol. Det är inte coolt att göra saker som skadar ens kropp och de runtom.

roza
2015-01-16 20:59
#11

Alkoholen är inkörsporten till alla droger.
Håller du dig borta från alkoholen så försämras inte ditt omdöme och då blir det lättare att tacka nej.

Flöffo
2015-01-16 21:23
#12

Du måste sluta nu! Låt bli, även om du verkligen vill testa och tänker att "jag bara ska testa en gång till, sen slutar jag" eller "jag kan sluta när jag vill". Jag läste en sann historia, nästan exakt likadan som din, skillnaden är att tjejen i den historian inte slutade. Hon bestämde sig för att testa en gång till, "bara en gång", så fortsatte hon så. Slutade med att hennes föräldrar fann henne död i vardagsrummet.

//Flöffo

00eme05
2015-01-17 23:22
#13

Tugga tuggummi när du vill röka

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
[134643]
2015-01-18 18:58
#14

Med största sannolikhet är du inte fysiskt beroende än, känns knas att du har blivit det efter bara några gånger. Däremot är du psykiskt beroende, och det är lika läskigt det! Se till att få hjälp direkt. Gå till skolsköterskan, hon kommer med största sannolikhet kontakta dina föräldrar och skicka vidare dig till bup eller iris eller vad det nu blir. Det är verkligen jättelätt att fastna i droger, så se till att skaffa hjälp och stöd. Jag tror inte att du vill bli narkotikaberoende egentligen, och tro mig, det finns andra sätt att må bättre på som inte innebär en risk för ditt liv! Ta hand om dig

[Tilde]
2015-01-18 20:20
#15

Man blir inte beroende av cannabis och huvudvärk låter väldigt konstigt att du skulle få dagen efter. Sen blir man inte "dåsig" av ecstasy utan snarare tvärtom, cannabisen blir du däremot väldigt "chill" av. Låter i så fall som ni fått något riktigt konstigt och inte vad killarna sa att de bjöd på.

Håll dig borta från såna människor och tänk på ditt välmående istället. Hellre berätta för föräldrarna och låta dem bli arga för att sedan slippa utsättas för droger än att låtsas som ingenting och kanske fastna i den världen och förstöra sitt liv.

saraluktargott
2015-01-19 17:55
#16

Ingen som förstår att detta är ett troll?

Flöffo
2015-01-19 18:06
#17

#16 Det tycker inte jag du kan veta. Man ska inte gå runt och kalla folk troll hit och dit.

//Flöffo

saraluktargott
2015-01-19 18:15
#18

#17 jag kallar inte folk troll hit och dit, jag kallar folk troll som helt tydligt är troll. Bara för att dom låtsas vara 13 måste man inte dalta med dem.

Inget av rusen hon påstår sig uppleva stämmer med verkligheten.

16 åringar som har råd att bjuda på droger som om dom vore gjorda av pengar.

Det är bara några exempel jag tycket stämmer in på en mytoman, för att inte kalla henne troll.

Scorpio97
2015-01-19 18:21
#19

#18 Killarna kan ha ljugit om vad dom bjöd på, och i vissa kretsar kan det vara vanligt att sextonåringar har råd att bjuda. 

Enligt mig är det mycket bättre råd i onödan till en som ljuger, än att låta bli att ge råd och det faktiskt visar sig vara sant. För vi kan faktiskt inte vara helt säker.


//Jessie

Flöffo
2015-01-19 18:21
#20

#18 Jag tycker inte TS beter sig som ett troll, hon är tacksam för svaren hon fått, hon har inte varit elak mot någon och hon har inte startat något bråk. Dessutom kan det ju lika gärna vara så att killarna bjöd på något helt annat som #15 sa.

//Flöffo

Annons:
saraluktargott
2015-01-19 18:41
#21

#19 jag tycker inte man ska lura folk, speciellt inte komma med lögner om att ens föräldrar som begått självmord, det är något hemsk och förminskar problemet och sorgen för dom som faktiskt är drabbade.

#20 Du vet tydligen inte vad ett troll är, om det är så att du sett på trolljägarna med Aschberg, kan jag då upplysa om att Aschberg inte vet vad ett troll är. Troll och elaka människor är inte nödvändigtvis samma sak.

Flöffo
2015-01-19 18:52
#22

#21 Syftade inte på att man är troll om man är elak, menar att hon inte var elak mot någon och därför tycker jag det är fel att vara elak mot henne (även om man inte ska vara det i vilket fall som helst). 

Hon har inte startat bråk eller på något sätt provocerat människor. Tycker du hon trollar kan du lika sluta "mata trollet" och ignorera inlägget istället för att förstöra stämningen och kalla någon för troll.

//Flöffo

saraluktargott
2015-01-19 19:40
#23

#22  mata troll gör man om man går på det trollen skriver, att påpeka att någon trollar brukar döda trollets intresse för att fortsätta trolla i nämna tråd.

Jag säger inte att ni som försöker stötta och är snälla gör något fel, jag säger att det är fel att utnyttja er goda vilja. 

Jag finner det provocerande att folk ljuger, så enligt mig har hon provocerat, om det nu ens är en hon som skrivit.

Jag är inte elak,  jag går bara inte på allt folk skriver.

semenius95
2015-01-20 04:21
#24

#15 jag har själv rökt marijauna och man får visst ont i huvudet efteråt. Och man vaknar upp dagen efter och känns som är bakfull.

saraluktargott
2015-01-20 05:41
#25

#24 då är det inte marijuana du rökt, möjligtvis Spice.

Raulphlauren
2015-01-20 07:58
#26

Hej igen och tack för alla svar! #16 Blir faktiskt djupt sårad när du säger att jag trollar! Det är så tråkigt att höra ner man ber om hjälp av folk och det kommer upp! Sen att du tror att jag ljuger om att min mamma har tagit självmord? Det sårar mig faktiskt! Behöver jag gå in på alla detaljer om varför för att du ska tro på det? Det var inte det tråden handlade om, och du säger att jag kan såra andra när jag håller på och ljuger om sådant här, sårar du inte mig då när du inte tror på mig? Blir faktiskt sårad! Varför tror du att jag trollar förresten? #15 Ja, du kanske har rätt dem kanske inte ger mig vad dem säger att de ger. Droger är väll ganska dyrt eller? Så det kan ju vara något annat billigare alternativ dem ger mig! Men varför vill dem så gärna att jag ska komma till dem egentligen? Vad tjänar dem på att ge mig massa konstiga saker? Hmm. Sen är ju inte jag precis påläst och expert på droger så jag vet inte biverkningarna efter dem. Men jag minns iallafall att dem gav oss något s-piller som de sa var ecstasy. Efter det kändes det lite som hjärtat klappade extra hårt och fort, det var riktigt obehagligt! Också blev jag mycket mer typ modig, och törstig. Är det en biverkning på på ecstasy eller? Förresten så har jag sagt upp kontakten till killarna nu! Min tjejkompis också! Men det var jobbigt för i helgen ringde dem igen, och ville att vi skulle komma igen! Vad vill dem oss egentligen!?!! Dem blev typ arga och sa att vi var otacksamma snorungar, och massa andra dumma ord! Dem vet ej vart jag bor, men vart min kompis bor! Vet någon hur man kan byta mobilnummer på telefonen? Jag har iallafall kommit lite närmare min pappa nu och har börjat umgås mer med honom! Men jag har inte sagt något om "drogerna" till honom. Förresten tack ni som tror på mig!

saraluktargott
2015-01-20 10:18
#27

#26 Ju mer du skriver ju säkrare blir jag på min sak. Folk hittar på de mest otroliga historier för lite uppmärksamhet.

Annons:
Nareg80
2015-01-20 11:48
#28

#27 om du inte har något vettigt att skriva kan du lämna Ts tråd ifred! Om du nu inte tror henne så är det ju ingen ide att du är här och ödslar tid! Jag tror inte att Ts ljuger! PS jag tror inte du luktar särskilt gott så du beter dig;) Det har gått överstyr nu. Alla kallar ju varandra troll hur som helst hela tiden utan att ha något bevis på det!

saraluktargott
2015-01-20 13:08
#29

#28 Vi har olika uppfattningar och båda av oss har rätt att yttra dom, om jag tror att någon lurar folk så vill jag att folk ska få veta att nått inte stämmer, jag tycker att folk måste bli mer kritiska när det finns anledning att vara det. Att komma med kommentarer om att jag luktar illa visar tydligt vilken mognadsnivå du befinner dig på, det är inte rellevant på något sätt, du försöker bara såra någon på ett patetiskt sätt. Jag har läst många trådar här där det är solklart att folk trollar, men ingen som nämner det, därav kände jag ett starkt behov av att yttra mig i just denna tråd då den tog priset.

Rumblebee
2015-01-20 13:11
#30

#27 kanske är det du som är trollet? Tycker inget av det ts har skrivit har varit trolleri. Kan inte se att h•n försöker skapa gräl eller utdragna of ofruktbara diskussioner.. Tror man att någon trollar i en tråd så är det bara att ignorera.

Nareg80
2015-01-20 13:34
#31

#29 Haha skojade till det lite bara,för du heter saraluktargott, tog du det seriöst så ber jag om ursäkt:D om du har rätt att påpeka att någon är något så kan andra påpeka att du är något, tex att du inte luktar gott! Men som sagt om du tog det seriöst så ber jag om ursäkt, haha. Förresten så kanske inte du är så mogen själv eftersom att du kallar TSe troll varje minut utan någon anledning!

saraluktargott
2015-01-20 13:52
#32

#30 klarat du inte misstänker nått, du vet tydligen inte vad ett troll är och jag orkar inte ens försöka förklara det för dig. #31 jag har svårt att ta saker som kommer från ett barn seriöst så det är lugnt, vill dock påpeka att vara källkritisk och påhopp är olika saker. Att inte gå på allt folk skriver lär man sig med åldern, att säga att någon luktar illa hör hemma i sandlådan. Jag har nu fått det bekräftat att detta är en sandlåda, ni får mig att tappa hoppet på mänskligheten, om Anonym skrev att jorden är platt skulle ni svälja det med hull och hår tyvärr, för inte får man ju kritisera nått, det är ju elakt. Tack för mig, Hej. :)

Nareg80
2015-01-20 14:01
#33

# 32 Herregud ge dig! Ja, fast det gjorde ju du nu! Men är det inte du som gjorde denna tråden till en sandlåda förresten, det var ju dina trollanklagelser som rörde till denna tråden! Hejdå på dig!:D

[134643]
2015-01-20 14:18
#34

#32 Tycker att det är tragiskt att du tappar tron på mänskilgeten pga några få ungdomar i en tråd på internet. Sen även om Ts nu skulle trolla, så finns det med största säkerhet någon annan människa därute som går igenom precis det ts har skrivit! Om den människan nu faktiskt skulle hitta den här tråden så kan den bli hjälpt, det vet man aldrig. Så att komma in och kalla folk troll i en tråd som faktiskt kan vara väldigt nyttig för någon annan känns lite dumt. Speciellt eftersom du inte kan veta om ts trollar eller inte, egentligen. Att du tror något är nämligen inte samma sak som att det är sanningen :)

Annons:
Rumblebee
2015-01-20 14:19
#35

#32 jag vill gärna höra vad troll betyder om jag nu har fel. Bara det att du inte ens orkar förklara kan ju såga en hel del… "troll2 trəʊl,trɒl/ verb 1. make a deliberately offensive or provocative online posting with the aim of upsetting someone or eliciting an angry response from them. noun noun: troll; plural noun: trolls 1. a person who makes a deliberately offensive or provocative online posting.

vallhund
2015-01-21 15:26
#36

#32 Det finns bara en i den här tråden som luktar troll o det är inte TS.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jossan...
2015-03-01 22:50
#37

Jag tycker mest att detta är roligt och ganska onödigt alltså inte tråden eller ni som skriver i den utan vad ni skriver asså så överdrivet t.ex onödigt att kalla någon troll om du nu inte har kollat om ts gjort några andra trådar som tyder på detta och hur kan man bli sårad över att någon på internet kallar en troll lixom sårad det betyder att människan värkligen sagt något personligt som berört dina könslor…Och om det nu var så att denna personen verkligen sårade dig, då borde du nog tänka på att folk på internet antagligen kommer att skriva värre saker och att internet då nog inte är en plats för dig.

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: