Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 3724 ggr
Lizelda
1/13/15, 12:28 AM

(X) Hur gör ni för att låta bli att äta?

Jag lider av svår panikångest och har haft ätstörningar sedan jag var sex år. Nu har de blivit fruktansvärt mycket värre och jag mår så dåligt att jag knappt kan andas varje gång jag äter något och jag har svårt att låta bli att äta… Jag har stora problem med att sluta äta och klarar inte av att lämna mat. Jag har velat söka hjälp för ätstörningarna men det har inte kommit så långt än då jag behöver min mammas hjälp och hon har inte tid så nu undrar jag, i väntan på det, har ni några tips på hur man låter bli att äta eller klarar av rent mentalt att äta väldigt väldigt lite? Jag är långt ifrån underviktig (vågen är mitt vittne, inte bara spegeln!) så det är ingen fara att jag kommer hinna.. Ja.. Typ dö..? Nä men alltså, det kommer ta ett tag innan något allvarligt händer.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[EvelinaL]
1/13/15, 12:47 AM
#1

Drick mycket vatten, ät knäckebröd och kontakta BUP.

bir
1/13/15, 1:33 AM
#2

Hej

Det är jättesvårt att sluta äta. För mig har det hjälpt att äta så små, t ex choklad bitar, som möjligt, Suga på smaken länge. äta mörk choklad i stället för ljus, Tugga varje jordnöt 30 gånger och bara ta en i taget. Tävla med sig själv om hur lång tid man kan använda för att äta upp ett chips, dela i småbitar, sug på en bit i taget tills den lilla biten försvunnit i mun innan du tar nästa.  Dela kakan till kaffet i tio bitar och bit av minst 5 ggr i varje bit o sug länge på smaken. Dela maten i jättesmå portionsbitar, tugga varje tugga minst 20 ggr.  Använd korsett så det blir trångt runt magen så blir det lättare att känna sig mätt.

Det här hjälper mig att hålla vikten.  Om jag tänker att jag inte får äta blir jag galen  och då äter jag ännu mer.

[134643]
1/13/15, 12:22 PM
#3

Har du testat att äta med ögonbindel? Och verkligen känna efter hur du äter maten, tuggar och hur det fyller magen. Ofta blir jag distraherad när jag äter, typ sitter och kollar på tv:n samtidigt och då tänker jag inte på hur mycket jag äter. Vet inte alls om ögonbindel hjälper dig, men det kan ju vara värt att testa 🙂

Lizelda
1/13/15, 12:35 PM
#4

#1 #2 Bra tips, ska testa det! Tack!

#3 Ögonbindel? Det låter väldigt, väldigt märkligt… Inte vet jag om jag kommer kunna hitta maten heller! >.< Nä men tror att jag förstår hur du menar, ska fundera på om det är något för mig

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[134643]
1/13/15, 12:56 PM
#5

#4 Blinda hittar ju maten så 😉 Lägg t.ex pasta klockan 12, köttbullar klockan 3 och grönsaker klockan sex. Det blir lite minnesträning också 😃Fundera på't! Förstår att det kan kännas konstigt, men ofta äter vi med ögonen och inte magen. Vi slutar oftast när tallriken är tom, inte när vi är mätta egentligen. Men jag förstår att det säkert är mycket mer ansträngande psykiskt för dig än vad jag än kan föreställa mig, så testa såklart bara om du känner dig bekväm med det! Hoppas du hittar något som gör det lite lättare iaf, lycka till 🌺

Lizelda
1/13/15, 4:20 PM
#6

#5 Ska faktiskt ta och testa det någon dag! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
powerade
1/14/15, 12:42 AM
#7

Dom gånger det är allra allra jobbigast brukar jag äta så nyttigt jag kan.. eftersom jag vet att kroppen behöver få mat för att kunna fungera.. även träna och äta normalt har fungerat, men att låta bli att äta är verkligen ingen bra idé:/ försök äta nyttigt och gott

Turast
1/14/15, 9:24 AM
#8

När jag blir sugen så tar jag en promenad, så släpper suget :) sen äter jag sådana saker man blir riktigt mätt på men ändå är nyttigt, som gröt till frukost ^^ Att äta en sallad till middag är super för då kan man ändå äta mycket men det blir inte onyttigt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[rumelle]
1/14/15, 10:38 AM
#9

Du vill ha tips på hur du ska förvärra dina ätstörningsproblem? Varför? Är det inte bättre att be om tips på hur du ska hantera din ångest inför mat? Sök professionell hjälp. Om din mamma inte hjälper dig så ta tag i det själv! Börja med att prata med skolsköterska eller kurator på skolan.

Lizelda
1/14/15, 2:30 PM
#10

#7 #8 Nyttigt äter jag i princip hela tiden då min mamma är diabetiker och sätter oss andra i hemmet i samma diet xD Men ska försöka det där med promenerande.

#9 Alltså, förstår verkligen hur du tolkar min fråga och jag tänker inte ljuga och säga att det bara är för att kunna hoppa över vissa mål som jag får extra mycket ångest över men delvis är det det. Jag äter inte kolhydrater då man går upp i vikt av det och det dessutom kan leda till diabetes. Dessutom är det så att jag är bipolär så när blodsockret går upp av kolhydraterna så mår jag asbra! När det sen rasar så blir jag extremt självmordsbenägen… Kan inte heller gå och äta när det börjar sjunka för då blir jag ännu tjockare. Tro mig, jag har gjort det väldigt mycket… Fick läkarintyg för att skolan skulle servera mig LCHF (som jag äter hemma och mår bra av) men de vägrar så det här att kunna låta bli att äta är mestadels för att kunna skippa lunchen när kompisarna vill käka. Har jättedålig självkontroll, särskilt runt mat i alla fall, så det är för att jag inte ska sitta på toalettgolvet och vilja dö varje dag efter lunch :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[jenny-]1
1/14/15, 4:57 PM
#11

Lägg upp det du ska ha på tallriken (det du BEHÖVER ha i dig för att MÅ BRA INNE I KROPPEN, skit i vikt, våg och spegel). Ät långsamt, ät varannan gaffel med vänster hand och varannan med höger. Då tar det längre tid att få i sig maten och du känner då du blir mätt. Drick gärna ett stort glas vatten innan maten också.

Blir orolig när du skriver i en annan tråd att du legat på sjukhus för dina ätstörningar? Går det inte att ringa dit igen, utan din mamma, för att få hjälp? Tycker att din mamma verkligen borde ta sig tid. Annars, gå till skolsyster/kuratorn eller någon annan vuxen och berätta om ditt problem. Du förstör din kropp med ätstörningar och jag tycker verkligen du ska ta tag i det här! 
Skit i vågen. Se till att du mår bra och att du blir mätt. Är mycket grönt och frukt till maten och till mellanmål. Se till att hålla blodsockret på en jämn nivå genom att äta var tredje eller fjärde timme. 

Jag hoppas verkligen inte att du är underviktig nu, och att du tar tag i att få hjälp!

Lizelda
1/14/15, 5:33 PM
#12

Bra tips!

Ah, du läste nog mitt inlägg lite för hastigt. Hamnade inte på sjukhus på grund av mina ätstörningar utan på grund av att jag försökte ta livet av mig så var aldrig underviktig, låg nere på 64 kilo innan jag blev inlagd och nu ligger jag på ca 78 kilo så är inte underviktig.

Kämpar varje dag för att må bättre och äter och tar hand om mig själv förvånansvärt bra just nu. Förstår att min tråd väcker tankar och oro, vilket jag blir väldigt glad över! Men just jag ligger inte i "riskzonen" just nu :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[jenny-]1
1/14/15, 10:50 PM
#13

Det gjorde jag då! Ber om ursäkt! 
Man blir lätt orolig när man läser om så mycket ätstörningar och tjejers (och killars) kroppsideal. Försöker bekämpa det så gott det går och hoppas att alla lär sig att tycka om sig precis som man är, samt tar hand om sin kropp - man har ju bara en!

Annons:
Lizelda
1/14/15, 11:03 PM
#14

Förstår dig, gör själv det! När jag berättar om mig själv och mina tankar om hur jag gör med mig själv så tror man inte alltid det. Är inte heller ute efter att se ut som fotomodeller då jag tycker de flesta ser sorgliga ut… Är bara ute efter att klara av att se mig själv i spegeln i åtminstone underkläder utan att vilja spy :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ostbollen
1/15/15, 7:00 AM
#15

Jag kan ingenting om ätstörningar men jag har hört att man ska dricka citronsaft innan man äter. Då orkar man inte äta lika mycket för magsäcken drar ihop sig

Lizelda
1/15/15, 8:18 AM
#16

#15 Hm, låter faktiskt lite logiskt när man tänker efter!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Jullanhugo
1/16/15, 9:49 AM
#17

 #5 tyckte jag var ett bra förslag

Torparmor
1/16/15, 12:29 PM
#18

#17 fast om det är skollunchen så är det kanske inget bra alternativ. Förhoppningsvis får du själv lägga på din mat i skolan, välj vad du känner stämmer bäst med det du äter hemma och ät små munsbitar lånsamt samt bottna med ett glas vatten.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mieeow
1/16/15, 7:53 PM
#19

Är det inte bättre att du tar med dig mat hemifrån då?

Oavsett så tycker jag att du är på väg åt fel håll. Du behöver hjälp för din ätstörning, träffa en dietist eller en psykolog, någon som VERKLIGEN kan ätstörningar. (alltså alla varianter av ätstörningar, lätt att hetsätning och sånt inte tas på allvar, vilket INTE är okej. Alla ätstörningar skall tas på allvar)

Om din mamma inte har tid så kan du kontakta bup själv, eller prata med skolpsykologen/kuratorn och be hen skicka en remiss till bup. Och om du har läkarintyg på LCHF, för att du mår bra av det, så skall skolan ge dig det. tror du har rätt att kräva det. 

Börja inte svälta, seriöst, man ska inte ha någon "självkontroll" när det gäller mat. Det man behöver är att lära sig att lyssna på sin kropp, vilka signaler den ger ut och vad den behöver. Alltså äta när man är hungrig och låta bli när man är mätt. 

Om du lär dig att få självkontroll över mat så känner jag att det finns risk att din ätstörning bara ändrar form, så du börjar svälta istället. För grundproblemet finns ju kvar, oavsett vad det är. grundproblemet behöver du få hjälp av en psykolog eller behandlare för att hantera. 

du är starkare än vad du tror!

Upp till toppen
Annons: