Annons:
Etikettövrigt
Läst 2747 ggr
NordicSunset
1/19/15, 9:07 PM

Sommarjobb

Iår fyller jag 15 år och därför kan jag börja sommarjobba, men jag har ingen aning vad det dinns för jobb för mig som är 15? När jag googlar kommer det endast upp till 18år och äldre. Nu undrar jag bara, är det möjligt att få sommarjobb på ett dagis när man är under 18?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
LitenEstelle
1/19/15, 9:08 PM
#1

Sök inom din hemkommun, om det går :) Jag sommarjobbade på dagis (via kommunen) när jag var 17 år!

(e.s.) 

NordicSunset
1/19/15, 9:11 PM
#2

#1 Hur gör man det? Kan man ringa någonstans ochf råga om info och vad som gäller? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
LitenEstelle
1/19/15, 9:16 PM
#3

#2 Prova att Googla "Feriearbeten [kommunens namn]". Många kommuner har även hemsidor med bra info :)

(e.s.) 

Moalinn
1/19/15, 9:16 PM
#4

Gå in på din kommuns hemsida, sök på antingen sommarjobb eller feriearbete/praktik så borde det komma upp något :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

hejsvejs123
1/19/15, 9:18 PM
#5

Det går att jobba som 15-åring men det är ganska svårt att hitta folk som tar in så unga. Jag sökte jobb inom kommunen när jag var 15 och fick jobb som målare/vaktmästare i några veckor. Du kan ju testa t.ex mataffärer, mcdonalds osv kanske :) Inte säkert att du får jobbet för du är ganska "liten" fortfarande men man kan ju alltid testa :)

fridelfina
1/19/15, 9:18 PM
#6

Jepp, ring kommunen eller börja med att kolla på hemsidan. Så här ser det ut i Haninge tex: http://www.haninge.se/sv/Naringsliv/Arbetsmarknad/Sommarjobb/

och i Jönköping: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/arbetaijonkopingskommun/sommarjobbijonkopingskommun.4.7184a6e913d641078c9ce4.html

OBS Sommarjobbet kan kallas Feriepraktik

 
 

Annons:
Moalinn
1/19/15, 9:24 PM
#7

Kan tillägga att många kommuner kräver att man är 16år men det kan du också hitta information om hos din kommun.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LuLeLo
1/20/15, 6:23 PM
#8

Tyvärr svårt att få jobb, även om du är lite äldre. Jag bor i Stockholm och ska snart börja söka sommarjobb, men jag kommer inte få något kassörsjobb i princip eftersom jag är 17 (under 18).

Tass Josephine

wille_wille
1/20/15, 9:36 PM
#9

Om du känner någon som har eget företag så kan du kolla med den.

Jag fick mitt första sommarjobb när jag var 11 hos morfars kusiner 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[134643]
1/20/15, 9:56 PM
#10

Sök definitivt inom kommunen! Är inte så många 15-åringar som får jobb, men absolut värt att testa ^_^

Carrosh
1/20/15, 10:08 PM
#11

Ett tips är att kontakta olika företag som finns i den stad du bor i. Både kommun, privata företag och restauranger, butiker osv. och använda kontakter du har via föräldrar för att se var det behövs folk till sommaren. Skriv ihop ett CV och ett personligt brev och maila det till olika företag i området och hör efter ifall de söker sommarjobbare.

Själv jobbade jag med att städa bussar invändigt när jag var 15 och 16. Det fick jag via min far, som körde buss på det garaget då.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

HPmarsvinet
1/20/15, 10:21 PM
#12

Plocka jordgubbar brukar det väl inte vara så höga ålderskrav på? Men det kanske inte är den typen av jobb du vill ha. Var bor du? Om du har någon kontakt eller kompis som jobbar på dagis så kanske de kan hjälpa till?

Nelley
1/21/15, 12:39 PM
#13

Var bor du?🙂

Annons:
NordicSunset
1/21/15, 4:50 PM
#14

Jag bor i Göteborg, Härryda kommun. :) Har kollat litr men hittar ingenting, jag kanske kan ringa ochf råga. Annars så kan jag förmodligen sommarjobba på pappas jobb (han är tekniker, så inte det jag helst vill ha. Men bättre än inget) I närheten här finns det ett dagis, min mamma jobbar där ibland så jag kan be henne fråga! Sedan känner jag alla lärare på dagiset så det är inga problem. Bara om de tar in någon under 18… #12 Det vill jag också göra :D men vart kan man plocka jordgubbar?

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
1/21/15, 4:50 PM
#15

TACK för alla svar!! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
1/21/15, 7:19 PM
#17

#16 Åh tack! :) Står att man måste vara 16.. Får vänta ett år till antar jag x(

Be the best version of you.

  • Zoella
Upp till toppen
Annons: