Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1216 ggr
hannaj98
2015-01-13 22:09

Alkohol till ungdomar

Jag undrar vad ni tycker om ungdomar som dricker? Tycker ni det är okej om de inte dricker för mycket? Bara vid vissa speciella tillfällen? Beror det på med vem eller vart? Vilken ålder tycker ni i så fall att det är okej att börja dricka? 

Jag vet mycket väl att alkohol till minderåriga är olagligt, men faktum kvarstår att många unga dricker. Frågan är inte vad som är okej enligt lagligt utan endast vad ni tycker?

Har även en fråga som kan vara lite känslig och borde tas med en nypa salt. Det är inget jag nödvändigtvis tycker utan bara en fundering jag haft. 

Eftersom tjejer generellt sett mognar i tidigare ålder, både fysiskt och psykiskt, borde inte då tjejer ha en lägre åldersgräns på alkohol? Eftersom andledningen som jag har förstått det till att unga inte får dricka är att de inte är färdigutvecklade, psykiskt eller fysiskt.

Annons:
molam
2015-01-13 22:11
#1

Alkohol för ungdomar är helt fel pga att det är farligt och onyttigt och man gör bara dumma saker onykter, JAg personligen skulle glädjas om alkoholförsäljningen slutade helt och hållet.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[SisselaJ]
2015-01-14 00:52
#2

Vad menar du med speciella tillfällen? Att bli bjuden av sina föräldrar vid middagar? Aldrig, att bjuda minderåriga är det värsta du kan göra, speciellt dina egna barn! Och nej, en sänkt åldersgräns för tjejer är inte rimligt. Man kan inte säga att alla tjejer utveckas snabbare och 18 är ungt nog. Tjejerna skulle med all säkerhet också köpa ut till killarna. Oavsett när, varför och hur mycket ungdomar och minderåriga dricker tycker jag det är fel.

[EvelinaL]
2015-01-14 01:35
#3

Jag tror att oavsett ålder så ska man reflektera över varför man dricker. Dricker man för att förtrycka känslor, grupptryck, för att lugna nerver, för att bli full, för att det är gott osv. Enligt mig finns det inte många bra anledningar till att dricka (även som vuxen)

Scorpio97
2015-01-14 14:39
#4

Jag tycker det är fel att köpa ut till unga, och att unga dricker. I min klass är det många som går på hemmafester varje/varannan-helg och jag tycker deras föräldrar gör väldigt fel som tillåter det. Jag går andra året på gymnasiet, och det var lika förra året. Låter även som att dom flesta även gjort lika redan i högstadiet.

Men jag tycker inte det är lika fel om en förälder bjuder på ett glas vin/cider till en äldre tonåring, alltså minst 16 år. Jag har själv fått smaka alkohol hemma även i yngre ålder och anser inte att det har påverkat mig. Sen förstår jag att det inte funkar med alla tonåringar och i alla familjer, men det är ju något föräldern måste fundera på innan. 

Sen skulle inte jag klaga om alkohol blev olagligt helt. Tycker inte heller att man ska ha olika åldergränser för olika kön. Det blir orättvist, och dessutom är det inte  alla tjejer som mognar fortare.


//Jessie

VampireGirlElvira
2015-01-14 19:05
#5

Alkohol i sig är väldigt farligt även om man är ung som gammal. Så alkohol, nej tack.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Mysan_
2015-01-15 06:46
#6

Det finns en anledning till varför det är 18-årsgräns, så är man under 18 är det fel att dricka öl. Jag tycker inte man ska dricka alkohol alls, men är man under 18 är det fel.

Annons:
javetinte
2015-01-15 17:28
#7

Om jag se på folk runt min ålder dårå, jag är 15. 

Jag tycker att om folk vill dricka för att dom själv vill de, är de ok då bryr jag mej inte. Men i många fall så ser jag att folk dricker mest för att skryta om de, sen när dom väl sitter vid toakanten och spyr för att dom druckit mer än dom egentligen klarar bara för att visa sej tuff, ser dom inte ut att ha så roligt längre.

Alltså, har inget problem med folk som dricker måttligt med sina vänner.

Men när folk bara dricker för syns skull så är de bara pinsamt.

Upp till toppen
Annons: